DROPS / 178 / 47

Spanish Sonata by DROPS Design

Jurk met raglan, A-lijn en kantpatroon, van boven naar beneden gebreid in Muskat. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. r-714
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maten: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MUSKAT van Garnstudio (behoort tot garengroep B)
650-700-800-850-950-1050 g kleur 18, wit

DROPS RONDBREINAALD (40, 60 en 80 cm) MAAT 4 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken x 28 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 80 cm) MAAT 3.5 MM voor ribbels – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (14)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 26.39€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBELSTEEK (gebreid in de rondte):

Brei tot 2 steken voor de markeerdraad in de zijkant, 1 omslag, brei 4 steken recht (de markeerdraad zit in het midden van deze steken), 1 omslag. Herhaal aan de andere zijkant (= 4 steken gemeerderd op de naald). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te vermijden.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld over de naald):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld over de naald meerdert, tel het totaal aantal van de steken op de naald (dus 122 steken) en deel deze steken door het aantal te maken meerderingen (dus 12) = 10.1. In dit voorbeeld, meerder na ongeveer iedere 10e steek.

RAGLAN:
MEERDER IEDERE 2e NAALD:
Meerder tot de raglan aan elke kant van A.1 in elk overgang tussen het lijf en de mouwen als volgt: Begin 1 steek voor A.1A, maak 1 omslag, 1 recht, brei A.1A-A.1C (er zijn 2 steken gemeerderd voor de raglan in de telpatronen), 1 recht, maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen recht zodat er gaatjes ontstaan.

MEERDER IEDERE 4e NAALD:
NAALD 1: Begin 1 steek voor A.1A: 1 omslag, 1 recht, brei A.1a-A.1c, 1 recht, 1 omslag. Herhaal voor en na de volgende A.1a-A.1c.
NAALD 2: De omslagen recht breien zodat er gaatjes ontstaan.
NAALD 3: Begin 2 steken voor A.1A: 2 steken recht samen, 1 omslag, 1 recht, brei A.1A-A.1C, 1 recht, 1 omslag, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek – geen meerderingen, maar de naald van gaatjes is voortgezet zoals hiervoor. Herhaal voor en na de volgende A.1A-A.1C.
NAALD 4: De omslagen recht breien, zodat er gaatjes ontstaan.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouw):
Minder 2 steken als volgt: Brei tot er 4 steken over zijn voor de markeerdraad, 3 steken recht samen (= 2 steken geminderd), 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze steken), 3 steken gedraaid recht samen (= 2 steken geminderd).
Minder 1 steek als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 steken recht samen (= 1 steek geminderd), 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
----------------------------------------------------------

JURK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met rondbreinaald vanaf midden achter en van boven naar beneden. Zet 118-122-122-126-126-134 steken op met rondbreinaald 3,5 mm en Muskat. Brei 2 RIBBELS – zie uitleg hierboven, meerder op de volgende tot de laatste naald van de ribbels 12-12-16-16-20-24 steken verdeeld over de naald – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld over de naald) = 130-134-138-142-146-158 steken. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei in patroon als volgt: brei 19-20-21-22-23-26 steken recht (= helft het achterpand), 1 omslag, 1 recht, A.1A (= 7 steken), A.1B (= 12 steken), A.1C (= 6 steken) (= rechter mouw), 1 recht, 1 omslag, brei 38-40-42-44-46-52 steken recht (= voorpand), 1 omslag, 1 recht, A.1A, A.1B, A.1C (= linker mouw), 1 recht, 1 omslag, brei 19-20-21-22-23-26 steken recht (= helft het achterpand). De eerste meerdering voor de raglan – zie uitleg hierboven, is nu klaar = 138-142-146-150-154-166 steken. Vanaf nu worden de meerderingen op het lijf en de mouwen verschillend gebreid. Op het lijf, meerdert u iedere 2e naald in totaal 14-16-17-25-32-34 keer en dan iedere 4e naald 4-5-6-3-0-0 keer. Op de mouw, meerdert u iedere 2e naald (de meerderingen zijn te zien in telpatroon A.1) 21-25-28-30-32-34 keer. Elke keer wanneer u A.1A tot A.1C een keer in de hoogte hebt gebreid, ga dan verder met nog 2 herhalingen van A.1B tussen A.1A en A.1C.

