DROPS Extra / 0-1223

Heart Dance by DROPS Design

DROPS Valentijn: gebreide DROPS sokken met hartjes van "Nepal". Maat 35 - 43

Trefwoorden: kerst, sokken, Valentijnsdag,
DROPS design: Model nr. ne-210
Garengroep C of A en A
----------------------------------------------------------
Maat: 35/37 - 38/40 - 41/43
Voor een voetlengte van: 22 - 24 - 27 cm
Sokhoogte (met de rand omgevouwen) : ongeveer 9 - 10 - 10 cm
Materiaal:
DROPS NEPAL van Garnstudio
150 gr voor alle maten in kleur nr. 0517, grijs
50 gr voor alle maten in kleur nr. 8909, koraal

DROPS BREINLD ZONDER KNOP 5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 2.65 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.80 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 10.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen zijn ondersteboven ten opzichte van de breirichting. De patronen worden later op het breiwerk gemaasd.

MINDEREN VOOR DE HIEL:
Nld 1 (= goede kant): brei tot er 5-6-6 st over zijn, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh, keer het werk.
Nld 2 (= verkeerde kant): brei tot er 5-6-6 st over zijn, 1 av afh, 1 av, afgeh st overh, keer het werk.
Nld 3 (= goede kant): brei tot er 4-5-5 st over zijn, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh, keer het werk.
Nld 4 (= verkeerde kant): brei tot er 4-5-5 st over zijn, 1 av afh, 1 av, afgeh st overh, keer het werk.
Ga zo verder met minderen met 1 st minder voor elke mindering tot er nog 8-8-10 st op de nld staan.

TIP VOOR HET MINDEREN TEEN:
Voor de markeerder: 2 r samen.
Na de markeerder: 2 gedraaid r samen (dus brei in de achterste lus van de st in plaats van de voorste lus).
----------------------------------------------------------

SOK:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop, van boven naar beneden.
Zet 39-42-45 st op met breinld zonder knop 5 mm en grijs. Keer het werk en brei 1 nld av aan de goede kant. Brei dan verder in de rondte en brei boordsteek (= 2 r/1 av). Brei bij een hoogte van 10-12-12 cm 1 nld recht en minder 6-7-8 st gelijkmatig door 2 r samen te breien = 33-35-37 st. Brei dan 12 nld in tricotst. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Houd nu de eerste 16-18-20 st voor de hiel op de nld en zet de laatste 17 st op een hulpdraad (= midden bovenkant voet). Ga 5-5½-6 cm verder in tricotst over de hiel st. Plaats 1 markeerder middenachter op de hiel tussen de 2 middelste st. Brei nu MINDEREN VOOR DE HIEL - zie uitleg boven.
Neem na het minderen voor de hiel 9-10-10 st op langs elke kant van de hiel en zet de 17 st van de hulpdraad terug op de nld = 43-45-47 st. Plaats 1 markeerder aan elke kant van de middelste 17 st midden boven op de voet. Brei dan in tricotst in de rondte en minder TEGELIJKERTIJD aan elke kant van de 17 st op de bovenkant van de voet als volgt: brei de laatste 2 st VOOR de eerste markeerder op de bovenkant van de voet recht samen en brei de eerste 2 st NA de laatste markeerder op de bovenkant van de voet gedraaid recht samen. Herhaal dit minderen om de nld 4-4-5 keer in totaal = 35-37-37 st. Ga verder en brei tot het werk 18-20-22 cm meet vanaf de markeerder op de hiel (ongeveer 4-4-5 cm over tot het werk klaar is).

Plaats 1 markeerder aan elke kant zodat er 18-18-18 st zijn op de bovenkant van de voet en 17-19-19 st op de onderkant van de voet, plaats nog een middelste markeerder in het midden tussen de 2 markeerders aan de zijkanten van de bovenkant voet voor het hart (wordt later gebruikt). Brei in tricotst en minder TEGELIJKERTIJD voor de teen aan elke kant van beide markeerders aan de ZIJKANTEN - ZIE TIP VOOR HET MINDEREN (= 4 st geminderd). Herhaal dit minderen om de nld in totaal 2-2-3 keer en dan elke nld in totaal 5-5-4 keer = 7-9-9 st over op de nld. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. Vouw de boordsteek naar buiten om. Brei nog een sok.

HART OP DE HIEL:
Maas 1 hart met koraal volgens telpatroon A.1 in de tegengestelde richting van de breirichting (dus van onderen naar boven) als volgt:
De markeerder op de hiel staat tussen 2 st, maas in een lus van de steek aan elke kant van de markeerder, begin met de eerste st 6 st omhoog vanaf de markeerder. Maas patroon A.1 op beide sokken op dezelfde manier - zorg dat de steken niet te strak worden.

HART OP DE TEEN:
Maas 1 hart met koraal volgens telpatroon A.2 in de tegengestelde richting van de breirichting (dus van onderen naar boven) als volgt:
De middelste markeerder op de teen staat tussen 2 st, maas in een lus van de steek aan elke kant van de markeerder, begin met de eerste st 9 st omhoog vanaf de markeerder. Maas patroon A.1 op beide sokken op dezelfde manier - zorg dat de steken niet te strak worden.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 04.01.2017
Nieuw hoeveelheid garen: DROPS NEPAL van Garnstudio
150 gr voor alle maten in kleur nr. 0517, grijs

Telpatroon

= hier wordt niet gemaasd, geeft alleen een waar de steken zich bevinden op de hiel en teenteen
= maas op deze st met koraal

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Extra 0-1223) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (21)

Lucie 20.12.2019 - 22:57:

Bonjour, Comment parvenir à ajouter dans mes favoris svp? Je suis bien sur la page du modèle mais je n'ai pas l'option ajouter à mes favoris. Pourtant je suis abonnée à la new letter. Où se trouve cette option svp? Merci et bonne journée en provenance du Québec!

