DROPS / 187 / 17

Sugar Mesh by DROPS Design

Virkad väska/nätpåse med luftmaskbågar. Arbetet är virkat nerifrån och upp i DROPS Muskat.

DROPS Design: Modell r-732
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Mått:
Höjd: ca 37-38 cm hög mätt liggande platt.
Omkrets: ca 75 cm mätt längs kanten överst.
Garnåtgång:
DROPS MUSKAT från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150 g färg 40, korall

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 20 fastmaskor och 20 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

----------------------------------------------------------

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 75kr. Läs mer.

Instruktioner

INFORMATION TILL MÖNSTER:

VIRKINFO (gäller botten och kanten):
Ersätt första fastmaskan med 1 luftmaska och avsluta varvet med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan.
Ersätt första halvstolpen med 2 luftmaskor och avsluta varvet med 1 smygmaska i 2:a luftmaskan.
----------------------------------------------------------

NÄTPÅSE:
Nätpåsen börjar med en cirkel med fastmaskor i botten, sedan virkas det luftmaskbågar som bildar nätet. Till sist virkas det en kant med ett handtag i varje sida.

BOTTEN:
Virka 4 luftmaskor med virknål 3,5 och Muskat, sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. LÄS VIRKINFO.
VARV 1: Virka 6 fastmaskor om ringen.
VARV 2: Virka 2 fastmaskor i varje fastmaska = 12 maskor.
VARV 3: Virka * 1 fastmaska i första maskan, 2 fastmaskor i nästa maska *, upprepa *-* varvet runt = 18 maskor.
VARV 4: Virka * 1 fastmaska i var och en av de 2 första maskorna, 2 fastmaskor i nästa maska *, upprepa *-* varvet runt = 24 maskor.
VARV 5-10: Fortsätt att virka och öka på detta sätt, det virkas 1 maska mer för varje ökning på varje varv.
Efter 10:e varvet är det 60 maskor på varvet och cirkeln mäter ca 10 cm i diameter.

NÄTET:
Sedan virkas det luftmaskbågar som bildar nätet. Det virkas så här:
VARV 1: Virka 2 luftmaskor, * hoppa över 1 fastmaska, 1 fastmaska i nästa maska, 2 luftmaskor *, upprepa *-* varvet runt, avsluta med 1 smygmaska om de 2 första luftmaskorna på varvet = 30 luftmaskbågar.
VARV 2: Virka 3 luftmaskor, sätt en markör i dessa 3 luftmaskorna (= 1:a luftmaskbågen). Detta görs så att det blir lättare att se var 1:a luftmaskbågen är när det virkas vidare. Sedan virkas det * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 3 luftmaskor *, upprepa *-* fram till 1:a luftmaskbågen och avsluta varvet med 1 smygmaska om denna luftmaskbågen.
VARV 3: Virka 4 luftmaskor, flytta markören till dessa luftmaskorna (= 1:a luftmaskbågen). Sedan virkas det * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 4 luftmaskor *, upprepa *-* fram till 1:a luftmaskbågen och avsluta varvet med 1 smygmaska om denna luftmaskbågen.
VARV 4: Virka 5 luftmaskor, flytta markören till dessa luftmaskorna (= 1:a luftmaskbågen). Sedan virkas det * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 5 luftmaskor *, upprepa *-* fram till 1:a luftmaskbågen och avsluta varvet med 1 smygmaska om denna luftmaskbåge.
VARV 5: Virka 6 luftmaskor, flytta markören till dessa luftmaskorna (= 1:a luftmaskbågen). Sedan virkas det * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 6 luftmaskor *, upprepa *-* fram till 1:a luftmaskbågen och avsluta varvet med 1 smygmaska om denna luftmaskbåge.
VARV 6: Virka 7 luftmaskor, flytta markören till dessa luftmaskorna (= 1:a luftmaskbågen). Sedan virkas det * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 7 luftmaskor *, upprepa *-* fram till 1:a luftmaskbågen och avsluta varvet med 1 smygmaska om denna luftmaskbåge.
VARV 7: Virka 8 luftmaskor, flytta markören till dessa luftmaskorna (= 1:a bågen). Sedan virkas det * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 8 luftmaskor *, upprepa *-* fram till 1:a luftmaskbågen och avsluta varvet med 1 smygmaska om denna luftmaskbåge.
VARV 8-16: Virka som varv 7 (alla luftmaskbågarna har 8 luftmaskor).
VARV 17-18: Virka som varv 6 (alla luftmaskbågarna har 7 luftmaskor).
VARV 19-20: Virka som varv 5 (alla luftmaskbågarna har 6 luftmaskor).
VARV 21-22: Virka som varv 4 (alla luftmaskbågarna har 5 luftmaskor), men avsluta varv 22 med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan på 1:a luftmaskbågen i början av varvet.

