DROPS / 186 / 37

Taormina Top by DROPS Design

Gebreide top met kantpatroon, ronde pas en korte mouwen, van boven naar beneden gebreid. Maten S - XXXL. Het werk wordt gebreid in DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Patroon nr. bm-049
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maten: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS BABYMERINO van garnstudio (behoort tot garengroep A)
300-350-350-400-450-500 g kleur 25, lavendelblauw

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep A)" – zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 60 of 80 cm) MAAT 3 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 steken en 32 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 60 of 80 cm) MAAT 2.5 MM voor de randen in ribbelsteek – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 26 steken en 51 naalden ribbelsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 3.70 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 3.70 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 22.20€ krijgen. Lees meer.

1 ribbel = 2 naalden. Brei 1 naald recht en 1 naald averecht

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2. Kies het telpatroon voor uw maat (geldt voor A.1).

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (voor de meerderingen op de pas):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 116 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 16) = 7.25.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer iedere 7e steek. Brei op de volgende naald, de omslagen gedraaid in het patroon om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de meerderingen op het lijf):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 4 steken recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 4 steken), 1 omslag (= 2 steken gemeerderd), meerder zo op beide markeerdraden (= in totaal 4 steken gemeerderd). De omslagen worden niet gedraaid gebreid op de volgende naald, zodat er gaatjes ontstaan.
----------------------------------------------------------

TOP:
De pas en het lijf worden in de rondte gebreid, van boven naar beneden. De korte mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop.

PAS:
Zet 116-120-126-132-139-144 steken op met rondbreinaald 2.5 mm en BabyMerino. De naald begint midden achter. Brei 2 RIBBELS – zie uitleg hierboven.
Brei 1 naald recht en meerder 16-24-30-36-41-36 steken verdeeld op de naald – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 132-144-156-168-180-180 steken.
Brei 1 naald averecht (de omslagen worden gedraaid gebreid om gaatjes te voorkomen). DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga verder met rondbreinaald 3 mm.
Brei A.1a (= 12 steken) in de rondte over alle steken (= 11-12-13-14-15-15 keer in de breedte)
Ga zo verder in patroon terwijl u TEGELIJKERTIJD verdeeld meerdert op de naalden gemarkeerd met een pijl in telpatroon A.1 als volgt:
Elke keer dat u 12 steken meerdert, breit u A.1 een keer in de breedte.
Elke keer dat u 24 steken meerdert, breit u A.1 twee keer in de breedte.
Elke keer dat u 36 steken meerdert, breit u A.1 drie keer in de breedte.
MEERDERING 1: Meerder 24-24-24-24-24-36 steken = 156-168-180-192-204-216 steken.
MEERDERING 2: Meerder 24-24-24-24-24-36 steken = 180-192-204-216-228-252 steken.
MEERDERING 3: Meerder 24 steken = 204-216-228-240-252-276 steken.
MEERDERING 4: Meerder 24 steken = 228-240-252-264-276-300 steken.
MEERDERING 5: Meerder 24 steken = 252-264-276-288-300-324 steken.
MEERDERING 6: Meerder 24 steken = 276-288-300-312-324-348 steken.
Als A.1a 1 keer in de hoogte is gebreid, meet het werk ongeveer 14 cm vanaf de halsrand. Brei nu A.1b over A.1a en de meerderingen gaan verder als volgt:
MEERDERING 7: Meerder 12-24-24-24-24-24 steken = 288-312-324-336-348-372 steken.
MEERDERING 8: Meerder 12-12-24-24-24-24 steken = 300-324-348-360-372-396 steken.
MEERDERING 9: Meerder 12-12-24-24-24-24 steken = 312-336-372-384-396-420 steken.
MEERDERING 10: Meerder 12-12-12-12-24-24 steken = 324-348-384-396-420-444 steken.
De meerderingen zijn nu klaar in maten S, M en L, maar ga verder in maten XL, XXL en XXXL als volgt:
MEERDERING 11: Meerder 12-24-24 steken = 408-444-468 steken.
MEERDERING 12: Meerder 12-12-24 steken = 420-456-492 steken.

