DROPS / 187 / 17

Sugar Mesh by DROPS Design

Gehaakte nettas/handtas met lossenlussen. Het werk wordt van onder naar boven gehaakt in DROPS Muskat.

Trefwoorden: kantpatroon, tassen,
DROPS design: Patroon r-732
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Afmetingen:
Hoogte: ongeveer 37-38 cm in de hoogte als hij plat ligt
Omtrek: ongeveer 75 cm langs de bovenrand.
Materiaal:
DROPS MUSKAT van garnstudio (behoort tot garengroep B)
150 g kleur 40, koraalrood

Het werk kan tevens gehaakt worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B)” - zie link hieronder.

DROPS HAAKNAALD 3.5 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 vasten x 20 toeren = 10 cm in de breedte en 10 cm in de hoogte.

----------------------------------------------------------

vanaf 2.25 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 2.25 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 6.75€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET PATROON:

INFORMATIE VOOR HET HAKEN (geldt voor de onderrand en de rand):
Vervang de eerste vaste met 1 losse en eindig de toer met 1 halve vaste in de 1e losse.
Vervang het eerste halve stokje met 2 lossen en eindig de toer met 1 halve vaste in de 2e losse.
----------------------------------------------------------

NETTAS:
Begin het nettas met een cirkel met vasten in de basis, haak dan lossenlussen om het net te vormen. Haak dan een rand met een hengsel aan elke kant.

BASIS:
Haak 4 lossen met haaknaald 3.5 mm en Muskat, vorm een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN.
TOER 1: Haak 6 vasten in de ring.
TOER 2: Haak 2 vasten in iedere vaste = 12 steken.
TOER 3: Haak * 1 vaste in de eerste steek, 2 vasten in de volgende steek *, herhaal van *-* de hele toer = 18 steken.
TOER 4: Haak * 1 vaste in elk van de eerste 2 steken, 2 vasten in de volgende steek *, herhaal van *-* de hele toer = 24 steken.
TOEREN 5-10: Ga verder met haken en meerderen op deze manier, haak 1 steek meer voor iedere meerdering op iedere toer.
Na TOER 10 zijn er 60 steken op de toer en meet de cirkel ongeveer 10 cm in diameter.

NET:
Haak nu lossenlussen om het net te maken. Haak als volgt:
TOER 1: Haak 2 lossen, * sla 1 vaste over, 1 vaste in de volgende steek, 2 lossen *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 halve vaste om de eerste 2 lossen op de toer = 30 lossenlussen.
TOER 2: Haak 3 lossen, voeg een markeerdraad in, in deze 3 lossen (= 1e lossenlus). Dit wordt gedaan zodat u makkelijker kunt zien waar de 1e lossenlus is als u verder gaat. Haak dan * 1 vaste om de volgende lossenlus, 3 lossen *, herhaal van *-* tot de 1e lossenlus en eindig met 1 halve vaste om deze lossenlus.
TOER 3: Haak 4 lossen, verplaats de markeerdraad naar deze lossen (= 1e lossenlus). Haak dan * 1 vaste om de volgende lossenlus, 4 lossen *, herhaal van *-* tot de 1e lossenlus en eindig met 1 halve vaste om deze lossenlus.
TOER 4: Haak 5 lossen, verplaats de markeerdraad naar deze lossen (= 1e lossenlus). Haak dan * 1 vaste om de volgende lossenlus, 5 lossen *, herhaal van *-* tot de 1e lossenlus en eindig met 1 halve vaste om deze lossenlus.
TOER 5: Haak 6 lossen, verplaats de markeerdraad naar deze lossen (= 1e lossenlus). Haak dan * 1 vaste om de volgende lossenlus, 6 lossen *, herhaal van *-* tot de 1e lossenlus en eindig met 1 halve vaste om deze lossenlus.
TOER 6: Haak 7 lossen, verplaats de markeerdraad naar deze lossen (= 1e lossenlus). Haak dan * 1 vaste om de volgende lossenlus, 7 lossen *, herhaal van *-* tot de 1e lossenlus en eindig met 1 halve vaste om deze lossenlus.
TOER 7: Haak 8 lossen, verplaats de markeerdraad naar deze lossen (= 1e lossenlus). Haak dan * 1 vaste om de volgende lossenlus, 8 lossen *, herhaal van *-* tot de 1e lossenlus en eindig met 1 halve vaste om deze lossenlus.
TOEREN 8-16: Haak zoals TOER 7 (alle lossenlussen hebben 8 lossen).
TOEREN 17-18: Haak zoals TOER 6 (alle lossenlussen hebben 7 lossen).
TOEREN 19-20: Haak zoals TOER 5 (alle lossenlussen hebben 6 lossen).
TOEREN 21-22: Haak zoals TOER 4 (alle lossenlussen hebben 5 lossen) maar eindig toer 22 met 1 halve vaste in de 1e losse op het begin van de toer.

