DROPS / 146 / 15

Lisa by DROPS Design

Gebreide DROPS omslagdoek met kantpatroon van ”Lace”.

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS design: Model nr. la-015
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maat: ongeveer 79 cm gemeten vanaf de hals naar beneden langs de middelste st.

Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 0100, naturel

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3.5 mm – LET OP: Lees over de stekenverhouding onder.

STEKENVERHOUDING:
Deze omslagdoek wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 23 st x 30 nld in tricotst met nld 3.5 mm = ongeveer 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (48)

Zie telpatronen A.1 tot A.7. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt heen en weer op de rondbreinld zodat alle st goed op de nld passen.
Zet 7 st op met rondbreinld 3.5 mm en Lace. Plaats 1 markeerder in de 4e st en neem de markeerder gaandeweg mee naar boven (= mid st – middenachter van de omslagdoek). Brei dan als volgt: (1e nld = goede kant) 3 st in RIBBELST – zie uitleg boven, telpatroon A.1 en 3 st in ribbelst. Brei in de volgende nld de omsl av om gaatjes te maken = 9 st. Ga verder en brei volgens telpatroon A.1 met 3 st in ribbelst aan elke kant, als telpatroon A.1 een keer in de hoogte is gebreid, staan er 37 st op de nld. Ga nu verder als volgt: 3 st in ribbelst, telpatronen A.2/A.3/A.4 en 1 st recht (= mid st), telpatronen A.2/A.3/A.4 en 3 st in ribbelst. Als de telpatronen een keer in de hoogte is gebreid (= 85 st), begint u weer opnieuw; 3 patroonherhalingen van A.3 passen nu tussen A.2 en A.4. Brei de telpatronen in totaal 4 keer in de hoogte, elke keer dat u opnieuw begint, is er ruimte voor 2 patroonherhalingen meer van A.3 tussen A.2 en A.4. Als de telpatronen vier keer in de hoogte zijn gebreid, staan er 229 st op de nld. Het werk meet ongeveer 37 cm gemeten in de breirichting vanaf de opzetrand op de nld. Ga nu verder als volgt: 3 st in ribbelst, A.5, A.6 over de volgende 108 st, brei tot er 2 st over zijn voor de mid st, brei A.7, 1 st recht (= mid st), A.5, A.6 over de volgende 108 st tot er 5 st over zijn, brei A.7 en 3 st in ribbelst. Ga verder en brei volgens telpatronen A.5/A.6/A.7 tot het telpatronen vier keer in de hoogte is gebreid. Elke keer dat A.5/A.6/A.7 een keer in de hoogte is gebreid, is er ruimte voor 2 patroonherhalingen meer van A.6 tussen A.5 en A.7 aan elke kant van de mid st – meerder TEGELIJKERTIJD in de laatste nld van de laatste herhaling (= verkeerde kant) 8 st gelijkmatig door 2 st in 1 st te breien = 301 st. Het werk meet ongeveer 48 cm gemeten in de breirichting. Ga nu verder als volgt: 3 st in ribbelst, A.2, A.3 over de volgende 144 st, brei tot er 2 st over zijn voor de mid st, brei A.4, 1 st recht (= mid st), A.2, A.3 over de volgende 144 st, 5 st over, brei A.4 en 3 st in ribbelst. Ga verder en brei volgens telpatronen A.2/A.3/A.4 tot de telpatronen een keer in de hoogte zijn gebreid = 349 st, het werk meet ongeveer 53 cm gemeten in de breirichting. Kant in de volgende nld aan de goede kant losjes af als volgt – LET OP: het is zeer belangrijk dat u op deze manier losjes afkant, anders zal het niet lukken om de puntjes aan het einde mooi op te spannen: kant de eerste 3 st in ribbelst af (haal de draad maar licht aan zodat het werk losjes blijft), * maak 1 losse omsl op de rechter nld, kant de omsl af, kant 2 st af (haal de draad maar licht aan zodat het werk losjes blijft) *, herhaal van *-* tot er 2 st over zijn, kant deze st af.

