DROPS Extra / 0-1131

Carter by DROPS Design

Gebreide DROPS herentrui met raglan van ”Belle”. Wordt van boven naar beneden gebreid. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. vs-004
Garengroep B
----------------------------------------------------------
450-550-600-650-750-800 gr. kleur nr. 09, beige

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (40 en 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (40 en 80 cm) 3,5 mm - voor de boordsteek.
----------------------------------------------------------

vanaf 1.45 € /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 1.45 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 13.05€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBELST (heen en weer):
Brei alle nld recht. 1 ribbel = 2 nld r.

RAGLAN:
Meerder voor de raglan door een omsl te maken aan elke kant van A.1 in elke raglan. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid (dus brei achter in de steek in plaats van voor in de steek) om gaatjes te voorkomen.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Het telpatroon laat het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st voor de markeerder als volgt: brei tot er 2 st over zijn voor de markeerder, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder 1 st na de markeerder als volgt: 2 r samen.
----------------------------------------------------------

TRUI:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld, van boven naar beneden.
Zet 114-117-120-123-126-129 st op met rondbreinld 3,5 mm en Belle. Brei 1 nld recht. Brei dan boordsteek (= 1 r/2 av). Ga bij een hoogte van 2 cm verder met rondbreinld 4 mm. Ga nu verder in tricotst en minder in de eerste nld 18-17-16-15-14-13 st gelijkmatig = 96-100-104-108-112-116 st (zo valt de trui straks mooier). Meerder in de volgende nld 24-26-30-40-48-70 st gelijkmatig = 120-126-134-148-160-186 st.
Plaats 1 markeerder aan het begin van de nld = middenachter. Brei in de volgende nld als volgt vanaf middenachter: 17-18-20-24-27-33 r (= helft van het achterpand), A.1, 6 r, A.1 (= einde mouw), 34-37-41-48-54-67 r (= voorpand), A.1, 6 r, A.1 (= mouw ), 17-19-21-24-27-34 r (= helft achterpand). Ga zo verder in patroon en brei TEGELIJKERTIJD een ronding op het achterpand als volgt: brei 8 st voorbij de markeerder, keer, trek de draad aan en brei 16 st terug, keer, trek de draad aan en brei 24 st, keer, ga verder en brei 8 st meer elke keer voor u keert tot er totaal 64 st zijn gebreid na het laatste keerpunt, keer en brei 1 nld over alle st tot u weer bij middenachter aankomt. Begin in de volgende nld met meerderen voor de RAGLAN – zie uitleg boven - LET OP: er wordt verschillend gemeerderd op het lijf en de mouwen. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

RAGLAN LIJF:
Meerder elke nld 0-4-4-4-4-4 keer in totaal, dan om de nld 28-27-29-30-32-33 keer. Er zijn 90-99-107-116-126-141 st op het voorpand en achterpand.

RAGLAN MOUW:
Meerder om de nld 16-19-21-22-24-27 keer, dan elke 4e nld 6-5-5-5-5-4 keer. Er zijn 70-74-78-80-84-88 st voor elke mouw.

Als alle meerderen gedaan is, staan er 320-346-370-392-420-458 st op de nld. Brei de volgende nld als volgt: 45-49-53-58-63-70 r, zet de volgende 70-74-78-80-84-88 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 8 nieuwe st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen deze nieuwe st), 90-99-107-116-126-141 r, zet de volgende 70-74-78-80-84-88 st op een hulpdraad voor de mouw, zet 8 nieuwe st op onder de mouw (plaats een markeerder in het midden tussen deze nieuwe st), 45-50-54-58-63-71 r = 196-214-230-248-268-298 st. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
Minder bij een hoogte van 4 cm 1 st aan elke kant van de markeerders aan de zijkant - LEES TIP VOOR HET MINDEREN (= 4 st geminderd). Herhaal dit minderen elke 14-14-14-30-30-30 cm nog 2-2-2-1-1-1 keer = 184-202-218-240-260-290 st. Brei bij een hoogte van 42-43-44-45-46-47 cm 1 nld recht en meerder TEGELIJKERTIJD 20-17-16-15-16-13 st gelijkmatig = 204-219-234-255-276-303 st. Ga verder met rondbreinld 3,5 mm. Brei boordsteek = 1 r/2 av. Kant als de boordsteek 4 cm meet losjes af recht boven recht en averecht boven averecht.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop.
Zet de 70-74-78-80-84-88 st van de hulpdraad terug op de breinld zonder knop 4 mm. Zet 8 nieuwe st op onder de mouw, plaats 1 markeerder in het midden tussen deze nieuwe st = 78-82-86-88-92-96 st. MEET NU HET WERK VANAF HIER! Brei in tricotst en ga TEGELIJKERTIJD verder in A.1 als volgt: meerder door 1 omsl te maken voor A.1 richting het midden van de mouw, 2 r samen na A.1 richting de onderkantmouw (dus de 8 nieuwe st onder de mouw). Zo zal A.1 uiteindelijk midden onder de mouw bij elkaar komen en verdwijnen; herhaal dit minderen om de nld tot alle st in beide herhalingen van A.1 zijn verdwenen. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid recht (dus brei achter in de steek in plaats van voor in de steek) om gaatjes te voorkomen. Minder bij een hoogte van 4 cm 1 st aan elke kant van de markeerder - LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal dit minderen elke 3½-3½-3-3-2½-2½ cm nog 11-12-13-13-14-15 keer = 54-56-58-60-62-64 st.