RAND MET HENGSEL:
TOER 1: Haak 5 halve stokjes om iedere lossenlus van de vorige toer = 150 halve stokjes.
TOER 2: Haak 1 vaste in ieder half stokje = 150 vasten.
TOER 3: Haak 1 vaste in elk van de eerste 25 vasten, haak 75 lossen (= hengsel), sla 25 vasten over, haak 1 vaste in elk van de volgende 50 vasten, haak 75 lossen (= hengsel) en sla 25 vasten over, haak 1 vaste in elk van de volgende 25 vasten.
TOER 4: Haak 1 vaste in elk van de eerste 25 vasten, haak 1 vaste in elk van de volgende 75 lossen, 1 vaste in elk van de volgende 50 vasten, 1 vaste in elk van de volgende 75 lossen, 1 vaste in elk van de laatste 25 vasten.
TOER 5: Haak 1 halve vaste in elk van de eerste 25 vasten, 1 vaste in elk van de volgende 75 vasten (= hengsel), 1 halve vaste in elk van de volgende 50 vasten, 1 vaste in elk van de volgende 75 vasten (= hengsel), 1 halve vaste in elk van de laatste 25 vasten. Hecht af.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 187-17) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (27)

Kathy Almonte 13.06.2019 - 21:24:

When we start the edge, do you do as on the bottom ie; chain one for first stitch .?

DROPS Design 14.06.2019 kl. 07:21:

Dear Mrs Almonte, you should replace 1st hdc with 1 chain and 1st dc with 1 ch (see CROCHET INFO). Happy crocheting!

Veronica Bellotti 11.06.2019 - 12:47:

Cosa vuol dire GIRI 5-10: Continuare a lavorare e aumentare in questo modo, lavorare 1 maglia in più prima di ogni aumento su ogni giro ? grazie

DROPS Design 11.06.2019 kl. 12:55:

Buongiorno Veronica. P.es al giro 5, lavora 1 m.bassa in ognuna delle prime 3 maglie, 2 maglie basse nella maglia successiva e così su tutto il giro. Al giro 6, lavora 1 m bassa in ognuna delle prime 4 maglie, 2 maglie basse nella maglia successiva e così su tutto il giro. Ad ogni giro lavora 1 maglia in più prima di lavorare 2 maglie nella stessa maglia. Buon lavoro!

Susanne Borer 07.06.2019 - 16:48:

Danke, aber hier steht doch und zunehmen in jeder Runde 1 Mache mehr... damit man 60 Machen hat. Können Sie nochmals helfen. Danke 5.-10. RUNDE: Wie zuvor häkeln und zunehmen, d.h. in jeder Rund 1 Masche mehr zwischen den Zunahmen häkeln. Nach der 10. RUNDE sind 60 Maschen in der Runde und der Kreis hat einen Durchmesser von ca. 10 cm.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 09:34:

Liebe Frau Borer, oh Sie meinten ja beim Boden, ich war schon beim Netz, also bei der 5. Runde Boden häkeln Sie: *1 fM in die 3 ersten M., 2 fM in die nächste M*, und von *bis * wiederholen. Bei der 6. Runde häkeln Sie *1 fM in die 4 ersten M, 2 fM in die nächste M*, und so weiter, dh bei jeder Runde häkeln Sie 1 fM mehr zwischen den Zunahmen. Viel Spaß beim häkeln!