Leg de omslagdoek op een matras of tapijt – rek op tot de juiste maat en zet vast met spelden. LET OP: plaats eerst spelden in alle hoeken en plaats dan spelden langs beide schuine zijden in iedere herhaling van het telpatroon; zo krijgt u de mooie puntjes. Laat de omslagdoek drogen. Herhaal dit opspannen iedere keer als de omslagdoek gewassen is.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 26.11.2014
Onder Maat: ongeveer 79 cm gemeten vanaf de hals naar beneden langs de middelste st. Onder SJAAL: Ga verder en brei volgens telpatronen A.2/A.3/A.4 tot de telpatronen een keer in de hoogte zijn gebreid = 349 st.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= recht aan de verkeerde kant
= 2 st r samen
= 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh
= 1 st r afh, 2 st r samen, afgeh st overh.
= 1 omsl tussen 2 st

Hélène 16.04.2018 - 20:28:

Merci beaucoup pour ce patron! Je viens de terminer de le bloquer et le châle est dans toute sa splendeur. Hélène

Hélène 14.03.2018 - 19:04:

J’ai une autre interrogation pour vous à savoir : répartir 8 augmentations est-ce 8 augmentations total sur le dernier rang ou 8 augmentations à répartir jusqu’à la maille centrale et 8 autres dans la deuxième section du châle? Merci à l’avance! Hélène

DROPS Design 15.03.2018 kl. 08:21:

Bonjour Hélène, on augmente 8 m au total au dernier rang, soit 4 m avant la m centrale et 4 m après la m centrale. Bon tricot!

Hélène 13.03.2018 - 12:55:

Oups! Je crois que vous m’avez oublié! Hélène

Hélène 12.03.2018 - 13:26:

J’ai tricoté les 229 mailles. Pour la partie de A5-A6-A7, j’augmente de 4 mailles à chaque rang impair et rendue au 8ième rang (envers) je tricote 8 augmentations et ce à chaque fois que je tricote ces 8 rangs. Donc, dans le 1er. rapport les 8 augmentations se feraient à peu près aux 30 mailles. Est-ce que je suis dans l’erreur? Merci de me répondre, Hélène

DROPS Design 12.03.2018 kl. 16:27:

Bonjour Hélène, vous augmentez 4 m dans chaque A.5/A.7 soit effectivement 8 m à chaque fois que les diagrammes sont faits 1 fois en hauteur mais 16 mailles au total sur le rang (on les tricote 2 fois, une fois avant et une fois après la m centrale). La 2ème fois que vous répétez ces diagrammes, tricotez-les comme la 1ère fois, mais entre chaque A.5 et A.7 vous répèterez A.6 2 fois de plus en largeur (= 8 m en plus entre A.5 et A.7 = 2 x A.6 en plus entre A.5 et A.7). Bon tricot!

Mariya Peneva-Chavdarova 28.02.2018 - 11:58:

Bitte um Hilfe! Wenn ich die 85 Maschen auf der Rundstricknadel habe, also einmal Diagram A1 und einmal A2+A3+A4 gestrickt habe, soll ich WO die noch 2Rapporte von A3 hinzustricken - in der Reihengfolge A2-A3-A3-A3- mittlere Masche - A3-A3-A3-A4? Stricke ich dann kein A4 vor der mittleren Masche? irgendwie habe ich einen DenkFehler und mir geht dann das Muster nicht auf? Danke für Ihre Hilfe im voraus?

