DROPS / 164 / 6

Sweet Winter Poncho by DROPS Design

Stickad DROPS poncho i 2 trådar ”Brushed Alpaca Silk” eller 1 tråd "Melody" med nordiskt mönster, resår och rund hals, stickas uppifrån och ned. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr as-041
Garngrupp C + C (eller D)
----------------------------------------------------------
PONCHO:
Storlek: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK från Garnstudio
100-150-150-150 g nr 03, grå
75-75-75-100 g nr 02, natur
50-50-50-50 g nr 08, ljung
25-25-25-25 g nr 01, ljus grå
Eller använd:
DROPS MELODY från Garnstudio
100-150-150-150 g nr 04, grå
100-100-100-100 g nr 03, natur
50-50-50-50 g nr 10, ljung
50-50-50-50 g nr 01, pärlgrå

DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 6 - eller det st.nr du måste använda för att få 13 m x 17 v slätst med 2 trådar "Brushed Alpaca Silk" eller 1 tråd "Melody" på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 5,5 - till resår.
----------------------------------------------------------

från 27.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 27.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 340kr. Läs mer.
STICKTIPS:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönsterst är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arb. Gå ev upp i st.nr när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

DUBBELTRÅDSTIPS:
Använd tråden från insidan och utsidan av nystanet. Vid byte till nytt nystan är det bra att inte byta båda trådarna samtidigt - då blir inte trådfästningen efteråt så tjock.

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2. Hela mönstret stickas i slätst och med 2 trådar Brushed Alpaca Silk (= BAS) eller 1 tråd Melody (= M).
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas så här före markören: Sticka till 1 m före markören, 1 omslag.
Det ökas så här efter markören: 1 m slätst, 1 omslag.
På nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb stickas runt på rundst uppifrån och ned - LÄS STICKTIPS och DUBBELTRÅDSTIPS! V början = mitt bak.

Lägg upp 76-80-80-84 m på rundst 5,5 med 2 trådar grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd grå Melody. Sticka resår (2 rm, 2 am) i 3 cm. Byt till rundst 6 och sticka 1 v slätst, SAMTIDIGT minskas det 8-7-5-6 m jämnt fördelat = 68-73-75-78 m. På nästa v ökas det 14-15-17-20 m jämnt fördelat = 82-88-92-98 m. OBS: Det minskas och ökas på detta sätt för att få bättre passform i halsen. Nu sätts det 8 markörer i arb så här: Sticka de första 6-6-8-10 m, sätt en markör, sedan sätts det 7 markörer med 10-11-11-11 m mellanrum, det är 6-5-7-11 m kvar på v efter sista markören. På nästa v börjar ökningen - LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på växelvis höger och vänster sida av varje markör på vartannat v 7-8-13-14 ggr till, och på vart 4:e v 2-2-0-0 ggr = 162-176-204-218 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 18-19-20-21 cm från uppläggningskanten fortsätts det med A.1 (= 12 m) över alla m SAMTIDIGT ökas det så här:
På 2:a v ökas det 18-16-12-10 m jämnt fördelat = 180-192-216-228 m. (Det stickas 15-16-18-19 rapporter på v).
På 10:e v ökas det 12-12-12-0 m jämnt fördelat = 192-204-228-228 m. (Det stickas 16-17-19-19 rapporter på v).
På 23:e v ökas det 12 m jämnt fördelat i alla stl = 204-216-240-240 m. (Det stickas 17-18-20-20 rapporter på v).
På 36:e v ökas det 12 m jämnt fördelat i alla stl = 216-228-252-252 m. (Det stickas 18-19-21-21 rapporter på v).
När hela A.1 är färdigstickat på höjden fortsätts det med A.2. På 1:a v ökas det 8-12-4-12 m jämnt fördelat = 224-240-256-264 m. (Det stickas 28-30-32-33 rapporter på v).
När hela A.2 är färdigstickat på höjden, fortsätts det med grå (2 trådar Brushed Alpaca Silk/1 tråd Melody) till färdigt mått. Sticka 0-3-3-5 v slätst. Byt till rundst 5,5, sticka 1 v slätst och öka 24-28-40-48 m jämnt fördelat = 248-268-296-312 m. Nu stickas det resår så här: Sticka 1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* tills det återstår 3 m, sticka 2 am, 1 rm. När resåren mäter 3-3-4-4 cm stickas det så här: Maska av med rm över rm och am över am över de första 57-61-69-73 m, sticka de nästa 20 m innan de sätts på en tråd (= manschett), maska av med rm över rm och am över am över de nästa 94-106-118-126 m, sticka de nästa 20 m innan de sätts på en tråd (= manschett), maska av med rm över rm och am över am över de resterande 57-61-69-73 m.

