DROPS / 178 / 47

Spanish Sonata by DROPS Design

Klänning med raglan, A-form och hålmönster, stickad uppifrån och ner i Muskat. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell r-714
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
650-700-800-850-950-1050 g färg 18, vit

DROPS RUNDSTICKA (40, 60 och 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor x 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 3,5 till rätstickning – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 273kr. Läs mer.
RÄTSTICKNING (stickas runt):
*1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.

ÖKNINGSTIPS-2:
Sticka fram till 2 maskor före markören i sidan, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. Upprepa i den andra sidan (= 4 maskor ökade på varvet). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 122 maskor), och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 10,1. I detta exempel ökas det efter ca var 10:e maska.

RAGLAN:
ÖKNING PÅ VARTANNAT VARV:
Det ökas till raglan på varje sida av A.1 i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar så här: Börja 1 maska före A.1A, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, sticka A.1A-A.1C (det ökas 2 maskor till raglan i diagrammen), sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen räta så att det blir hål.

ÖKNING PÅ VART FJÄRDE VARV:
VARV 1: Börja 1 maska före A.1A: 1 omslag, sticka 1 rätmaska, sticka A.1a-A.1c, sticka 1 rätmaska, 1 omslag. Upprepa före och efter nästa A.1a-A.1c.
VARV 2: Omslagen stickas räta, så att det blir hål.
VARV 3: Börja 2 maskor före A.1A: Sticka 2 maskor räta tillsammans, 1 omslag, sticka 1 rätmaska, sticka A.1A-A.1C, sticka 1 rätmaska, 1 omslag, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades – det ökas inga maskor, men hålvarvet fortsätter som förut. Upprepa före och efter nästa A.1A-A.1C.
VARV 4: Omslagen stickas räta, det ska bli hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmen):
Det minskas 2 maskor så här: Sticka tills det återstår 4 maskor före markören, sticka 3 maskor räta tillsammans (= 2 maskor minskade), sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), sticka 3 maskor vridet räta tillsammans (= 2 maskor minskade).
Minska 1 maska så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över (= 1 maska minskad).
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arbetet stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner. Lägg upp 118-122-122-126-126-134 maskor på rundsticka 3,5 med Muskat. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, på näst sista varvet i rätstickningen ökas det 12-12-16-16-20-24 maskor jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning) = 130-134-138-142-146-158 maskor. Byt till rundsticka 4 och sticka mönster så här: Sticka 19-20-21-22-23-26 rätmaskor (= halva bakstycket), 1 omslag, 1 rätmaska, A.1A (= 7 maskor), A.1B (= 12 maskor), A.1C (= 6 maskor) (= höger ärm), 1 rätmaska, 1 omslag, 38-40-42-44-46-52 rätmaskor ( = framstycket), 1 omslag, 1 rätmaska, A.1A, A.1B, A.1C (= vänster ärm), 1 rätmaska, 1 omslag, 19-20-21-22-23-26 rätmaskor (= halva bakstycket). Första ökningen till RAGLAN – se förklaring ovan, är nu färdig = 138-142-146-150-154-166 maskor. Sedan ökas det olika på fram- och bakstycke och ärmar. På fram- och bakstycket ökas det på vartannat varv totalt 14-16-17-25-32-34 ggr, och till sluta på vart 4:e varv 4-5-6-3-0-0 ggr. På ärmen ökas det på vartannat varv (ökningarna är intecknade i diagram A.1) 21-25-28-30-32-34 ggr. För varje gång A.1A till A.1C har stickats en gång på höjden fortsätts det med 2 fler rapporter av A.1B mellan A.1A och A.1C.

När det har ökats totalt 21-25-28-30-32-34 ggr på ärmarna och 18-21-23-28-32-36 ggr på framstycket och bakstycket är det 67-75-81-85-89-93 maskor på varje ärm, 76-84-90-102-112-126 maskor på framstycket och bakstycket = 286-318-342-374-402-430 maskor totalt. Oket ska nu mäta 17-20-22-23-24-25 cm från halskanten mitt fram och ner. Om detta måttet inte stämmer måste det fortsättas vidare med mönster på ärmarna och slätstickning på fram och bakstycket till riktigt mått.

