DROPS / 169 / 8

Falling in Lace by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Lace” med glatstrik og kant med hulmønster og retstrik.

DROPS Design: Model nr la-026
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål (efter strækning): Ca 154 cm langs kanten øverst og ca 50 cm målt fra nakken midt bagpå.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio
100 g f.nr 7120, lys grågrøn

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 - OBS! Læs om strikkefastheden under.
----------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silk
fra 29.50 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 29.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 29.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 59kr. Læs mere.
STRIKKEFASTHEDEN:
Sjalet skal fugtes og strækkes i mål bagefter så strikkefastheden er ikke så vigtig, men for at få en fornemmelse om der strikkes for løst /fast strik en glatstrikket prøve på p 3 og få ca 24 m x 32 p på 10 x 10 cm.

Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS:
Det tages 1 m ud ved at slå om p. På næste p strikkes omslaget drejet vrang (dvs i bagerste led af m i stedet for i forreste) så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra nakken og ned.
Slå 72 m op på rundp 3 med Lace, sæt 2 mærketråde i arb på hver side af de midterste 60 m. Fortsæt i glatstrik og 1 kantm i RETSTRIK – se forkl over, i hver side af arb - SAMTIDIG tages der ud således – læs UDTAGNINGSTIPS!
Tag 1 m ud i hver side indenfor 1 kantm retstrik på hver p og tag 1 m ud på hver side af de midterste 60 m på hver 2.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt således til der er taget ud i alt 48 gange på hver side af de 60 m og 96 gange i hver side = 360 m på p. Nu strikkes der 2 p retstrik, SAMTIDIG tages der 3 m ud jævnt fordelt på 1.p i retstrikningen = 363 m. Arb måler nu ca 30 cm midt bagpå.
Fortsæt med mønster således fra retsiden: 1 kantm retstrik, A.1 (= 10 m), A.2 (= 10 m) 34 gange i bredden, A.3 (= 11 m), 1 kantm retstrik. Gentag A.1-A.3 totalt 4 gange i højden. Arb måler ca 43 cm. Luk af med picot.

AFLUKNINGSKANT MED PICOT:
Luk de 2 første m på p af. (* stik højre pind ind mellem de 2 første m på venstre p (dvs mellem maskerne på p, ikke gennem maskerne), lag 1 omslag om højre p, træk omslaget frem mellem maskerne og sæt omslaget på venstre p *, gentag fra *-* 2 gange til (= 3 nye m på venstre p). ** Strik første m på venstre p ret, løft første m på højre p over sidste m som blev strikket **), gentag fra **-** totalt 7 ganger og gentag fra (-) langs hele sjalet til der er 1 m tilbage. Klip tråden og træk den gennem sidste m.

STRÆKNING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemvådt. Press forsigtig vandet af sjalet – det må ikke vrides. Derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne endnu mere vand - sjalet vil nu bare være lidt fugtig. Læg sjalet på et gulvtæppe eller en madras – træk det forsigtig ud i mål. Sjalet skal måle ca 50 cm fra nakken midt bagpå. Sæt knappenåle langs kanterne og sæt også 1 knappenål i hver af picoterne i aflukningskanten, så de kommer tydeligere frem. Lad sjalet tørre. Gentag processen hver gang tøjet vaskes.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 29.04.2016
Rettelse på aflukningskant.

= tag 1 m løst af p, 1 ret, løft den løse m over
= tag 1 m løst af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over.
= slå om mellem 2 m. På næste p strikkes omslaget ret. Der skal blive hul!

Ann Waller 19.07.2018 - 19:19:

Do you increase on the second stitch in on both ends of wrong side rows as well as right side rows

DROPS Design 20.07.2018 kl. 07:59:

Hi Ann, Yes, you increase inside the edge stitch on both sides every row - so both right and wrong side and on each side of the mid-stitch every 2nd row. Happy knitting!

