DROPS Extra / 0-1131

Carter by DROPS Design

Strikket DROPS herregenser i ”Belle” med raglan. Strikket ovenfra og ned. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr vs-004
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
450-550-600-650-750-800 g f.nr 09, beige

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 3,5 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

fra 24.00 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 24.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 216kr. Les mer.

Det økes til raglan ved å lage et kast på hver side av A.1 i hver raglan. På neste omg strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull.

Det felles 1 m før merke slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merke, ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over.
Det felles 1 m etter merke slik: Strikk 2 m r sm.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arb strikkes rundt på rundp, ovenfra og ned. Legg opp 114-117-120-123-126-129 m på rundp 3,5 med Belle. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 1 r/2 vr). Bytt til rundp 4 når arb måler 2 cm. Arb strikkes nå videre i glattstrikk. På første omg felles det 18-17-16-15-14-13 m jevnt fordelt = 96-100-104-108-112-116 m (dette gjøres for å gi plagget bedre passform). På neste omg økes det 24-26-30-40-48-70 m jevnt fordelt = 120-126-134-148-160-186 m. Sett 1 merke på starten av omg (= midt bak). På neste omg strikkes det slik fra midt bak: Strikk 17-18-20-24-27-33 rett (= halve bakstk), A.1, 6 rett, A.1 (= erme), 34-37-41-48-54-67 rett (= forstk), A.1, 6 rett, A.1 (= erme), 17-19-21-24-27-34 rett (= halve bakstk). Fortsett med mønster slik, SAMTIDIG som det strikkes forhøyning bak slik: Strikk 8 m forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m, fortsett og strikk 8 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 64 m fra siste snuing, snu og strikk 1 omg over alle m igjen frem til midt bak. På neste omg starter økningen til RAGLAN – se forkl over - NB! Det økes forskjellig på bol og ermer! HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

RAGLAN BOL:
Øk på hver omg totalt 0-4-4-4-4-4 ganger, deretter på hver 2.omg 28-27-29-30-32-33 ganger. Det er nå 90-99-107-116-126-141 m på forstk og bakstk.

RAGLAN ERME:
Øk på hver 2.omg 16-19-21-22-24-27 ganger, deretter på hver 4.omg 6-5-5-5-5-4 ganger. Det er nå 70-74-78-80-84-88 m på hvert erme.

Når alle økningene er ferdig er det 320-346-370-392-420-458 m på p. På neste omg strikkes det slik: 45-49-53-58-63-70 rett, sett de neste 70-74-78-80-84-88 m på en tråd til erme, legg opp 8 nye m under ermet (sett et merke midt mellom disse nye m), 90-99-107-116-126-141 rett, sett de neste 70-74-78-80-84-88 m på en tråd til erme, legg opp 8 nye m under ermet (sett et merke midt mellom disse nye m), 45-50-54-58-63-71 rett = 196-214-230-248-268-298 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!

BOLEN:
Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av merkene i siden – LES FELLETIPS (= 4 m felt). Gjenta fellingen på hver 14.-14.-14.-30.-30.-30.cm 2-2-2-1-1-1 ganger til = 184-202-218-240-260-290 m. Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm, strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 20-17-16-15-16-13 m jevnt fordelt = 204-219-234-255-276-303 m. Bytt til rundp 3,5. Strikk vrbord (= 1 r/2 vr). Fell av løst med rett over rett og vrang over vrang når vrborden måler 4 cm.

ERME:
Ermet strikkes rundt på settp.
Sett de 70-74-78-80-84-88 m fra tråden tilbake på settp 4. Legg opp 8 nye m under ermet (sett 1 merke midt mellom de nye m) = 78-82-86-88-92-96 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk glstrikk SAMTIDIG som A.1 fortsetter slik: Øk 1 kast før A.1 opp mot midten av ermet, fell 2 m rett sammen etter A.1 mot under ermet (dvs de 8 nye m som ble lagt opp under ermet). Dette gjøres slik at A.1 møtes under ermet og blir borte, gjenta fellingen på hver 2.omg til alle m i begge A.1 er borte. Kastet strikkes vridd rett på neste omg, det skal ikke lage hull. Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av merket – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 3½.-3½.-3.-3.-2½.-2½.cm 11-12-13-13-14-15 ganger til = 54-56-58-60-62-64 m.

