DROPS / 166 / 45

Victorian Charm by DROPS Design

Gebreide DROPS stola met kantpatroon van "Lace" of "BabyAlpaca Silk".

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek, sjaal, stola,

DROPS design: Model nr. la-024
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maten: ongeveer 32 cm breed en 160 cm lang
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 8105, ijsblauw
Of gebruik:
DROPS BABYALPACA SILK
200 gr. kleur nr. 8112, ijsblauw

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3 mm – LET OP: lees over de STEKENVERHOUDING hieronder!

STEKENVERHOUDING:
Deze stola wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 24 st x 32 nld in tricotst met nld 3 mm = ongeveer 10 x 10 cm. Lees OPSPANNEN BIJ ANDER GAREN.
----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1-A.12. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

OPSPANNEN BIJ ANDER GAREN:
Als u een ander garen van garengroep A gebruikt dan Lace, hoeft u het werk niet op te spannen om de juiste maten te krijgen, maar u kunt het vochtig maken, in vorm trekken en laten drogen.
Herhaal dit proces elke keer dat u het werk wast.
----------------------------------------------------------

STOLA:
Wordt in 2 verschillende delen gebreid die later in het midden aan elkaar genaaid/gemaasd worden.

DEEL 1:
Zet 115 st op met rondbreinld 3 mm en Lace of BabyAlpaca Silk. Brei 2 nld recht (1e nld = goede kant). Brei telpatronen A.1-A.3 als volgt: 3 kant st in RIBBELST - zie uitleg boven, A.1 over 18 st, herhaal A.2 tot er 22 st over zijn, A.3 over 19 st en 3 kant st in ribbelst. Brei telpatronen A.1-A.3 1 keer in de hoogte = 79 st.
Brei telpatroon A.4 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.4 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon (brei op de nld met alleen omsl en 2 r samen de laatste st r) en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.4 1 keer in de hoogte.
Brei telpatronen A.5-A.7 als volgt: 3 kant st in ribbelst, A.5 over 12 st, herhaal A.6 tot er 16 st over zijn, A.7 over 13 st en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.5-A.7 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.4 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.4 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.4 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.8 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.8 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.8 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.9 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.9 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.9 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.10 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.10 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei dan patroon A.10 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.11 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.11 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei volgens telpatroon A.11 tot het werk ongeveer 76 cm meet als u het licht oprekt, pas zo aan dat het na een hele herhaling in de hoogte is.
Brei telpatroon A.12 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.12 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon (brei op de nld met alleen omsl en 2 r samen de laatste st r) en 3 kant st in ribbelst. Brei telpatroon A.12 1 keer in de hoogte en zet de st op een hulpdraad of kant ze af - LEES AFWERKING.

DEEL 2:
Zet 115 st op met nld 3 mm en Lace of BabyAlpaca Silk. Brei 2 nld recht (1e nld = goede kant).
Brei telpatronen A.1-A.3: 3 kant st in ribbelst, A.1 over 18 st, herhaal A.2 tot er 22 st over zijn, A.3 over 19 st en 3 kant st in ribbelst. Brei telpatronen A.1-A.3 1 keer in de hoogte = 79 st.
Brei telpatroon A.4 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.4 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.4 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.8 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.8 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.8 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.9 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.9 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.9 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.10 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.10 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei dan patroon A.10 1 keer in de hoogte.
Brei telpatronen A.5-A.7 als volgt: 3 kant st in ribbelst, A.5 over 12 st, herhaal A.6 tot er 16 st over zijn, A.7 over 13 st en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.5-A.7 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.4 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.4 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon (brei op een nld met alleen omsl en 2 r samen de laatste st r) en 3 kant st in ribbelst. Brei patroon A.4 1 keer in de hoogte.
Brei telpatroon A.11 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.11 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon en 3 kant st in ribbelst. Brei volgens telpatroon A.11 tot het werk ongeveer 76 cm meet als u het licht oprekt, pas zo aan dat het na een hele herhaling in de hoogte is en brei evenveel patroonherhalingen van A.11 als op deel 1.

Brei telpatroon A.12 als volgt: 3 kant st in ribbelst, herhaal A.12 tot er 4 st over zijn, 1 st als de eerste st in het telpatroon (brei op een nld met alleen omsl en 2 r samen de laatste st r) en 3 kant st in ribbelst. Brei dan patroon A.12 1 keer in de hoogte. Zet de st op een hulpdraad of kant alle st af.

AFWERKING:
Gebruik maassteken/kitchenersteek en naai deel 1 aan deel 2. Als u de steken afgekant hebt, naai dan de twee afkantranden aan elkaar.

OPSPANNEN:
Leg de stola in lauw water totdat hij door en door nat is. Duw het water er voorzichtig uit - niet wringen – en rol de stola dan in een handdoek om er nog meer water uit te duwen. De stola is nu alleen nog vochtig – Als u een ander garen dan Alpaca gebruikt, lees dan OPSPANNEN ANDER GAREN boven.
Plaats de stola op een kleed of matras en rek hem voorzichtig op tot de juiste maten. Zet vast met spelden en laat goed drogen.
Herhaal dit proces elke keer als u de stola wast.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= r aan de verkeerde kant, av aan de goede kant

Heike Rohn 09.10.2017 - 20:29:

Guten Tag, was ist bitte der Unterschied zwischen Teil 1 und Teil 2? Kann ich einfach zwei Teile 1 stricken? Danke!

DROPS Design 10.10.2017 kl. 09:31:

Liebe Frau Rohn, die Diagramme sind nicht in den gleichen Order unter beiden Teilen. Viel Spaß beim stricken!

Wilma Brouwer 04.12.2015 - 13:53:

Ben bezig met 166-45, klopt het dat in patroon A4, dat ik de omslagen en overhalingen/ samenbreien op de verkeerde kant komt? Er zijn meerdere patroontjes dat ik op de verkeerde kant dit moet doen.

DROPS Design 07.12.2015 kl. 13:30:

Hoi Wilma. De patronen A.1, 2 en 3 eindigen met een naald op de goede kant. Daarom begint A.4 ook met een naald op de verkeerde kant en de omslagen/samenbreien komen dan op de goede kant.

Sandrine GERARD 27.10.2015 - 13:10:

Bonjour, j'aimerais réaliser cette étole mais j'ai l'impression que les diagrammes A5 et A6 comportent des erreurs. En effet les rangs 19 et 25 sont décalés et terminent pas 1 jeté, un surjet double et un jeté. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 27.10.2015 kl. 15:03:

Bonjour Mme Gérard, les diagrammes A.5 et A.6 sont justes: la dernière m de A.5 se tricote avec les 2 premières m de A.6, la dernière m de A.6 se tricote avec les 2 premières m du A.6 suivant et la dernière fois avec les 2 premières m de A.7 - et ce, sur ces 2 rangs. Bon tricot!

Barb Barraclough 26.06.2015 - 16:57:

Lovely shawl reminds me of Estonian lace without being so 'busy' in patterns.

Rosa 26.06.2015 - 13:28:

Hola, falta el diagrama, no se ve. Un saludo.

Centina 15.06.2015 - 12:17:

Leuk patroon om er een topje van te maken!

E. M. 08.06.2015 - 23:10:

Wat een juweeltje

E. M. 08.06.2015 - 23:09:

Zeer mooi kantwerk

Laat een opmerking achter voor DROPS 166-45