DROPS Extra / 0-1223

Heart Dance by DROPS Design

DROPS Valentine: Strikkede DROPS sokker i ”Nepal” med hjerter. Str 35 - 43

DROPS Design: Model nr ne-210
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Passer fodlængde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde (nedbukket): ca 9 - 10 - 10 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i alle str i f.nr 0517, mellemgrå
50 g i alle str i f.nr 8909, koral

DROPS STRØMPEP nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 57kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Diag viser mønsteret set i modsat vej af strikkeretningen. Mønsteret sys på med maskesting.

HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik til der er 5-6-6 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 5-6-6 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik til der er 4-5-5 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er 4-5-5 m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løst af, til der er 8-8-10 m tilbage på p.

INDTAGNINGSTIPS TÅ:
Før mærket: 2 r sm. Efter mærket: 2 drejet ret sammen (strik i bagerste m-bue i stedet for forreste).
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på strømpep ovenfra og ned.
Slå 39-42-45 m op på strømpep 5 med mellemgrå. Vend arb og strik 1 p vrang fra retsiden. Derefter sættes arb sammen og der strikkes rundt i Rib (= 2 r / 1 vr). Når arb måler 10-12-12 cm strikkes 1 omg ret hvor der tages 6-7-8 m ind jævnt fordelt ved at strikke 2 m r sm = 33-35-37 m. Derefter strikkes der 12 omg glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Nu beholdes de første 16-18-20 m til hæl, sæt de resterende 17 m på en tråd (= midt ovenpå foden). Fortsæt i glatstrik over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke midt bag på hælen mellem de 2 midterste m. Fortsæt med HÆLINDTAGNING - se forkl over.
Når hælindtagningen er færdig strikkes der 9-10-10 m op på hver side af hælen og de 17 m fra tråden sættes tilbage på p = 43-45-47 m. Sæt 1 mærke på hver side af de 17 m midt ovenpå foden. Fortsæt rundt i glatstrik Samtidig med at der tages ind på hver side af de 17 m ovenpå foden således: Strik de 2 sidste m FØR første mærke ovenpå foden ret sammen og strik de 2 første m EFTER sidste mærke ovenpå foden drejet ret sammen. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 4-4-5 gange = 35-37-37 m. Strik videre til arb måler 18-20-22 cm fra mærket på hælen (der er nu ca 4-4-5 cm tilbage før færdig mål). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 18-18-18 m ovenpå foden og 17-19-19 m under foden, der sættes i tillæg et midt-mærke midt mellem de 2 mærker ovenpå foden til placeringen af hjertet. Strik glatstrik Samtidig med at der tages ind til tå på hver side af begge SIDE-mærker - læs INDTAGNINGSTIPS (= 4 m taget ind). Gentag indtagningerne på hver 2.omg totalt 2-2-3 gange og derefter på hver omg totalt 5-5-4 gange = 7-9-9 m tilbage på p. Klip tråden, træk den gennem de resterene m, træk sammen og hæft godt. Buk Ribben udad. Strik en sok til.

HJERTE HÆL:
Der syes 1 hjerte på med maskesting med koral efter diag A.1 i modsat retning af strikkeretningen således:
Mærket på hælen sidder midt mellem 2 m, der syes i det ene m-led på hver side af mærketråden, første m starter i 6. m lige op fra mærketråden. Sy hele A.1 på begge sokker på samme måde – sørg for at maskestingene ikke strammer.

HJERTE TÅ:
Der syes 1 hjerte på med maskesting med koral efter diag A.2 i modsat retning af strikkeretningen således:
Midt-mærket på tåen sidder midt mellem 2 m, der sys i det ene m-led på hver side af mærketråden, første m starter i 9.m lige op fra enden af tåen. Sy hele A.2 på begge sokker på samme måde – sørg for at maskestingene ikke strammer.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 04.01.2017
Nyt garnforbrug:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i alle str i f.nr 0517, mellemgrå

Diagram

= ingen m-sting, viser bare m på hælen/tåen
= maskesting med koral

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-1223) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (21)

Lucie 20.12.2019 - 22:57:

Bonjour, Comment parvenir à ajouter dans mes favoris svp? Je suis bien sur la page du modèle mais je n'ai pas l'option ajouter à mes favoris. Pourtant je suis abonnée à la new letter. Où se trouve cette option svp? Merci et bonne journée en provenance du Québec!

Lucie 20.12.2019 kl. 23:05:

Désolée pour le dérangement....je viens de voir le coeur.... :-) Cela a bien fonctionné...bien sûr! :-) Quand on prend le temps lire et de bien regarder on trouve! :-) Depuis le temps que je me ''régale'' avec vos modèles...comment ai-je pu être aussi aveugle... Tout est tellement bien fait, bien expliqué, vous êtes ma référence en matière de tricot. Bravo! Passez un bon temps des Fêtes!