Als u in totaal 21-25-28-30-32-34 keer hebt gemeerderd op de mouwen en 18-21-23-28-32-34 keer op de voor- en achterpanden, zijn er 67-75-81-85-89-93 steken op elke mouw, 76-84-90-102-112-122 steken op de voor- en achterpanden = 286-318-342-374-402-430 steken in totaal. De pas zou nu 17-20-22-23-24-25 cm moeten meten vanaf de halslijn midden voor naar beneden gemeten. Als de afmetingen niet juist zijn, gaat u verder in patroon op de mouwen en tricotsteek op de voor- en achterpanden tot de juiste lengte

Brei de volgende naald als volgt: Brei 38-42-45-51-56-61 steken recht (= helft van het achterpand), zet de volgende 67-75-81-85-89-93 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op onder de mouw, brei de volgende 76-84-90-102-112-122 steken recht (= voorpand), plaats de volgende 67-75-81-85-89-93 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 8-8-10-10-12-14 nieuwe steken op onder de mouw, brei de laatste 38-42-45-51-56-61 steken recht (= helft van het achterpand).

LIJF:
Er zijn nu 168-184-200-224-248-272 steken op het lijf. Ga verder met tricotsteek. Voeg een markeerdraad in aan elke kant, in het midden van de 8-8-10-10-12-14 nieuw opgezette steken onder de mouwen. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN! Als het werk 3 cm meet, meerder dan 1 steek aan elke kant van elke markeerdraad – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-2! Meerder op deze manier ongeveer iedere 6e-7te-6e-7e-10e-15e naald, 15-14-16-13-10-7 keer = 228-240-264-276-288-300 steken. Ga verder met tricotsteek tot het werk 36-35-35-36-37-38 cm meet. Brei nu 2 ribbels. Brei dan in patroon als volgt: Brei volgens telpatroon A.2 (= 19-20-22-23-24-25 herhalingen van 12 steken op de eerste naald). Meerder op de volgende tot de laatste naald van A.2 (de naald met de ster) 3-5-3-5-1-3 steken verdeeld over de naald = 307-325-355-373-385-403 steken op de naald. Brei 2 ribbels. Brei nu in patroon als volgt: Brei A.3A (= 7 steken), A.3B (= 6 steken) tot er 6 steken over zijn op de naald, A.3C (= 6 steken). Als de telpatronen A.3a tot A.3c in de hoogte klaar zijn, brei dan de herhaling één keer in de hoogte. Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm. Brei 2 ribbels. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en hecht af in recht.

MOUWEN:
Plaats de steken van de hulpdraad terug op breinaalden zonder knop maat 4 mm en neem 1 steek op in elk van de 8-8-10-10-12-14 steken welke onder de mouw zijn opgezet = 75-83-91-95-101-107 steken. Voeg 1 markeerdraad in het midden van de nieuwe steken = midden onder de mouw. Ga verder met A.1B, de steken die niet in het patroon passen midden onder de mouw worden gebreid in tricotsteek. Ga verder met dit patroon. Als het werk 3 cm meet begin dan met de minderingen onder de mouw – LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Minder 2 steken aan elke kant van de markeerdraad, iedere 2e naald 0-0-0-4-5-6 keer en 1 steek aan elke kant van de markeerdraad iedere 5e-3e-2e-2e-2e-2e naald 7-10-13-5-4-3 keer = 61-63-65-69-73-77 steken. De steken die niet in het patroon passen onder de mouw worden gebreid in tricotsteek. Als het werk 15-13-12-10-10-9 cm meet (minder voor de grotere maten vanwege de bredere schouder afmetingen en langere mouwkop) ga dan verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm. Brei 2 ribbels. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en hecht af in recht. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 19.02.2019
Correctie - XXXL: U meerdert in totaal 34 keer = 122 steken op de voor- en achterpanden.

= 1 omslag tussen 2 steken, op de volgende naald, de omslag recht breien zodat er een gaatje ontstaat
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen, haal de afgehaalde steek over de gebreide steken
= naald met meerderingen – zie beschrijving in tekst.

Lisbeth Nielsen 25.03.2019 - 14:08:

Der er fejl i diagram A2. Omgang 29 og 30 skal ikke være der. Har strikket modellen flere gange og har selv undladt disse, men kan se at der stadig er denne fejl. Med venlig hilsen Lisbeth Nielsen

Susanne 12.02.2019 - 14:01:

Berichtigung zu meiner Frage: Ich stricke in xxxl. Die größte angegebene Größe. Sorry.

