DROPS / 174 / 8

Wallace by DROPS Design

Strikket DROPS genser til herre i Alaska med rundfelling og nordisk mønster. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr x-420
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
600-600-650-750-800-900 g f.nr 05, mørk grå
50 g i alle str f.nr 03, lys grå

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 4,5 til vrbord – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 20 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 17.50 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 17.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 227.5kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 – diag strikkes i glstrikk og viser 1 rapport av mønsteret.

ØKETIPS:
Start 1 m før merketråden: 1 kast, 2 m rett (= merketråden sitter mellom disse m), 1 kast. På neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 176-192-212-228-248-280 m på rundp 4,5 med mørk grå. Strikk vrbord = 1 rett/1 vrang i 3 cm. Bytt til rundp 5 og strikk 1 omg rett der det felles 28-32-36-36-40-48 m jevnt fordelt = 148-160-176-192-208-232 m. Sett 1 merke på beg av omg og 1 etter 74-80-88-96-104-116 m (disse markerer sidene). Fortsett med glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 10 cm økes det 1 m på hver side av begge merkene – LES ØKETIPS. Øk på hver 10.cm totalt 4 ganger = 164-176-192-208-224-248 m. Når arb måler 43-43-44-44-44-44 cm felles det 6-6-8-8-10-12 m i hver side til ermhull (dvs 3-3-4-4-5-6 m på hver side av begge merkene) = 152-164-176-192-204-224 m. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 48-50-52-54-56-58 m på settp 4,5 med mørk grå. Strikk vrbord = 1 rett/1 vrang i 3 cm. Bytt til settp 5 og strikk 1 omg rett der det felles 8-8-8-8-10-10 m jevnt fordelt = 40-42-44-46-46-48 m. Sett 1 merke midt under ermet. Når arb måler 8 cm økes det 1 m på hver side av merket under ermet. Øk på hver 6.-4.-3.-2½.-2½.-2.cm totalt 7-10-12-13-14-15 ganger = 54-62-68-72-74-78 m. Når arb måler 48-47-46-45-43-43 cm felles det 6-6-8-8-10-12 m midt under ermet = 48-56-60-64-64-66 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 248-276-296-320-332-356 m. Sett 1 merke midt bak – herfra starter omg videre! Strikk 1 omg r med mørk grå SAMTIDIG som m-ant justeres til 240-275-300-312-338-351 m. Videre strikkes og felles det etter A.1 – se startpil for riktig str (= 10-11-12-12-13-13 rapporter). Når A.1 er strikket ferdig er det 100-110-120-120-130-130 m på omg. Arb strikkes ferdig med mørk grå. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 18-25-32-32-35-35 m jevnt fordelt = 82-85-88-88-95-95 m. Videre strikkes det forhøyning bak slik: Strikk 8 m r forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m vr tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m r, fortsett og strikk 8 m glstrikk mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 64 m fra siste snuing, snu og strikk 1 omg r rundt over alle m igjen frem til midt bak.

HALS:
Bytt til rundp 4,5. Strikk 1 omg r samtidig som det økes 16-17-18-18-19-19 m jevnt fordelt til 98-102-106-106-114-114 m. Fortsett med vrbord = 1 rett /1 vrang i 3 cm, fell deretter av med rett over rett og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene.

Kari Lisbjerg 17.06.2019 - 23:55:

Hej Drops. Fin trøje. Hvad menes med “forhøjning” bagpå, og hvad er grunden til at man skal lave den? På forhånd mange tak

DROPS Design 18.06.2019 kl. 07:39:

Hei Kari. En forhøyning strikkes ofte bak i nakken for at passformen skal bli bedre. Du strikker du forkortede pinner, altså flere rader over noen masker for at arbeidet skal bli litt høyere bak enn foran. gensern blir da ikke lik foran og bak, og sitte derfor ofte bedre. God fornøyelse

Anneli Kjeldsberg 04.02.2019 - 18:03:

Hei planlegger å strikke denne i str L. Stemmer det at første felling er fem rader etterat jeg begynner der L i diagrammet står? Er en rute i diagrammet en maske?