Reina 19.05.2019 - 15:10:

Bonjour!! Je suis débutante . J'aimerais savoir pour la taille 38-40,je réparti comment mes mailles sur mes 3 broches. Je suis pas habitué de lire des patrons . Merci.

DROPS Design 20.05.2019 kl. 12:35:

Bonjour Reina, divisez votre nombre de mailles par 3 et répartissez-les ainsi sur chacune des 3 aiguilles, soit par ex 13 m x 3 aiguilles en taille 35/37, 14 m x 3 aiguilles en taille 38/40 et 15 m x 3 aiguilles en taille 41/43. Bon tricot!

Céline 25.04.2019 - 03:08:

Merci beaucoup pour votre réponse ! Je vais suivre votre conseil 😊

Céline 24.04.2019 - 22:50:

Merci beaucoup pour votre réponse ! Je vais suivre votre conseil 😊

Céline 17.04.2019 - 03:46:

Si je monte 42 mailles sur 4 broches, je n’arrive pas facilement à faire mes côtes 2 endroits - 1 envers on dirait qu’elles décalent. Avez-vous un truc pour moi ou puis-je monter 44 mailles sans déranger le reste du patron ? Merci de m’aider !

DROPS Design 23.04.2019 kl. 11:03:

Bonjour Céline, vous pouvez répartir les 42 mailles sur les 4 aiguilles de différentes façons, par ex: 10 m sur la 1ère aig, 11 m sur la 2ème aig, 10 m sur la 3ème aig, 11 m sur la 4ème aig. Marquez bien le début du tour et tricotez (2 m end/1 m env tout le tour soit 14 fois au total. Au changement d'aiguilles, veillez à ce que le motif continue bien pour que les côtes soient toujours 2 m end/1 m env. Bon tricot!

Céline Ledoux 24.03.2019 - 19:32:

Bonjour J’aimerais savoir si ce modèle, lorsque vous dites s tricote en rond, se tricote sur 3 aiguilles doubles pointes ou sur 4 aiguilles avec un cinquième pour tricoter. Merci et félicitations, votre site est incroyable.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 08:29:

Bonjour Céline! Il vous faut 5 aiguilles doubles pointes (les mailles se trouvent sur 4 aiguilles et un cinquième aiguille est pour tricoter). Bon tricot!

Maria Flora 24.11.2018 - 11:09:

Sto lavorando con un mini circolare da 30 cm. Quando arrivo verso la punta posso lavorarla con 2 mini circolari o con il magic Loop su un ferro più lungo? Il set di ferri a 2 punte non l'ho mai usato e in verità non so manco se riuscirò ad usarlo. Grazie! 🤗

DROPS Design 24.11.2018 kl. 16:30:

Buongiorno Maria Flora. Può usare i 2 mini circolari o il magic loop a seconda di come si trova più a suo agio. Buon lavoro!

Kristine 14.11.2018 - 18:55:

Etter vrangborden og én omgang hvor man strikker glattstrikk og feller masker så står det at man skal strikke 12 omg glattstrikk før man begynner å strikke hæl. Jeg gjorde dette og avstanden fra slutten på vrangborden til hælen ble mye kortere enn på bildet. Er det meningen at det skal stå 12 cm? Eller noe annet?

DROPS Design 15.11.2018 kl. 09:32:

Hei Kristine. Det stemmer at du strikker 12 omganger glattstrikk før du strikker hælfelling (denne går jo også over flere centimeter). Om du ser på bildet, kan du set at det er 12 omganger før kilen i siden av foten begynner - der er der hælfellingen begynner. Husk at ifølge opskriften skal strikkefastheden være 22 pinde på 10 cm i højden. God fornøyelse.

Loredana 21.07.2018 - 11:02:

Ciao, vorrei sapere se questo modello si può realizzare anche con i ferri circolari corti (come quelli che si usano per le maniche). Grazie mille! Lory

DROPS Design 21.07.2018 kl. 14:35:

Buongiorno Loredana, può usare i ferri circolari corti, ma quando farà le diminuzioni, dovrà passare ai ferri a doppia punta. Buon lavoro!

Anne-Beate Dokken 07.02.2018 - 17:54:

Skal strikke sokker i garngruppe c. Finner ikke en oppskrift som har samme antall masker på hele vrangborden. Har dere noen tips. Takk for hjelpen og fine sider.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 10:28:

Hei Anne-Beate. Litt usikker på hva du mener med samme antall masker på hele vrangborden. De fleste sokke oppskrifter med vrangbord har det samme maskeantalle hele vrangborden, bortsett fra noen der f.eks en flette/mønster skal gå opp. Felling/økninger skjer som regel etter vrangborden er strikket. Om du skriver "sokker" i feltet "Hva ser du etter?" og velger garngruppe C under "eller garngruppe! kommer alle våre sokker i garngruppe opp. God Fornøyelse!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1223