DROPS / 174 / 8

Wallace by DROPS Design

Gebreide trui voor heren met ronde pas en Noors patroon van DROPS Alaska. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. x-420
Garengroep C of A en A
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS ALASKA van Garnstudio
600-600-650-750-800-900 gr. kleur nr. 05, antraciet
50 gr voor alle maten in kleur nr. 03, lichtgrijs.

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (40 en 80 cm) 5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (40 en 80 cm) 4,5 mm voor de boordsteek - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 st x 20 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

vanaf 2.07 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.07 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.07 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 26.91€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatroon A.1 – het telpatroon wordt in tricotst gebreid en laat 1 herhaling van het patroon zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Begin 1 st voor de markeerder: 1 omsl, 2 r (markeerder staat tussen deze st), 1 omsl. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid r om gaatjes te voorkomen
--------------------------------------------------------

LIJF:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld.
Zet 176-192-212-228-248-280 st op met rondbreinld 4,5 mm en antraciet. Brei 3 cm boordsteek = 1 r/1 av. Ga verder met rondbreinld 5 mm, brei 1 nld recht en minder 28-32-36-36-40-48 st gelijkmatig = 148-160-176-192-208-232 st. Plaats 1 markeerder aan het begin van de nld en 1 markeerder na 74-80-88-96-104-116 st (deze geven de zijkanten aan). Ga verder in tricotst. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei tot een hoogte van 10 cm en meerder dan 1 st aan elke kant van beide markeerders - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN! Meerder elke 10 cm in totaal 4 keer = 164-176-192-208-224-248 st. Brei tot een hoogte van 43-43-44-44-44-44 cm, kant dan 6-6-8-8-10-12 st af aan elke kant voor de armsgaten (dus 3-3-4-4-5-6 st aan elke kant van beide markeerders) = 152-164-176-192-204-224 st over op de nld. Laat het werk rusten en brei de mouwen.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop.
Zet 48-50-52-54-56-58 st op met breinld zonder knop 4,5 mm en antraciet. Brei 3 cm boordsteek = 1 r/1 av. Ga verder met breinld zonder knop 5 mm, brei 1 nld recht en minder 8-8-8-8-10-10 st gelijkmatig = 40-42-44-46-46-48 st. Plaats 1 markeerder midden onder de mouw. Brei tot een hoogte van 8 cm, meerder 1 st aan elke kant van de markeerder onder de mouw. Meerder elke 6-4-3-2½-2½-2 cm 7-10-12-13-14-15 keer in totaal = 54-62-68-72-74-78 st. Brei tot een hoogte van 48-47-46-45-43-43 cm, kant dan 6-6-8-8-10-12 st af midden onder de mouw = 48-56-60-64-64-66 st over op de nld. Laat het werk rusten en brei nog een mouw.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als het lijf waar afgekant is voor de armsgaten = 248-276-296-320-332-356 st. Plaats 1 markeerder middenachter – de nld begint vanaf nu hier! Brei 1 nld recht met antraciet en pas TEGELIJKERTIJD het aantal st aan naar 240-275-300-312-338-351. Brei dan en minder volgens A.1 – zie pijl voor beginpunt voor de juiste maat (= 10-11-12-12-13-13 patroonherhalingen). Als A.1 klaar is, staan er 100-110-120-120-130-130 st op de nld. Eindig het werk met antraciet. Brei 1 nld recht en minder TEGELIJKERTIJD 18-25-32-32-35-35 st gelijkmatig = 82-85-88-88-95-95 st. Brei dan een ronding op het achterpand als volgt: brei 8 st voorbij de markeerder, keer het werk, trek de draad aan en brei 16 st av terug, keer het werk, trek de draad aan en brei 24 st r, keer, ga verder en brei 8 st meer in tricotst elke keer dat u keert er in totaal 64 st zijn gebreid na het laatste keerpunt, keer en brei 1 nld recht over alle st weer tot middenachter.

HALS:
Ga verder met de korte rondbreinld 4,5 mm. Brei 1 nld recht en meerder TEGELIJKERTIJD 16-17-18-18-19-19 st gelijkmatig = 98-102-106-106-114-114 st. Ga 3 cm verder in boordsteek = 1 r/1 av en kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.

AFWERKING:
Naai de openingen onder de mouwen samen.

