DROPS / 72 / 7

DROPS 72-7 by DROPS Design

DROPS nordisk kofta i Angora-Tweed eller Cotton Merino med stjärnmönster i DROPS Silke-Tweed och Pelliza eller BabyMerino och Kid-Silk. Patentstickad halsduk i Angora-Tweed eller Cotton Merino Patentstickad halsduk i “Angora-Tweed”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L -XL
Garnåtgång: DROPS Angora-Tweed från Garnstudio
350-350-400-400 gr f.nr 15, ljus blå
och använd: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
50-50-50-50 gr f.nr 08, beige
50-50-50-50 gr f.nr 17, naturvit
och använd: DROPS Pelliza från Garnstudio
50-50-50-50 gr f.nr 12, naturvit

Eller använd:
DROPS Cotton Merino från Garnstudio
450-500-500-550 g nr 23, lavendel
och använd: DROPS Baby Merino från Garnstudio
50-50-100-100 g nr 23, ljus beige
50-50-100-100 g nr 02, natur
och använd: DROPS Kid-Silk från Garnstudio
25-25-25-25 g nr 11, natur

DROPS Rundst
DROPS Strumpst nr 2,5 och 4 2 st strumpst nr 2,5 till framkanterna.
DROPS Träknapp ljus, nr 503: 7-7-8-8 st

70 % merinoull, 30% angora.
52% silke, 48% lammull
100% Polyamid
DROPS kofta:
Stickfasthet: 21 m x 28 v = 10 x 10 cm på st 4 med Angora-Tweed eller Cotton Merino och slätst. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Mönster: Se diagr - M.1. Ett diagram = 1 rapport. Hela mönstret slätstickas.

Resår-1: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*.
Resår-2: * 1 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Framkant: Efter resåren sätts 7 framkantsm i varje sida på 1 strumpst 2,5, sedan stickas de samtidigt med fram- och bakst men i resår-1 med yttersta m i rätst. Framkanten stickas endast med ljus blå uppöver.
OBS: Se till att tvinna ihop trådarna ordentligt i övergångarna mellan framkanterna och framst när M.1 stickas på fram- och bakst.

Knapphål: Maska av för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = avm 5:e m från mitt fram och gör 1 omslag över den avm m på nästa v. Det avm för knapphål när arb mäter:
Stl S: 1, 10, 19, 28, 37 och 45 cm.
Stl M: 2, 11, 20, 29, 38 och 47 cm.
Stl L: 1, 9, 17, 25, 33, 41 och 49 cm.
Stl XL: 2, 12, 19, 27, 35, 43 och 51 cm.

Fram- och bakst: Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 191-213-235-257 m (inkl 7 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 2,5 med ljus blå. Sticka resår-1 i 6 cm med 1 rätst m i varje sida – samtidigt avm för knapphål på höger framkant - se förkl ovan. Byt till rundst 4 och fortsätt med slätst, men 7 framkantsm stickas enl förkl ovan - kom också ihåg knapphål längs höger framkant. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 25-27-29-31 cm stickas M.1 - starta vid pilen för önskad stl (framkanten stickas fortsatt i resår). Efter M.1 stickas det färdigt med ljus blå och slätst. Samtidigt när arb mäter 31-32-33-34 cm stickas nästa v så här: 49-54-59-64 m = höger framst, avm 5-7-7-9 m för ärmhål, sticka 83-91-103-111 m = bakst, avm 5-7-7-9 m för ärmhål, sticka 49-54-59-64 m = vänster framst. Varje del stickas färdig för sig.

Vänster framst: = 49-54-59-64 m. Nu avm för ärmhål i sidan på vartannat v: 3 m 0-0-1-1 gång, 2 m 0-1-2-3 ggr och 1 m 3-4-4-5 ggr = 46-48-48-50 m. När arb mäter 46-48-50-52 cm sätts 13-14-13-14 m mot mitt fram på 1 tråd till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr och 1 m 4 ggr = 22-23-24-25 m kvar på axeln. Maska av de resterande m när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Höger framst: = 49-54-59-64 m. Sticka vidare som vänster framst, men motsatt. OBS: Kom ihåg knapphål längs framkanten.

Bakst: = 83-91-103-111 m. Maska av för ärmhål i båda sidor som på framst = 77-79-81-83 m kvar på st. När arb mäter 50-52-54-56 cm maskas de mittersta 29 m av till hals. Sedan avm 2 m på nästa v mot halsen = 22-23-24-25 m kvar på varje axel. Maska av de resterande m när arb mäter 52-54-56-58 cm.

Ärm: Lägg upp 66-72-72-78 m på strumpst 2,5 med ljus blå och sticka resår-2. När arb mäter 3 cm minskas varannan 2 am till 1 am = 55-60-60-65 m. När arb mäter 6 cm minskas de resterande 2 am till 1 am = 44-48-48-52 m. Läs hela nästa avsnitt innan du stickar! Sticka resår-1 vidare. När arb mäter 9 cm byts till strumpst 4 och det stickas slätst vidare. Samtidigt efter resåren ökas 2 m mitt under ärmen på vart 6:e-6:e-5:e-5:e v totalt 18-18-20-20 ggr = 80-84-88-92 m. Samtidigt när arb mäter 45-45-44-43 cm stickas det som får plats av M.1 till färdigt mått - placera 1 rapport mitt på ärmen.
Samtidigt när arb mäter 51-49-48-46 cm avm 6 m mitt under ärmen, och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Nu avm för ärmkullen i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 4-4-4-3 ggr, 1 m 1-3-4-9 ggr, sedan 2 m i var sida till arb mäter 57-57-58-58 cm och till sist 3 m 1 gång. Arb mäter ca 58-58-59-59 cm. Maska av de resterande m.

