DROPS / 119 / 7

Odette by DROPS Design

DROPS Top i ”Alpaca” med rynkemønster på bærestk. Str S - XXXL

DROPS design: Model nr Z-480
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
Farve nr 7120, lys grågrøn:
250-300-350-400-450-500 gr.

OBS! Rynkemønsteret kan kun strikkes med garn fra gruppe A!
--------------------------------------------------------
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik med 1 tråd på 10 x 10 cm.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – til retstrik.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik med 1 tråd på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 119.75kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (rundt på rundp således):
1 omg Ret og 1 omg Vrang osv.

RETSTRIK (frem og tilbage på rundp):
Strik ret på hver p.

INDTAGNINGSTIPS-1 (ryg- og forstykke):
Tag ind således FØR mærket: 2 r sm.
Tag ind således EFTER mærket: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder ærmegabet):
Alle indtagninger til ærmegab gøres fra retsiden indenfor 3 m retstrik.
Tag ind således EFTER 3 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således FØR 3 m: 2 r sm.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 200-220-240-264-288-312 m op på rundp 3 med 2 tråde Alpaca. Sæt 1 mærke i beg af omg og 1 mærke efter 100-110-120-132-144-156 m (disse markerer siderne).
Strik 6 omg retstrik – se forkl over, fjern den ene tråd og fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 5 cm tages der 1 m ind på hver side af begge mærker – se INDTAGNINGSTIPS-1, gentag indtagningerne på hver 2.cm totalt 8 gange = 168-188-208-232-256-280 m. Når arb måler 22-23-24-25-26-27 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærker ved at strikke 2 r i 1 m, gentag udtagningerne på hver 2.cm totalt 6 gange = 192-212-232-256-280-304 m. Når arb måler 36-37-38-39-40-41 cm strikkes der 4 p retstrik over 14-14-16-16-18-18 m i hver side (= 7-7-8-8-9-9 m på hver side af begge mærker) de øvrige m strikkes i glatstrik. Derefter lukkes de midterste 8-8-10-10-12-12 m af i hver side til ærmegab. For- og rygstk strikkes videre for sig et lille stykke.

FORSTK:
= 88-98-106-118-128-140 m. Strik glatstrik med 3 m retstrik i hver side – SAMTIDIG på næste p fra retsiden tages der 1 m ind i hver side til ærmegab - se INDTAGNINGSTIPS-2, gentag indtagningen på hver p fra retsiden totalt 2-4-4-5-5-7 gange = 84-90-98-108-118-126 m – strik 1 p tilbage fra vrangen. Skift til rundp 4. Næste p strikkes således fra retsiden: 3 r, * 2 r sm, 2 r *, gentag fra *-* til der er 9-7-7-9-11-11 m tilbage, strik 2 r sm til der er 3 m tilbage, strik disse r = 63-68-74-81-88-94 m. Arb måler nu ca 39-41-42-44-45-47 cm. Sæt m på 1 tråd.

RYGSTK:
= 88-98-106-118-128-140 m. Strik videre som på forstk og sæt derefter m på 1 tråd.

BÆRESTK:
Strik med rundp 4 og 2 tråde.
Strik m fra forstk (= 63-68-74-81-88-94 m) ind på rundp 4, slå 42-44-46-48-52-56 nye m løst op (= ærmet), strik m fra rygstk (= 63-68-74-81-88-94 m) ind på rundp og slå 42-44-46-48-52-56 nye m løst op (= ærmet) = totalt 210-224-240-258-280-300 m.
Videre strikkes arb færdig rundt på rundp.
Strik 1 omg vr, derefter 6 omg retstrik.

Skift til rundp 5 og 1 tråd. Strik 2 r i alle m = 420-448-480-516-560-600 m.
Strik 12-12-13-13-14-14 omg glatstrik.

Skift til rundp 4 og 2 tråde. Strik alle m r sm 2 og 2 = 210-224-240-258-280-300 m.

Næste omg strikkes således: 2-0-0-6-0-6 r, * 2 r sm, 2-2-2-1-1-1 r, 2 r sm, 2-2-2-2-2-2 r *, gentag fra *-* omg rundt = 158-168-180-186-200-216 m. Strik 1 omg vr, derefter 4 omg retstrik.

Skift til rundp 5 og 1 tråd. Strik 2 r i alle m = 316-336-360-372-400-432 m.
Strik 12-12-13-13-14-14 omg glatstrik.

Skift til rundp 4 og 2 tråde. Strik alle m r sm 2 og 2 = 158-168-180-186-200-216 m.
Næste omg strikkes således:
STR S og M: 2-0 r, * 2 r sm, 1 r *, gentag fra *-* omg rundt = 106-112 m.
STR L: 2 r sm, 2 r sm, * 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 2 r sm *, gentag fra *-* omg rundt = 112 m.
STR XL, XXL og XXXL: 1-0-1 r, * 2 r sm, 2 r sm, 1 r *, gentag fra *-* omg rundt = 112-120-130 m.
Strik 1 omg vr og derefter 12 omg retstrik. Luk løst af. Arb måler ca 56-58-60-62-64-66 cm.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 25.03.2010
OBS: Modellen kan kun strikkes med garn i garngruppe A.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 119-7) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (38)

Beverly 29.02.2020 - 19:14:

The front piece size M K3, *k2tog, k2* repeat until 7stitches remain....until 3 stitches remain, k these 68 stitches. Where do these stitches come from? Decrease until 7 remain, decrease until 3 stitches remain. Where do the 68 come from?

DROPS Design 02.03.2020 kl. 10:03:

Dear Beverly, you have 90 sts on needle and work: from RS: K3, * K2 tog, K2 *, repeat from *-* until 7 sts remain, K2 tog until 3 sts remain, K these last 3 stitches = there are now 68 stitches on needle. Happy knitting!

