DROPS Extra / 0-1131

Carter by DROPS Design

Stickad DROPS herrtröja i ”Belle” med raglan. Stickad uppifrån och ned. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr vs-004
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio
450-550-600-650-750-800 g nr 09, beige

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 3,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 207kr. Läs mer.

Det ökas till raglan genom att göra ett omslag på varje sida av A.1 i varje raglanlinje. På nästa v stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål.

Det minskas 1 m före markören så här: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
Det minskas 1 m efter markören så här: Sticka 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arb stickas runt på rundst, uppifrån och ned. Lägg upp 114-117-120-123-126-129 m på rundst 3,5 med Belle. Sticka 1 v rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rm, 2 am). Byt till rundst 4 när arb mäter 2 cm. Arb stickas nu vidare i slätst. På första v minskas det 18-17-16-15-14-13 m jämnt fördelat = 96-100-104-108-112-116 m (detta görs för att ge plagget bättre passform). På nästa v ökas det 24-26-30-40-48-70 m jämnt fördelat = 120-126-134-148-160-186 m. Sätt 1 markör i början av v (= mitt bak). På nästa v stickas det så här från mitt bak: Sticka 17-18-20-24-27-33 rm (= halva bakst), A.1, 6 rm, A.1 (= ärm), 34-37-41-48-54-67 rm (= framst), A.1, 6 rm, A.1 (= ärm), 17-19-21-24-27-34 rm (= halva bakst). Fortsätt med mönster så, SAMTIDIGT som det stickas förhöjning bak så här: Sticka 8 m förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 16 m tillbaka, vänd, strama tråden och sticka 24 m, fortsätt att sticka 8 m mer för varje gång det vänds tills det har stickats över totalt 64 m från sista vändningen, vänd och sticka 1 v över alla m tillbaka fram till mitt bak. På nästa v börjar ökningen till RAGLAN – se förkl ovan - OBS! Det ökas olika på fram- och bakst och ärmar! KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

RAGLAN FRAM- OCH BAKST:
Öka på varje v totalt 0-4-4-4-4-4 ggr, sedan på vartannat v 28-27-29-30-32-33 ggr. Det är nu 90-99-107-116-126-141 m på fram- och bakst.

RAGLAN ÄRM:
Öka på vartannat v 16-19-21-22-24-27 ggr, sedan på vart 4:e v 6-5-5-5-5-4 ggr. Det är nu 70-74-78-80-84-88 m på varje ärm.

När alla ökningarna är färdiga är det 320-346-370-392-420-458 m på st. På nästa v stickas det så här: 45-49-53-58-63-70 rm, sätt följande 70-74-78-80-84-88 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), 90-99-107-116-126-141 rm, sätt följande 70-74-78-80-84-88 m på en tråd till ärm, lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), 45-50-54-58-63-71 rm = 196-214-230-248-268-298 m. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!

FRAM- OCH BAKST:
När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markörerna i sidan – LÄS MINSKNINGSTIPS (= 4 m minskade). Upprepa minskn med 14-14-14-30-30-30 cm mellanrum 2-2-2-1-1-1 ggr till = 184-202-218-240-260-290 m. När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm, sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det ökas 20-17-16-15-16-13 m jämnt fördelat = 204-219-234-255-276-303 m. Byt till rundst 3,5. Sticka resår (= 1 rm, 2 am). Maska av löst med rm över rm och am över am när resåren mäter 4 cm.

ÄRM:
Ärmen stickas runt på strumpst.
Sätt tillbaka de 70-74-78-80-84-88 m från tråden på strumpst 4. Lägg upp 8 nya m under ärmen (sätt 1 markör mitt emellan de nya m) = 78-82-86-88-92-96 m. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka slätst SAMTIDIGT som A.1 fortsätter så här: Öka 1 omslag före A.1 upp mot mitten av ärmen, sticka 2 m räta tills efter A.1 mot under ärmen (dvs de 8 nya m som lades upp under ärmen). Detta görs så att A.1 möts under ärmen och försvinner, upprepa minskn på vartannat v till alla m i båda A.1 är borta. Omslagen stickas vridet räta på nästa v, det ska inte bli hål. När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 3½-3½-3-3-2½-2½ cm mellanrum 11-12-13-13-14-15 ggr till = 54-56-58-60-62-64 m.

Sticka slätst tills arb mäter 51-50-50-50-49-49 cm. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det ökas 6-4-5-3-4-2 m jämnt fördelat = 60-60-63-63-66-66 m. Byt till strumpst 3,5 och sticka resår (= 1 rm, 2 am). Maska av när arb mäter 55-54-54-54-53-53 cm (kortare mått i större stl pga bredare axelvidd). Sticka den andra ärmen på samma sätt.

FICKA:
Lägg upp 23 m (inkl 1 kantm i varje sida av arb) på strumpst 4 med Belle. Sticka slätst fram och tillbaka med 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, i varje sida av arb. När arb mäter 8 cm, anpassa så att nästa v är från avigsidan, ökas det 4 m jämnt fördelat från avigsidan = 27 m. Byt till strumpst 3,5 och sticka så här från rätsidan: 1 rätst kantm, resår (= 1 rm, 2 am) tills det återstår 2 m, avsluta med 1 rm och 1 rätst kantm. Maska av med rm över rm och am över am när arb mäter 10 cm.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmen. Sy på fickan på vänstra ärmen, ca 45 cm från ärmens avmaskningskant.

