DROPS / 202 / 20

Glowing Embers by DROPS Design

Gebreide omslagdoek in DROPS Lace of DROPS Alpaca. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met ribbelsteek en kantpatroon.

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS Design: Patroon nr. la-038
Garengroep A
-------------------------------------------------------

MAAT:
Hoogte: In midden = ongeveer 54 cm.
Lengte: Over de bovenkant = ongeveer 174 cm.
(Nadat het in vorm gebracht is meet het werk ongeveer 64 cm in het midden en ongeveer 204 cm over de bovenkant.)

MATERIAAL:
DROPS LACE van garnstudio (behoort tot garengroep A)
100 g kleur 3620, rood
Of gebruik:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
250 g kleur 3620, rood

STEKENVERHOUDING:
24 steken in de breedte en 48 naalden in de hoogte met ribbelsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 3 MM: Lengte 80 cm.

-------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.7. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

OPSPANNEN:
Leg het werk in handwarm water totdat het door en door nat is. Knijp het water er voorzichtig uit – wring het kledingstuk niet. Rol het werk dan in een handdoek en knijp er nog meer water uit. Het werk is nu vochtig maar niet meer kletsnat. Leg het werk op een mat of een matras – trek voorzichtig op de aangegeven afmetingen hierboven bij MAAT en laat het drogen. Herhaal dit proces na elke wasbeurt

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK– KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald zodat u genoeg ruimte heeft voor alle steken. Het hele werk wordt gebreid in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven.

OMSLAGDOEK:
Zet 5 steken op met rondbreinaald 3 mm en brei dan als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en 1 recht (= 4 steken gemeerderd en 9 steken op de naald).
NAALD 2 (= verkeerde kant): Brei alle steken en omslagen recht.
NAALD 3 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, 3 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 3 recht, 1 omslag en 1 recht (= 4 steken gemeerderd en 13 steken op de naald).
NAALD 4 (= verkeerde kant): Brei alle steken en omslagen recht.
Voeg 1 markeerdraad in, in de middelste steek en neem het mee tijdens het beien in de hoogte.

Brei de volgende naald als volgt:
NAALD 5 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, brei recht tot de steek met de markeerdraad. Maak 1 omslag, 1 recht (= mid-steek) en 1 omslag. Brei recht tot er 2 steken over zijn op de naald, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en 1 recht (= 6 steken gemeerderd en 19 steken op de naald).
NAALD 6 (= verkeerde kant): Brei alle steken en omslagen recht.

Herhaal NAALDEN 5 en 6 tot er 373 steken op de naald zijn (naalden 5 en 6 worden in totaal 60 keer gebreid).

Brei dan volgens telpatroon A.1-A.7 als volgt aan de goede kant: Brei A.1 over 8 steken, A.2 tot er 10 steken over zijn voor de mid-steek (= 12 herhalingen in de breedte), brei A.3 over 10 steken, A.4 over 1 steek (= mid-steek), A.5 over 10 steken, A.6 tot er 8 steken over zijn op de naald (= 12 herhalingen in de breedte) en brei A.7 over 8 steken. Als de telpatronen klaar zijn, zijn er 457 steken op de naald.

Brei de telpatronen 1 keer in de hoogte als volgt: Brei A.1 over 8 steken, A.2 tot er 10 steken over zijn voor de mid-steek (=15 herhalingen in de breedte), brei A.3 over 10 steken, A.4 over 1 steek (= mid-steek), A.5 over 10 steken, A.6 tot er 8 steken over zijn op de naald (= 15 herhalingen in de breedte) en brei A.7 over 8 steken.

Als de telpatronen klaar zijn, zijn er 541 steken op de naald.
Brei dan op de volgende naald aan de goede kant als volgt: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, recht tot de mid-steek, 1 omslag, 1 recht (= mid-steek) 1 omslag. Brei recht tot er 2 steken over zijn op de naald, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en 1 recht = 547 steken op de naald. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant.

AFKANTEN:
Om ervoor te zorgen dat de afkantrand niet strak wordt, kunt u omslagen maken terwijl u tegelijkertijd afkant met recht aan de goede kant als volgt: Maak 1 omslag boven de omslagen in het patroon en kant ze dan af als normale steken. Zorg ervoor dat de draad niet strak is tijdens het afkanten. Als de rand nog steeds strak is, gebruik dan een grotere naald bij het afkanten. Knip en hecht de draad af. Als de omslagdoek klaar is, kunt u het vochtig maken en opspannen – lees OPSPANNEN hierboven.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, recht op de verkeerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald de omslag recht zodat er een gaatje ontstaat
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen en haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken.

Sabine 14.05.2019 - 11:32:

Ist das Modell auf dem Foto mit Lace oder Alpaca gestrickt? So wegen der Größe...

DROPS Design 15.05.2019 kl. 11:04:

Liebe Sabine, das Modell auf dem Foto wurde mit Lace gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Petra Pirvu Cristea 14.01.2019 - 18:07:

J`aime vraiment! merci!

Doris 28.12.2018 - 13:11:

Gefällt mir gut.

Laat een opmerking achter voor DROPS 202-20