DROPS / 72 / 7

DROPS 72-7 by DROPS Design

Gebreid vest in Angora-Tweed, Silke-Tweed en Pelliza. Maat S - XL. Gebreide sjaal in Engelse patentsteek in Angora-Tweed of Cotton Merino, BabyMerino en Kid Silk

VEST
Maat: S - M - L -XL
Materiaal: DROPS Angora-Tweed van Garnstudio,
350-350-400-400 gr nr. 15, lavendel
en gebruik: DROPS Silke-Tweed van Garnstudio,
50-50-50-50 gr nr. 08, beige
50-50-50-50 gr nr. 17, naturel
En gebruik: DROPS Pelliza van Garnstudio,
50-50-50-50 gr nr. 12, naturel

Of gebruik:
DROPS Cotton Merino van Garnstudio
450-500-500-550 g. kleur. nr. 23, lavendel
en gebruik: DROPS Baby Merino van Garnstudio
50-50-100-100 g. kleur. nr.23, lichtbeige
50-50-100-100 g. kleur. nr. 02, natuerel
en gebruik: DROPS Kid-Silk van Garnstudio
25-25-25-25 g. kleur. nr. 11, naturel

DROPS Rondbreinaald en breinaalden zonder knop 2,5 mm en 4 mm en 2 sokken breinaalden 2,5 mm voor de voorbies, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

DROPS Houten knoop licht, nr. 503: 7-7-8-8 stk.

SJAAL
Afmeting: ca 17 x 160 cm
Materiaal: DROPS Angora-Tweed van Garnstudio,
150 gr nr. 06, bruin.

Of gebruik:
DROPS Cotton Merino van Garnstudio
200 gr. kleur nr 12, bruin

DROPS Breinaalden 6, of de breinld, die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding. Proeflapje: 14 st x 36 naalden in Engelse patentsteek = 10 x 10 cm.

30% angora, 70% merinoswol
52% zijde, 48% lamswol
100% polyamide

21 st x 28 nld met Angora-Tweed of Cotton Merino op breinld 4 mm in tricotsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Patroon:
Zie teltekening - M.1. 1 keer de teltekening = 1 rapport. Brei het hele patroon in tricotsteek.

Boordsteek-1:
* 1 r, 1 av *, herhaal steeds *-*.

Boordsteek-2:
* 1 r, 2 av *, herhaal steeds *-*.

Voorbies:
Zet na de Boordsteek de 7 voorbiesst aan weerszijden op 1 sokkenbreinaald 2,5 mm. Brei deze st tegelijk met de panden, brei de st in Boordsteek-1 en brei de buitenste st in ribbelst. Brei de sluitbies met licht blauw. NB: Sla de draden om elkaar heen bij de kleurwisseling tussen de sluitbies en de panden als volgens teltekening M.1 wordt gebreid.

Knoopsgat:
Kant af voor de knoopsgaten in de rechter sluitbies. 1 knoopsgat = kant de 5e st vanaf middenvoor af en zet in de volgende nld een nieuwe steek op boven de afgekante steek.
Kant af voor de knoopsgaten bij een hoogte van:

Maat S: 1, 10, 19, 28, 37 en 45 cm.
Maat M: 2, 11, 20, 29, 38 en 47 cm.
Maat L: 1, 9, 17, 25, 33, 41 en 49 cm.
Maat XL: 2, 12, 19, 27, 35, 43 en 51 cm.

Panden:
Brei de panden heen en weer op de rondbreinaald vanaf middenvoor. U kunt ook rechte breinld gebruiken. Zet 191-213-235-257 st (inclusief 7 voorbiessteken aan beide zijden van middenvoor) op met rondbreinaald 2,5 mm en lavendel. Brei 6 cm Boordsteek-1 met 1 ribbelst aan weerszijden – minder voor het knoopsgat in de rechter voorbies – zie de beschrijving hierboven. Wissel naar rondbreinaald 4 mm. Brei verder in tricotsteek, brei de 7 voorbiessteken volgens de beschrijving hierboven – denk aan de knoopsgaten in de rechter voorbies. Let op de steekverhouding! Brei vanaf een hoogte van 25-27-29-31 cm volgens teltekening M.1 – begin bij de pijl met de juiste maat (brei de sluitbies in Boordsteek, zoals hierboven beschreven). Brei na M.1 verder met lavendel in tricotsteek tot de gewenste afmetingen. Brei bij een hoogte van 31-32-33-34 cm de nld als volgt: 49-54-59-64 st = rechter voorpand, kant 5-7-7-9 st af voor het armsgat, brei 83-91-103-111 st = achterpand, kant 5-7-7-9 st af voor het armsgat, brei 49-54-59-64 st = linker voorpand. Brei ieder deel apart verder.

