DROPS / 191 / 18

Wayfarer by DROPS Design

Neulottu jakku, jossa patenttineuletta, sileää neuletta ja taskut. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Air-langasta.

Tagit: jakut, patentti, tasku,

DROPS Design: Malli ai-109
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g väriä 15, lila sumu

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 7 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 4 (hihan joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 12 silmukkaa patenttineuletta puikoilla nro 7 = 10 cm leveyssuunnassa, 14 silmukkaa ja 17 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 7 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
19 silmukkaa ja 26 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Pyöreä (roosa) NRO 608: Joka kokoon 6 kpl.

Kommentit (13)

Saat tämän mallin langat alkaen 32.00€. Lue lisää.

PATENTTINEULE tasona (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa):
1.KERROS: 1 silmukka ainaoikeaa, *1 silmukka oikein, 1 langankierto, nosta 1 silmukka nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo lopuksi 1 silmukka oikein, 1 silmukka ainaoikeaa.
2.KERROS: 1 silmukka ainaoikeaa, *1 langankierto, nosta 1 silmukka nurin neulomatta, neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, tee lopuksi 1 langankierto, nosta 1 silmukka nurin neulomatta ja neulo 1 silmukka ainaoikeaa.
3.KERROS: 1 silmukka ainaoikeaa, *neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen, 1 langankierto, nosta 1 silmukka nurin neulomatta*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, neulo langankierto ja nostettu silmukka oikein yhteen, 1 silmukka ainaoikeaa.
Toista kerrokset 2. ja 3.

KAVENNUSVINKKI 1 (sivut):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna seuraavasti: Kerroksen alussa: Kavenna 2 silmukan jälkeen 1 silmukka näin: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kerroksen lopussa: Kavenna ennen 2 silmukkaa 1 silmukka näin: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

KAVENNUSVINKKI 2 (pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna 1 silmukka seuraavasti: Kerroksen alussa 5 reunasilmukan jälkeen (oikea etukappale): Neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kerroksen lopussa ennen 5 reunasilmukkaa (vasen etukappale): Neulo kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa. 1 NAPINLÄPI = neulo reunan kolmas ja neljäs silmukka oikein yhteen ja tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein = reikä.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
S: 14, 22, 31, 40, 49 ja 58 cm
M: 14, 23, 32, 41, 50 ja 60 cm
L: 14, 23, 32, 42, 52 ja 62 cm
XL: 14, 24, 34, 44, 54 ja 64 cm
XXL: 14, 24, 34, 44, 54 ja 65 cm
XXXL: 14, 24, 34, 45, 56 ja 67 cm

LISÄYSVINKKI (hihat):
Lisää tekemällä 2 silmukan väliin 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Takakappale ja etukappaleet neulotaan erikseen ja ommellaan yhteen. Lopuksi neulotaan hihat ja ne kiinnitetään etu- ja takakappaleeseen.

TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo 81-84-90-99-105-114 silmukkaa pyöröpuikolle nro 7 Air-langalla. Neulo 4 silmukkaa ainaoikeaa, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo lopuksi 1 silmukka oikein ja 4 silmukkaa ainaoikeaa.
Neulo 6 kerrosta tähän tapaan. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin reunassa. Säädä SAMALLA sileän neuleen ensimmäisellä kerroksella silmukkaluku 80-84-90-98-106-114 silmukkaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 14 cm, luo 2 seuraavan kerroksen loppuun 1 reunasilmukka (= 1 luotu silmukka työn kummassakin reunassa) = 82-86-92-100-108-116 silmukkaa. Jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin reunassa 1 ainaoikeinneulottu reunasilmukka. Kun työn pituus on 15 cm, kavenna kummankin reunan reunimmaisten 2 silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) = työstä kapeni 2 silmukkaa. Toista tällaiset kavennukset 8-8-8½-9-9½-10 cm välein yhteensä 6 kertaa = 70-74-80-88-96-104 silmukkaa. Kun työn pituus on 58-60-62-64-66-68 cm, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta kädenteitä varten 3-4-4-5-5-6 silmukkaa = 64-66-72-78-86-92 silmukkaa. Kavenna sitten kummassakin reunassa joka 2.kerros 1 silmukka yhteensä 0-0-1-3-5-7 kertaa = 64-66-70-72-76-78 silmukkaa. Kun työn pituus on 75-78-81-84-87-90 cm, päätä keskimmäiset 16-18-20-20-22-22 silmukkaa pääntietä varten = 24-24-25-26-27-28 silmukkaa jäljellä kummallakin olalla. Tee sitten sivusta alkaen olan viistotus (eli oikean puolen kerroksen alussa oikealla olalla (kun vaate puetaan päälle) ja nurjan puolen kerroksen alussa vasemmalla olalla (kun vaate puetaan päälle)). Päätä olan silmukat seuraavasti: Päätä 6 silmukkaa 3 kertaa, päätä sitten loput 6-6-7-8-9-10 silmukkaa kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti. Työn pituus on yhteensä 79-82-85-88-91-94 cm.