MANSCHETTER:
Manschetterna stickas runt på strumpst med grå (2 trådar Brushed Alpaca Silk/1 tråd Melody.
Sätt m från en av trådarna på strumpst 5,5 och lägg upp 12 nya m på st = 32 m. Fortsätt resåren runt (= 2 rm, 2 am). När manschetten mäter 10 cm maskas det av med rm över rm och am över am. Sticka den andra manschetten på samma sätt.
----------------------------------------------------------
Mössa og krage:
Se DROPS 164-7 eller ”relaterade” mönster i beskrivningen på nätet.
----------------------------------------------------------

Detta mönster har uppdaterats. .

Garnmängden på ljus grå och natur (Brushed Alpaca Silk) och pärlgrå och natur (Melody) hade bytt plats.
Uppdaterad online: 02.11.2015

Diagram

= 2 trådar ljung BAS eller 1 tråd ljung M
= 2 trådar ljus grå BAS eller 1 tråd pärlgrå M
= 2 trådar natur BAS eller 1 tråd natur M
= 2 trådar grå BAS eller 1 tråd grå M
= ökningsv - se förkl i mönster

Kommentarer (38)

Skriv din kommentar här!

Alejandra López 17.09.2018 - 02:10:

Hola soy de México y es un gusto encontrar tejidos con alta calidad y buen gusto, me gusta tejer he encontrado una actividad apasionante la forma de hacer arte con esta técnica, les mando un fuerte abrazo y mi agradecimiento por poner en mis manos los patrones la técnica y el material para elaborarlo, excelente página.

Cynthia Parianos 29.04.2018 - 22:42:

First of all I love Drops patterns they are beautiful. Im use to USA english, I completed the increase tip before and after PMs. Are these inc done on rd1 or before PM done on rd1, then after PM done on rd 2? rd 3- k all YOs. Or all incs done on rd 1, and k all YOs rd2. Please clarify for me "repeat incs alternate on right and left side of every PM; every 4th rd 2-2-0-0 times. Hence, 218 sts. Thank you for your help in advance.

DROPS Design 30.04.2018 kl. 11:18:

Dear Mrs Parianos, on first round with increase you will increase with a YO before each marker (on next round K YOs twisted to avoid holes.) On next round with increase you will increase with a YO after each marker (on next round K YOs twisted to avoid holes). Repeat these 2 increase rounds, ie you will increase alternately before each marker (on right side of markers) and after each marker (on left side of markers). Happy knitting!

Susan Vibeke Hansen 10.01.2018 - 14:13:

Jeg strikker størrelsen smalle og mit udgangspunkt er de 82 masker efter ribkanten. Det sættes 8 mærker og skal tages ud i alt 9 gange på hver side af de 8 mærker. Så ender jeg med 226 masker i stedet for de 162. Hvad har jeg misforstået? Mvh Susan

DROPS Design 22.01.2018 kl. 16:37:

Hej Susan, du tager ud skiftevis på højre og venstre side af mærkerne. God fornøjelse!

Coelestine Sichelschmidt 07.01.2018 - 20:27:

Ich habe diesen wunderschönen Poncho für meine Tochter gestrickt mit dem Melody Garn . Bin jetzt bei der Mütze. Ein Problem ist die starke Flusenbildung der Wolle . Über dunklen Sachen getragen, hat man diese voll Flusen. Gibt es da eine Abhilfe. Eine Nacht im Tiefkühler oder waschen? Ich wäre um einen Rat froh.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:43:

Liebe Frau Sichelschmidt, ja ein so fluffiges und haariges Garn wie Melody neigt zum Fusseln. Vielleicht ist es ein Tipp, dass Sie das Garn vor dem Verarbeiten ein Zeitchen in den Tiefkühler legen. Aber nach und nach werden alle diese "locker" Haaren weg. Viel Spaß beim stricken!

