DROPS / 169 / 8

Falling in Lace by DROPS Design

Gebreide DROPS omslagdoek in tricotst met kanten rand en ribbels van "Lace".

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS design: Model nr. la-026
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maten (na opspannen):
Ongeveer 154 cm langs de rand aan de bovenkant en ongeveer 50 cm hoog gemeten vanaf de hals middenachter.
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 7120, lichtgrijs groen

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3 mm – LET OP: Lees over stekenverhouding onder.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (38)

Deze omslagdoek wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 24 st x 32 nld in tricotst met nld 3 mm = ongeveer 10 x 10 cm.

Zie telpatronen A.1 tot en met A.3. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st door 1 omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid av, dus brei in de achterste lus van de st in plaats van de voorste lus om gaatjes te voorkomen.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 72 st op met rondbreinld 3 mm en Lace, plaats 2 markeerders in het werk aan elke kant van de middelste 60 st. Ga verder in tricotst met 1 kant st in RIBBELST - zie uitleg boven, aan elke kant van het werk – en meerder TEGELIJKERTIJD als volgt - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 st aan elke kant naast de kant st in ribbelst elke nld en meerder 1 st aan elke kant van de middelste 60 st om de nld. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga zo verder tot er 48 keer in totaal gemeerderd is aan elke kant van de 60 st en 96 keer aan elke kant = 360 st op de nld. Brei nu 1 ribbel en meerder TEGELIJKERTIJD 3 st gelijkmatig op 1e nld in ribbel = 363 st. Het werk meet nu ongeveer 30 cm middenachter.
Ga verder en brei in patroon aan de goede kant als volgt: 1 kant st in ribbelst, A.1 (= 10 st), A.2 (= 10 st) 34 keer in de breedte, A.3 (= 11 st), 1 kant st in ribbelst. Herhaal A.1-A.3 4 keer in totaal in de hoogte. Het werk meet ongeveer 43 cm. Kant af met een picotrand.

AFKANTRAND MET PICOTS:
Kant de eerste 2 st op de nld af, (* steek rechternld in tussen de 2 eerste st op de linkernld, (dus tussen st op de nld, niet door st), maak 1 omsl op rechter nld, haal omsl tussen st door en zet omsl op linkernld *, herhaal van *-* nog 2 keer = er zijn nu 3 nieuwe st op linkernld, ** brei eerste/volgende st op linkernld, haal 2e st op rechternld over deze st, dus 1 st naast laatst gebreide st **), herhaal van **-** 7 keer in totaal en herhaal van (-) langs de hele afkantrand tot er 1 st overblijft, kant de laatste st af. Knip de draad af en rijg deze door de laatste st.

Leg de omslagdoek op een matras of tapijt – rek op tot de juiste maat.
De omslagdoek moet ongeveer 50 cm hoog zijn middenachter. Plaats spelden langs de bovenrand en steek ook 1 speld in elke picot langs de afkantrand zodat de puntjes meer opvallen. Laat de omslagdoek drogen.
Herhaal dit proces elke keer als u de omslagdoek wast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 29.04.2016
Correctie op de afkantrand met picots

= 1 omsl tussen 2 st, brei in de volgende nld de omsl recht. Er moet een gaatje ontstaan

Ann Waller 19.07.2018 - 19:19:

Do you increase on the second stitch in on both ends of wrong side rows as well as right side rows

DROPS Design 20.07.2018 kl. 07:59:

Hi Ann, Yes, you increase inside the edge stitch on both sides every row - so both right and wrong side and on each side of the mid-stitch every 2nd row. Happy knitting!

Hélène 06.04.2018 - 22:37:

Bonjour, Quand il est indiqué: Tricoter maintenant 1 côte mousse, EN MÊME TEMPS, répartir 3 augmentations au 1er rang = 363 m. Cela veut-il bien dire que l'on fait 2 rangs à l'endroit à la suite l'un de l'autre? Comment doit-on répartir les 3 augmentations? Merci d'avance pour ce beau patron et pour vos éclaircissements.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:19:

Bonjour Hélène, tout à fait, on tricote 2 rangs endroit: 1 sur l'endroit en répartissant 3 augmentations - voir ici et 1 sur l'envers. Bon tricot!