Strikk glstrikk til arb måler 51-50-50-50-49-49 cm. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 6-4-5-3-4-2 m jevnt fordelt = 60-60-63-63-66-66 m. Bytt til settp 3,5 og strikk vrbord (= 1 r/2 vr). Fell av når arb måler 55-54-54-54-53-53 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Strikk det andre ermet på samme måte.

LOMME:
Legg opp 23 m (inkl 1 kant-m i hver side av arb) på settp 4 med Belle. Strikk glstrikk frem og tilbake med 1 kant-m RILLE – se forkl over, i hver side av arb. Når arb måler 8 cm, avpass at neste p er fra vrangen, økes det 4 m jevnt fordelt fra vrangen = 27 m. Bytt til settp 3,5 og strikk slik fra retten: 1 kant-m rille, vrbord (= 1 r/2 vr) til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 r og 1 kant-m rille. Fell av med rett over rett og vrang over vrang når arb måler 10 cm.

MONTERING:
Sy åpningene under ermet. Sy på lommen på venstre ermet, ca 45 cm fra avfellingen på ermet.

Kommentarer / Spørsmål (43)

Marie-Laure 25.08.2019 - 20:20:

Bonjour, J'ai commencé à tricoter le modèle Carter en taille S et je dois commencer à augmenter pour le raglan dos/devant. Selon les explications, il faut augmenter "0 fois au total tous les tours, puis 28 fois tous les 2 tours". Cela veut-il dire que je commence directement les 28 augmentations tous les 2 tours ? Merci d'avance pour vos éclaircissements.

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:02:

Bonjour Marie-Laure! En taille S vous commencez directement par les 28 augmentations tous les 2 tours. Bon tricot!

Morgan 25.06.2019 - 01:20:

Hej, Jag förstår inte hur jag ska sticka början på tröjan. Efter ökningen så skall det stickas både förhöjning i ryggen och som jag förstår det även ett antal hela varv. Som jag fattar det kommer förhöjningen rakt in i A.1. Ska jag sticka 8 m, vända, sticka 16 tilllbaka och sen vända och sticka ett helt varv med mönster och allt? Är det så jag ska tolka beskrivningen. Och hur många varv totalt skall stickas innan ökningen till raglan?

DROPS Design 26.06.2019 kl. 08:32:

Hei Morgan. Du skal strikke dette samtidig. Etter omgangen med økinger strikkes forhøyning midt bak som forklart: strikk de første 8 maskene, snu og strikk 16 masker fra vrangen, snu og strikk 24 masker fra retten osv til du har strikket over 64 masker. Siden bakstykket kun går over 34-37-41-48-54-67 masker vil forhøyningen gå over deler av ermene (unntatt str XXXL), og raglanlinjene. Når du kommer dit, skal du strikke A.1 over raglanlinjene som forklart. Det kan lønne seg å sette merker ved hver A.1 så holder du lettere oversikt. Når forhøyningen er ferdig, strikkes over alle masker som forklart på starten. God fornøyelse

Barbara 04.04.2019 - 08:05:

Buongiorno, ho ripreso le maglie lasciate in attesa delle maniche ma non riesco a capire come far scomparire il diagramma A1 sottomanica . In particolare: " proseguire con il diagramma A.1 come segue: aumentare facendo 1 m gettata prima del diagramma A.1 verso il centro della manica, lavorare 2 m insieme a dir dopo il diagramma A.1 verso il sotto manica (quindi le 8 nuove m avviate sotto la manica). In questo modo i diagrammi A.1 ai lati della manica, si uniscono e scompaiono nel sotto manica"

DROPS Design 04.04.2019 kl. 08:39:

Buongiorno Barbara, deve lavorare come indicato: lavorando 2 maglie insieme dopo il diagramma A.1, e continuando con queste diminuzioni, il diagramma A. 1 scomparirà gradualmente. Buon lavoro!