Brei in tricotst tot het werk 51-50-50-50-49-49 cm meet. Brei 1 nld recht en meerder TEGELIJKERTIJD 6-4-5-3-4-2 st gelijkmatig = 60-60-63-63-66-66 st. Ga verder met breinld zonder knop 3,5 mm en brei boordsteek = 1 r/2 av. Kant af bij een hoogte van 55-54-54-54-53-53 cm (minder cm voor de grotere maten, want deze hebben bredere schouders). Brei de andere mouw op dezelfde manier.

ZAK:
Zet 23 st op (incl. 1 kant st aan elke kant) met breinld zonder knop 4 mm en Belle. Ga verder in tricotst heen en weer met 1 kant st in RIBBELST - zie uitleg boven - aan elke kant van het werk. Meerder bij een hoogte van 8 cm - pas zo aan dat de volgende nld aan de verkeerde kant is - 4 st gelijkmatig aan de verkeerde kant = 27 st. Ga verder met breinld zonder knop 3,5 mm en brei als volgt aan de goede kant: 1 kant st in ribbelst, boordsteek = 1 r/2 av tot er 2 st over zijn en eindig met 1 r en 1 kant st in ribbelst. Kant bij een hoogte van 10 cm af met recht boven recht en averecht boven averecht.

AFWERKING:
Naai de openingen onder de mouwen dicht. Naai de zak op de linkermouw, ongeveer 45 cm vanaf de afkantrand.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Extra 0-1131) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (50)

Susan Underwood 01.07.2020 - 15:41:

A1 disappear way after 4cm. So do you decrease every row once either side of marker or twice I.e. k2, k2 work to last 4 sts slk1, sl1k1. at 4cm ?

DROPS Design 01.07.2020 kl. 16:26:

Dear Mrs Underwood, A.1 is not supposed to disappear, the stitches worked in A.1 are the raglan stitches, they are worked at the transition between front/back piece and sleeves - and you will increase either/or after A.1 at the beg of front/back/sleeve and/or before A.1 at the end of front/back/sleeve. See RAGLAN. Happy knitting!

Fabienne 15.06.2020 - 20:35:

Bonjour, j'aimerais être sûre d'une chose, la rehausse déborde bien sur le haut des manches ?

DROPS Design 16.06.2020 kl. 08:57:

Bonjour Fabienne, tout à fait. Bon tricot!

Hayley De Gee 24.05.2020 - 22:20:

Hi!! I've read through the part of SLEEVE and cannot understand the process of how both A1's disappear under the sleeve. I also don't know how where exactly to YO and K2tog. My understanding after increasing the 8 stitches would be to knit until before A1 , then YO, [k1, P2, K4,P2,K1=A1 pattern], then K2tog, k4, YO,{K1,P2,K4,P2,K1=A1 pattern] THEN K2tog???? PLS HELP :( I'm totally confused.. its my 1st time doing a raglan and I have 4 more days before my man's birthday

DROPS Design 25.05.2020 kl. 10:26:

Dear Mrs De Gee, mid under sleeve there are: A.1, new sts picked up, A.1 - you have to increase on either side of these sts and decrease between both A.1: work until before first of both A.1 mid under sleeve,YO, A.1, work until 2 sts remain before marker mid under sleeve, K2 tog, K2 tog, work to A.1, work A.1, YO - you increased 2 sts. Continue like this decreasing with K2 tog on each side of marker mid under sleeve + 1 yarn over on either side of these sts until all sts in A.1 will have disappear (the new sts are worked in stockign st). Happy knitting!

Marie-Laure 10.04.2020 - 16:48:

Bonjour, Je vous remercie pour vos explications. Du coup, j'ai commencé avec les aiguilles circulaires :-) Il est noté qu'à 4 cm de hauteur, il faut diminuer 1 m de chaque côté du marqueur et cela 11 fois pour le modèle S. Pourquoi arrive-t'on alors à 54 mailles et non 56 (78 - 22) ? Par ailleurs, je dois bien faire en même temps ces diminutions dès 4 cm de hauteur (calculé depuis sous la manche) et poursuivre les augmentations avec les jetés ? Merci d'avance pour votre aide.

Marie-Laure 11.04.2020 kl. 17:28:

Bonjour, Désolée, je vous ai dérangé pour rien. Je n'avais pas compté le premier tour ;-). Pas nécessaire de me répondre. Merci et joyeuses pâques !

