DROPS Extra / 0-1131

Carter by DROPS Design

Stickad DROPS herrtröja i ”Belle” med raglan. Stickad uppifrån och ned. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr vs-004
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio
450-550-600-650-750-800 g nr 09, beige

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 3,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

från 22.95 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 206.55kr. Läs mer.

Det ökas till raglan genom att göra ett omslag på varje sida av A.1 i varje raglanlinje. På nästa v stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål.

Det minskas 1 m före markören så här: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
Det minskas 1 m efter markören så här: Sticka 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arb stickas runt på rundst, uppifrån och ned. Lägg upp 114-117-120-123-126-129 m på rundst 3,5 med Belle. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rm, 2 am). Byt till rundst 4 när arb mäter 2 cm. Arb stickas nu vidare i slätst. På första v minskas det 18-17-16-15-14-13 m jämnt fördelat = 96-100-104-108-112-116 m (detta görs för att ge plagget bättre passform). På nästa v ökas det 24-26-30-40-48-70 m jämnt fördelat = 120-126-134-148-160-186 m. Sätt 1 markör i början av v (= mitt bak). På nästa v stickas det så här från mitt bak: Sticka 17-18-20-24-27-33 rm (= halva bakst), A.1, 6 rm, A.1 (= ärm), 34-37-41-48-54-67 rm (= framst), A.1, 6 rm, A.1 (= ärm), 17-19-21-24-27-34 rm (= halva bakst). Fortsätt med mönster så, SAMTIDIGT som det stickas förhöjning bak så här: Sticka 8 m förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 16 m tillbaka, vänd, strama tråden och sticka 24 m, fortsätt att sticka 8 m mer för varje gång det vänds tills det har stickats över totalt 64 m från sista vändningen, vänd och sticka 1 v över alla m tillbaka fram till mitt bak. På nästa v börjar ökningen till RAGLAN – se förkl ovan - OBS! Det ökas olika på fram- och bakst och ärmar! KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

RAGLAN FRAM- OCH BAKST:
Öka på varje v totalt 0-4-4-4-4-4 ggr, sedan på vartannat v 28-27-29-30-32-33 ggr. Det är nu 90-99-107-116-126-141 m på fram- och bakst.

RAGLAN ÄRM:
Öka på vartannat v 16-19-21-22-24-27 ggr, sedan på vart 4:e v 6-5-5-5-5-4 ggr. Det är nu 70-74-78-80-84-88 m på varje ärm.

När alla ökningarna är färdiga är det 320-346-370-392-420-458 m på st. På nästa v stickas det så här: 45-49-53-58-63-70 rm, sätt följande 70-74-78-80-84-88 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), 90-99-107-116-126-141 rm, sätt följande 70-74-78-80-84-88 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), 45-50-54-58-63-71 rm = 196-214-230-248-268-298 m. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!

FRAM- OCH BAKST:
När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markörerna i sidan – LÄS MINSKNINGSTIPS (= 4 m minskade). Upprepa minskn med 14-14-14-30-30-30 cm mellanrum 2-2-2-1-1-1 ggr till = 184-202-218-240-260-290 m. När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm, sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det ökas 20-17-16-15-16-13 m jämnt fördelat = 204-219-234-255-276-303 m. Byt till rundst 3,5. Sticka resår (= 1 rm, 2 am). Maska av löst med rm över rm och am över am när resåren mäter 4 cm.

ÄRM:
Ärmen stickas runt på strumpst.
Sätt tillbaka de 70-74-78-80-84-88 m från tråden på strumpst 4. Lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt 1 markör mitt emellan de nya m) = 78-82-86-88-92-96 m. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka slätst SAMTIDIGT som A.1 fortsätter så här: Öka 1 omslag före A.1 upp mot mitten av ärmen, sticka 2 m räta tills efter A.1 mot under ärmen (dvs de 8 nya m som lades upp under ärmen). Detta görs så att A.1 möts under ärmen och försvinner, upprepa minskn på vartannat v till alla m i båda A.1 är borta. Omslagen stickas vridet räta på nästa v, det ska inte bli hål. När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 3½-3½-3-3-2½-2½ cm mellanrum 11-12-13-13-14-15 ggr till = 54-56-58-60-62-64 m.