Hélène 06.04.2018 - 22:37:

Bonjour, Quand il est indiqué: Tricoter maintenant 1 côte mousse, EN MÊME TEMPS, répartir 3 augmentations au 1er rang = 363 m. Cela veut-il bien dire que l'on fait 2 rangs à l'endroit à la suite l'un de l'autre? Comment doit-on répartir les 3 augmentations? Merci d'avance pour ce beau patron et pour vos éclaircissements.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:19:

Bonjour Hélène, tout à fait, on tricote 2 rangs endroit: 1 sur l'endroit en répartissant 3 augmentations - voir ici et 1 sur l'envers. Bon tricot!

Denise 19.03.2018 - 15:44:

Dans le diagramme drops 169 8 a2 et a1 rang 7 que veut dire la fin du rang le carré non fermé et le a3 rang 7 le carré sorti du diagramme. Merci

DROPS Design 19.03.2018 kl. 16:29:

Bonjour Denise, la dernière maille de A.1 va être tricotée avec la les 2 premières m de A.2 (le jeté remplace cette maille) et la dernière maille de A.2 sera tricotée avec les 2 premières m de A.3 (le jeté remplace cette maille). Bon tricot!

Dagmar 05.03.2018 - 18:13:

Hej jeg har et spørgsmål ang. Mønsteret. Skal jeg kun strikke A1 og A2 34 gange og kun A3 1 gang på hver pind? Jeg har 363 masker hvordan kan jeg så gentage mønsteret 34 gange a’ 20 masker Med venlig hilsen Dagmar Skovbo

DROPS Design 17.05.2018 kl. 15:35:

Hej Dagmar, du har 363 masker, strikker 1 kantmaske, A.1-1gang(10m), A.2-34gange 10=340m, A.3-1gang (11m), 1 kantmaske = ialt 363 masker. God fornøjelse!

FRANCoise 06.02.2018 - 13:39:

C’est beaucoup plus clair Merci beaucoup

Francoise 05.02.2018 - 14:29:

Bonjour j'ai une question concernant les augmentations. Faut il faire les augmentations uniquement sur le rang endroit? Auquel cas cela donne une augmentation tous les deux rangs à chaque extrémité et tous les 4 rangs de chaque côté des marqueurs? Merci de vos conseils

DROPS Design 05.02.2018 kl. 16:50:

Bonjour Françoise, on augmente 1 m de chaque côté tous les rangs et 1 m de chaque côté des 60 m tous les 2 rangs, on va donc augmenter 4 m tous les rangs sur l'endroit et 2 m tous les rangs sur l'envers. Bon tricot!

Maria B 04.11.2017 - 21:46:

Hi, I did not find the drops lace yarn in my shop, so I took baby merino. But are the yarns so different? I mean it says 100g of lace yarn for this pattern. I am going on my 3rd ball of 50g, and just finished only the first lace of the pattern. And I should do 5 of them, if I understand correctly. I do not think it will even do 2.

DROPS Design 06.11.2017 kl. 09:37:

Dear Maria B, when using an alternative, you have to make sure to get the same tension and you will have to calculate new amount of yarn, read more about alternatives here. Happy knitting!

Milena 21.10.2017 - 12:10:

Grazie seguirò il consiglio

Milena 20.10.2017 - 09:38:

Sto realizzando questo scialle ma alla fine degli aumenti il mio scialle misura cm. 20 non 30 come da istruzione, proseguo a punto legaccio per altri 10 cm? ma è possibile una differenza tale? ho provato a fare anche il campone 24m per 32 giri e non esce da cm. 10 x 10 ma da 9 x 6.

DROPS Design 20.10.2017 kl. 14:16:

Buongiorno Milena. Avendo un campione più piccolo di quello indicato, l'altezza dello scialle sarà minore a parità di righe lavorate. Può p.es procedere con i diagrammi lavorandoli più volte rispetto a quanto indicato nel modello. Buon lavoro!

Maria Erreyes 06.10.2017 - 05:33:

El chsl se comiensa de arriba abajo o de un lado gravias por su atención

DROPS Design 07.10.2017 kl. 18:40:

Hola Maria. El chal se trabaja de arriba a abajo.

Kommentere opskrift DROPS 169-8