OIKEA ETUKAPPALE:
Luo 46-49-49-55-58-61 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa etureunassa) pyöröpuikolle nro 7 Air-langalla. Neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo lopuksi 1 silmukka oikein ja 4 silmukkaa ainaoikeaa. Neulo 6 kerrosta tähän tapaan. Jatka neulomalla seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo lopuksi 4 silmukkaa ainaoikeaa. Säädä SAMALLA sileän neuleen ensimmäisellä kerroksella silmukkaluku 45-47-50-54-58-62 silmukkaan. Kun työn pituus on 14 cm ja olet neulonut yhtä monta kerrosta kuin takana, luo seuraavan oikean puolen kerroksen loppuun 1 reunasilmukka = 46-48-51-55-59-63 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa etureunassa ja 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa sivussa. Tee etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä). Kun työn pituus on 15 cm, kavenna seuraavan oikean puolen kerroksen lopussa, eli sivussa, 2 reunimmaisen silmukan sisäpuolella 1 silmukka. Toista tällaiset kavennukset 8-8-8½-9-9½-10 cm välein yhteensä 6 kertaa = 40-42-45-49-53-57 silmukkaa. Kun työn pituus on 58-60-62-64-66-68 cm, päätä ja kavenna sivussa kädentietä varten kuten takana = 37-38-40-41-43-44 silmukkaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 59-61-63-65-66-68 cm, kavenna etureunan 5 reunasilmukan sisäpuolella pääntietä varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 4.kerros yhteensä 8-9-10-10-11-11 kertaa = 29-29-30-31-32-33 silmukkaa jäljellä työssä. Kun työn pituus on 75-78-81-84-87-90 cm, aloita olan viistotus. Päätä jokaisen nurjan puolen kerroksen alusta: 6 silmukkaa 3 kertaa, 6-6-7-8-9-10 silmukkaa kerran = 5 reunasilmukkaa jäljellä työssä. Neulo reunasilmukoilla ainaoikeaa, kunnes etureunan pituus olan viistotuksen viimeisestä päätösreunasta mitattuna on n. 10-11-11-12-13-13 cm (tämä reunus kiinnitetään myöhemmin takakappaleen pääntien reunaan).

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo oikean etukappaleen peilikuvaksi. Älä tee etureunaan napinläpiä.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla.
Luo 44-47-47-50-50-53 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin reunassa) pyöröpuikolle nro 4 Air-langalla. Neulo joustinneuletta (= 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa nurin), lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun joustinneuleen pituus on 7-7-7-7-7-7 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen, neulo 1 kerros joustinneuletta kuten aiemmin ja lisää SAMALLA tasavälein 11-12-12-13-13-14 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 55-59-59-63-63-67 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin. Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja neulo PATENTTINEULETTA (katso selitys yllä). Jatka patenttineuletta, kunnes työn pituus on 37-37-37-37-37-37 cm. Neulo sitten sileää neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, ja kavenna SAMALLA tasavälein ensimmäisellä kerroksella 8-9-6-7-4-6 silmukkaa = 47-50-53-56-59-61 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes työn pituus on 45-45-45-45-45-45 cm. Päätä nyt kummastakin reunasta joka 2.kerros 4 silmukkaa yhteensä 4 kertaa = 15-18-21-24-27-29 silmukkaa. Päätä loput silmukat kerralla, hihan pituus on 50-50-50-50-50-50 cm. Neulo toinen hiha samoin.