Nästa varv stickas så här: Sticka 38-42-45-51-56-61 maskor (= halva bakstycket), sätt de följande 67-75-81-85-89-93 maskorna på en tråd (= ärm), lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor under ärmen, sticka de nästa 76-84-90-102-112-122 maskorna (= framstycket), sätt de följande 67-75-81-85-89-93 maskorna på en tråd (= ärm), lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor under ärmen, sticka de sista 38-42-45-51-56-61 maskorna (= halva bakstycket).

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Det är nu 168-184-200-224-248-272 maskor på fram- och bakstycket. Fortsätt med slätstickning. Sätt en markör i varje sida, mitt i de 8-8-10-10-12-14 nya maskorna som lades upp under ärmarna. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! När arbetet mäter 3 cm ökas det 1 maska på varje sida av varje markör – LÄS ÖKNINGSTIPS-2! öka så på ca vart 6:e -7:e-6:e-7:e-10:e-15:e varv 15-14-16-13-10-7 ggr = 228-240-264-276-288-300 maskor. Fortsätt med slätstickning till arbetet mäter 36-35-35-36-37-38 cm. Nu stickas det 4 varv rätstickning. Sedan stickas det mönster så här: Sticka diagram A.2 (= 19-20-22-23-24-25 rapporter à 12 maskor på första varvet). På näst sista varvet i A.2 ( varv med stjärna) ökas det 3-5-3-5-1-3 maskor jämnt fördelat = 307-325-355-373-385-403 maskor på varvet. Sticka 4 varv rätstickning. Nu stickas det mönster så här: Sticka A.3A (= 7 maskor), A.3B (= 6 maskor) tills det återstår 6 maskor på varvet, A.3C (= 6 maskor). När hela diagram A.3a till A.3c har stickats färdigt på höjden, stickas rapporten 1 gång till på höjden. Byt till rundsticka 3,5. Sticka 4 varv rätstickning. Byt tillbaka till rundsticka 4 och maska av med rätmaskor.

ÄRMAR:
Sätt tillbaka maskorna från tråden på strumpstickor 4, och sticka upp 1 maska i var och en av de 8-8-10-10-12-14 maskorna som lades upp under ärmen = 75-83-91-95-101-107 maskor. Sätt 1 markör mitt i de nya maskorna = mitt under ärmen. Fortsätt med A.1B, de maskorna som inte går upp i mönstret mitt under ärmen stickas i slätstickning. Fortsätt detta mönstret. När arbetet mäter 3 cm börjar minskningen under ärmen – LÄS MINSKNINGSTIPS. Minska 2 maskor på varje sida av markören på vartannat varv 0-0-0-4-5-6 ggr och 1 maska på varje sida av markören på vart 5:e-3:e-2:a-2:a-2:a-2:a varv 7-10-13-5-4-3 ggr = 61-63-65-69-73-77 maskor. Maskorna som inte går upp i mönstret under ärmarna stickas i slätstickning. När arbetet mäter 15-13-12-10-10-9 cm (kortare mått i de större storlekarna på grund av bredare axelvidd och längre ärmkulle) byts det till strumpstickor 3,5. Sticka 4 varv rätstickning. Byt tillbaka till strumpstickor 4 och maska av med rätmaskor. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= 1 omslag mellan 2 maskor, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål
= Sticka 2 maskor räta tillsammans
= Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över
= Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över
= ökningsvarv - se förklaring i beskrivningen.

Kommentarer (11)

Skriv din kommentar här!

Gitte Bryld 07.06.2018 - 21:42:

Kan det passe at diagramforklaring er ens for to tegn? / siger to masker ret sammen, men det gør \ også, mon ikke det ene \skal være 1 løst af, 1 ret, den løse over?

DROPS Design 08.06.2018 kl. 08:04:

Hej Gitte, så er det rettet, tusind tak for information! God dag! :)

Angelika 12.04.2018 - 20:13:

Danke für das schöne Modell! Ich bin fast fertig mit dem Kleid und es sieht ganz toll aus, hat eine schöne Passform und ist gut zu Stricken, die Anleitung ist für mich gut verständlich. Die Wolle Muskat hat ein sehr schönes Maschenbild und wirkt für bei dem Kleid sehr gleichmäßig und edel. Ich bin begeistert!

