DROPS / 161 / 12

Le Marais by DROPS Design

Gebreide DROPS omslagdoek met kant- en blaadjespatroon van "Lace" of "Alpaca".

DROPS design: Model nr. la-023
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maat: ongeveer 69 cm gemeten in het midden vanaf de hals naar beneden en ongeveer 138 cm langs de bovenrand.
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 6410, turkoois

Of gebruik:
DROPS ALPACA van Garnstudio
250 gr. kleur nr. 2918, donkerturkoois

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3,5 mm – LET OP: Lees over de stekenverhouding onder.

STEKENVERHOUDING:
Deze omslagdoek wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 23 st x 30 nld in tricotst / 45 nld in ribbelst met nld 3.5 mm = ongeveer 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (77)

Zie telpatronen A.1 tot en met A.19. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

IN VORM BRENGEN BIJ ANDER GAREN:
Als u een ander garen van garengroep A gebruikt dan Lace, dan hoeft u het werk niet op te spannen om de juiste maten te krijgen, maar u kunt het vochtig maken, in vorm trekken en laten drogen.
Herhaal dit proces elke keer dat u het werk wast.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
De omslagdoek wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld vanaf de hals naar beneden zodat alle st goed op de nld passen. Zet 5 st op met rondbreinld 3,5 mm en Lace en brei 2 ribbels in RIBBELST - zie uitleg boven. Brei in ribbelst en meerder als volgt: 1 r, 1 omsl, 1 r, 1 omsl, 1 r (= middelste st), 1 omsl, 1 r, 1 omsl en 1 r = 9 st. brei recht en brei de omsl ook recht zodat gaatjes ontstaan.
Ga verder in ribbelst en meerder met 1 omsl naast 3 kant st aan elke kant en 1 omsl aan elke kant van de middelste st = 4 st gemeerderd elke nld aan de goede kant. Meerder zo tot er 49 st op de nld staan (dus er zijn 24 st aan elke kant van de mid st).

Brei volgens telpatroon A.1-A.6 als volgt: 3 kant st in ribbelst, A.1 over 2 st, herhaal A.2 tot er 3 st over zijn voor de mid st, A.3 over 3 st, 1 r (= mid st), A.4 over 3 st, A.5 tot er 5 st over zijn, A.6 over 2 st en 3 kant st in ribbelst. Brei de mid st in tricotst en de kant st in ribbelst. Als A.1-A.6 een keer in de hoogte is gebreid is er ruimte voor 2 patroonherhalingen meer van A.2/A.5 aan elke kant van de omslagdoek. Als telpatroon A.1-A.6 acht keer in totaal in de hoogte zijn gebreid, staan er 305 st op de nld (dus 152 st aan elke kant van de mid st).

Brei volgens telpatroon A.7-A.12 als volgt: 3 kant st in ribbelst, A.7 over 2 st, herhaal A.8 tot er 3 st over zijn voor de mid st, A.9 over 3 st, 1 r (= mid st), A.10 over 3 st, herhaal A.11 tot er 5 st over zijn, A.12 over 2 st en 3 kant st in ribbelst. Als telpatroon A.7-A.12 een keer in de hoogte zijn gebreid, staan er 359 st op de nld (dus 179 st aan elke kant van de mid st).

Brei volgens telpatroon A.13-A.19 als volgt: 3 kant st in ribbelst, A.13 over 4 st, herhaal A.14 tot er 4 st over zijn voor de mid st, A.15 over 1 st, A.16 over 7 st (= mid st is staat in midden van deze st), A.17 over 1 st, herhaal A.18 tot er 7 st over zijn, A.19 over 4 st en 3 kant st in ribbelst.
Als de telpatronen een keer in de hoogte zijn gebreid, kant dan losjes alle st af. LET OP! Brei de dubbele omsl in de laatste nld van het telpatroon als volgt als u afkant: brei de 1e omsl recht en brei de 2e omsl gedraaid recht.

Als u Alpaca gebruikt – lees dan IN VORM BRENGEN BIJ ANDER GAREN!
Leg de omslagdoek op een matras of tapijt – rek op tot de juiste maat en zet vast met spelden. Trek het midden van de herhalingen van A.13-A.19 naar buiten en zet ze vast; zo krijgt u de mooie puntjes. Laat de omslagdoek drogen. Herhaal dit opspannen iedere keer als de omslagdoek gewassen is.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 08.12.2015
Correctie: 3e rij van telpatroon A.16
Gewijzigd online: 29.09.2016
Nieuw telpatroon A.10 (omsl toegevoegd in rij 11), nieuw telpatroon A.9 (2 r samen toegevoegd in rij 11) en nieuw telpatroon A.15 en A.17 (wijziging in rij 3).
Gewijzigd online: 05.04.2018
Er is een aanpassing gemaakt in telpatronen A.9 en A.10

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= 1 omsl tussen 2 st, brei de omsl recht de volgende nld zodat u gaatjes krijgt
= 2 omsl tussen 2 st

Françoise 13.03.2019 - 10:34:

Sur le dernier rang à l'endroit de A14 et A18 au début et à la fin il y a un jeté faut il les faire tout les deux c'est à dire un deux jetés entre les deux mailles. Merci d’avance de votre réponse .