TASKUT:
Luo 25 silmukkaa pyöröpuikolle nro 7 Air-langalla. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa. Jatka neulomalla patenttineuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 16 cm, neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat. Neulo toinen tasku samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele sivusaumat yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan päästä, alas halkioon asti (halkio = 14 cm). Ompele olkasaumat. Ompele etukappaleiden pääntien reunukset yhteen ja kiinnitä reunus takakappaleen pääntien reunaan. Ompele hihasaumat 1 reunasilmukan päästä, kiinnitä sitten hihat paikoilleen. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan. Kiinnitä yksi tasku kumpaankin etukappaleeseen, n. 14 cm:n päähän alareunasta ja 8 cm:n päähän keskiedusta (katso kuva).

Piirros

Kommentit (13)

Näppäile kommenttisi tähän!

Sophia 30.10.2018 - 22:51:

Wat ik niet begrijp: Aangeraden wordt om rondbreinaald 7 te gebruiken bij dit model, maar de garens die worden aangeraden, worden geadviseerd met breinaald 5. Hoe moet ik dit opvatten? want wordt het breisel dan niet veel te los?!

DROPS Design 31.10.2018 kl. 19:55:

Dag Sophia,

Je breit inderdaad in dit geval met een grotere naald om een losser breiwerk te creëren. Maak altijd even een proeflapje en pas evt. de naalddikte aan zodat deze overeenkomt met de stekenverhouding. Veel breiplezier!

Merete 16.10.2018 - 20:08:

På erme: før patentstrikk er det 59 masker i str M, etter patentstrikk skal det felles 9 masker til 50. Men, første pinne patent auker med 27 masker, til 86 - korleis kjem eg tilbake til 59 masker etter patentdelen?

DROPS Design 09.11.2018 kl. 12:56:

Hej Merete, er det kastene i patentstrik du tæller med? De skal strikkes sammen med den løse maske, så du får 59 m glatstrik, men på første pind tager du 9 masker ind, så du får 50 masker. God fornøjelse!

Kim 17.08.2018 - 10:14:

Je voudrais vous envoyer la photo de ce modèle que je viens de tricoter, pourriez-vous m'indiquer comment il faudrait que je procède. Merci

DROPS Design 17.08.2018 kl. 10:19:

Bonjour Kim, vous pouvez volontiers partager vos photos dans le groupe DROPS Workshop et/ou taguez-nous sur les réseaux sociaux #dropsfan pour que nous puissions les voir. Bon tricot

Ekaterina 13.07.2018 - 09:12:

Es scheint, es gibt einen Fehler hier: "Im PATENTMUSTER stricken – siehe oben. Glatt rechts, mit je 1 Rand-Masche kraus rechts beidseitig, weiterstricken, bis die Arbeit eine Länge von 37-37-37-37-37-37 cm hat\" (d.h., es ist unklar, wie lange im Patentmuster zu stricken). Im Englischen heisst es, dass Patentmuster die Länge von 37-37-37-37-37-37 cm haben muss und dann ist die Arbeit glatt rechts weiterzustricken.

DROPS Design 16.07.2018 kl. 09:52:

Liebe Ekaterina, Sie stricken jetzt Patentmuster bis die Arbeit (= bzw der Ärmel von der Anschlagskante) 37 cm misst. Viel Spaß beim stricken!

Griet 12.06.2018 - 13:25:

Is een mooie vest!!!!!

Louise 15.04.2018 - 02:29: https://www.garnstud ...

Pour faire la veste en grandeur Large, combien de laine est-ce que cela prend s.v.p. merci et très beau modèle.

DROPS Design 16.04.2018 kl. 09:29:

Bonjour Louise, Vous trouverez la quantité nécessaire pour chaque taille, au poids, sous l'en-tête du modèle, soit en taille L, 500 g en DROPS Air (= à 50 g la pelote Air, il vous faudra 10 pelotes en taille L). Bon tricot!

Aleksandra Karolina Strugacz 01.01.2018 - 21:53: http://olajda.blogsp ...

Fin cardigan

Rumpelstiltzchen 28.12.2017 - 11:29:

Classic, yet cool and stylish. The colour choice is also really nice

Yvonne 23.12.2017 - 14:02:

Mooi vest die ik best wil gaan maken.

Roussy 15.12.2017 - 22:56:

Très beau modèle indispensable dans sa garde robe

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-18