Sylvie Briere 03.02.2019 - 05:18:

Comment déterminer la taille à tricoter?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 00:03:

Bonjour Sylvie. Voici la lecon sur ce sujet, cliquez ICI. Bon travail!

ZHENG 03.03.2018 - 07:35:

Hello , I have a question about the length of the sleeve , you say for the size XXL at 43cm to stop the sleeve, isn't there an error, shouldn't it be 47 cm ? thank you in advance for you answer

DROPS Design 05.03.2018 kl. 08:23:

Dear Mrs Zheng, the sleeve is shorter in larger size due to a longer yoke - see measurement chart. Happy knitting!

Christina 26.01.2018 - 11:45:

Jeg strikker den i XXL, kan det passe at jeg kun skal strikke ærmerne 43 cm? Så skal jeg også høre, når jeg skal strikke bærestykket skal jeg justere maske antal, kan det passe jeg skal tage masker ud i denne str hvor man lukker nogen masker af i de andre str?

DROPS Design 30.01.2018 kl. 09:15:

Hei Christina. Ja, det stemmer. Man har ikke lengre armer selv om man bruker større størrelser. Når bolen er større, blir ermene på et plagg kortere. Det stemmer også at på denne modellen skal det økes på noen størrelser og felles på noen størrelser når ermene og bolen strikkes samme. Det er ikke mange masker og maskeantallet vil da gå opp i mønstret A.1 som nå skal strikkes. God Fornøyelse!

Christina 25.01.2018 - 16:53:

Jeg strikker den i XXL, kan det passe at jeg kun skal strikke ærmerne 43 cm? Så skal jeg også høre, når jeg skal strikke bærestykket skal jeg justere maske antal, kan det passe jeg skal tage masker ud i denne str hvor man lukker nogen masker af i de andre str?

Vibeke Jensen 08.11.2017 - 14:20:

Der må være fejl i mønstret. Det kan da ikke passe at man skal tage ind efter ribborten. Jeg har læst det i forbindelse med mange mønstre til herrebluser.

DROPS Design 09.11.2017 kl. 08:52:

Hei Vibeke. Det er ikke feil i oppskriften. I noen oppskrifter (gjerne eldre) var motebildet slik at man hadde en stram vrangbord og stor bol. Nå er motebildet forandret seg og for at plagget skal falle penest, skriver vi at man skal felle etter vrangborden. God Fornøyelse!

Siri Johansen 05.10.2017 - 20:47:

Hvor skal man felle og hvor mange ganger i størrelse L? Skjønner ikke diagrammet på fellingene.

DROPS Design 11.10.2017 kl. 13:28:

Hei Siri! Når du strikker i str. L starter du å strikke diagrammet ved startpilen med L, og du skal da strikke 12 rapporter av diagrammet, det blir da 15 fellinger per diagram ganger 12 rapporter og du får da totalt 180 fellinger, symbolet for felling er den skråstilte streken som går over 2 ruter. God fornøyelse!

Helle Karmisholt Christiansen 10.09.2017 - 10:55:

Det er bare teksten til diagrammet, jeg mener, der er fejl i. Jeres tekst er således: = 2 m räta tills = lys grå = lys grå Skal teksten ikke være som følgende: = mørk grå = lys grå = 2 m ret sammen Håber forklaringen giver mening.

DROPS Design 14.09.2017 kl. 09:34:

Hej Helle, du har helt ret, nu er det rettet inde på opskriften. Tak for informationen!

Helle Karmisholt Christiansen 30.08.2017 - 13:28:

Vil lige spørge, om der ikke er fejl i forklaringen til diagrammet, da jeg ikke kan få det, der står der til at passe.

DROPS Design 05.09.2017 kl. 16:10:

Hej Helle, Hvilken størrelse strikker du og hvad er det du ikke kan få til at passe?

Kommentér oppskrift DROPS 174-8