KANT MED HANDTAG:
VARV 1: Virka 5 halvstolpar om varje luftmaskbåge från föregående varv = 150 halvstolpar.
VARV 2: Virka 1 fastmaska i varje halvstolpe = 150 fastmaskor.
VARV 3: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 25 fastmaskorna, virka 75 luftmaskor (= handtag), hoppa över 25 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 50 fastmaskorna, virka 75 luftmaskor (= handtag) och hoppa över 25 fastmaskor, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 25 fastmaskorna.
VARV 4: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 25 fastmaskorna, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 75 luftmaskorna, 1 fastmaska i var och en av de nästa 50 fastmaskorna, 1 fastmaska i var och en av de nästa 75 luftmaskorna, 1 fastmaska i var och en av de sista 25 fastmaskorna.
VARV 5: Virka 1 smygmaska i var och en av de första 25 fastmaskorna, 1 fastmaska i var och en av de nästa 75 fastmaskorna (= handtag), 1 smygmaska i var och en av de nästa 50 fastmaskorna, 1 fastmaska i var och en av de nästa 75 fastmaskorna (= handtag), 1 smygmaska i var och en av de sista 25 fastmaskorna. Klipp av tråden och fäst den.

Kathy Almonte 13.06.2019 - 21:24:

When we start the edge, do you do as on the bottom ie; chain one for first stitch .?

DROPS Design 14.06.2019 kl. 07:21:

Dear Mrs Almonte, you should replace 1st hdc with 1 chain and 1st dc with 1 ch (see CROCHET INFO). Happy crocheting!

Veronica Bellotti 11.06.2019 - 12:47:

Cosa vuol dire GIRI 5-10: Continuare a lavorare e aumentare in questo modo, lavorare 1 maglia in più prima di ogni aumento su ogni giro ? grazie

DROPS Design 11.06.2019 kl. 12:55:

Buongiorno Veronica. P.es al giro 5, lavora 1 m.bassa in ognuna delle prime 3 maglie, 2 maglie basse nella maglia successiva e così su tutto il giro. Al giro 6, lavora 1 m bassa in ognuna delle prime 4 maglie, 2 maglie basse nella maglia successiva e così su tutto il giro. Ad ogni giro lavora 1 maglia in più prima di lavorare 2 maglie nella stessa maglia. Buon lavoro!

Susanne Borer 07.06.2019 - 16:48:

Danke, aber hier steht doch und zunehmen in jeder Runde 1 Mache mehr... damit man 60 Machen hat. Können Sie nochmals helfen. Danke 5.-10. RUNDE: Wie zuvor häkeln und zunehmen, d.h. in jeder Rund 1 Masche mehr zwischen den Zunahmen häkeln. Nach der 10. RUNDE sind 60 Maschen in der Runde und der Kreis hat einen Durchmesser von ca. 10 cm.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 09:34:

Liebe Frau Borer, oh Sie meinten ja beim Boden, ich war schon beim Netz, also bei der 5. Runde Boden häkeln Sie: *1 fM in die 3 ersten M., 2 fM in die nächste M*, und von *bis * wiederholen. Bei der 6. Runde häkeln Sie *1 fM in die 4 ersten M, 2 fM in die nächste M*, und so weiter, dh bei jeder Runde häkeln Sie 1 fM mehr zwischen den Zunahmen. Viel Spaß beim häkeln!

