DROPS / 119 / 7

Odette by DROPS Design

DROPS mouwloze trui van ”Alpaca” met gesmokt patroon op de pas. Maat S – XXXL. DROPS design: Model nr. Z-480.

Trefwoorden: ronde pas, topjes,

--------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal: DROPS ALPACA van Garnstudio,
250-300-350-400-450-500 gr. kleur nr. 7120, lichtgrijs/groen

Opmerking: Dit patroon kan alleen gebreid worden van garen uit garencategorie A.

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 st x 32 nld in tricotst met 1 draad = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD (80 cm) 4 mm – voor de ribbelst.
DROPS RONDBREINLD (80 cm) 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 19 st x 25 nld tricotst met 1 draad = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Opmerkingen (37)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 13.75€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

--------------------------------------------------------
RIBBELST (in de rondte): brei 1 nld recht, brei 1 nld av.

RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld): brei alle nld recht.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (voor het lijf): Maak alle minderingen aan de goede kant.
Minder als volgt VOOR de markeerdraad: 2 st recht samen.
Minder als volgt NA de markeerdraad: 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de armsgaten):
Maak alle minderingen aan de goede kant naast 3 ribbelst.
Minder als volgt VOOR 3 st: 2 st recht samen.
Minder als volgt NA 3 st: 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
LIJF:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld.
Zet 200-220-240-264-288-312 st op met rondbreinld 3 mm en 2 draden Alpaca. Plaats 1 markeerdraad aan het begin van de nld en 1 markeerdraad na 100-110-120-132-144-156 st (= de zijkanten).
Brei 6 nld RIBBELST – zie boven, knip een draad af en ga verder in tricotst. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Minder bij een hoogte van 5 cm 1 st aan iedere kant van beide markeerders – zie TIP VOOR HET MINDEREN-1, en herhaal dit minderen iedere 2 cm in totaal 8 keer = 168-188-208-232-256-280 st. Meerder bij een hoogte van 22-23-24-25-26-27 cm 1 st aan iedere kant van beide markeerders door 2 st te breien in 1 st en herhaal dit meerderen elke 2 cm in totaal 6 keer = 192-212-232-256-280-304 st. Brei bij een hoogte van 36-37-38-39-40-41 cm 4 nld ribbelst over 14-14-16-16-18-18 st aan iedere zijkant (= 7-7-8-8-9-9 st aan iedere kant van de markeerdraad) met de overgebleven st in tricotst. Kant nu de middelste 8-8-10-10-12-12 st aan iedere kant af voor de armsgaten en brei het voorpand en het achterpand apart verder.

VOORPAND:
= 88-98-106-118-128-140 st. Ga verder in tricotst met 3 ribbelst aan iedere kant – minder TEGELIJKERTIJD in de volgende nld aan de goede kant 1 st aan iedere kant voor de armsgaten - zie TIP VOOR HET MINDEREN-2, en herhaal dit minderen iedere nld aan de goede kant in totaal 2-4-4-5-5-7 keer = 84-90-98-108-118-126 st. Brei 1 nld aan de verkeerde kant. Ga verder met rondbreinld 4 mm en brei de volgende nld als volgt aan de goede kant: 3 st recht, * 2 st recht samen, 2 st recht *, herhaal van *-* tot er 9-7-7-9-11-11 st over zijn, brei 2 st recht samen tot er 3 st over zijn en brei deze recht = 63-68-74-81-88-94 st. Het werk meet nu ongeveer 39-41-42-44-45-47 cm. Zet de st op een hulpdraad.

ACHTERPAND:
= 88-98-106-118-128-140 st. Ga verder als beschreven voor het voorpand en zet de st op een hulpdraad.