Marianne Ruth 18.01.2019 - 18:05:

Jeg kan faktisk ikke komme igang da jeg ikke i diagrammet kan se hvad de forskellige masker betyder . Fx A1 allerede de første masker kan jeg ikke se hvad betyder

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:03:

Hei Marianne. Gjelder dette uansett hvaslags enhet du bruker? (mobil, PC, nettbrett). Vi har nå sjekket den danske oppskriften og alle symbolene ligger synlige i symbolforklaringen. Kan du se dem på et av de andre språkene? God fornøyelse

Tessa 08.06.2018 - 17:09:

Bonjour,\r\nQue veut dire : « 3m de bordure au point mousse, A1 au dessus des 2m suivantes, répétez A2 jusqu\'à ce qu\'il reste 3m avant la maille centrale, A3 au dessus des 3m suivantes, 1m end (=m centrale), A4 au dessus des 3m suivantes, A5 jusqu\'à ce qu\'il reste 5m, A6 au dessus des 2m suivantes et 3m de bordure au point mousse?\r\nMerci

DROPS Design 11.06.2018 kl. 08:07:

Bonjour Tessa, c'est la façon dont vous allez maintenant tricoter les mailles du rang: 3 m point mousse, A.1 (= 2 m), répétez les 8 m de A.2 jusqu'à ce qu'il reste 3 m avant la m centrale (= 2 fois en largeur), puis tricotez A.3 sur ces 3 dernières mailles, tricotez la m centrale en jersey, et tricotez ensuite A.4 (= 3 m), 2 x A.5 sur les 16 m suivantes) et terminez par A.6 (= 2 m) et 3 m point mousse. Bon tricot!

Leena 15.03.2018 - 15:14:

Would you fix this please and the diagrams A9 & A10 on line 11 in the "Le Marais" shawl, thank you!

DROPS Design 15.03.2018 kl. 15:45:

Dear Leena, diagrams are correct online., they have been edited in 2016. If you got the printed catalogue or if you print the pattern before that day you may have to print pattern one more time to get it fully right. Happy knitting!

Manou 21.06.2017 - 17:33:

Comment termine t'on le châle sur l'envers je fai un rang de mousse et j'arrête en mousse sur le rang suivant est-ce ainsi SVP. Remerciements

DROPS Design 22.06.2017 kl. 08:20:

Bonjour Manou, après les derniers diagrammes, on rabat à l'endroit sur l'envers, rabattre les jetés comme expliqué. Bon tricot!

Madelene Jimstad 05.12.2016 - 16:49:

If you want to make a larger shawl, repeat chart A1-A6 11 times before knitting chart A7-A12. I used Drops Fabel 6,5 skeins (gauge 23,5-22 sts)

Madelene Jimstad 05.12.2016 - 16:41:

Ska man avmaska med räta maskor från avigsidan eller är det bara de dubbla omslagen som ska stickas rät och vridet rät?

DROPS Design 06.12.2016 kl. 15:32:

Hej Madelene. Du feller af med räta masker og de dubbla omslagen stickar du som beskrevet.

Anna S 01.12.2016 - 04:25:

Hello nice people at Garnstudio! Thank you for this pattern - very easy (and super fast!!) project. Also thank you for correcting the graphs :)

Susanne 21.11.2016 - 11:45:

Leider sind die beiden Kommentare auf die letzten Fragen von Birthe (3.10.2016) und Susanne (9.10.2016) mehr als enttäuschend. Es wurde zuvor eine wirkliche Korrektur versprochen.

Susanne 09.10.2016 - 11:20:

Liebes DROPS-Team, auch ich hatte gehofft, dass der Mustersatz für das Blattmuster an der Spitze des Tuches korrigiert wird! Vgl. die Fragen von Birthe und Susanne im August/Sept. 2015 (s.u.). Oder werden nun neue Fotos eingestellt, die das Tuch zeigen, wenn man es nach Anleitung strickt (also mit den Vierer-Lochreihen)? Im August 2015 schrieben Sie: "ich habe es nun auch verstanden", im Sept. 2015: "die Anfrage läuft". Wird nun noch eine wirkliche Korrektur erfolgen?

DROPS Design 10.10.2016 kl. 09:26:

Liebe Suzanne, die Anleitung stimmt und der Tuch sollte wie im Diagram gestrickt - gerne können Sie die Diagramme arrangieren, wie es Ihnen gefällt.

Laat een opmerking achter voor DROPS 161-12