Cille Sigrun 26.03.2018 - 09:03: https://beautyanddre ...

Super lækker opskrift på en lækker kjole! :-)

Jos 28.02.2018 - 16:41:

Est-ce qu'il y a une moyen de tricoter ce morceau en commençant par le bas .

DROPS Design 28.02.2018 kl. 17:45:

Bonjour Jos, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande. Vous pouvez recalculer/réécrire les explications si vous souhaitez le commencer par le bas. N'hésitez pas à demander de l'aide à votre magasin DROPS ou sur un forum de tricot si besoin. Bon tricot!

Doris 08.09.2017 - 15:25:

Hallo, die Raglanzunahme besteht aus 2 Masvhen rechts und je ein Umschlag vor und nach den Maschen, oder?

DROPS Design 08.09.2017 kl. 16:16:

Liebe Doris, die Raglanzunahmen sind an Rumpfteil und Ärmeln unterschiedlich, dh Sie werden je nach der Größe entweder nur am Vorder- und Rückenteil oder an den Ärmeln oder überall zunehmen. Viel Spaß beim stricken!

Doris Thielen 30.07.2017 - 16:47:

So ein schönes Kleid ,leider ist die Anleitung total unverständlich, ich komme einfach nicht auf die angegebene maschenzahl bei Größe L. Schade!!!

DROPS Design 31.07.2017 kl. 10:56:

Liebe Frau Thielen, Maschenanzahl für Größe L stimmt: am Anfang beginnen Sie mit 132 M. Bei Vorder- und Rückenteil werden insgesamt 2 M x 17 + 2 M x 6 = 46 M zugenommen - bei den Ärmeln werden insgesamt 2 M x 27 = 56 M zugenommen. Dann haben Sie: 138 + 46 (Vorderteil) + 46 (Rückenteil) + 56 x 2 Ärmel = 342 M. Viel Spaß beim stricken!

Viviana 24.07.2017 - 20:58:

Hallo, Ik brei veel van jullie patronen omdat ik de uitleg zo fijn vind. Maar bij dit patroon loop ik toch even vast. Er staat namelijk: . Elke keer wanneer u A.1A tot A.1C een keer in de hoogte hebt gebreid, ga dan verder met nog 2 herhalingen van A.1B tussen A.1A en A.1C. Betekend dit dat ik A.1A en A.1C moet stil leggen? Als ik dit doe dan wordt het midden deel van de mouw toch langer dan de rest? Kunnen jullie dit uitleggen? Ik zou zo graag dit jurkje willen verder breien ;-)

DROPS Design 25.07.2017 kl. 19:20:

Hoi Viviana, Elke keer dat je A.1A tm A.1C hebt gebreid staan er meer steken op de naald door de meerderingen die in het telpatroon zitten. Daarom maak je op de volgende herhaling in de hoogte, nog 2 herhalingen in de breedte er bij van A.2B.

Eva Rossen 20.06.2017 - 21:38:

Der er sket et eller andet med opskriften siden jeg startede med at strikke modellen - nu mangler pludseligt diagrammet til ærmernes hulmønster og billedet af kjolen... Kan disse venligst tilføjes igen ?

DROPS Design 21.06.2017 kl. 07:24:

Hei Eva. Usikker på hva som kan ha skjedd, men på vår nettside vieses nå 1 bildet, 1 målskisse og 5 diagrammer. Så alt skal være ok til denne oppskriften.

Yiuvan 30.04.2017 - 17:55:

M encantaría realizar este diseño pero no entiendo los patrones soy principiante

Monika 29.04.2017 - 09:47:

Olisiko mahdollista saada ohje suomeksi? Kaunis malli.

DROPS Design 14.08.2017 kl. 14:08:

Klikkaa kuvan alla olevan valikon suomi-linkkiä, niin pääset suomenkieliseen ohjeeseen.

Kommentér oppskrift DROPS 178-47