PAS:
Wordt op rondbreinld 4 mm gebreid met 2 draden Alpaca.
Brei de st van het voorpand (= 63-68-74-81-88-94 st) terug op de rondbreinld 4 mm, zet losjes 42-44-46-48-52-56 nieuwe st op (= mouw), brei de st van het achterpand (= 63-68-74-81-88-94 st) terug op de nld en zet losjes 42-44-46-48-52-56 nieuwe st op (= mouw) = in totaal 210-224-240-258-280-300 st.
Brei het werk nu verder in de rondte. Brei 1 nld av en brei dan 6 nld ribbelst.

Ga verder met rondbreinld 5 mm en 1 draad Alpaca en brei 2 st recht in alle st = 420-448-480-516-560-600 st.
Brei 12-12-13-13-14-14 nld tricotst.

Ga verder met rondbreinld 4 mm en 2 draden. Brei 2 st recht samen over de nld = 210-224-240-258-280-300 st.

Brei de volgende nld als volgt: 2-0-0-6-0-6 st recht, * 2 st recht samen, 2-2-2-1-1-1 st recht, 2 st recht samen, 2-2-2-2-2-2 st recht *, herhaal van *-* = 158-168-180-186-200-216 st. Brei 1 nld av en brei 4 nld ribbelst.

Ga verder met rondbreinld 5 mm en 1 draad. Brei 2 st recht in alle st = 316-336-360-372-400-432 st.
Brei 12-12-13-13-14-14 nld tricotst.

Ga verder met rondbreinld 4 mm en 2 draden. Brei 2 st recht samen over de nld = 158-168-180-186-200-216 st. Brei de volgende nld als volgt:
MAAT S en M: 2- 0 st recht * 2 st recht samen, 1 st recht *, herhaal van *-* = 106-112 st.
MAAT L: 2 st recht samen, 2 st recht samen, * 1 st recht, 2 st recht samen, 2 st recht samen, 1 st recht, 2 st recht samen *, herhaal van *-* = 112 st.
MAAT XL, XXL en XXXL: 1-0-1 st recht, * 2 st recht samen, 2 st recht samen, 1 st recht *, herhaal van *-* = 112-120-130 st.
ALLE MATEN:
Brei 1 nld av en brei 12 nld ribbelst.
Kant losjes af. Het werk meet ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Opmerking: Dit patroon kan alleen gebreid worden van garen uit garencategorie A.
Gewijzigd online: 25.03.2010

Telpatroon

Opmerkingen (37)

Plaats uw opmerking!

Lara 28.10.2018 - 12:29:

Buongiorno, quando si arriva a lavorare lo sprone e si avviano le maglie nuove, si deve anche unire il lavoro? Se sì quando si unisce? Grazie per l’aiuto!

Lara 25.10.2018 - 11:45:

Grazie, grazie molte siete sempre molto gentili!

Lara 25.10.2018 - 11:14:

Grazie, ma ancora non riesco a capire quando si lavora con il ferro n. 4 le 9 maglie che rimangono a cosa si riferiscono se in totale ne devono rimanere 63. Perdonatemi ma non sono molto pratica, è il mio primo lavoro!

DROPS Design 25.10.2018 kl. 11:28:

Buongiorno Lara. Deve ripetere le istruzioni tra gli * finchè sul ferro sinistro non rimangono 9 maglie. Lavora queste 9 m come segue: 2 m insieme a diritto per 3 volte e così rimangono sul ferro sinistro 3 m. Lavora queste 3 m a diritto. In tutto sui ferri ci sono ora 63 maglie. Buon lavoro!

Lara 25.10.2018 - 08:55:

Salve, ho intrecciato le m. per gli scalfi, lavoro andata e ritorno ma non capisco il suggerimento per le dim. (davanti/dietro) prima e dopo il segno non essendoci più il marca punto. Inoltre non capisco:"Proseguire..lavorare il ferro successivo sul diritto del lavoro: 3 m dir, * 2 m insieme a dir, 2m dir, rip...finché non rimangono 9-7.....m, 2 m insieme a dir finché non rimangono 3 m; lavorare queste 3 m a dir = 63-68...m. Come fanno a rimanere 63m. se lavoro finchè ne rimangono 3? Grazie

DROPS Design 25.10.2018 kl. 09:41:

Buongiorno Lara. Quando modella gli scalfi, deve seguire il suggerimento per le diminuzioni 2 (per gli scalfi): deve diminuire prima/ dopo le 3 maglie a legaccio. Le 63 maglie sono il numero di maglie che rimangono sul ferro dopo aver lavorato il ferro come indicato. Buon lavoro!

