DROPS Extra / 0-1131

Carter by DROPS Design

Strikket DROPS herregenser i ”Belle” med raglan. Strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr vs-004
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-550-600-650-750-800 g f.nr 09, beige

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 3,5 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

fra 13.80 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 13.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 126kr. Les mer.

Det økes til raglan ved å lage et kast på hver side av A.1 i hver raglan. På neste omg strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull.

Det felles 1 m før merke slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merke, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.
Det felles 1 m etter merke slik: Strikk 2 m r sm.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arb strikkes rundt på rundp, ovenfra og ned. Legg opp 114-117-120-123-126-129 m på rundp 3,5 med Belle. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 1 r/2 vr). Bytt til rundp 4 når arb måler 2 cm. Arb strikkes nå videre i glattstrikk. På første omg felles det 18-17-16-15-14-13 m jevnt fordelt = 96-100-104-108-112-116 m (dette gjøres for å gi plagget bedre passform). På neste omg økes det 24-26-30-40-48-70 m jevnt fordelt = 120-126-134-148-160-186 m. Sett 1 merke på starten av omg (= midt bak). På neste omg strikkes det slik fra midt bak: Strikk 17-18-20-24-27-33 rett (= halve bakstk), A.1, 6 rett, A.1 (= erme), 34-37-41-48-54-67 rett (= forstk), A.1, 6 rett, A.1 (= erme), 17-19-21-24-27-34 rett (= halve bakstk). Fortsett med mønster slik, SAMTIDIG som det strikkes forhøyning bak slik: Strikk 8 m forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m, fortsett og strikk 8 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 64 m fra siste snuing, snu og strikk 1 omg over alle m igjen frem til midt bak. På neste omg starter økningen til RAGLAN – se forkl over - NB! Det økes forskjellig på bol og ermer! HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

RAGLAN BOL:
Øk på hver omg totalt 0-4-4-4-4-4 ganger, deretter på hver 2.omg 28-27-29-30-32-33 ganger. Det er nå 90-99-107-116-126-141 m på forstk og bakstk.

RAGLAN ERME:
Øk på hver 2.omg 16-19-21-22-24-27 ganger, deretter på hver 4.omg 6-5-5-5-5-4 ganger. Det er nå 70-74-78-80-84-88 m på hvert erme.

Når alle økningene er ferdig er det 320-346-370-392-420-458 m på p. På neste omg strikkes det slik: 45-49-53-58-63-70 rett, sett de neste 70-74-78-80-84-88 m på en tråd til erme, legg opp 8 nye m under ermet (sett et merke midt mellom disse nye m), 90-99-107-116-126-141 rett, sett de neste 70-74-78-80-84-88 m på en tråd til erme, legg opp 8 nye m under ermet (sett et merke midt mellom disse nye m), 45-50-54-58-63-71 rett = 196-214-230-248-268-298 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!

BOLEN:
Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av merkene i siden – LES FELLETIPS (= 4 m felt). Gjenta fellingen på hver 14.-14.-14.-30.-30.-30.cm 2-2-2-1-1-1 ganger til = 184-202-218-240-260-290 m. Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm, strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 20-17-16-15-16-13 m jevnt fordelt = 204-219-234-255-276-303 m. Bytt til rundp 3,5. Strikk vrbord (= 1 r/2 vr). Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang når vrborden måler 4 cm.

ERME:
Ermet strikkes rundt på settp.
Sett de 70-74-78-80-84-88 m fra tråden tilbake på settp 4. Legg opp 8 nye m under ermet (sett 1 merke midt mellom de nye m) = 78-82-86-88-92-96 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk glstrikk SAMTIDIG som A.1 fortsetter slik: Øk 1 kast før A.1 opp mot midten av ermet, fell 2 m rett sammen etter A.1 mot under ermet (dvs de 8 nye m som ble lagt opp under ermet). Dette gjøres slik at A.1 møtes under ermet og blir borte, gjenta fellingen på hver 2.omg til alle m i begge A.1 er borte. Kastet strikkes vridd rett på neste omg, det skal ikke lage hull. Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av merket – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 3½.-3½.-3.-3.-2½.-2½.cm 11-12-13-13-14-15 ganger til = 54-56-58-60-62-64 m.

Strikk glstrikk til arb måler 51-50-50-50-49-49 cm. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 6-4-5-3-4-2 m jevnt fordelt = 60-60-63-63-66-66 m. Bytt til settp 3,5 og strikk vrbord (= 1 r/2 vr). Fell av når arb måler 55-54-54-54-53-53 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Strikk det andre ermet på samme måte.

LOMME:
Legg opp 23 m (inkl 1 kant-m i hver side av arb) på settp 4 med Belle. Strikk glstrikk frem og tilbake med 1 kant-m RILLE – se forkl over, i hver side av arb. Når arb måler 8 cm, avpass at neste p er fra vrangen, økes det 4 m jevnt fordelt fra vrangen = 27 m. Bytt til settp 3,5 og strikk slik fra retten: 1 kant-m rille, vrbord (= 1 r/2 vr) til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 r og 1 kant-m rille. Fell av med rett over rett og vrang over vrang når arb måler 10 cm.