Linker voorpand: = 49-54-59-64 st.
Kant aan de zijkant af voor het armsgat in iedere 2e nld: 0-0-1-1 keer 3 st, 0-1-2-3 keer 2 st en 3-4-4-5 keer 1 st = 46-48-48-50 st. Zet bij een hoogte van 46-48-50-52 cm de middelste 13-14-13-14 st op een hulpnaald voor de hals. Kant daarna af aan beide halszijden in iedere 2e nld: 1 keer 3 st, 2 keer 2 st en 4 keer 1 st = 22-23-24-25 st over voor de schouder. Kant de resterende st af bij een totale hoogte van 52-54-56-58 cm.

Rechter voorpand: = 49-54-59-64 st.
Brei zoals het rechter voorpand, maar in spiegelbeeld. NB: Kant af voor de knoopsgaten in de voorbies.

Achterpand: = 83-91-103-111 st.
Kant af aan weerszijden voor de armsgaten zoals bij het voorpand = 77-79-81-83 st over op de breinld. Kant bij een hoogte van 50-52-54-56 cm de middelste 29 st af voor de hals. Kant in de volgende nld nog 2 st af aan beide halszijden = 22-23-24-25 st over voor iedere schouder. Kant de resterende st af bij een totale hoogte van 52-54-56-58 cm.

Mouwen:
Zet 66-72-72-78 st op met breinaalden zonder knop 2,5 mm en lavendel. Brei rond. Brei Boordsteek-2. Kant bij een hoogte van 3 cm om en om de 2 st av af tot 1 st av = 55-60-60-65 st. Kant bij een hoogte van 6 cm de resterende 2 st av af tot 1 st av = 44-48-48-52 st.

Lees eerst de hele beschrijving voor u verder breit!

Brei verder in Boordsteek-1. Wissel bij een hoogte van 9 cm naar breinaalden zonder knop 4 mm. Brei verder in tricotsteek. Meerder na de Boordsteek 18-18-20-20 keer 2 st midden in de ondermouw in iedere 6e-6e-5e-5e nld = 80-84-88-92 st.

Brei vanaf een hoogte van 45-45-44-43 cm volgens teltekening M.1 tot de gewenste afmetingen - brei 1 rapport midden op de mouw.

Kant bij een hoogte van 51-49-48-46 cm 6 st af midden in de ondermouw. Brei de mouwkop heen en weer op de breinld. Kant voor de mouwkop af aan weerszijden in iedere 2e nld: 1 keer 3 st, 4-4-4-3 keer 2 st, 1-3-4-9 keer 1 st. Kant daarna steeds 2 st af aan weerszijden tot een totale hoogte van 57-57-58-58 cm en kant dan nog 1 keer 3 st af aan weerszijden. De totale hoogte is nu ca 58-58-59-59 cm. Kant de resterende st af.

Afwerken:
Sluit de schoudernaden.

Kraag:
Neem ca 105 tot 115 st (het aantal steken moet deelbaar zijn door 2 + 1) op rond de hals (inclusief de st van de hulpnaald boven het voorpand) met rondbreinaald 2,5 mm en lavendel. Brei Boordsteek met 1 ribbelst aan weerszijden. Kant bij een hoogte van 6 cm af voor 1 knoopsgat boven de andere knoopsgaten in de voorbies. Wissel, als de kraag 7 cm hoog is, naar 2 draden Pelliza. Brei 4 nld ribbelst, kant daarna de st af. Zet de mouwen in het vest. Naai de knopen aan.

SJAAL:

Steekverhouding:
14 st x 36 nld met Angora-Tweed of Cotton Merino op breinld 6 mm in patentsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Patentsteek:
1e nld (goede kant): 1 kantsteek in ribbelst, * 1 r, 1 omslag, haal 1 steek av af, *, herhaal steeds *-* eindig met: 1 r en 1 kantsteek in ribbelst.
2e nld (verkeerde kant): 1 kantsteek in ribbelst, * 1 omslag, haal 1 steek av af, brei de volgende st en de omslag r samen*, herhaal steeds *-* eindig met: 1 omslag haal, 1 steek av af en 1 kantsteek in ribbelst.
3e nld (goede kant): 1 kantsteek in ribbelst, * brei de volgende st en de omslag r samen, 1 omslag, haal 1 steek av af *, herhaal steeds *-* eindig met: brei 1 st en de omslag r samen, 1 kantsteek in ribbelst.
Herhaal steeds de 2e en 3e nld (Vanaf de 2e nld zijn de st met de omslag altijd rechte st. De omslag ligt over de st, brei de omslag recht samen met de st).

