DROPS / 146 / 15

Lisa by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med hålmönster

DROPS Design: Modell nr la-015
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 79 cm mätt från nacken och ned längs mittmaskan.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 0100, natur

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS: Läs om Stickfastheten nedan!

STICKFASTHETEN:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall att det stickas för löst / fast, sticka en slätstickad provlapp på st 3,5, det ska bli ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 48.00 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 48.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 48.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 96kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A. 7. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 7 m på rundst 3,5 med Lace. Sätt 1 markör i den 4:e m och låt den följa med i arb (= mittm - markerar mitt bak på sjalen). Sedan stickas det så här: (1:a v = rätsidan) 3 RÄTST m – se förkl ovan, diag A.1 och 3 rätst m. På nästa v stickas omslagen aviga, så att det blir hål = 9 m. Fortsätt att sticka efter diag A.1 med 3 rätst m i varje sida, när diag A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 37 m på st. Nu stickas det vidare så här: 3 rätst m, diag A.2/A.3/A.4 och 1 m rätst (= mittm), diag A.2/A.3/A.4 och 3 rätst m. När diag har stickats 1 gång på höjden (= 85 m), börjas det på nytt igen, det är då plats till 3 rapporter av A.3 mellan A.2 och A.4. Sticka diag totalt 4 ggr på höjden, för varje gång det börjas på nytt är det plats till 2 rapporter mer av A.3 mellan A.2 och A.4. När diag har stickats 4 ggr på höjden är det = 229 m på st. Arb mäter ca 37 cm mätt i stickriktningen från uppläggningskanten till st. Nu stickas det vidare så här: 3 rätst m, A.5, A.6 över de nästa 108 m, sticka tills det återstår 2 m före mittm, sticka A.7, 1 m rätst (= mittm), A.5, A.6 över de nästa 108 m tills det återstår 5 m, sticka A.7 och 3 rätst m. Fortsätt att sticka efter A.5/A.6/A.7 tills diag har stickats totalt 4 ggr på höjden. För varje gång A.5/A.6/A.7 har stickats 1 gång på höjden blir det plats till 2 rapporter till av A.6 mellan A.5 och A.7 på varje sida av mittm - SAMTIDIGT på sista v av sista rapporten (= avigsidan) ökas det 8 m jämnt fördelat genom att sticka 2 m i 1 m = 301 m. Arb mäter ca 48 cm mätt i stickriktningen. Nu stickas det vidare så här: 3 rätst m, A.2, A.3 över de nästa 144 m, det återstår 2 m före mittm sticka A.4, 1 m rätst (= mittm), A.2, A.3 över de nästa 144 m, det återstår 5 m och sticka A.4 och 3 rätst m. Fortsätt att sticka efter diag A.2/A.3/A.4 tills diag har stickats 1 gång på höjden = 349 m. På nästa v från rätsidan maskas det av löst så här – OBS: Det är väldigt viktigt att det avm mycket LÖST, annars kommer inte kanten på sjalen att kunna formas till spetsar: Maska av de 3 kantm (drag lite i m medan de stickas och avm så att de blir lösa), * gör 1 löst omslag om höger st, maska av omslaget, maska av 2 m (drag lite i m medan de stickas och avm så att de blir lösa) *, upprepa *-* v ut.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller en madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått till en fin trekant och använd knappnålar att fästa med. OBS: 1 knappnål i den yttersta m i varje sida av sjalen, längs de 2 sneda sidorna sätts det 1 knappnål i mitten av varje rapport och 1 nål i mitt-m (= längst ner i spetsen på sjalen), drag lite vid varje nål så att kanten formas till små spetsar. Låt sjalen torka så här. Upprepa processen varje gång sjalen har tvättats.

= lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta maskan över
= 1 omsl mellan 2 m

Kommentarer (48)

Skriv din kommentar här!

Hélène 16.04.2018 - 20:28:

Merci beaucoup pour ce patron! Je viens de terminer de le bloquer et le châle est dans toute sa splendeur. Hélène

Hélène 14.03.2018 - 19:04:

J’ai une autre interrogation pour vous à savoir : répartir 8 augmentations est-ce 8 augmentations total sur le dernier rang ou 8 augmentations à répartir jusqu’à la maille centrale et 8 autres dans la deuxième section du châle? Merci à l’avance! Hélène

DROPS Design 15.03.2018 kl. 08:21:

Bonjour Hélène, on augmente 8 m au total au dernier rang, soit 4 m avant la m centrale et 4 m après la m centrale. Bon tricot!

Hélène 13.03.2018 - 12:55:

Oups! Je crois que vous m’avez oublié! Hélène

Hélène 12.03.2018 - 13:26:

J’ai tricoté les 229 mailles. Pour la partie de A5-A6-A7, j’augmente de 4 mailles à chaque rang impair et rendue au 8ième rang (envers) je tricote 8 augmentations et ce à chaque fois que je tricote ces 8 rangs. Donc, dans le 1er. rapport les 8 augmentations se feraient à peu près aux 30 mailles. Est-ce que je suis dans l’erreur? Merci de me répondre, Hélène

DROPS Design 12.03.2018 kl. 16:27:

Bonjour Hélène, vous augmentez 4 m dans chaque A.5/A.7 soit effectivement 8 m à chaque fois que les diagrammes sont faits 1 fois en hauteur mais 16 mailles au total sur le rang (on les tricote 2 fois, une fois avant et une fois après la m centrale). La 2ème fois que vous répétez ces diagrammes, tricotez-les comme la 1ère fois, mais entre chaque A.5 et A.7 vous répèterez A.6 2 fois de plus en largeur (= 8 m en plus entre A.5 et A.7 = 2 x A.6 en plus entre A.5 et A.7). Bon tricot!