Sticka slätst tills arb mäter 51-50-50-50-49-49 cm. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det ökas 6-4-5-3-4-2 m jämnt fördelat = 60-60-63-63-66-66 m. Byt till strumpst 3,5 och sticka resår (= 1 rm, 2 am). Maska av när arb mäter 55-54-54-54-53-53 cm (kortare mått i större stl pga bredare axelvidd). Sticka den andra ärmen på samma sätt.

FICKA:
Lägg upp 23 m (inkl 1 kantm i varje sida av arb) på strumpst 4 med Belle. Sticka slätst fram och tillbaka med 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, i varje sida av arb. När arb mäter 8 cm, anpassa så att nästa v är från avigsidan, ökas det 4 m jämnt fördelat från avigsidan = 27 m. Byt till strumpst 3,5 och sticka så här från rätsidan: 1 rätst kantm, resår (= 1 rm, 2 am) tills det återstår 2 m, avsluta med 1 rm och 1 rätst kantm. Maska av med rm över rm och am över am när arb mäter 10 cm.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmen. Sy på fickan på vänstra ärmen, ca 45 cm från ärmens avmaskningskant.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1131) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (50)

Susan Underwood 01.07.2020 - 15:41:

A1 disappear way after 4cm. So do you decrease every row once either side of marker or twice I.e. k2, k2 work to last 4 sts slk1, sl1k1. at 4cm ?

DROPS Design 01.07.2020 kl. 16:26:

Dear Mrs Underwood, A.1 is not supposed to disappear, the stitches worked in A.1 are the raglan stitches, they are worked at the transition between front/back piece and sleeves - and you will increase either/or after A.1 at the beg of front/back/sleeve and/or before A.1 at the end of front/back/sleeve. See RAGLAN. Happy knitting!

Fabienne 15.06.2020 - 20:35:

Bonjour, j'aimerais être sûre d'une chose, la rehausse déborde bien sur le haut des manches ?

DROPS Design 16.06.2020 kl. 08:57:

Bonjour Fabienne, tout à fait. Bon tricot!

Hayley De Gee 24.05.2020 - 22:20:

Hi!! I've read through the part of SLEEVE and cannot understand the process of how both A1's disappear under the sleeve. I also don't know how where exactly to YO and K2tog. My understanding after increasing the 8 stitches would be to knit until before A1 , then YO, [k1, P2, K4,P2,K1=A1 pattern], then K2tog, k4, YO,{K1,P2,K4,P2,K1=A1 pattern] THEN K2tog???? PLS HELP :( I'm totally confused.. its my 1st time doing a raglan and I have 4 more days before my man's birthday

DROPS Design 25.05.2020 kl. 10:26:

Dear Mrs De Gee, mid under sleeve there are: A.1, new sts picked up, A.1 - you have to increase on either side of these sts and decrease between both A.1: work until before first of both A.1 mid under sleeve,YO, A.1, work until 2 sts remain before marker mid under sleeve, K2 tog, K2 tog, work to A.1, work A.1, YO - you increased 2 sts. Continue like this decreasing with K2 tog on each side of marker mid under sleeve + 1 yarn over on either side of these sts until all sts in A.1 will have disappear (the new sts are worked in stockign st). Happy knitting!

Marie-Laure 10.04.2020 - 16:48:

Bonjour, Je vous remercie pour vos explications. Du coup, j'ai commencé avec les aiguilles circulaires :-) Il est noté qu'à 4 cm de hauteur, il faut diminuer 1 m de chaque côté du marqueur et cela 11 fois pour le modèle S. Pourquoi arrive-t'on alors à 54 mailles et non 56 (78 - 22) ? Par ailleurs, je dois bien faire en même temps ces diminutions dès 4 cm de hauteur (calculé depuis sous la manche) et poursuivre les augmentations avec les jetés ? Merci d'avance pour votre aide.

Marie-Laure 11.04.2020 kl. 17:28:

Bonjour, Désolée, je vous ai dérangé pour rien. Je n'avais pas compté le premier tour ;-). Pas nécessaire de me répondre. Merci et joyeuses pâques !

Marie-Laure 08.04.2020 - 14:32:

N'ayant pas reçu de réponse, je pense que je vais essayer d'utiliser des aiguilles circulaires ;-) Dommage, c'était l'occasion pour moi d'apprendre à tricoter avec les aiguilles double pointes. Merci et bonne journée.