Sjaal:
Zet 25 st op met breinld 6 en 2 draden Angora-Tweed of Cotton Merino. Breek 1 draad af. Brei 160 cm patentsteek – zie de beschrijving hierboven. Kant losjes af met 2 draden en r boven r en av boven av.

Telpatroon

= lavendelblauw Angora-Tweed of lavendel Cotton Merino
= naturel Silke-Tweed of Cotton Merino
= beige Silke-Tweed of lichtbeige Cotton Merino
= naturel Pelliza of naturel Cotton Merino

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 72-7) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (8)

Pheth 25.09.2018 - 23:03:

Can this be done on sports weight yarn?

DROPS Design 26.09.2018 kl. 07:58:

Dear Mrs Pteh, this pattern is worked with a tension of 21 sts x 28 rows with larger needles in stocking st = 10 x 10 cm in Angora-Tweed or Cotton Merino, ie yarn group B. Read more about alternatives here. Happy knitting!

Millie 03.04.2018 - 01:33:

If you are going to put a pattern out which is written in American English, why do you not use inches for the measurements? I was interested in this pattern for about 5 minutes or until looking at schematic, when I discovered cms instead of inches. Will keep looking and hopefully will find one which is written for Americans.

DROPS Design 03.04.2018 kl. 10:23:

Dear Millie, all measurements are written in inches in the US-English pattern - measurements in chart are always in cm - you can convert into inches here. Happy knitting!

Marie 23.03.2018 - 15:08:

Au sujet des bordures devant, pour éviter les trous, que signifie \"tourner la dernière m de la bordure devant avec la 1ère m du devant\"? Faut-il inverser les deux m? Faut-il le faire à chaque rang? Merci

DROPS Design 26.03.2018 kl. 10:26:

Bonjour Marie, il faut en fait croiser les fils à la transition entre la bordure devant et le jacquard lorsque l'on tricote l'empiècement, pour éviter les trous car la bordure des devants se tricote en bleu clair, le texte a été modifié, merci. Bon tricot!

Marie 21.03.2018 - 22:05:

Au sujet des bordures devant, pour éviter les trous, que signifie \"tourner la dernière m de la bordure devant avec la 1ère m du devant\"? Faut-il inverser les deux m? Faut-il le faire à chaque rang? Merci

Jennie Codognotto 04.02.2016 - 05:03:

I believe this pattern has a major flaw. The number of stiches is not correct for a repeating pattern of 22 stitches. For XL size Cast on 257, less 2X7 stitches for button hole band leaves 243 stitches to work the pattern on. The pattern requires a multiple of 22 for it to line up.. 243 /22 is 22 and one stitch which puts the pattern out if you are following from the chart. All sizes have the same problem - the cast on should be 190, 212, 235 and 257 respectively

DROPS Design 04.02.2016 kl. 10:22:

Dear Mrs Codognotto, in size XL, you work the 257 sts as follows: 1 edge st in garter st, 7 sts in rib (front band), repeat M.1 in width starting at the appropriate arrow in diagram until 8 sts remain (= work the last 11 sts in M.1, repeat M.1 a total of 10 times and work the first 10 sts in M.1), finish row with 7 sts in rib, 1 edge st in garter st. Happy knitting!

Anny Bakker 05.06.2013 - 20:06:

Mooi patroon, maar met tevens een beschrijving voor breien op 2 pennen maakt het een stuk eenvoudiger. Nu is het soms puzzelen cq improviseren. Dit geldt overigens voor meer patronen.

DROPS / Lena 07.01.2008 - 01:54:

The tric is just to hold the threads tight/loose enough, and keep a very even gauge. This is something that gets better the more you practise, but also steaming and blocking afterwards helps a lot.

Ann Marie Odar 05.01.2008 - 15:58:

Is there a technique for knitting stranded color work flat? I knit continental (I hold working wool in left hand-both colors, as taught to me by a Norwegian friend).

Laat een opmerking achter voor DROPS 72-7