DROPS / 169 / 8

Falling in Lace by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Lace” med glatstrik og kant med hulmønster og retstrik.

DROPS Design: Model nr la-026
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål (efter strækning): Ca 154 cm langs kanten øverst og ca 50 cm målt fra nakken midt bagpå.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio
100 g f.nr 7120, lys grågrøn

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 - OBS! Læs om strikkefastheden under.
----------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silk
fra 42.00 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 42.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 42.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 84kr. Læs mere.

Instruktioner

STRIKKEFASTHEDEN:
Sjalet skal fugtes og strækkes i mål bagefter så strikkefastheden er ikke så vigtig, men for at få en fornemmelse om der strikkes for løst /fast strik en glatstrikket prøve på p 3 og få ca 24 m x 32 p på 10 x 10 cm.

Se diag A.1 til A.3. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS:
Det tages 1 m ud ved at slå om p. På næste p strikkes omslaget drejet vrang (dvs i bagerste led af m i stedet for i forreste) så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra nakken og ned.
Slå 72 m op på rundp 3 med Lace, sæt 2 mærketråde i arb på hver side af de midterste 60 m. Fortsæt i glatstrik og 1 kantm i RETSTRIK – se forkl over, i hver side af arb - SAMTIDIG tages der ud således – læs UDTAGNINGSTIPS!
Tag 1 m ud i hver side indenfor 1 kantm retstrik på hver p og tag 1 m ud på hver side af de midterste 60 m på hver 2.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt således til der er taget ud i alt 48 gange på hver side af de 60 m og 96 gange i hver side = 360 m på p. Nu strikkes der 2 p retstrik, SAMTIDIG tages der 3 m ud jævnt fordelt på 1.p i retstrikningen = 363 m. Arb måler nu ca 30 cm midt bagpå.
Fortsæt med mønster således fra retsiden: 1 kantm retstrik, A.1 (= 10 m), A.2 (= 10 m) 34 gange i bredden, A.3 (= 11 m), 1 kantm retstrik. Gentag A.1-A.3 totalt 4 gange i højden. Arb måler ca 43 cm. Luk af med picot.

AFLUKNINGSKANT MED PICOT:
Luk de 2 første m på p af. (* stik højre pind ind mellem de 2 første m på venstre p (dvs mellem maskerne på p, ikke gennem maskerne), lag 1 omslag om højre p, træk omslaget frem mellem maskerne og sæt omslaget på venstre p *, gentag fra *-* 2 gange til (= 3 nye m på venstre p). ** Strik første m på venstre p ret, løft første m på højre p over sidste m som blev strikket **), gentag fra **-** totalt 7 ganger og gentag fra (-) langs hele sjalet til der er 1 m tilbage. Klip tråden og træk den gennem sidste m.

STRÆKNING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemvådt. Press forsigtig vandet af sjalet – det må ikke vrides. Derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne endnu mere vand - sjalet vil nu bare være lidt fugtig. Læg sjalet på et gulvtæppe eller en madras – træk det forsigtig ud i mål. Sjalet skal måle ca 50 cm fra nakken midt bagpå. Sæt knappenåle langs kanterne og sæt også 1 knappenål i hver af picoterne i aflukningskanten, så de kommer tydeligere frem. Lad sjalet tørre. Gentag processen hver gang tøjet vaskes.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 29.04.2016
Rettelse på aflukningskant.

= tag 1 m løst af p, 1 ret, løft den løse m over
= tag 1 m løst af p, 2 m ret sammen, løft den løse m over.
= slå om mellem 2 m. På næste p strikkes omslaget ret. Der skal blive hul!

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 169-8) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (42)

Cristina De Filippis 01.11.2019 - 20:44:

Io non riesco a capire come si fanno gli aumenti...

DROPS Design 01.11.2019 kl. 23:29:

Buonasera Cristina, gli aumenti vanno lavorati su tutti i ferri, all'interno della maglia di vivagno, e un ferro si e uno no ai lati delle 60 maglie centrali. Ci riscriva se ha ancora bisogno di aiuto. Buon lavoro!

Paula 11.10.2019 - 22:47:

Bonjour, J'ai une question sur les augmentations. Il faut augmenter 1 m de chaque côté des 60 m centrales tous les 2 rangs. Est-ce que l'augmentation de fait avant le marqueur ? C'est-à-dire, on arrive au marqueur, on fait une augmentation, in tricote les 60 mailles centrales, marqueur et ensuite une autre augmentation ? C'est ça ? Merci beaucoup !