Susanne Borer 07.06.2019 - 15:54:

Grüezi Könnten Sie mir sagen wie ich in den Runden 5-10 Maschen aufnheme und wie ich diese in der Runde häkeln muss. Die Runden werden ja mit 2 feste Mache und in die 3. kommen ja dann 2 Maschen. Kein Tutorial gefunden. Danke für Feedback. Mit besten Grüssen Susanne

DROPS Design 07.06.2019 kl. 16:09:

Liebe Frau Borer, es wird bei den Runden 5 bis 10 nicht zugenommen, dh die Anzahl vom Luftmaschenbogens bleibt gleich, es gibt nur 1 Luftmaschen mehr in jeder Runde (= 6 Lm/LmB bei der 5. Rd, 7 Lm/LmB bei der 6. Rd usw). Jede Runde beginnt und ende wie bei 4. Runde. Viel Spaß beim häkeln!

Madlenka 06.06.2019 - 16:57:

Vzpomínám si, že jsem v dětství měla podobnou síťovku, už se těším, až si ji uháčkuju i s vylepšením, které měla ta původní: dvojité dýnko sešité cca ze tří čtvrtin zapínací na patentku. Do této kapsičky se celá síťovka složila.

Regine Vande Mergel 02.06.2019 - 10:41:

Ik begrijp niet wat er met toer 5-10( basis) bedoelt wordt :ga verder met haken enmeerderen opdeze manier : haak 1 steek meer voor iedere meerdering op iedere toer,

DROPS Design 24.07.2019 kl. 10:06:

Dag Regine,

Op toer 4 haak je 2 steken dan 2 vasten in de volgende steek (= 1 meerdering), op de 5e toer haak je 3 steken dan 2 vasten in de volgende steek, op de 6e toer haak je 4 steken dan 2 vasten in de volgende steek, en zo dus op elke toer een steek meer voordat je meerdert.

Garatti 30.05.2019 - 23:03:

Bonsoir je suis bien les explications mais le filet prend forme à plat. Il ne monte pas comme dans la vidéo. J'ai bien les 30 arceaux demandés. J'en suis au tour 6. Par avance merci

DROPS Design 31.05.2019 kl. 09:52:

Bonjour Mme Garatti, si vous avez bien le bon nombre d'arceaux, le sac va "monter" progressivement, mais il vous faudra davantage de rangs que dans la vidéo pour le voir - on crochète au total 22 tours d'arceaux pour la partie "haute" du sac. Bon crochet!

Anna 11.04.2019 - 11:10:

Where the American English pattern says "half single crochet" - is this meant to be half double crochet? I think the video shows a half double crochet., and I can't seem to find the term "half single crochet" anywhere.

DROPS Design 11.04.2019 kl. 11:36:

Dear Anna, yes, in fact that means half double crochet in US terms. May be it would be more comfortable to swich to some another language - Brittish English or even Czech :-) Languange you can choose right under the picture. Happy crochetting! Hana

Suzanne 06.04.2019 - 12:16:

I made this pattern. But the bag turned out so small! Like half the size of what it should be.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 10:32:

Dear Suzanne, did you checked your tension? And then kept the same tension as for your swatch? Remember the hook size is always a guideline, you might have to use a smaller or a larger hook size to get the correct tension. Happy crocheting!

Inge 13.03.2019 - 11:35:

Mijn tas is heel mooi afgewerkt, maar de handlussen zijn aan de binnenzijde wel niet zo stevig, dat rekt zo een beetje open en zou met de tijd loskomen. Kan ik dit oplossen met de handvatten aan de binnenzijde en de 25 steken tussen het handvat een extra rij vasten te geven? Of kan ik dit nog anders oplossen? De buitenzijde van de handvatten is wel steviger omdat die een extra rij kregen.

DROPS Design 15.03.2019 kl. 18:35:

Dag Inge,

Ja, dat is een goed idee om het zo op te lossen. Je zou die extra toer van vasten ook wat strakker kunnen haken (bijvoorbeeld door een kleinere naald te gebruiken)

Kommentér oppskrift DROPS 187-17