MONTERING:
Sy åpningene under ermet. Sy på lommen på venstre ermet, ca 45 cm fra avfellingen på ermet.

Edw 13.04.2018 - 12:15:

Bonjour, Super j’ai bien fais ça! 😀 Merci pour vos réponses rapides !

Edw 13.04.2018 - 08:49:

Bonjour, Donc pour les manches, on augmente avant et après les 6m endroits qui se trouvent entre les A1?

DROPS Design 13.04.2018 kl. 11:18:

Bonjour Edw, pas exactement, A.1 = 1 m end, 2 m env, 4 m end, 2 m env, 1 m end. Les augmentations se font au début de la manche après A.1 soit après la dernière m de A.1 et à la fin de la manche avant A.1 soit avant la 1ère m de A.1. Vous pouvez placer un marqueur avant et après chaque A.1 pour bien repérer où faire les augmentations. Bon tricot!

Edw 13.04.2018 - 07:25:

Bonjour, Je commence le raglan mais j’ai un doute sur ma compréhension... au niveau des manches, faut il faire les augmentations tout de suite après le 1er marqueur de manche (donc début de manche) et juste avant le 2eme marqueur de manche (donc fin de manche) ou faut il les faire juste avant et après A1(c’est a dire tricoter les augmentations précédentes après le 1er marqueur de manche puis arrivé à A1 on fait l’augmentation) ? Merci d’avance pour votre aide

DROPS Design 13.04.2018 kl. 08:21:

Bonjour Mme Edw, on augmente pour le raglan après/avant A.1, donc pour les manches, on augmente après A.1 en début de manche et avant A.1 à la fin de la manche (= idem pour le dos et le devant, on augmente après A.1 au début du dos/devant et avant A.1 à la fin du dos/devant). Les augmentations vont juste se faire à un rythme différent sur le dos/devant et sur les manches Bon tricot!

Rosita 30.12.2017 - 12:15:

Salve,ho bisogno di un aiuto in quanto per questo modello che ho iniziato non e ben chiaro dove inserire i marcapunti,ce un video specifico?grazie

DROPS Design 30.12.2017 kl. 21:26:

Buonasera Rosita. Sul davanti/dietro, il segno va inserito nel passaggio tra l'ultima maglia avviata e la prima maglia avviata. Quando poi separa il davanti/dietro dalle maniche, deve avviare 8 m per il sottomanica e inserisce un segno al centro di queste 8 maglie. Buon lavoro!

Peppis 13.11.2017 - 10:55:

Jag får hål i ärmen när jag maskar av vid armhålet, vad gör jag för fel?

DROPS Design 13.11.2017 kl. 14:58:

Hej Peppis, det syr du ihop när du är klar med tröjan. Lycka till!

Mariia 09.10.2017 - 10:23:

Hi, I see all yarn marked with a yarn group. Does this mean that if some pattern suites for yarn group 'B', so I can use any yarn from that group? Thanks.

DROPS Design 09.10.2017 kl. 10:34:

Dear Mariia, sure you can, find here all yarn groups and read more about alternatives here. Happy knitting!

Amber 31.07.2017 - 19:15:

For the front and back raglan body increases (I am using the XL pattern) it says to increase 4 stitches every round, and 30 every other round. Does this mean I increase 4, then 30 on the next row, then 4 then 30; or do I increase 4 then 30 on the next round, then knit one round even, increase 4 on the next round, then 30 again on the next round? Do you increase the 30 in between every 4, or every other time after 4?

DROPS Design 01.08.2017 kl. 09:09:

Dear Amber, On body you inc every round a total of 4 times then every other round a total of 30 times. On sleeve you inc every other round a total of 22 times and every 4th round a total of 5 times. Increase as explained under "RAGLAN", ie inc 1 after A.1 at the beg of front/back piece or sleeves and/or inc 1 st before A.1 at the end of front/back piece or sleeves. Happy knitting!

Peppis 12.07.2017 - 13:53: http://peppis.se/

Nu borde förklara RAGLAN, lite bättre. Så även en nybörjare förstår!

Beate Skonseng 12.04.2017 - 22:39:

Er begynt på armen og lurer på om jeg gjør rett. skal det felles ei maske på hver side av merketråden under armen og samtidig økes 2 masker (ei maske på hver side) av A1 annenhver omgang til begge A1 er borte ?

DROPS Design 26.04.2017 kl. 13:36:

Hei Beate. Ja, det stemmer slik det står i oppskriften. God Fornøyelse!

Barbara 16.12.2016 - 10:30:

Bonjour Il me semble étrange lorsque nous arrivons aux côtes du dos et du devant d'effectuer des augmentations alors que nous sommes sur un modèle top down ?? Merci pour votre réponse et Merci pour votre site Cordialement Barbara

DROPS Design 16.12.2016 kl. 13:37:

Bonjour Barbara, on augmente avant de tricoter les côtes sur aiguilles 3,5 pour conserver la largeur souhaitée. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1131