DROPS Design 14.10.2019 kl. 09:03:

Bonjour Paula, pas exactement, vous tricotez jusqu'au marqueur, augmentez 1 m, glissez le marqueur, tricotez les 60 m, glissez le marqueur, augmentez 1 m = les 60 m entre les marqueurs ne vont pas augmenter, on va augmenter seulement avant et après ces 60 m. Bon tricot!

Hanne Gram 17.09.2019 - 08:36:

Kan det være rigtigt, at sjalet, uden at trække i det, kun måler 15cm i længden ved nakken, når udtagningens er færdige?

DROPS Design 17.09.2019 kl. 15:41:

Hej Hanne, hvis du strikker i DROPS Lace og overholder strikkefastheden, så får du målene som står i opskriften (altså 43 cm inden Picotkanten). Efter det beskriver vi hvordan man gør sjalet vådt og trækker det ud i de rigtige mål. Sørg for at du ikke strikker for stramt. God fornøjelse!

Madeline 23.08.2019 - 13:42:

I’m about to start working on this beautiful shawl but before I do I just want to clarify that all the increases occur before the lace section starts.

DROPS Design 23.08.2019 kl. 14:50:

Dear Madeline, correct, when all increases are done there are 363 sts and you work the lace pattern following the diagrams. Happy knitting!

Ann Waller 19.07.2018 - 19:19:

Do you increase on the second stitch in on both ends of wrong side rows as well as right side rows

DROPS Design 20.07.2018 kl. 07:59:

Hi Ann, Yes, you increase inside the edge stitch on both sides every row - so both right and wrong side and on each side of the mid-stitch every 2nd row. Happy knitting!

Hélène 06.04.2018 - 22:37:

Bonjour, Quand il est indiqué: Tricoter maintenant 1 côte mousse, EN MÊME TEMPS, répartir 3 augmentations au 1er rang = 363 m. Cela veut-il bien dire que l'on fait 2 rangs à l'endroit à la suite l'un de l'autre? Comment doit-on répartir les 3 augmentations? Merci d'avance pour ce beau patron et pour vos éclaircissements.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:19:

Bonjour Hélène, tout à fait, on tricote 2 rangs endroit: 1 sur l'endroit en répartissant 3 augmentations - voir ici et 1 sur l'envers. Bon tricot!

Denise 19.03.2018 - 15:44:

Dans le diagramme drops 169 8 a2 et a1 rang 7 que veut dire la fin du rang le carré non fermé et le a3 rang 7 le carré sorti du diagramme. Merci

DROPS Design 19.03.2018 kl. 16:29:

Bonjour Denise, la dernière maille de A.1 va être tricotée avec la les 2 premières m de A.2 (le jeté remplace cette maille) et la dernière maille de A.2 sera tricotée avec les 2 premières m de A.3 (le jeté remplace cette maille). Bon tricot!

Dagmar 05.03.2018 - 18:13:

Hej jeg har et spørgsmål ang. Mønsteret. Skal jeg kun strikke A1 og A2 34 gange og kun A3 1 gang på hver pind? Jeg har 363 masker hvordan kan jeg så gentage mønsteret 34 gange a’ 20 masker Med venlig hilsen Dagmar Skovbo

DROPS Design 17.05.2018 kl. 15:35:

Hej Dagmar, du har 363 masker, strikker 1 kantmaske, A.1-1gang(10m), A.2-34gange 10=340m, A.3-1gang (11m), 1 kantmaske = ialt 363 masker. God fornøjelse!

FRANCoise 06.02.2018 - 13:39:

C’est beaucoup plus clair Merci beaucoup

Francoise 05.02.2018 - 14:29:

Bonjour j'ai une question concernant les augmentations. Faut il faire les augmentations uniquement sur le rang endroit? Auquel cas cela donne une augmentation tous les deux rangs à chaque extrémité et tous les 4 rangs de chaque côté des marqueurs? Merci de vos conseils

DROPS Design 05.02.2018 kl. 16:50:

Bonjour Françoise, on augmente 1 m de chaque côté tous les rangs et 1 m de chaque côté des 60 m tous les 2 rangs, on va donc augmenter 4 m tous les rangs sur l'endroit et 2 m tous les rangs sur l'envers. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 169-8