Marie-Laure 08.04.2020 - 14:32:

N'ayant pas reçu de réponse, je pense que je vais essayer d'utiliser des aiguilles circulaires ;-) Dommage, c'était l'occasion pour moi d'apprendre à tricoter avec les aiguilles double pointes. Merci et bonne journée.

DROPS Design 09.04.2020 kl. 16:48:

Bonjour Marie-Laure, désolée pour la réponse tardive, rappelez-vous toujours que vous pouvez toujours consulter notre base de données de leçons et vidéos pour vous aider, et également contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone pour toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Marie-Laure 04.04.2020 - 16:35:

Bonjour, Je tricote le pull Carter. J'ai fini le devant et le dos. Je suis sur le point de reprendre les manches qui sont sur des arrêts de mailles (grosses épingles à nourrices). Je n'ai jamais tricoté avec des aiguilles à doubles pointes (seul. circulaires). J'ai regardé votre vidéo mais je ne sais pas comment m'y prendre pour les relever (combien de mailles par aiguille etc.) et monter les 8 nouvelles mailles sous la manche. Pourriez-vous m'expliquer svp ? Merci d'avance.

DROPS Design 09.04.2020 kl. 13:18:

Bonjour Marie-Laure, cette leçon montre comment tricoter les manches (à partir du point 17). Vous pouvez utiliser une petite aiguille circulaire (comme dans la leçon) ou bien des aiguilles doubles pointes (cf à partir du time code 09:39 dans cette vidéo d'un pull tricoté de haut en bas). Bon tricot!

Fatmé Marquise 02.04.2020 - 20:52:

Hello ,,, for the body decreases after 4 cm ; the second decrease is after 14 cm +the 4 cm that means 18 cm or the 4cm is not included ,,, I’m a bit confused... please help me .. thank you .

DROPS Design 03.04.2020 kl. 07:43:

Dear Mrs Marquise, the first decrease on body will be worked after 4 cm from the division and the next decreased after 14 more cm, ie 18 cm from the division, and the next one after 14 more cm ie 32 cm after division. Happy knitting!

Marie-Laure 25.08.2019 - 20:20:

Bonjour, J'ai commencé à tricoter le modèle Carter en taille S et je dois commencer à augmenter pour le raglan dos/devant. Selon les explications, il faut augmenter "0 fois au total tous les tours, puis 28 fois tous les 2 tours". Cela veut-il dire que je commence directement les 28 augmentations tous les 2 tours ? Merci d'avance pour vos éclaircissements.

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:02:

Bonjour Marie-Laure! En taille S vous commencez directement par les 28 augmentations tous les 2 tours. Bon tricot!

Morgan 25.06.2019 - 01:20:

Hej, Jag förstår inte hur jag ska sticka början på tröjan. Efter ökningen så skall det stickas både förhöjning i ryggen och som jag förstår det även ett antal hela varv. Som jag fattar det kommer förhöjningen rakt in i A.1. Ska jag sticka 8 m, vända, sticka 16 tilllbaka och sen vända och sticka ett helt varv med mönster och allt? Är det så jag ska tolka beskrivningen. Och hur många varv totalt skall stickas innan ökningen till raglan?

DROPS Design 26.06.2019 kl. 08:32:

Hei Morgan. Du skal strikke dette samtidig. Etter omgangen med økinger strikkes forhøyning midt bak som forklart: strikk de første 8 maskene, snu og strikk 16 masker fra vrangen, snu og strikk 24 masker fra retten osv til du har strikket over 64 masker. Siden bakstykket kun går over 34-37-41-48-54-67 masker vil forhøyningen gå over deler av ermene (unntatt str XXXL), og raglanlinjene. Når du kommer dit, skal du strikke A.1 over raglanlinjene som forklart. Det kan lønne seg å sette merker ved hver A.1 så holder du lettere oversikt. Når forhøyningen er ferdig, strikkes over alle masker som forklart på starten. God fornøyelse

Barbara 04.04.2019 - 08:05:

Buongiorno, ho ripreso le maglie lasciate in attesa delle maniche ma non riesco a capire come far scomparire il diagramma A1 sottomanica . In particolare: " proseguire con il diagramma A.1 come segue: aumentare facendo 1 m gettata prima del diagramma A.1 verso il centro della manica, lavorare 2 m insieme a dir dopo il diagramma A.1 verso il sotto manica (quindi le 8 nuove m avviate sotto la manica). In questo modo i diagrammi A.1 ai lati della manica, si uniscono e scompaiono nel sotto manica"

DROPS Design 04.04.2019 kl. 08:39:

Buongiorno Barbara, deve lavorare come indicato: lavorando 2 maglie insieme dopo il diagramma A.1, e continuando con queste diminuzioni, il diagramma A. 1 scomparirà gradualmente. Buon lavoro!

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-1131