Rossella 28.01.2019 - 20:47:

Per gli aumenti per il raglan quando viene detto di aumentare ogni 2 giri significa fare un giro senza aumenti e il secondo giro aumentare o fare due giri senza aumenti e aumentare il terzo?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 21:06:

Buongiorno Rosella. Lavora un giro senza aumenti e al secondo giro aumenta. Buon lavoro!

Filippo 23.01.2019 - 22:24:

Non riesco a trovare i ferri a doppia punta da 40 cm per fare le maniche, si possono usare quelli da 30 cm o altri tipi di ferri?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 23:36:

Buonasera Filippo. Può usare i ferri da 30 cm oppure anche ferri circolari. Buon lavoro!

Joe73 07.12.2018 - 13:02:

Guten Tag, für die Ärmel : man macht Umschläge und Abnahmen „bis alle M von beiden A1 weg sind“ Dann steht „bei einer Länge von 4 cm beidseitig des Markierer je 1 M abnehmen“. Wenn ich alle M von A1 abgenommen habe, ist die Länge mehr als 4 cm. Muss ich beide Abnahmeprozesse gleichzeitig machen? Danke!

DROPS Design 07.12.2018 kl. 14:36:

Liebe Joe73, auch wenn Sie mahr als 4 cm brauchen, um A.1 abzunehmen, beginnen Sie die Abnahmen für den Ärmel immer nach 4 cm, sonnst könnte die Ärmel zu breit sein. Viel Spaß beim stricken!

Edw 06.10.2018 - 21:07:

Bonjour, Je suis arrivée aux manches mais je ne comprends pas trop les explications des jetés et les 2 m ensembles afin que les A1 se rejoignent ... à quel moment faut il faire ça ? Il y a qu’un jeté et qune diminution (2 m ensembles) à faire (soit après et avantage les 8 m rajoutées ) ? Ou bien faut le faire entre chaque A1? Merci pour votre aide

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:42:

Bonjour Edw, sous les manches, vous allez augmenter le nombre de mailles en jersey et diminuer le nombre de mailles tricotées dans A.1: faites 1 jeté avant le A.1 en fin de tour (= on augmente le nombre de m jersey), tricotez jusqu'à 2 m avant le marqueur, diminuez 1 m, marqueur, diminuez 1 m, tricotez les mailles restantes de A.1 et faites 1 jeté avant le jersey = vous augmentez 2 m par tour (côté jersey) et diminuez 2 m (celles de A.1, au milieu sous la manche). Bon tricot!

Isabella 28.07.2018 - 09:32:

Sempre sull’alzata: quello che continuo a non capire bene è cosa significhi “allo stesso tempo”. Il lavoro procede in tondo, l’alzata invece richiede di tornare avanti e indietro. Questo non crea due fori ai lati dell’alzata?

Isabella 22.07.2018 - 20:26:

Salve, ho bisogno di aiuto perché non capisco cosa sia l’alzata sul dietro, e come si unisca al resto. Forse potrebbe aiutare un’immagine o uno schizzo del dietro. Grazie

DROPS Design 22.07.2018 kl. 20:41:

Buonasera Isabella. Un'alzata consiste nel lavorare alcuni ferri solo sul numero di maglie indicate per rendere lo scollo sul dietro leggermente più alto rispetto allo scollo sul davanti e garantire una vestibilità migliore al capo. Buon lavoro!

Edw 13.04.2018 - 12:15:

Bonjour, Super j’ai bien fais ça! 😀 Merci pour vos réponses rapides !

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1131