Montering: Sy axelsömmarna.

Krage: Plocka upp ca 105 till 115 (delbart med 2 + 1) runt halsen (inkl m på trådarna fram) på rundst 2,5 med ljus blå. Sticka resår med 1 rätst m i varje sida, när kragen mäter 6 cm avm för 1 knapphål över de andra på framkanten. När kragen mäter 7 cm byts till 2 trådar Pelliza eller 2 trådar Kid-Silk. Sticka 4 v rätst och maska sedan av. Sy i ärmarna och knapparna.

DROPS halsduk:

Storlek: ca 17 x 160 cm.
Garnåtgång: DROPS Angora-Tweed från Garnstudio
150 gr f.nr 06, brun

Eller använd:
Garnåtgång: DROPS Cotton Merino från Garnstudio
200 g nr 12, brun.

DROPS St nr 6

Stickfasthet: 14 m x 36 v på st 6 med helpatent = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Helpatent: varv 1 (rätsidan): 1 rätst kantm, * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa från *-* till det återstår 2 m på st, avsluta med 1 rm och 1 rätst kantm.
varv 2 (avigan): 1 rätst kantm, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka nästa m och omslaget räta tills *, upprepa från *-* tills det återstår 2 m på st, avsluta med 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig och 1 rätst kantm.
varv 3 (rätsidan): 1 rätst kantm, * sticka nästa m och omslaget räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig *, upprepa från *-* tills det återstår 2 m på st, avsluta med att sticka nästa m och omslaget räta tills, 1 rätst kantm.
Upprepa varv 2-3 (Från varv 2 är maskorna med omslag alltid räta m. Omslaget ligger över m och stickas räta tills med m).

Halsduk: Lägg upp 25 m med 2 trådar Angora-Tweed eller 2 trådar Cotton Merino på st 6. Byt till 1 tråd och sticka helpatent - se förkl ovan - i 160 cm. Maska av löst med 2 trådar och rm över rm och am över am.

Diagram

= ljus blå Angora-Tweed eller lavendel Cotton Merino
= naturvit Silke-Tweed eller natur Baby Merino
= beige Silke-Tweed eller ljus beige Baby Merino
= naturvit Pelliza eller natur Kid-Silk

Pheth 25.09.2018 - 23:03:

Can this be done on sports weight yarn?

DROPS Design 26.09.2018 kl. 07:58:

Dear Mrs Pteh, this pattern is worked with a tension of 21 sts x 28 rows with larger needles in stocking st = 10 x 10 cm in Angora-Tweed or Cotton Merino, ie yarn group B. Read more about alternatives here. Happy knitting!

Millie 03.04.2018 - 01:33:

If you are going to put a pattern out which is written in American English, why do you not use inches for the measurements? I was interested in this pattern for about 5 minutes or until looking at schematic, when I discovered cms instead of inches. Will keep looking and hopefully will find one which is written for Americans.

DROPS Design 03.04.2018 kl. 10:23:

Dear Millie, all measurements are written in inches in the US-English pattern - measurements in chart are always in cm - you can convert into inches here. Happy knitting!

Marie 23.03.2018 - 15:08:

Au sujet des bordures devant, pour éviter les trous, que signifie \"tourner la dernière m de la bordure devant avec la 1ère m du devant\"? Faut-il inverser les deux m? Faut-il le faire à chaque rang? Merci

DROPS Design 26.03.2018 kl. 10:26:

Bonjour Marie, il faut en fait croiser les fils à la transition entre la bordure devant et le jacquard lorsque l'on tricote l'empiècement, pour éviter les trous car la bordure des devants se tricote en bleu clair, le texte a été modifié, merci. Bon tricot!

Marie 21.03.2018 - 22:05:

Au sujet des bordures devant, pour éviter les trous, que signifie \"tourner la dernière m de la bordure devant avec la 1ère m du devant\"? Faut-il inverser les deux m? Faut-il le faire à chaque rang? Merci

Jennie Codognotto 04.02.2016 - 05:03:

I believe this pattern has a major flaw. The number of stiches is not correct for a repeating pattern of 22 stitches. For XL size Cast on 257, less 2X7 stitches for button hole band leaves 243 stitches to work the pattern on. The pattern requires a multiple of 22 for it to line up.. 243 /22 is 22 and one stitch which puts the pattern out if you are following from the chart. All sizes have the same problem - the cast on should be 190, 212, 235 and 257 respectively

DROPS Design 04.02.2016 kl. 10:22:

Dear Mrs Codognotto, in size XL, you work the 257 sts as follows: 1 edge st in garter st, 7 sts in rib (front band), repeat M.1 in width starting at the appropriate arrow in diagram until 8 sts remain (= work the last 11 sts in M.1, repeat M.1 a total of 10 times and work the first 10 sts in M.1), finish row with 7 sts in rib, 1 edge st in garter st. Happy knitting!

Anny Bakker 05.06.2013 - 20:06:

Mooi patroon, maar met tevens een beschrijving voor breien op 2 pennen maakt het een stuk eenvoudiger. Nu is het soms puzzelen cq improviseren. Dit geldt overigens voor meer patronen.

DROPS / Lena 07.01.2008 - 01:54:

The tric is just to hold the threads tight/loose enough, and keep a very even gauge. This is something that gets better the more you practise, but also steaming and blocking afterwards helps a lot.

Ann Marie Odar 05.01.2008 - 15:58:

Is there a technique for knitting stranded color work flat? I knit continental (I hold working wool in left hand-both colors, as taught to me by a Norwegian friend).

Kommentér oppskrift DROPS 72-7