DROPS / 169 / 8

Falling in Lace by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med slätstickning och kant med hålmönster och rätstickning.

DROPS Design: Modell nr la-026
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått (efter sträckning): Ca 154 cm längs kanten överst och ca 50 cm mätt från nacken mitt bak.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 7120, ljus grågrön

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3 - OBS! Läs om stickfastheten nedan.
----------------------------------------------------------

Detta plagg ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall det stickas för löst /fast sticka en slätstickad provlapp på st 3 och få ca 24 m x 32 v på 10 x 10 cm.

Se diag A.1 till A.3. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet avigt (dvs i bakre maskbågen i stället för i främre) så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från nacken och ner.
Lägg upp 72 m på rundst 3 med Lace, sätt 2 markörer i arb på varje sida av de mittersta 60 m. Fortsätt med slätst och 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, i varje sida av arb - SAMTIDIGT ökas det så här – LÄS ÖKNINGSTIPS!
Öka 1 m i varje sida innanför 1 rätst kantm på varje v och öka 1 m på varje sida av de mittersta 60 m på vartannat v. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt så tills det har ökats totalt 48 ggr på varje sida av de 60 m och 96 ggr i varje sida = 360 m på st. Nu stickas det 2 v rätst, SAMTIDIGT ökas det 3 m jämnt fördelat på 1:a v i rätst = 363 m. Arb mäter nu ca 30 cm mitt bak.
Sedan stickas det mönster så här från rätsidan: 1 rätst kantm, A.1 (= 10 m), A.2 (= 10 m) 34 ggr på bredden, A.3 (= 11 m), 1 rätst kantm. Upprepa A.1-A.3 totalt 4 ggr på höjden. Arb mäter ca 43 cm. Maska av med picotkant.

AVMASKNINGSKANT MED PICOT:
Maska av de 2 första m på st (* stick in höger st mellan de 2 första m på vänster st, (dvs mellan m på st, inte genom m), gör 1 omslag om höger st, drag fram omslaget mellan m och sätt omslaget på vänster st *, upprepa *-* 2 ggr till, (= 3 nya m på vänster st,) ** Sticka första m på vänster st rät, lyft första m på höger st över sista m som stickades** ), upprepa **-** totalt 7 ggr och upprepa (-) längs hela sjalen tills det återstår 1 m. Klipp av tråden och dra den genom sista m.
STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas. Sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått. Sjalen ska mäta ca 50 cm från nacken mitt bak. Sätt knappnålar längs kanterna och sätt också 1 knappnål i varje picot i avmaskningkanten, så att de syns tydligare. Låt sjalen torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 29.04.2016
Rättelse på avmaskningskanten.

= lyfta 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över.
= 1 omslag mellan 2 m. På nästa v stickas omslaget rätt. Det ska bli hål!

Ann Waller 19.07.2018 - 19:19:

Do you increase on the second stitch in on both ends of wrong side rows as well as right side rows

DROPS Design 20.07.2018 kl. 07:59:

Hi Ann, Yes, you increase inside the edge stitch on both sides every row - so both right and wrong side and on each side of the mid-stitch every 2nd row. Happy knitting!

Hélène 06.04.2018 - 22:37:

Bonjour, Quand il est indiqué: Tricoter maintenant 1 côte mousse, EN MÊME TEMPS, répartir 3 augmentations au 1er rang = 363 m. Cela veut-il bien dire que l'on fait 2 rangs à l'endroit à la suite l'un de l'autre? Comment doit-on répartir les 3 augmentations? Merci d'avance pour ce beau patron et pour vos éclaircissements.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:19:

Bonjour Hélène, tout à fait, on tricote 2 rangs endroit: 1 sur l'endroit en répartissant 3 augmentations - voir ici et 1 sur l'envers. Bon tricot!

Denise 19.03.2018 - 15:44:

Dans le diagramme drops 169 8 a2 et a1 rang 7 que veut dire la fin du rang le carré non fermé et le a3 rang 7 le carré sorti du diagramme. Merci

DROPS Design 19.03.2018 kl. 16:29:

Bonjour Denise, la dernière maille de A.1 va être tricotée avec la les 2 premières m de A.2 (le jeté remplace cette maille) et la dernière maille de A.2 sera tricotée avec les 2 premières m de A.3 (le jeté remplace cette maille). Bon tricot!

Dagmar 05.03.2018 - 18:13:

Hej jeg har et spørgsmål ang. Mønsteret. Skal jeg kun strikke A1 og A2 34 gange og kun A3 1 gang på hver pind? Jeg har 363 masker hvordan kan jeg så gentage mønsteret 34 gange a’ 20 masker Med venlig hilsen Dagmar Skovbo

DROPS Design 17.05.2018 kl. 15:35:

Hej Dagmar, du har 363 masker, strikker 1 kantmaske, A.1-1gang(10m), A.2-34gange 10=340m, A.3-1gang (11m), 1 kantmaske = ialt 363 masker. God fornøjelse!

FRANCoise 06.02.2018 - 13:39:

C’est beaucoup plus clair Merci beaucoup

Francoise 05.02.2018 - 14:29:

Bonjour j'ai une question concernant les augmentations. Faut il faire les augmentations uniquement sur le rang endroit? Auquel cas cela donne une augmentation tous les deux rangs à chaque extrémité et tous les 4 rangs de chaque côté des marqueurs? Merci de vos conseils

DROPS Design 05.02.2018 kl. 16:50:

Bonjour Françoise, on augmente 1 m de chaque côté tous les rangs et 1 m de chaque côté des 60 m tous les 2 rangs, on va donc augmenter 4 m tous les rangs sur l'endroit et 2 m tous les rangs sur l'envers. Bon tricot!

Maria B 04.11.2017 - 21:46:

Hi, I did not find the drops lace yarn in my shop, so I took baby merino. But are the yarns so different? I mean it says 100g of lace yarn for this pattern. I am going on my 3rd ball of 50g, and just finished only the first lace of the pattern. And I should do 5 of them, if I understand correctly. I do not think it will even do 2.

DROPS Design 06.11.2017 kl. 09:37:

Dear Maria B, when using an alternative, you have to make sure to get the same tension and you will have to calculate new amount of yarn, read more about alternatives here. Happy knitting!

Milena 21.10.2017 - 12:10:

Grazie seguirò il consiglio

Milena 20.10.2017 - 09:38:

Sto realizzando questo scialle ma alla fine degli aumenti il mio scialle misura cm. 20 non 30 come da istruzione, proseguo a punto legaccio per altri 10 cm? ma è possibile una differenza tale? ho provato a fare anche il campone 24m per 32 giri e non esce da cm. 10 x 10 ma da 9 x 6.

DROPS Design 20.10.2017 kl. 14:16:

Buongiorno Milena. Avendo un campione più piccolo di quello indicato, l'altezza dello scialle sarà minore a parità di righe lavorate. Può p.es procedere con i diagrammi lavorandoli più volte rispetto a quanto indicato nel modello. Buon lavoro!

Maria Erreyes 06.10.2017 - 05:33:

El chsl se comiensa de arriba abajo o de un lado gravias por su atención

DROPS Design 07.10.2017 kl. 18:40:

Hola Maria. El chal se trabaja de arriba a abajo.

Kommentér oppskrift DROPS 169-8