DROPS / 161 / 12

Le Marais by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” eller ”Alpaca” med hål- och bladmönster

DROPS Design: Modell nr la-023
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått: ca 69 cm mätt från nacken och ned och ca 138 cm längs kanten upptill.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 6410, turkos

Eller använd:
DROPS ALPACA från Garnstudio
250 g nr 2918, mörk turkos

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS! Läs om stickfastheten nedan.

STICKFASTHETEN:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig men för att få en aning om ifall det stickas för löst/fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v slätst/ 45 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (77)

Se diag A.1-A.19. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn än Lace från garngrupp A behöver man inte sträcka sjalen efter mått, utan lägg försiktigt ut den i rätt form. Låt den torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas fram och tillbaka på rundst från nacken och ned för att få plats med alla m. Lägg upp 5 m på rundst 3,5 med Lace och sticka 4 v RÄTST - se förkl ovan. Sticka sedan vidare i rätst och öka så här: sticka 1 m, 1 omslag, 1 m, 1 omslag, 1 m (= mitt-m), 1 omslag, 1 m, 1 omslag och 1 m = 9 m. Sticka rm tillbaka, omslagen stickas räta så att det blir hål.
Fortsätt i rätst och öka sedan med 1 omslag innanför 3 kantm i varje sida och 1 omslag på varje sidan av mitt-m = 4 m ökade på varje v från rätsidan. Fortsätt ökningen på detta sätt tills det är 49 m på st (dvs det är 24 m på varje sida av mitt-m)

Sticka efter diag A.1-A.6 så här: 3 rätst kantm, A.1 över 2 m, A.2 fram tills det återstår 3 m före mitt-m, A.3 över 3 m, 1 rm (= mitt-m), A.4 över 3 m, A.5 tills det återstår 5 m, A.6 över 2 m och 3 rätst kantm. Mitt-m stickas i slätst och kantm stickas i rätst. När diag A.1-A.6 har stickats 1 gång på höjden finns det plats för 2 upprepningar till av A.2/A.5 på varje sida av sjalen. När diag A.1-A.6 har stickats totalt 8 ggr på höjden är det 305 m på st (dvs 152 m på varje sida av mitt-m).

Sticka efter diag A.7-A.12 så här: 3 rätst kantm, A.7 över 2 m, A.8 upprepas tills det återstår 3 m före mitt-m, A.9 över 3 m, 1 rm (mitt-m), A.10 över 3 m, A.11 upprepas tills det återstår 5 m, A.12 över 2 m och 3 rätst kantm. När diag A.7-A.12 har stickats 1 gång på höjden är det 359 m på st (dvs det är 179 m på varje sida av mitt-m).

Sticka efter diag A.13-A.19 så här: 3 rätst kantm, A.13 över 4 m, A.14 upprepas fram tills det återstår 4 m före mitt-m, A.15 över 1 m, A.16 över 7 m (=mitt-m är i mitten av dessa m), A.17 över 1 m, A.18 upprepas tills det återstår 7 m, A.19 över 4 m och 3 rätst kantm.
När diag har stickats 1 gång på höjden maskas det av löst. OBS! De dubbla omslagen på sista v i diag stickas så här medan det maskas av: 1:a omslaget stickas rätt, 2:a omslaget stickas vridet rätt.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Vid användning av Alpaca – LÄS FORMNING!
Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa med, drag ut mitten av hålrapporterna i A.13-A.19 till spetsar. Låt den torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 08.12.2015
Rättelse: Rad 3 i A.16 är rättad
Uppdaterad online: 29.09.2016
Nytt diagram A.9 (omslag saknades på v 6).
Nytt diagram A.10 (2 rm tills saknades på v 11).
Nytt diagram A.15 och A.17 (förändringar på v 3 och 4).
Uppdaterad online: 05.04.2018
Rättelse i diagram A.9 och A.10 varv 11

Diagram

= rm från rätsidan, am från avigsidan
= 1 omslag mellan 2 m, omslaget stickas rätt så att det blir hål på nästa v
= 2 omslag mellan 2 m
= 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 2 m räta tills och drag den lyfta m över

Françoise 13.03.2019 - 10:34:

Sur le dernier rang à l'endroit de A14 et A18 au début et à la fin il y a un jeté faut il les faire tout les deux c'est à dire un deux jetés entre les deux mailles. Merci d’avance de votre réponse .

