DROPS / 164 / 6

Sweet Winter Poncho by DROPS Design

De set bevat: gebreide DROPS poncho van 2 draden ”Brushed Alpaca Silk” of 1 draad “Melody” me Noors patroon, boordsteek en ronde hals. De poncho wordt van boven naar beneden gebreid. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. as-041
Garengroep C en C (of D)
----------------------------------------------------------
PONCHO:
Maat: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK van Garnstudio
100-150-150-150 gr. kleur nr. 03, grijs
25-25-25-25 gr. kleur nr. 02, lichtgrijs
50-50-50-50 gr, kleur nr. 08, heide
75-75-75-100 gr. kleur nr. 01, naturel

Of gebruik:
DROPS MELODY van Garnstudio
100-150-150-150 gr. kleur nr. 04, grijs
50-50-50-50 gr. kleur nr. 03, parelgrijs
50-50-50-50 gr. kleur nr. 10, heide
100-100-100-100 gr. kleur nr. 01, naturel

DROPS RONDBREINLD (40 en 80 cm) 6 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 13 st x 17 nld in tricotst met 2 draden ”Brushed Alpaca Silk” of 1 draad “Melody” = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP en RONDBREINLD (40 en 80 cm) 5,5 mm - voor de boordsteek.
----------------------------------------------------------

vanaf 3.00 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 3.00 € /25g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 30.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

TIP VOOR HET BREIEN:
Om te voorkomen dat het werk te strak wordt als u in patroon breit, is het belangrijk om de draden aan de achterkant van het werk losjes mee te nemen. Als uw breiwerk in patroon dan toch nog te strak wordt, brei dit deel dan met een grotere maat breinaalden.

TIP VOOR EEN DUBBELE DRAAD:
Gebruik de draad die vanaf de buitenkant van de bol komt en vanuit de binnenkant. Als u een nieuwe bol aanbreekt, probeer dan niet beide draden tegelijk te wisselen, om een dikke draad te voorkomen.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven. Brei alle patroon st in tricotst met 2 draden “Brushed Alpaca Silk” of 1 draad “Melody”.
TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder als volgt voor de markeerder:
Brei tot 1 st voor de markeerder, 1 omsl.
Meerder als volgt na de markeerder:
1 st in tricotst, 1 omsl.
Brei in de volgende nld de omsl gedraaid recht (dus brei achter in de steek in plaats van voor in de steek) om gaatjes te voorkomen.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Brei in de rondte op de rondbreinld, van boven naar beneden - LEES TIP VOOR HET BREIEN EN TIP VOOR EEN DUBBELE DRAAD. De nld begint middenachter.