Beverly 29.02.2020 - 17:40:

When i bind off for arm holes am i binding off the same stitches i have done in garter stitch on each side of marker?

DROPS Design 29.02.2020 kl. 20:41:

Dear Beverly, you knit some stitches on both sides in garter stitch and then cast of the middle 8-8-10-10-12-12 stitches of these, and then you will have 3 stitches knitted with garter stitch on both side of the cast off stitches ( in this way the armhole will less likely to roll later). Happy Knitting!

Lara 25.10.2018 - 11:45:

Grazie, grazie molte siete sempre molto gentili!

Lara 25.10.2018 - 11:14:

Grazie, ma ancora non riesco a capire quando si lavora con il ferro n. 4 le 9 maglie che rimangono a cosa si riferiscono se in totale ne devono rimanere 63. Perdonatemi ma non sono molto pratica, è il mio primo lavoro!

DROPS Design 25.10.2018 kl. 11:28:

Buongiorno Lara. Deve ripetere le istruzioni tra gli * finchè sul ferro sinistro non rimangono 9 maglie. Lavora queste 9 m come segue: 2 m insieme a diritto per 3 volte e così rimangono sul ferro sinistro 3 m. Lavora queste 3 m a diritto. In tutto sui ferri ci sono ora 63 maglie. Buon lavoro!

Lara 25.10.2018 - 08:55:

Salve, ho intrecciato le m. per gli scalfi, lavoro andata e ritorno ma non capisco il suggerimento per le dim. (davanti/dietro) prima e dopo il segno non essendoci più il marca punto. Inoltre non capisco:"Proseguire..lavorare il ferro successivo sul diritto del lavoro: 3 m dir, * 2 m insieme a dir, 2m dir, rip...finché non rimangono 9-7.....m, 2 m insieme a dir finché non rimangono 3 m; lavorare queste 3 m a dir = 63-68...m. Come fanno a rimanere 63m. se lavoro finchè ne rimangono 3? Grazie

DROPS Design 25.10.2018 kl. 09:41:

Buongiorno Lara. Quando modella gli scalfi, deve seguire il suggerimento per le diminuzioni 2 (per gli scalfi): deve diminuire prima/ dopo le 3 maglie a legaccio. Le 63 maglie sono il numero di maglie che rimangono sul ferro dopo aver lavorato il ferro come indicato. Buon lavoro!

Émilie 21.05.2018 - 11:00:

Bonjour, j'ai un doute sur la taille des aiguilles à utiliser. En effet il est indiqué d'utiliser des aiguilles 4 avec 2 fils, et des aiguilles 5 avec 1 fil, cependant des aiguilles 5 avec 1 fil cela donne un résultat très lâche, même en serrant. Je me demande donc si ce ne serait pas des aiguilles 5 avec 2 fils et des aiguilles 4 avec 1 fil ?

DROPS Design 22.05.2018 kl. 09:11:

Bonjour Émilie, c'est bien ainsi que l'on procède: on tricote avec les aiguilles 4 et 2 fils et avec les aiguilles 5 et 1 seul fil pour obtenir l'effet froncé. Bon tricot!

Lara 20.04.2018 - 16:02:

Buongiorno, ho qualche difficoltà a capire come si lavora il davanti e il dietro separatamente (la prima parte in particolare). Il lavoro non è più circolare sempre nello stesso verso quindi ma si gira? Inoltre le 3 maglie a punto legaccio su ciascun lato dove le colloco esattamente? C'è un video specifico? Non riesco a trovarlo! Vi ringrazio molto!

DROPS Design 20.04.2018 kl. 20:03:

Buonasera Lara. Dopo aver intrecciato le maglie per gli scalfi, lavora solo sulle maglie del davanti, avanti e indietro sui ferri. Le prime tre e le ultime tre maglie sul ferro vengono lavorate a legaccio. Buon lavoro!

Lara 19.04.2018 - 14:33:

Pensavo fosse un top down per questo non capivo. Grazie e speriamo di farcela!!!!

Lara 19.04.2018 - 11:40:

Buongiorno, anche io lavoro da poco la maglia e in circolare da pochissimo. Leggo sempre i vostri pattern ma faccio molta fatica a capire le spiegazioni. Volevo chiedere cosa significa "lavorare con 2 capi del filato" piuttosto che" con 1 capo del filato"? Ed inoltre come mai scrivete l'avvio Davanti & Dietro e poi solo Davanti e solo Dietro? Quale devo seguire? Vi ringrazio molto!

DROPS Design 19.04.2018 kl. 12:06:

Buongiorno Lara. Lavorare con 2 capi del filato indica che deve prendere due gomitoli e lavorare con il filo preso da entrambi i gomitoli. Deve seguire l'ordine della spiegazione. Si lavora dal basso verso l'alto e lavora il davanti e il dietro insieme, in tondo, fino agli scalfi. Intreccia poi le maglie per gli scalfi e a questo punto non può più lavorare in tondo, ma prosegue avanti e indieto sui ferri, lavorando prima il davanti e poi il dietro. Buon lavoro!

Maggie 07.03.2016 - 11:50:

Hi, i really love this pattern and would love to make it but ive been struggling and was wondering if you could make a video of how you make it step by step? Please let me know thank you😊

DROPS Design 07.03.2016 kl. 11:54:

Dear Maggie, you will find under tab "videos" all videos related to the techniques used in that pattern to help you then step by step. For any further individual assistance you are welcome to ask your question here or to contact your DROPS store. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 119-7

Spring Sweater

Kara, United States

Vílí top

Motánky, Czech Republic