Marianne Ruth 18.01.2019 - 18:05:

Jeg kan faktisk ikke komme igang da jeg ikke i diagrammet kan se hvad de forskellige masker betyder . Fx A1 allerede de første masker kan jeg ikke se hvad betyder

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:03:

Hei Marianne. Gjelder dette uansett hvaslags enhet du bruker? (mobil, PC, nettbrett). Vi har nå sjekket den danske oppskriften og alle symbolene ligger synlige i symbolforklaringen. Kan du se dem på et av de andre språkene? God fornøyelse

Tessa 08.06.2018 - 17:09:

Bonjour,\r\nQue veut dire : « 3m de bordure au point mousse, A1 au dessus des 2m suivantes, répétez A2 jusqu\'à ce qu\'il reste 3m avant la maille centrale, A3 au dessus des 3m suivantes, 1m end (=m centrale), A4 au dessus des 3m suivantes, A5 jusqu\'à ce qu\'il reste 5m, A6 au dessus des 2m suivantes et 3m de bordure au point mousse?\r\nMerci

DROPS Design 11.06.2018 kl. 08:07:

Bonjour Tessa, c'est la façon dont vous allez maintenant tricoter les mailles du rang: 3 m point mousse, A.1 (= 2 m), répétez les 8 m de A.2 jusqu'à ce qu'il reste 3 m avant la m centrale (= 2 fois en largeur), puis tricotez A.3 sur ces 3 dernières mailles, tricotez la m centrale en jersey, et tricotez ensuite A.4 (= 3 m), 2 x A.5 sur les 16 m suivantes) et terminez par A.6 (= 2 m) et 3 m point mousse. Bon tricot!

Leena 15.03.2018 - 15:14:

Would you fix this please and the diagrams A9 & A10 on line 11 in the "Le Marais" shawl, thank you!

DROPS Design 15.03.2018 kl. 15:45:

Dear Leena, diagrams are correct online., they have been edited in 2016. If you got the printed catalogue or if you print the pattern before that day you may have to print pattern one more time to get it fully right. Happy knitting!

Manou 21.06.2017 - 17:33:

Comment termine t'on le châle sur l'envers je fai un rang de mousse et j'arrête en mousse sur le rang suivant est-ce ainsi SVP. Remerciements

DROPS Design 22.06.2017 kl. 08:20:

Bonjour Manou, après les derniers diagrammes, on rabat à l'endroit sur l'envers, rabattre les jetés comme expliqué. Bon tricot!

Madelene Jimstad 05.12.2016 - 16:49:

If you want to make a larger shawl, repeat chart A1-A6 11 times before knitting chart A7-A12. I used Drops Fabel 6,5 skeins (gauge 23,5-22 sts)

Madelene Jimstad 05.12.2016 - 16:41:

Ska man avmaska med räta maskor från avigsidan eller är det bara de dubbla omslagen som ska stickas rät och vridet rät?

DROPS Design 06.12.2016 kl. 15:32:

Hej Madelene. Du feller af med räta masker og de dubbla omslagen stickar du som beskrevet.

Anna S 01.12.2016 - 04:25:

Hello nice people at Garnstudio! Thank you for this pattern - very easy (and super fast!!) project. Also thank you for correcting the graphs :)

Susanne 21.11.2016 - 11:45:

Leider sind die beiden Kommentare auf die letzten Fragen von Birthe (3.10.2016) und Susanne (9.10.2016) mehr als enttäuschend. Es wurde zuvor eine wirkliche Korrektur versprochen.

Susanne 09.10.2016 - 11:20:

Liebes DROPS-Team, auch ich hatte gehofft, dass der Mustersatz für das Blattmuster an der Spitze des Tuches korrigiert wird! Vgl. die Fragen von Birthe und Susanne im August/Sept. 2015 (s.u.). Oder werden nun neue Fotos eingestellt, die das Tuch zeigen, wenn man es nach Anleitung strickt (also mit den Vierer-Lochreihen)? Im August 2015 schrieben Sie: "ich habe es nun auch verstanden", im Sept. 2015: "die Anfrage läuft". Wird nun noch eine wirkliche Korrektur erfolgen?

DROPS Design 10.10.2016 kl. 09:26:

Liebe Suzanne, die Anleitung stimmt und der Tuch sollte wie im Diagram gestrickt - gerne können Sie die Diagramme arrangieren, wie es Ihnen gefällt.

Kommentér oppskrift DROPS 161-12