Telpatroon

= antraciet
= lichtgrijs
= 2 r samen

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 174-8) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (12)

Kari Lisbjerg 17.06.2019 - 23:55:

Hej Drops. Fin trøje. Hvad menes med “forhøjning” bagpå, og hvad er grunden til at man skal lave den? På forhånd mange tak

DROPS Design 18.06.2019 kl. 07:39:

Hei Kari. En forhøyning strikkes ofte bak i nakken for at passformen skal bli bedre. Du strikker du forkortede pinner, altså flere rader over noen masker for at arbeidet skal bli litt høyere bak enn foran. gensern blir da ikke lik foran og bak, og sitte derfor ofte bedre. God fornøyelse

Anneli Kjeldsberg 04.02.2019 - 18:03:

Hei planlegger å strikke denne i str L. Stemmer det at første felling er fem rader etterat jeg begynner der L i diagrammet står? Er en rute i diagrammet en maske?

Sylvie Briere 03.02.2019 - 05:18:

Comment déterminer la taille à tricoter?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 00:03:

Bonjour Sylvie. Voici la lecon sur ce sujet, cliquez ICI. Bon travail!

ZHENG 03.03.2018 - 07:35:

Hello , I have a question about the length of the sleeve , you say for the size XXL at 43cm to stop the sleeve, isn't there an error, shouldn't it be 47 cm ? thank you in advance for you answer

DROPS Design 05.03.2018 kl. 08:23:

Dear Mrs Zheng, the sleeve is shorter in larger size due to a longer yoke - see measurement chart. Happy knitting!

Christina 26.01.2018 - 11:45:

Jeg strikker den i XXL, kan det passe at jeg kun skal strikke ærmerne 43 cm? Så skal jeg også høre, når jeg skal strikke bærestykket skal jeg justere maske antal, kan det passe jeg skal tage masker ud i denne str hvor man lukker nogen masker af i de andre str?

DROPS Design 30.01.2018 kl. 09:15:

Hei Christina. Ja, det stemmer. Man har ikke lengre armer selv om man bruker større størrelser. Når bolen er større, blir ermene på et plagg kortere. Det stemmer også at på denne modellen skal det økes på noen størrelser og felles på noen størrelser når ermene og bolen strikkes samme. Det er ikke mange masker og maskeantallet vil da gå opp i mønstret A.1 som nå skal strikkes. God Fornøyelse!

Christina 25.01.2018 - 16:53:

Jeg strikker den i XXL, kan det passe at jeg kun skal strikke ærmerne 43 cm? Så skal jeg også høre, når jeg skal strikke bærestykket skal jeg justere maske antal, kan det passe jeg skal tage masker ud i denne str hvor man lukker nogen masker af i de andre str?

Vibeke Jensen 08.11.2017 - 14:20:

Der må være fejl i mønstret. Det kan da ikke passe at man skal tage ind efter ribborten. Jeg har læst det i forbindelse med mange mønstre til herrebluser.

DROPS Design 09.11.2017 kl. 08:52:

Hei Vibeke. Det er ikke feil i oppskriften. I noen oppskrifter (gjerne eldre) var motebildet slik at man hadde en stram vrangbord og stor bol. Nå er motebildet forandret seg og for at plagget skal falle penest, skriver vi at man skal felle etter vrangborden. God Fornøyelse!

Siri Johansen 05.10.2017 - 20:47:

Hvor skal man felle og hvor mange ganger i størrelse L? Skjønner ikke diagrammet på fellingene.

DROPS Design 11.10.2017 kl. 13:28:

Hei Siri! Når du strikker i str. L starter du å strikke diagrammet ved startpilen med L, og du skal da strikke 12 rapporter av diagrammet, det blir da 15 fellinger per diagram ganger 12 rapporter og du får da totalt 180 fellinger, symbolet for felling er den skråstilte streken som går over 2 ruter. God fornøyelse!

Helle Karmisholt Christiansen 10.09.2017 - 10:55:

Det er bare teksten til diagrammet, jeg mener, der er fejl i. Jeres tekst er således: = 2 m räta tills = lys grå = lys grå Skal teksten ikke være som følgende: = mørk grå = lys grå = 2 m ret sammen Håber forklaringen giver mening.

DROPS Design 14.09.2017 kl. 09:34:

Hej Helle, du har helt ret, nu er det rettet inde på opskriften. Tak for informationen!

Helle Karmisholt Christiansen 30.08.2017 - 13:28:

Vil lige spørge, om der ikke er fejl i forklaringen til diagrammet, da jeg ikke kan få det, der står der til at passe.

DROPS Design 05.09.2017 kl. 16:10:

Hej Helle, Hvilken størrelse strikker du og hvad er det du ikke kan få til at passe?

Laat een opmerking achter voor DROPS 174-8