ALLE MATEN:
= 324-348-384-420-456-492 steken (A.1b wordt nu 27-29-32-35-38-41 keer in de breedte herhaald).
Brei in patroon tot het werk 20-22-23-25-27-29 cm meet vanaf de opzetrand. Verdeel nu het werk voor het lijf en de mouwen als volgt: (De steken die niet in het patroon passen worden recht gebreid als de steken recht gebreid worden en averecht gebreid als de steken averecht gebreid worden). Brei in patroon zoals hiervoor over de eerste 44-49-53-60-66-73 steken (= helft van het achterpand), plaats de volgende 74-76-86-90-96-100 steken op een hulpdraad voor de mouwen, zet 10 nieuwe steken op de naald (= zijkant onder de mouw), voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de nieuwe steken, brei in patroon zoals hiervoor over de volgende 88-98-106-120-132-146 steken (= voorpand), plaats de volgende 74-76-86-90-96-100 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 10 nieuwe steken op de naald (= zijkant onder de mouw), voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de nieuwe steken, brei in patroon zoals hiervoor over de laatste 44-49-53-60-66-73 steken (= helft van het achterpand).
Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 196-216-232-260-284-312 steken. Ga verder met het patroon; de steken die niet in het patroon passen onder de mouwen worden recht gebreid als de steken recht worden gebreid en averecht gebreid als de steken averecht worden gebreid. Als A.1b 1 keer in de hoogte is gebreid, meet het werk ongeveer 27-27-27-30-30-30 cm. Brei verder in tricotsteek. Meerder op de volgende naald 1 steek aan elke kant van elke markeerdraad – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2! Meerder zo iedere 4e naald tot het werk 32-32-33-33-33-33 cm meet vanaf waar het lijf en de mouwen gescheiden zijn = ongeveer 276-300-324-348-380-412 steken. Ga verder met rondbreinaald 2.5 mm. Brei A.2 in de rondte over alle steken. Als A.2 1 keer in de hoogte is gebreid, meet het werk ongeveer 35-35-36-36-36-36 cm vanaf waar het lijf en de mouwen gescheiden zijn en ongeveer 55-57-59-61-63-65 cm vanaf de halsrand. Kant af (zorg ervoor dat u losjes afkant; u kunt een naald in 1 maat groter gebruiken, indien nodig).

MOUWRAND:
Het werk wordt in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop.
Plaats de 74-76-86-90-96-100 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op breinaalden zonder knop maat 3 mm en neem 1 steek op in elk van de 10 opgezette steken onder de mouw = 84-86-96-100-106-110 steken. Ga verder met A.1b over de steken die niet in het patroon passen; de steken welke die niet in het patroon passen onder de mouw worden averecht gebreid als de steken averecht worden gebreid en recht gebreid als de steken recht gebreid worden. Als de mouw 3 cm meet vanaf waar het gescheiden is van het lijf (pas zo aan dat u mooi eindigt in relatie tot het patroon) ga dan verder met breinaalden zonder knop maat 2.5 mm en brei 2 ribbels. Kant dan af, zorg ervoor dat u losjes afkant; u kunt een naald in 1 maat groter gebruiken, indien nodig. Brei de andere mouwrand op dezelfde manier.

= 2 steken recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= maak 1 omslag tussen 2 steken, de omslag wordt niet gedraaid gebreid, zodat er een gaatje ontstaat
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken
= meerderpijl

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 186-37) voor de afmetingen en de berekiningen.

Petra 25.09.2019 - 12:05:

Mooi patroon, goed te volgen. Alleen op plaatje heeft zijkant ook patroon in beschrijving vind ik het niet terug

Monika Brück 10.08.2019 - 11:52:

Hallo, ich hänge bei den Zunahmen der Passe. Erst soll man 12 Maschen zunehmen,dann folgt 24,36 ....dann steht bei den 6 Zunahmen, wo der Pfeil ist bei A1 a jeweils 24 Maschen zunehmen. .??? Bin Anfängerin, deshalb wäre es lieb von ihnen mir zu erklären, welche Zunahmen denn richtig sind. Danke.