Zet 76-80-80-84 st op met rondbreinld 5,5 mm en 2 draden “Brushed Alpaca Silk” of 1 draad “Melody” grijs. Brei 3 cm boordsteek = 2 r/2 av. Ga verder met rondbreinld 6 mm en brei 1 nld in tricotst en minder TEGELIJKERTIJD 8-7-5-6 st gelijkmatig = 68-73-75-78 st. Meerder in de volgende nld 14-15-17-20 st gelijkmatig = 82-88-92-98 st. LET OP: we minderen en meerderen zo voor een betere pasvorm van de hals.
Plaats nu 8 markeerders in het werk als volgt: brei de eerste 6-6-8-10 st, plaats een markeerder, plaats dan 7 markeerders met 10-11-11-11 st ertussen = 6-5-7-11 st over op de nld na de laatste markeerder. Begin in de volgende nld met meerderen – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN! Herhaal dit meerderen afwisselend links en rechts van elke markeerder om de nld nog 7-8-13-14 keer en elke 4e nld 2-2-0-0 keer = 162-176-204-218 st. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga bij een hoogte van 18-19-20-21 cm vanaf de opzetrand verder met A.1 (= 12 st) over alle st en meerder TEGELIJKERTIJD als volgt:
Meerder in de 2e nld 18-16-12-10 st gelijkmatig = 180-192-216-228 st. (Er zijn nu 15-16-18-19 patroonherhalingen in de rondte.)
Meerder in de 10e nld 12-12-12-0 st gelijkmatig = 192-204-228-228 st. (Er zijn nu 16-17-19-19 patroonherhalingen in de rondte.)
Meerder in de 23e nld 12 st gelijkmatig voor alle maten = 204-216-240-240 st. (Er zijn nu 17-18-20-20 patroonherhalingen in de rondte.)
Meerder in de 36e nld 12 st gelijkmatig voor alle maten = 216-228-252-252 st. (Er zijn nu 18-19-21-21 patroonherhalingen in de rondte.)
Als A.1 klaar is, ga dan verder met A.2. Meerder in de 1e nld 8-12-4-12 st gelijkmatig = 224-240-256-264 st. (Er zijn nu 28-30-32-33 patroonherhalingen in de rondte.)
Als A.2 klaar is in de hoogte, ga dan verder met 2 draden “Brushed Alpaca Silk” of 1 draad “Melody” grijs tot het werk klaar is. Brei 0-3-3-5 nld in tricotst.
Ga verder met rondbreinld 5,5 mm en brei 1 nld in tricotst en meerder 24-28-40-48 st gelijkmatig = 248-268-296-312 st. Brei nu in boordsteek als volgt: 1 r, * 2 av, 2 r *, herhaal van *-* tot er 3 st over zijn en eindig met 2 av en 1 r. Brei als de boordsteek 3-3-4-4 cm meet als volgt: kant af met recht boven recht en averecht boven averecht over de eerste 57-61-69-73 st, brei de volgende 20 st en zet ze dan op een hulpdraad (= manchet), kant af met recht boven recht en averecht boven averecht over de volgende 94-106-118-126 st, brei de volgende 20 st en zet ze op een hulpdraad (= manchet), kant af met recht boven recht en averecht boven averecht over de overgebleven 57-61-69-73 st.

MANCHETTEN:
Worden in de rondte gebreid op breinld zonder knop met 2 draden “Brushed Alpaca Silk” of 1 draad “Melody” grijs.
Zet de st van een van de hulpdraad op breinld zonder knop 5,5 mm en zet 12 nieuwe st op de nld = 32 st. Ga verder in boordsteek in de rondte (= 2 r/2 av). Kant als de manchet 10 cm meet af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Brei de andere manchet op dezelfde manier.

----------------------------------------------------------
MUTS EN HALSWARMER:
Zie DROPS 164-7 voor bijpassende patronen online.
----------------------------------------------------------

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 02.11.2015
Hoeveelheid garen aangepast voor lichtgrijs en naturel (Brushed AlpacaSilk) en parelgrijs en naturel (Melody): DROPS BRUSHED ALPACA SILK van Garnstudio, 25-25-25-25 gr. kleur nr. 02, lichtgrijs, 75-75-75-100 gr. kleur nr. 01, naturel en DROPS MELODY van Garnstudio, 50-50-50-50 gr. kleur nr. 03, parelgrijs, 100-100-100-100 gr. kleur nr. 01, naturel

Telpatroon

= 2 draden heide BAS of 1 draad heide M
= 2 draden lichtgrijs BAS of 1 draad parelgrijs M
= 2 draden naturel BAS of 1 draad naturel M
= 2 draden grijs BAS of 1 draad grijs M
= nld met meerderingen - zie uitleg in patroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 164-6) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (43)

Paula 13.02.2019 - 19:33:

Hola, me encanta este patrón pero no entiendo como son los aumentos. Tengo que tejer hasta un punto antes del marcapuntos y después aumentar una hebra?? Si lo hago así queda un agujero. No entiendo el tipo de aumento que pide el patrón con el tejido en redondo Y se aumentan 7 puntos cada dos vueltas alternos durante 14 vueltas?? Y otros 7 cada 4 durante 8 vueltas?? Me encanta el patrón pero no lo entiendo :(

DROPS Design 16.02.2019 kl. 20:09:

Hola Paula. Antes del patrón tienes un TIP PARA LOS AUMENTOS, donde te explican cómo trabajar los aumentos. Para que no te queden agujeros, las HEB se trabajan siempre retorcidas. La cantidad de veces que haya que repetir los aumentos dependerá de la talla que estés trabajando, Por ejemplo, repetimos los aumentos cada 2ª vuelta 7 veces en el caso de la talla S, etc.