Susanne 12.02.2019 - 11:35:

Guten Tag. Ich stricke in Größe xxl. Die erste Angabe der Maschen nach der Raglanzunahme ist 93 Maschen pro Ärmel und 126 Maschen pro Vorder und Rückenteil. Soweit ok. Im nächsten Abschnitt sind aber nur 122 Maschen je Vorder und Rückenteil angegeben. Was bitte ist richtig? Ansonsten tolle Anleitung und sehr schönes Muster. Vielen lieben Dank.

DROPS Design 19.02.2019 kl. 09:03:

Liebe Susanne, es wird also nur 34 Mal für Rücken und Vorderteil zugenommen = 122 M - eine Korrektur erfolgt gleich. Danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Gitte Bryld 07.06.2018 - 21:42:

Kan det passe at diagramforklaring er ens for to tegn? / siger to masker ret sammen, men det gør \ også, mon ikke det ene \skal være 1 løst af, 1 ret, den løse over?

DROPS Design 08.06.2018 kl. 08:04:

Hej Gitte, så er det rettet, tusind tak for information! God dag! :)

Angelika 12.04.2018 - 20:13:

Danke für das schöne Modell! Ich bin fast fertig mit dem Kleid und es sieht ganz toll aus, hat eine schöne Passform und ist gut zu Stricken, die Anleitung ist für mich gut verständlich. Die Wolle Muskat hat ein sehr schönes Maschenbild und wirkt für bei dem Kleid sehr gleichmäßig und edel. Ich bin begeistert!

Cille Sigrun 26.03.2018 - 09:03:

Super lækker opskrift på en lækker kjole! :-)

Jos 28.02.2018 - 16:41:

Est-ce qu'il y a une moyen de tricoter ce morceau en commençant par le bas .

DROPS Design 28.02.2018 kl. 17:45:

Bonjour Jos, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande. Vous pouvez recalculer/réécrire les explications si vous souhaitez le commencer par le bas. N'hésitez pas à demander de l'aide à votre magasin DROPS ou sur un forum de tricot si besoin. Bon tricot!

Doris 08.09.2017 - 15:25:

Hallo, die Raglanzunahme besteht aus 2 Masvhen rechts und je ein Umschlag vor und nach den Maschen, oder?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 16:16:

Liebe Doris, die Raglanzunahmen sind an Rumpfteil und Ärmeln unterschiedlich, dh Sie werden je nach der Größe entweder nur am Vorder- und Rückenteil oder an den Ärmeln oder überall zunehmen. Viel Spaß beim stricken!

Doris Thielen 30.07.2017 - 16:47:

So ein schönes Kleid ,leider ist die Anleitung total unverständlich, ich komme einfach nicht auf die angegebene maschenzahl bei Größe L. Schade!!!

DROPS Design 31.07.2017 kl. 10:56:

Liebe Frau Thielen, Maschenanzahl für Größe L stimmt: am Anfang beginnen Sie mit 132 M. Bei Vorder- und Rückenteil werden insgesamt 2 M x 17 + 2 M x 6 = 46 M zugenommen - bei den Ärmeln werden insgesamt 2 M x 27 = 56 M zugenommen. Dann haben Sie: 138 + 46 (Vorderteil) + 46 (Rückenteil) + 56 x 2 Ärmel = 342 M. Viel Spaß beim stricken!

Viviana 24.07.2017 - 20:58:

Hallo, Ik brei veel van jullie patronen omdat ik de uitleg zo fijn vind. Maar bij dit patroon loop ik toch even vast. Er staat namelijk: . Elke keer wanneer u A.1A tot A.1C een keer in de hoogte hebt gebreid, ga dan verder met nog 2 herhalingen van A.1B tussen A.1A en A.1C. Betekend dit dat ik A.1A en A.1C moet stil leggen? Als ik dit doe dan wordt het midden deel van de mouw toch langer dan de rest? Kunnen jullie dit uitleggen? Ik zou zo graag dit jurkje willen verder breien ;-)

DROPS Design 25.07.2017 kl. 19:20:

Hoi Viviana, Elke keer dat je A.1A tm A.1C hebt gebreid staan er meer steken op de naald door de meerderingen die in het telpatroon zitten. Daarom maak je op de volgende herhaling in de hoogte, nog 2 herhalingen in de breedte er bij van A.2B.

Laat een opmerking achter voor DROPS 178-47