Paola 30.07.2017 - 23:21:

Grazie x il vostro servizio di aiuto sempre prezioso!! Buonaserata

Paola 30.07.2017 - 18:32:

Voi dite ad ogni giro con aumenti, aumenta 1 m o alla destra o alla sinistra di ogni segnapunti. Quindi 8 aum ad ogni giro con aumenti. vuol dire che in un giro faccio 8 aum, tutti ad esempio alla dx del segnapunti ed il giro successivo faccio altri 8 aum tutti alla six del segnapunti?Perché nelle istruzioni si legge “Ripetere gli aumenti in modo alternato sul lato destro e sinistro di ogni segnapunti a giri alterni”. x sprone ho sempre aumentato 1 m ad ogni lato dei segnapunti Grazie

DROPS Design 30.07.2017 kl. 19:49:

Buongiorno Paola. Gli aumenti in corrispondenza dei segnapunti vanno fatti una volta tutti p.es. alla destra dei segnapunti, la volta successiva tutti alla sinistra del segnapunti. Per ogni giro con aumenti, vengono aumentate 8 maglie. Buon lavoro!

Dea 18.02.2017 - 15:46:

Ho bisogno di un altro aiuto. Durante il lavoro, a partire dal diagramma A1, si faranno altri aumenti, cosa suggerite come metodo? Quello di fare il gettato sul ferro di andata e poi lavorarlo a ritorto nel ferro di ritorno? Oppure un classico aumento usando il filo tra i due punti? Grazie.

DROPS Design 18.02.2017 kl. 19:20:

Buonasera Dea, per gli aumenti durante il lavoro può scegliere l'aumento che preferisce, ad esempio quello sollevato oppure lavorando la maglia sia nel filo davanti che in quello dietro. Buon lavoro!

Dea 17.02.2017 - 14:24:

Grazie. Siete state molto chiare. Infatti dopo aver letto la spiegazione del maglione della stessa serie, sono arrivata a capire gli aumenti. Grazie di tutto! :)

Dea 17.02.2017 - 13:05:

Prego, ma il problema mi rimane lo stesso. Quanti aumenti sono ogni giro? 16? Se si, 162 m ecc...cosa rappresenta? Il totale aumenti o le 82 maglie + tutti gli aumenti seguenti? A me non torna lo stesso.

DROPS Design 17.02.2017 kl. 13:38:

Buongiorno Dea. Ad ogni giro con aumenti, aumenta 1 maglia o alla destra o alla sinistra di ogni segnapunti. Quindi 8 aumenti ad ogni giro con aumenti. Per la taglia S, aumenta a giri alterni in tutto 8 volte (il primo aumento è nella frase: sul giro successivo iniziare ad aumentare; poi aumenta altre 7 volte. Quindi 8 aumenti x 8 volte = 64 maglie in più) e 2 volte ogni 4 giri (quindi 8 aumenti x 2 volte = 16 maglie in più). Terminati gli aumenti, sul giro ha: 82 maglie iniziali + 64 + 16 = 162 maglie. Ci riscriva se non è chiaro. Buon lavoro!

Dea 17.02.2017 - 12:21:

Potete spiegarmi " LEGGERE IL SUGGERIMENTO PER GLI AUMENTI! Ripetere gli aumenti in modo alternato sul lato destro e sinistro di ogni segnapunti a giri alterni altre 7-8-13-18-14 volte, e ogni 4 giri 2-2-0-0 volte = 162-176-204-218 m. FARE ATTENZIONE ALLA TENSIONE DEL LAVORO! ". Non mi tornano i numeri finali. Grazie.

DROPS Design 17.02.2017 kl. 12:41:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo. Gli aumenti sono a giri alterni per altre 7-8-13-14 volte. In questo modo il numero delle maglie dovrebbe corrispondere con quanto indicato. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 164-6