Denise 19.03.2018 - 15:44:

Dans le diagramme drops 169 8 a2 et a1 rang 7 que veut dire la fin du rang le carré non fermé et le a3 rang 7 le carré sorti du diagramme. Merci

DROPS Design 19.03.2018 kl. 16:29:

Bonjour Denise, la dernière maille de A.1 va être tricotée avec la les 2 premières m de A.2 (le jeté remplace cette maille) et la dernière maille de A.2 sera tricotée avec les 2 premières m de A.3 (le jeté remplace cette maille). Bon tricot!

Dagmar 05.03.2018 - 18:13:

Hej jeg har et spørgsmål ang. Mønsteret. Skal jeg kun strikke A1 og A2 34 gange og kun A3 1 gang på hver pind? Jeg har 363 masker hvordan kan jeg så gentage mønsteret 34 gange a’ 20 masker Med venlig hilsen Dagmar Skovbo

DROPS Design 17.05.2018 kl. 15:35:

Hej Dagmar, du har 363 masker, strikker 1 kantmaske, A.1-1gang(10m), A.2-34gange 10=340m, A.3-1gang (11m), 1 kantmaske = ialt 363 masker. God fornøjelse!

FRANCoise 06.02.2018 - 13:39:

C’est beaucoup plus clair Merci beaucoup

Francoise 05.02.2018 - 14:29:

Bonjour j'ai une question concernant les augmentations. Faut il faire les augmentations uniquement sur le rang endroit? Auquel cas cela donne une augmentation tous les deux rangs à chaque extrémité et tous les 4 rangs de chaque côté des marqueurs? Merci de vos conseils

DROPS Design 05.02.2018 kl. 16:50:

Bonjour Françoise, on augmente 1 m de chaque côté tous les rangs et 1 m de chaque côté des 60 m tous les 2 rangs, on va donc augmenter 4 m tous les rangs sur l'endroit et 2 m tous les rangs sur l'envers. Bon tricot!

Maria B 04.11.2017 - 21:46:

Hi, I did not find the drops lace yarn in my shop, so I took baby merino. But are the yarns so different? I mean it says 100g of lace yarn for this pattern. I am going on my 3rd ball of 50g, and just finished only the first lace of the pattern. And I should do 5 of them, if I understand correctly. I do not think it will even do 2.

DROPS Design 06.11.2017 kl. 09:37:

Dear Maria B, when using an alternative, you have to make sure to get the same tension and you will have to calculate new amount of yarn, read more about alternatives here. Happy knitting!

Milena 21.10.2017 - 12:10:

Grazie seguirò il consiglio

Milena 20.10.2017 - 09:38:

Sto realizzando questo scialle ma alla fine degli aumenti il mio scialle misura cm. 20 non 30 come da istruzione, proseguo a punto legaccio per altri 10 cm? ma è possibile una differenza tale? ho provato a fare anche il campone 24m per 32 giri e non esce da cm. 10 x 10 ma da 9 x 6.

DROPS Design 20.10.2017 kl. 14:16:

Buongiorno Milena. Avendo un campione più piccolo di quello indicato, l'altezza dello scialle sarà minore a parità di righe lavorate. Può p.es procedere con i diagrammi lavorandoli più volte rispetto a quanto indicato nel modello. Buon lavoro!

Maria Erreyes 06.10.2017 - 05:33:

El chsl se comiensa de arriba abajo o de un lado gravias por su atención

DROPS Design 07.10.2017 kl. 18:40:

Hola Maria. El chal se trabaja de arriba a abajo.

Laat een opmerking achter voor DROPS 169-8