DROPS Design 12.08.2019 kl. 07:29:

Liebe Frau Brück, bei jeder Runde mit einem Pfeil werden Sie Maschen zunehmen, z.B. bei der 1. Pfeil nehmen Sie 12 M in der Runde (hier lesen Sie wie man regelmäßig verteilt zunimmt, bei der nächsten Runde haben Sie dann genügend Maschen, um A.1 einmal mehr in der Runde zu wiederholen. Wenn Sie 24 M zunehmen, können Sie dann bei der nächsten Runde A.1 zweimal mehr in der Runde stricken. Viel Spaß beim stricken!

Monika Brück 10.08.2019 - 11:50:

Hallo, ich hänge bei den Zunahmen der Passe. Erst soll man 12 Maschen zunehmen,dann folgt 24,36 ....dann steht bei den 6 Zunahmen, wo der Pfeil ist bei A1 a jeweils 24 Maschen zunehmen. .??? Bin Anfängerin, deshalb wäre es lieb von ihnen mir zu erklären, welche Zunahmen denn richtig sind. Danke.

Aline McLuckie 06.07.2019 - 18:50:

I need 4mm needles. to get the tension stated in the pattern, which is very surprising as I normally knit to the correct tension according to the printed information on the ball band and pattern. I am an experienced knitter and have been knitting for almost 80 years

DROPS Design 07.07.2019 kl. 17:22:

Dear Aline, everone knits differently and many different circumstance can change the gauge one knits. Don't wory about it, just use the needles with which you can manage the necessary tensions. Happy Knitting!

Inger-Lise Watsend 05.07.2019 - 21:23:

Hvordan strikker jeg runden der det er tatt en innhopp i mønsteret? Det er slike innhopp i alle mønsterdiagram.

DROPS Design 09.07.2019 kl. 10:24:

Hej Inger-Lise, Når du kommer op til den pind i diagrammet, så vil det være helt naturligt for dig at strikke ifølge diagrammet. Da vi ikke kan tegne halvdelen af symbolet i den ene side og fortsættelsen i den anden side, så er man nødt til at lade det stikke ud i den anden side. God fornøjelse!

Marianne 06.06.2019 - 12:36:

Ik begrijp de regel meerderen in de breedte niet. (pag 3): Elke keer dat u 12 steken meerdert breit u A.1 een keer in de breedte . A.1 zit 15 keer in de breedte hoe verdeel ik dan de meerderingen?

DROPS Design 06.06.2019 kl. 13:50:

Dag Marianne,

Je breit A.1a over de hele naald, dus je herhaalt A.1a steeds in de breedte. Op de meerdernaald meerder je 12 steken en omdat A.1 12 steken breed is, past er na het meerderen nog een herhaling van A.1 op de naald. Op de naald met een pijl in het patroon verdeel je de meerderingen over de hele toer. Daarna komt er een ribbel in het patroon en vervolgens brei je het volgende patroon van A.1 zoals aangegeven in de beschrijving.

SusieQ 04.06.2019 - 09:40:

Beautiful sweater on a lovely lady. How sad that someone includes a form of body shaming about the model in their comment. Crafters are usually better than that.

Helga 24.04.2019 - 13:29:

I would like to thank Garn studio to include this older lady as model. As the population is getting older they are often forgotten. So a biggggg thank you for doing so. This is my next project it looks fantastic.

Lynda 11.09.2018 - 19:20:

I’m a little surprised by a comment made that this lovely lady pictured in this photo is not of an average size. Not everyone is a size 2. We as knitters should be able to use our imagination to create beautiful pieces to share with our loved ones.

Daisie 19.08.2018 - 14:53:

This model is beautiful but please also include photos of regular sized models. It is very difficult to "imagine" what the garment would look like on an average/small body. Thank you kindly.

Laat een opmerking achter voor DROPS 186-37