Joe73 07.12.2018 - 13:02:

Guten Tag, für die Ärmel : man macht Umschläge und Abnahmen „bis alle M von beiden A1 weg sind“ Dann steht „bei einer Länge von 4 cm beidseitig des Markierer je 1 M abnehmen“. Wenn ich alle M von A1 abgenommen habe, ist die Länge mehr als 4 cm. Muss ich beide Abnahmeprozesse gleichzeitig machen? Danke!

DROPS Design 07.12.2018 kl. 14:36:

Liebe Joe73, auch wenn Sie mahr als 4 cm brauchen, um A.1 abzunehmen, beginnen Sie die Abnahmen für den Ärmel immer nach 4 cm, sonnst könnte die Ärmel zu breit sein. Viel Spaß beim stricken!

Edw 06.10.2018 - 21:07:

Bonjour, Je suis arrivée aux manches mais je ne comprends pas trop les explications des jetés et les 2 m ensembles afin que les A1 se rejoignent ... à quel moment faut il faire ça ? Il y a qu’un jeté et qune diminution (2 m ensembles) à faire (soit après et avantage les 8 m rajoutées ) ? Ou bien faut le faire entre chaque A1? Merci pour votre aide

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:42:

Bonjour Edw, sous les manches, vous allez augmenter le nombre de mailles en jersey et diminuer le nombre de mailles tricotées dans A.1: faites 1 jeté avant le A.1 en fin de tour (= on augmente le nombre de m jersey), tricotez jusqu'à 2 m avant le marqueur, diminuez 1 m, marqueur, diminuez 1 m, tricotez les mailles restantes de A.1 et faites 1 jeté avant le jersey = vous augmentez 2 m par tour (côté jersey) et diminuez 2 m (celles de A.1, au milieu sous la manche). Bon tricot!

Isabella 28.07.2018 - 09:32:

Sempre sull’alzata: quello che continuo a non capire bene è cosa significhi “allo stesso tempo”. Il lavoro procede in tondo, l’alzata invece richiede di tornare avanti e indietro. Questo non crea due fori ai lati dell’alzata?

Isabella 22.07.2018 - 20:26:

Salve, ho bisogno di aiuto perché non capisco cosa sia l’alzata sul dietro, e come si unisca al resto. Forse potrebbe aiutare un’immagine o uno schizzo del dietro. Grazie

DROPS Design 22.07.2018 kl. 20:41:

Buonasera Isabella. Un'alzata consiste nel lavorare alcuni ferri solo sul numero di maglie indicate per rendere lo scollo sul dietro leggermente più alto rispetto allo scollo sul davanti e garantire una vestibilità migliore al capo. Buon lavoro!

Edw 13.04.2018 - 12:15:

Bonjour, Super j’ai bien fais ça! 😀 Merci pour vos réponses rapides !

Edw 13.04.2018 - 08:49:

Bonjour, Donc pour les manches, on augmente avant et après les 6m endroits qui se trouvent entre les A1?

DROPS Design 13.04.2018 kl. 11:18:

Bonjour Edw, pas exactement, A.1 = 1 m end, 2 m env, 4 m end, 2 m env, 1 m end. Les augmentations se font au début de la manche après A.1 soit après la dernière m de A.1 et à la fin de la manche avant A.1 soit avant la 1ère m de A.1. Vous pouvez placer un marqueur avant et après chaque A.1 pour bien repérer où faire les augmentations. Bon tricot!

Edw 13.04.2018 - 07:25:

Bonjour, Je commence le raglan mais j’ai un doute sur ma compréhension... au niveau des manches, faut il faire les augmentations tout de suite après le 1er marqueur de manche (donc début de manche) et juste avant le 2eme marqueur de manche (donc fin de manche) ou faut il les faire juste avant et après A1(c’est a dire tricoter les augmentations précédentes après le 1er marqueur de manche puis arrivé à A1 on fait l’augmentation) ? Merci d’avance pour votre aide

DROPS Design 13.04.2018 kl. 08:21:

Bonjour Mme Edw, on augmente pour le raglan après/avant A.1, donc pour les manches, on augmente après A.1 en début de manche et avant A.1 à la fin de la manche (= idem pour le dos et le devant, on augmente après A.1 au début du dos/devant et avant A.1 à la fin du dos/devant). Les augmentations vont juste se faire à un rythme différent sur le dos/devant et sur les manches Bon tricot!

Rosita 30.12.2017 - 12:15:

Salve,ho bisogno di un aiuto in quanto per questo modello che ho iniziato non e ben chiaro dove inserire i marcapunti,ce un video specifico?grazie

DROPS Design 30.12.2017 kl. 21:26:

Buonasera Rosita. Sul davanti/dietro, il segno va inserito nel passaggio tra l'ultima maglia avviata e la prima maglia avviata. Quando poi separa il davanti/dietro dalle maniche, deve avviare 8 m per il sottomanica e inserisce un segno al centro di queste 8 maglie. Buon lavoro!

Peppis 13.11.2017 - 10:55:

Jag får hål i ärmen när jag maskar av vid armhålet, vad gör jag för fel?

DROPS Design 13.11.2017 kl. 14:58:

Hej Peppis, det syr du ihop när du är klar med tröjan. Lycka till!

Mariia 09.10.2017 - 10:23:

Hi, I see all yarn marked with a yarn group. Does this mean that if some pattern suites for yarn group 'B', so I can use any yarn from that group? Thanks.

DROPS Design 09.10.2017 kl. 10:34:

Dear Mariia, sure you can, find here all yarn groups and read more about alternatives here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1131