DROPS / 98 / 20

DROPS 98-20 by DROPS Design

DROPS Hoofdband van "Eskimo" en sjaal van "Alpaca" en "Vivaldi".

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Hoofdband:
Maat: one-size
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio
100 gr nr. 41, blauwpaars mix
DROPS Breinld nr. 9 – of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 9½ st met 2 draden Eskimo in ribbelst = 10 cm breed.

Sjaal:
Afmetingen: ca 29 x 150 cm
Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio
100 gr nr. 6347, blauwpaars
En gebruik: DROPS Vivaldi van Garnstudio
100 gr nr. 24, lichtpaars
DROPS Rondbreinld nr. 7 – of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 13 st in het golfjespatroon met 1 draad van elke kwaliteit = 10 cm breed.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: hoofdbanden, set, sjaal, techniek: golfjespatroon, kantpatroon,

Ribbelst: Alle naalden recht breien.

Hoofdband: Zet 12 st op met breinld 9mm en 2 draden Eskimo. Brei 4 nld ribbelst. ** brei de volgende nld als volgt: 1 kantst in ribbelst, * 1 omsl, 2 st r samen breien *, herhaal steeds **-* en eindig met 1 kantst in ribbelst. Brei 8 nld ribbelst **, herhaal dan steeds **-** tot een totale hoogte van ca 54 cm (of eventueel tot een gewenste hoogte) – eindig met 4 nld r na de laatste nld met gaatjes – en kant de st af.

Afwerken: Sluit de naden van de korte kanten – naai de randen samen in de eerste st, zodat de naad niet te dik wordt.

SJAAL:

Ribbelst: Alle naalden recht breien.

Golfjespatroon: zie teltekening M.1. De teltekening geeft de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

Sjaal: De sjaal wordt in de breedte heen en weer gebreid. Leg de rondbreinld 7mm dubbel (gebruik evt. 2 rondbreinld) en zet 195 st op met 1 draad van elke kwaliteit (dit is bedoeld om de rand elastisch te maken). Trek de ene breinld uit het werk en brei 2 nld ribbelst. Brei teltekening M.1 met 4 ribbelst aan de weerskanten. Brei bij een hoogte van ca 28 cm – direct na het breien van een hele herhaling van het golfjespatroon – 2 nld ribbelst en kant vervolgens heel losjes af – brei tijdens het afkanten de 1e nld van M.1, dan zal de rand ook krullen.

Telpatroon

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant
= recht op de verkeerde kant
= 1 omslag
= 2 st recht samen breien

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 98-20.