DROPS Design 28.02.2018 kl. 17:28:

Liebe Frau Peneva-Chavdarova, wenn Sie 1 x die Diagramme A.2/A.3/A.4 in der Höhe gestrickt haben, dann haben Sie jetzt genügend Maschen um 3 x A.3 in der Breite (zwischen A.2 und A.4) zu stricken, dh so werden Sie bei der 2. Rapport in der Höhe stricken: 3 M re, A.2, 3XA.3, A.4, 1 mittlere Masche, A.2, 3xA.3, A.4, 4 M re. Bei 3. Rapport in der Höhe wiederholen Sie 5 x A.3 zwischen A.2 und A.4, und bei dem 4. Rapport in der Höhen wiederholen Sie 6 x A.3 zwischen A.2 und A.4. Viel Spaß beim stricken!

Hélène 23.02.2018 - 14:39:

Merci d’avoir répondu à ma question si rapidement. Les 8 augmentations se font-elles à chaque fois qu’on complète un rapport de 8 rangs ou les fait-on juste un fois? De plus, avez-vous une vidéo montrant comment faire une augmentation en tricotant 2fois la même maille? Au plaisir de vous lire.

DROPS Design 23.02.2018 kl. 16:47:

Bonjour Hélène, les 8 augmentations se font au dernier rang (= sur l'envers) quand vous tricotez le dernier des 4 motifs en hauteur. Cette vidéo montre comment tricoter 2 fois la même maille à l'endroit, comme ce rang se tricote en mailles envers, procédez de la même façon mais en tricotant la maille à l'envers une fois dans le brin avant puis dans le brin arrière. Bon tricot!

Hélène 22.02.2018 - 17:50:

J’ai tricoté les 229 mailles et je commence la section de A5. Cependant vous indiquez de tricoter sur les 108 mailles moi j’arrive à 111 mailles de chaque côté à savoir 229 mailles-6 mailles bordure-1 maille centrale=222 donc ce serait 111 mailles et non 108 tel qu’indiqué. Suis-je dans l’erreur? Merci.

DROPS Design 23.02.2018 kl. 08:56:

Bonjour Hélène, c'est bien exact ainsi: vous tricotez les 111 m en suivant A.5 (= 1 m), vous répétez A.6 sur les 108 m suivantes (= 27 fois) et vous terminez par A.7 (= 2m) sot: 1+108+2 = 111 m. Les 3 m point mousse et la m jersey se tricotent comme avant. Bon tricot!

Hélène 04.02.2018 - 22:55:

Bonjour, Est-ce qu’on doit les rangs impairs de gauche à droite même si on nous indique de tricoter A2A3et A4 3 fois ? Merci

DROPS Design 05.02.2018 kl. 10:01:

Bonjour Hélène, les rangs sur l'endroit se lisent de droite à gauche et les rangs sur l'envers de gauche à droite (lisez chaque diagramme séparément de gauche à droite sur l'envers). Bon tricot!

Hélène 29.01.2018 - 14:03:

Bonjour, quand vous mentionnez tricoter 3 fois A3 entre A2 et A4. tricoter les diagrammes 4 fois au total en hauteur, à chaque fois que l’on recommence, on a suffisamment de mailles pour tricoter encore 2 fois A3 en plus entre A2 et A4 donc ce que je comprends je tricote A3 5 fois entre A2 et A4 et ce 4 fois en hauteur. Suis-je dans l’erreur? Merci Hélène

DROPS Design 29.01.2018 kl. 17:02:

Bonjour Hélène, quand vous tricotez les diagrammes la 2ème fois en hauteur, vous aurez 5 motifs de A.3 entre A.2 et A.4, la 3ème fois, vous en aurez 7 (2 de plus) et la 4ème fois 9 (2 de plus). Bon tricot!

Micha 17.07.2016 - 20:13:

Bonjour, concernant les rapports A5, A6, A7 : faut-il augmenter les 8 mailles à chaque dernier rang de rapport ou bien seulement 1 fois sur le dernier rang du 4ème rapport ? merci pour votre attention.

DROPS Design 18.07.2016 kl. 09:28:

Bonjour Micha, on augmente 8 m pour en avoir 301 au dernier rang des diagrammes A.5-A.7 c'est-à-dire sur l'envers, au 8ème rang. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 146-15