Mariya Peneva-Chavdarova 28.02.2018 - 11:58:

Bitte um Hilfe! Wenn ich die 85 Maschen auf der Rundstricknadel habe, also einmal Diagram A1 und einmal A2+A3+A4 gestrickt habe, soll ich WO die noch 2Rapporte von A3 hinzustricken - in der Reihengfolge A2-A3-A3-A3- mittlere Masche - A3-A3-A3-A4? Stricke ich dann kein A4 vor der mittleren Masche? irgendwie habe ich einen DenkFehler und mir geht dann das Muster nicht auf? Danke für Ihre Hilfe im voraus?

DROPS Design 28.02.2018 kl. 17:28:

Liebe Frau Peneva-Chavdarova, wenn Sie 1 x die Diagramme A.2/A.3/A.4 in der Höhe gestrickt haben, dann haben Sie jetzt genügend Maschen um 3 x A.3 in der Breite (zwischen A.2 und A.4) zu stricken, dh so werden Sie bei der 2. Rapport in der Höhe stricken: 3 M re, A.2, 3XA.3, A.4, 1 mittlere Masche, A.2, 3xA.3, A.4, 4 M re. Bei 3. Rapport in der Höhe wiederholen Sie 5 x A.3 zwischen A.2 und A.4, und bei dem 4. Rapport in der Höhen wiederholen Sie 6 x A.3 zwischen A.2 und A.4. Viel Spaß beim stricken!

Hélène 23.02.2018 - 14:39:

Merci d’avoir répondu à ma question si rapidement. Les 8 augmentations se font-elles à chaque fois qu’on complète un rapport de 8 rangs ou les fait-on juste un fois? De plus, avez-vous une vidéo montrant comment faire une augmentation en tricotant 2fois la même maille? Au plaisir de vous lire.

DROPS Design 23.02.2018 kl. 16:47:

Bonjour Hélène, les 8 augmentations se font au dernier rang (= sur l'envers) quand vous tricotez le dernier des 4 motifs en hauteur. Cette vidéo montre comment tricoter 2 fois la même maille à l'endroit, comme ce rang se tricote en mailles envers, procédez de la même façon mais en tricotant la maille à l'envers une fois dans le brin avant puis dans le brin arrière. Bon tricot!

Hélène 22.02.2018 - 17:50:

J’ai tricoté les 229 mailles et je commence la section de A5. Cependant vous indiquez de tricoter sur les 108 mailles moi j’arrive à 111 mailles de chaque côté à savoir 229 mailles-6 mailles bordure-1 maille centrale=222 donc ce serait 111 mailles et non 108 tel qu’indiqué. Suis-je dans l’erreur? Merci.

DROPS Design 23.02.2018 kl. 08:56:

Bonjour Hélène, c'est bien exact ainsi: vous tricotez les 111 m en suivant A.5 (= 1 m), vous répétez A.6 sur les 108 m suivantes (= 27 fois) et vous terminez par A.7 (= 2m) sot: 1+108+2 = 111 m. Les 3 m point mousse et la m jersey se tricotent comme avant. Bon tricot!

Hélène 04.02.2018 - 22:55:

Bonjour, Est-ce qu’on doit les rangs impairs de gauche à droite même si on nous indique de tricoter A2A3et A4 3 fois ? Merci

DROPS Design 05.02.2018 kl. 10:01:

Bonjour Hélène, les rangs sur l'endroit se lisent de droite à gauche et les rangs sur l'envers de gauche à droite (lisez chaque diagramme séparément de gauche à droite sur l'envers). Bon tricot!

Hélène 29.01.2018 - 14:03:

Bonjour, quand vous mentionnez tricoter 3 fois A3 entre A2 et A4. tricoter les diagrammes 4 fois au total en hauteur, à chaque fois que l’on recommence, on a suffisamment de mailles pour tricoter encore 2 fois A3 en plus entre A2 et A4 donc ce que je comprends je tricote A3 5 fois entre A2 et A4 et ce 4 fois en hauteur. Suis-je dans l’erreur? Merci Hélène

DROPS Design 29.01.2018 kl. 17:02:

Bonjour Hélène, quand vous tricotez les diagrammes la 2ème fois en hauteur, vous aurez 5 motifs de A.3 entre A.2 et A.4, la 3ème fois, vous en aurez 7 (2 de plus) et la 4ème fois 9 (2 de plus). Bon tricot!

Micha 17.07.2016 - 20:13:

Bonjour, concernant les rapports A5, A6, A7 : faut-il augmenter les 8 mailles à chaque dernier rang de rapport ou bien seulement 1 fois sur le dernier rang du 4ème rapport ? merci pour votre attention.

DROPS Design 18.07.2016 kl. 09:28:

Bonjour Micha, on augmente 8 m pour en avoir 301 au dernier rang des diagrammes A.5-A.7 c'est-à-dire sur l'envers, au 8ème rang. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 146-15