Susanne Borer 07.06.2019 - 15:54:

Grüezi Könnten Sie mir sagen wie ich in den Runden 5-10 Maschen aufnheme und wie ich diese in der Runde häkeln muss. Die Runden werden ja mit 2 feste Mache und in die 3. kommen ja dann 2 Maschen. Kein Tutorial gefunden. Danke für Feedback. Mit besten Grüssen Susanne

DROPS Design 07.06.2019 kl. 16:09:

Liebe Frau Borer, es wird bei den Runden 5 bis 10 nicht zugenommen, dh die Anzahl vom Luftmaschenbogens bleibt gleich, es gibt nur 1 Luftmaschen mehr in jeder Runde (= 6 Lm/LmB bei der 5. Rd, 7 Lm/LmB bei der 6. Rd usw). Jede Runde beginnt und ende wie bei 4. Runde. Viel Spaß beim häkeln!

Madlenka 06.06.2019 - 16:57:

Vzpomínám si, že jsem v dětství měla podobnou síťovku, už se těším, až si ji uháčkuju i s vylepšením, které měla ta původní: dvojité dýnko sešité cca ze tří čtvrtin zapínací na patentku. Do této kapsičky se celá síťovka složila.

Regine Vande Mergel 02.06.2019 - 10:41:

Ik begrijp niet wat er met toer 5-10( basis) bedoelt wordt :ga verder met haken enmeerderen opdeze manier : haak 1 steek meer voor iedere meerdering op iedere toer,

DROPS Design 24.07.2019 kl. 10:06:

Dag Regine,

Op toer 4 haak je 2 steken dan 2 vasten in de volgende steek (= 1 meerdering), op de 5e toer haak je 3 steken dan 2 vasten in de volgende steek, op de 6e toer haak je 4 steken dan 2 vasten in de volgende steek, en zo dus op elke toer een steek meer voordat je meerdert.

Garatti 30.05.2019 - 23:03:

Bonsoir je suis bien les explications mais le filet prend forme à plat. Il ne monte pas comme dans la vidéo. J'ai bien les 30 arceaux demandés. J'en suis au tour 6. Par avance merci

DROPS Design 31.05.2019 kl. 09:52:

Bonjour Mme Garatti, si vous avez bien le bon nombre d'arceaux, le sac va "monter" progressivement, mais il vous faudra davantage de rangs que dans la vidéo pour le voir - on crochète au total 22 tours d'arceaux pour la partie "haute" du sac. Bon crochet!

Anna 11.04.2019 - 11:10:

Where the American English pattern says "half single crochet" - is this meant to be half double crochet? I think the video shows a half double crochet., and I can't seem to find the term "half single crochet" anywhere.

DROPS Design 11.04.2019 kl. 11:36:

Dear Anna, yes, in fact that means half double crochet in US terms. May be it would be more comfortable to swich to some another language - Brittish English or even Czech :-) Languange you can choose right under the picture. Happy crochetting! Hana

Suzanne 06.04.2019 - 12:16:

I made this pattern. But the bag turned out so small! Like half the size of what it should be.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 10:32:

Dear Suzanne, did you checked your tension? And then kept the same tension as for your swatch? Remember the hook size is always a guideline, you might have to use a smaller or a larger hook size to get the correct tension. Happy crocheting!

Inge 13.03.2019 - 11:35:

Mijn tas is heel mooi afgewerkt, maar de handlussen zijn aan de binnenzijde wel niet zo stevig, dat rekt zo een beetje open en zou met de tijd loskomen. Kan ik dit oplossen met de handvatten aan de binnenzijde en de 25 steken tussen het handvat een extra rij vasten te geven? Of kan ik dit nog anders oplossen? De buitenzijde van de handvatten is wel steviger omdat die een extra rij kregen.

DROPS Design 15.03.2019 kl. 18:35:

Dag Inge,

Ja, dat is een goed idee om het zo op te lossen. Je zou die extra toer van vasten ook wat strakker kunnen haken (bijvoorbeeld door een kleinere naald te gebruiken)

Laat een opmerking achter voor DROPS 187-17