Chantal DUJARDIN 21.12.2018 - 16:24:

Bonjour, comment dois-je faire et combien de pelotes en plus si je veux que le pancho soit plus long et arrive en bas des fesses? Merci pour votre réponse

DROPS Design 02.01.2019 kl. 08:36:

Bonjour Mme Dujardin, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Merci de bien vouloir contacter votre magasin DROPS pour toute assistance personnalisée - même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Kim 19.10.2018 - 18:29:

Jeg strikker str. small/medium og finder teksten en smule uklar på nogle punkter. Ved anden udtagning (8 m. ud på hver 2. omg., 7 gange og 2 gange på hver 4. omg.) skal de 2 udtagninger på hver 4. omg tages ud samtidigt med de udtagninger på hver 2. omg.?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 09:39:

Hej Kim, først tager du ud på hver 2.omgang 7 gange, når du har gjort det tager du ud på hver 4.omgang 2 gange. God fornøjelse!

Kate 19.10.2018 - 13:57:

The picture It is very deceiving it looks as though the poncho has a cowl neck but it actually is a separate cowl. Makes for confusing directions. Got it now thanks

Kate 19.10.2018 - 01:22:

Pattern states k2p2 for 1” picture looks like it’s much longer. Pleas advise

DROPS Design 19.10.2018 kl. 08:42:

Dear Kate, you will work ribbing K2/P2 for 3 cm, ie approx. 1" - see our converter. Happy knitting!

Alejandra López 17.09.2018 - 02:10:

Hola soy de México y es un gusto encontrar tejidos con alta calidad y buen gusto, me gusta tejer he encontrado una actividad apasionante la forma de hacer arte con esta técnica, les mando un fuerte abrazo y mi agradecimiento por poner en mis manos los patrones la técnica y el material para elaborarlo, excelente página.

Cynthia Parianos 29.04.2018 - 22:42:

First of all I love Drops patterns they are beautiful. Im use to USA english, I completed the increase tip before and after PMs. Are these inc done on rd1 or before PM done on rd1, then after PM done on rd 2? rd 3- k all YOs. Or all incs done on rd 1, and k all YOs rd2. Please clarify for me "repeat incs alternate on right and left side of every PM; every 4th rd 2-2-0-0 times. Hence, 218 sts. Thank you for your help in advance.

DROPS Design 30.04.2018 kl. 11:18:

Dear Mrs Parianos, on first round with increase you will increase with a YO before each marker (on next round K YOs twisted to avoid holes.) On next round with increase you will increase with a YO after each marker (on next round K YOs twisted to avoid holes). Repeat these 2 increase rounds, ie you will increase alternately before each marker (on right side of markers) and after each marker (on left side of markers). Happy knitting!

Susan Vibeke Hansen 10.01.2018 - 14:13:

Jeg strikker størrelsen smalle og mit udgangspunkt er de 82 masker efter ribkanten. Det sættes 8 mærker og skal tages ud i alt 9 gange på hver side af de 8 mærker. Så ender jeg med 226 masker i stedet for de 162. Hvad har jeg misforstået? Mvh Susan

DROPS Design 22.01.2018 kl. 16:37:

Hej Susan, du tager ud skiftevis på højre og venstre side af mærkerne. God fornøjelse!

Coelestine Sichelschmidt 07.01.2018 - 20:27:

Ich habe diesen wunderschönen Poncho für meine Tochter gestrickt mit dem Melody Garn . Bin jetzt bei der Mütze. Ein Problem ist die starke Flusenbildung der Wolle . Über dunklen Sachen getragen, hat man diese voll Flusen. Gibt es da eine Abhilfe. Eine Nacht im Tiefkühler oder waschen? Ich wäre um einen Rat froh.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:43:

Liebe Frau Sichelschmidt, ja ein so fluffiges und haariges Garn wie Melody neigt zum Fusseln. Vielleicht ist es ein Tipp, dass Sie das Garn vor dem Verarbeiten ein Zeitchen in den Tiefkühler legen. Aber nach und nach werden alle diese "locker" Haaren weg. Viel Spaß beim stricken!

Paola 30.07.2017 - 23:21:

Grazie x il vostro servizio di aiuto sempre prezioso!! Buonaserata

Laat een opmerking achter voor DROPS 164-6