Lucie 20.12.2019 kl. 23:05:

Désolée pour le dérangement....je viens de voir le coeur.... :-) Cela a bien fonctionné...bien sûr! :-) Quand on prend le temps lire et de bien regarder on trouve! :-) Depuis le temps que je me ''régale'' avec vos modèles...comment ai-je pu être aussi aveugle... Tout est tellement bien fait, bien expliqué, vous êtes ma référence en matière de tricot. Bravo! Passez un bon temps des Fêtes!

Reina 19.05.2019 - 15:10:

Bonjour!! Je suis débutante . J'aimerais savoir pour la taille 38-40,je réparti comment mes mailles sur mes 3 broches. Je suis pas habitué de lire des patrons . Merci.

DROPS Design 20.05.2019 kl. 12:35:

Bonjour Reina, divisez votre nombre de mailles par 3 et répartissez-les ainsi sur chacune des 3 aiguilles, soit par ex 13 m x 3 aiguilles en taille 35/37, 14 m x 3 aiguilles en taille 38/40 et 15 m x 3 aiguilles en taille 41/43. Bon tricot!

Céline 25.04.2019 - 03:08:

Merci beaucoup pour votre réponse ! Je vais suivre votre conseil 😊

Céline 24.04.2019 - 22:50:

Merci beaucoup pour votre réponse ! Je vais suivre votre conseil 😊

Céline 17.04.2019 - 03:46:

Si je monte 42 mailles sur 4 broches, je n’arrive pas facilement à faire mes côtes 2 endroits - 1 envers on dirait qu’elles décalent. Avez-vous un truc pour moi ou puis-je monter 44 mailles sans déranger le reste du patron ? Merci de m’aider !

DROPS Design 23.04.2019 kl. 11:03:

Bonjour Céline, vous pouvez répartir les 42 mailles sur les 4 aiguilles de différentes façons, par ex: 10 m sur la 1ère aig, 11 m sur la 2ème aig, 10 m sur la 3ème aig, 11 m sur la 4ème aig. Marquez bien le début du tour et tricotez (2 m end/1 m env tout le tour soit 14 fois au total. Au changement d'aiguilles, veillez à ce que le motif continue bien pour que les côtes soient toujours 2 m end/1 m env. Bon tricot!

Céline Ledoux 24.03.2019 - 19:32:

Bonjour J’aimerais savoir si ce modèle, lorsque vous dites s tricote en rond, se tricote sur 3 aiguilles doubles pointes ou sur 4 aiguilles avec un cinquième pour tricoter. Merci et félicitations, votre site est incroyable.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 08:29:

Bonjour Céline! Il vous faut 5 aiguilles doubles pointes (les mailles se trouvent sur 4 aiguilles et un cinquième aiguille est pour tricoter). Bon tricot!

Maria Flora 24.11.2018 - 11:09:

Sto lavorando con un mini circolare da 30 cm. Quando arrivo verso la punta posso lavorarla con 2 mini circolari o con il magic Loop su un ferro più lungo? Il set di ferri a 2 punte non l'ho mai usato e in verità non so manco se riuscirò ad usarlo. Grazie! 🤗

DROPS Design 24.11.2018 kl. 16:30:

Buongiorno Maria Flora. Può usare i 2 mini circolari o il magic loop a seconda di come si trova più a suo agio. Buon lavoro!

Kristine 14.11.2018 - 18:55:

Etter vrangborden og én omgang hvor man strikker glattstrikk og feller masker så står det at man skal strikke 12 omg glattstrikk før man begynner å strikke hæl. Jeg gjorde dette og avstanden fra slutten på vrangborden til hælen ble mye kortere enn på bildet. Er det meningen at det skal stå 12 cm? Eller noe annet?

DROPS Design 15.11.2018 kl. 09:32:

Hei Kristine. Det stemmer at du strikker 12 omganger glattstrikk før du strikker hælfelling (denne går jo også over flere centimeter). Om du ser på bildet, kan du set at det er 12 omganger før kilen i siden av foten begynner - der er der hælfellingen begynner. Husk at ifølge opskriften skal strikkefastheden være 22 pinde på 10 cm i højden. God fornøyelse.

Loredana 21.07.2018 - 11:02:

Ciao, vorrei sapere se questo modello si può realizzare anche con i ferri circolari corti (come quelli che si usano per le maniche). Grazie mille! Lory

DROPS Design 21.07.2018 kl. 14:35:

Buongiorno Loredana, può usare i ferri circolari corti, ma quando farà le diminuzioni, dovrà passare ai ferri a doppia punta. Buon lavoro!

Anne-Beate Dokken 07.02.2018 - 17:54:

Skal strikke sokker i garngruppe c. Finner ikke en oppskrift som har samme antall masker på hele vrangborden. Har dere noen tips. Takk for hjelpen og fine sider.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 10:28:

Hei Anne-Beate. Litt usikker på hva du mener med samme antall masker på hele vrangborden. De fleste sokke oppskrifter med vrangbord har det samme maskeantalle hele vrangborden, bortsett fra noen der f.eks en flette/mønster skal gå opp. Felling/økninger skjer som regel etter vrangborden er strikket. Om du skriver "sokker" i feltet "Hva ser du etter?" og velger garngruppe C under "eller garngruppe! kommer alle våre sokker i garngruppe opp. God Fornøyelse!

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-1223