Émilie 21.05.2018 - 11:00:

Bonjour, j'ai un doute sur la taille des aiguilles à utiliser. En effet il est indiqué d'utiliser des aiguilles 4 avec 2 fils, et des aiguilles 5 avec 1 fil, cependant des aiguilles 5 avec 1 fil cela donne un résultat très lâche, même en serrant. Je me demande donc si ce ne serait pas des aiguilles 5 avec 2 fils et des aiguilles 4 avec 1 fil ?

DROPS Design 22.05.2018 kl. 09:11:

Bonjour Émilie, c'est bien ainsi que l'on procède: on tricote avec les aiguilles 4 et 2 fils et avec les aiguilles 5 et 1 seul fil pour obtenir l'effet froncé. Bon tricot!

Lara 20.04.2018 - 16:02:

Buongiorno, ho qualche difficoltà a capire come si lavora il davanti e il dietro separatamente (la prima parte in particolare). Il lavoro non è più circolare sempre nello stesso verso quindi ma si gira? Inoltre le 3 maglie a punto legaccio su ciascun lato dove le colloco esattamente? C'è un video specifico? Non riesco a trovarlo! Vi ringrazio molto!

DROPS Design 20.04.2018 kl. 20:03:

Buonasera Lara. Dopo aver intrecciato le maglie per gli scalfi, lavora solo sulle maglie del davanti, avanti e indietro sui ferri. Le prime tre e le ultime tre maglie sul ferro vengono lavorate a legaccio. Buon lavoro!

Lara 19.04.2018 - 14:33:

Pensavo fosse un top down per questo non capivo. Grazie e speriamo di farcela!!!!

Lara 19.04.2018 - 11:40:

Buongiorno, anche io lavoro da poco la maglia e in circolare da pochissimo. Leggo sempre i vostri pattern ma faccio molta fatica a capire le spiegazioni. Volevo chiedere cosa significa "lavorare con 2 capi del filato" piuttosto che" con 1 capo del filato"? Ed inoltre come mai scrivete l'avvio Davanti & Dietro e poi solo Davanti e solo Dietro? Quale devo seguire? Vi ringrazio molto!

DROPS Design 19.04.2018 kl. 12:06:

Buongiorno Lara. Lavorare con 2 capi del filato indica che deve prendere due gomitoli e lavorare con il filo preso da entrambi i gomitoli. Deve seguire l'ordine della spiegazione. Si lavora dal basso verso l'alto e lavora il davanti e il dietro insieme, in tondo, fino agli scalfi. Intreccia poi le maglie per gli scalfi e a questo punto non può più lavorare in tondo, ma prosegue avanti e indieto sui ferri, lavorando prima il davanti e poi il dietro. Buon lavoro!

Maggie 07.03.2016 - 11:50:

Hi, i really love this pattern and would love to make it but ive been struggling and was wondering if you could make a video of how you make it step by step? Please let me know thank you😊

DROPS Design 07.03.2016 kl. 11:54:

Dear Maggie, you will find under tab "videos" all videos related to the techniques used in that pattern to help you then step by step. For any further individual assistance you are welcome to ask your question here or to contact your DROPS store. Happy knitting!

Doris 27.01.2015 - 19:43:

Sieht noch viel besser aus als auf dem Foto ! Wirklich außergewöhnlich im Design und nicht schwer nachzuarbeiten.

Laat een opmerking achter voor DROPS 119-7