DROPS Design 09.04.2020 kl. 16:48:

Bonjour Marie-Laure, désolée pour la réponse tardive, rappelez-vous toujours que vous pouvez toujours consulter notre base de données de leçons et vidéos pour vous aider, et également contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone pour toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Marie-Laure 04.04.2020 - 16:35:

Bonjour, Je tricote le pull Carter. J'ai fini le devant et le dos. Je suis sur le point de reprendre les manches qui sont sur des arrêts de mailles (grosses épingles à nourrices). Je n'ai jamais tricoté avec des aiguilles à doubles pointes (seul. circulaires). J'ai regardé votre vidéo mais je ne sais pas comment m'y prendre pour les relever (combien de mailles par aiguille etc.) et monter les 8 nouvelles mailles sous la manche. Pourriez-vous m'expliquer svp ? Merci d'avance.

DROPS Design 09.04.2020 kl. 13:18:

Bonjour Marie-Laure, cette leçon montre comment tricoter les manches (à partir du point 17). Vous pouvez utiliser une petite aiguille circulaire (comme dans la leçon) ou bien des aiguilles doubles pointes (cf à partir du time code 09:39 dans cette vidéo d'un pull tricoté de haut en bas). Bon tricot!

Fatmé Marquise 02.04.2020 - 20:52:

Hello ,,, for the body decreases after 4 cm ; the second decrease is after 14 cm +the 4 cm that means 18 cm or the 4cm is not included ,,, I’m a bit confused... please help me .. thank you .

DROPS Design 03.04.2020 kl. 07:43:

Dear Mrs Marquise, the first decrease on body will be worked after 4 cm from the division and the next decreased after 14 more cm, ie 18 cm from the division, and the next one after 14 more cm ie 32 cm after division. Happy knitting!

Marie-Laure 25.08.2019 - 20:20:

Bonjour, J'ai commencé à tricoter le modèle Carter en taille S et je dois commencer à augmenter pour le raglan dos/devant. Selon les explications, il faut augmenter "0 fois au total tous les tours, puis 28 fois tous les 2 tours". Cela veut-il dire que je commence directement les 28 augmentations tous les 2 tours ? Merci d'avance pour vos éclaircissements.

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:02:

Bonjour Marie-Laure! En taille S vous commencez directement par les 28 augmentations tous les 2 tours. Bon tricot!

Morgan 25.06.2019 - 01:20:

Hej, Jag förstår inte hur jag ska sticka början på tröjan. Efter ökningen så skall det stickas både förhöjning i ryggen och som jag förstår det även ett antal hela varv. Som jag fattar det kommer förhöjningen rakt in i A.1. Ska jag sticka 8 m, vända, sticka 16 tilllbaka och sen vända och sticka ett helt varv med mönster och allt? Är det så jag ska tolka beskrivningen. Och hur många varv totalt skall stickas innan ökningen till raglan?

DROPS Design 26.06.2019 kl. 08:32:

Hei Morgan. Du skal strikke dette samtidig. Etter omgangen med økinger strikkes forhøyning midt bak som forklart: strikk de første 8 maskene, snu og strikk 16 masker fra vrangen, snu og strikk 24 masker fra retten osv til du har strikket over 64 masker. Siden bakstykket kun går over 34-37-41-48-54-67 masker vil forhøyningen gå over deler av ermene (unntatt str XXXL), og raglanlinjene. Når du kommer dit, skal du strikke A.1 over raglanlinjene som forklart. Det kan lønne seg å sette merker ved hver A.1 så holder du lettere oversikt. Når forhøyningen er ferdig, strikkes over alle masker som forklart på starten. God fornøyelse

Barbara 04.04.2019 - 08:05:

Buongiorno, ho ripreso le maglie lasciate in attesa delle maniche ma non riesco a capire come far scomparire il diagramma A1 sottomanica . In particolare: " proseguire con il diagramma A.1 come segue: aumentare facendo 1 m gettata prima del diagramma A.1 verso il centro della manica, lavorare 2 m insieme a dir dopo il diagramma A.1 verso il sotto manica (quindi le 8 nuove m avviate sotto la manica). In questo modo i diagrammi A.1 ai lati della manica, si uniscono e scompaiono nel sotto manica"

DROPS Design 04.04.2019 kl. 08:39:

Buongiorno Barbara, deve lavorare come indicato: lavorando 2 maglie insieme dopo il diagramma A.1, e continuando con queste diminuzioni, il diagramma A. 1 scomparirà gradualmente. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1131