DROPS / 150 / 38

Silver Mist by DROPS Design

Gebreide DROPS omslagdoek in ribbelst met kantpatroon van ”Lace”.

DROPS design: Model nr. la-017
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maat: ongeveer 65 cm hoog vanaf de hals naar beneden gemeten langs de middelste st.
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 0501, lichtgrijs

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3.5 mm – LET OP: lees STEKENVERHOUDING onder.

STEKENVERHOUDING:
Deze omslagdoek wordt nat gemaakt en opgerekt tot de juiste maat na het breien. De stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen wanneer u te los of te vast breit, kunt u ongeveer een stekenverhouding aanhouden van 23 st x 30 nld in tricotst met nld 3.5 mm = ongeveer 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (33)

----------------------------------------------------------
RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld):
brei alle nld recht.

KANTPATROON:
Nld 1-7: recht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant
Nld 8 (aan de verkeerde kant): * 2 st r samen, 1 omsl *, herhaal van *-*.
Nld 9-12: recht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant
Herhaal steeds deze 12 nld.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Alle meerderingen worden gemaakt aan de goede kant. Meerder 4 st (1 st aan elke kant, 2 st in het midden) elke nld aan de goede kant als volgt: 3 st in ribbelst, 1 omsl, brei tot de st met de markeerder (= mid st), 1 omsl, 1 st r (= mid st), 1 omsl, brei tot er 3 st over zijn op de nld, 1 omsl, 3 st in ribbelst. Brei in de volgende nld (aan de verkeerde kant) alle st recht incl. de omsl.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld zodat alle st goed op de nld passen. De omslagdoek wordt vanaf middenachter naar beneden en naar de zijkanten gebreid.
Zet 7 st op met rondbreinld 3.5 mm en Lace. Plaats 1 markeerder in de 4e st (= mid st) en neem de markeerder in de mid st steeds mee naar boven. Brei 1e nld als volgt (= goede kant): 3 st in RIBBELST - lees uitleg boven, 1 omsl, 1 st r (= mid st met markeerder), 1 omsl, 3 st in ribbelst = 9 st. Brei dan in KANTPATROON – zie boven – met 3 st in ribbelst aan elke kant en meerder TEGELIJKERTIJD 4 st elke nld aan de goede kant - Lees TIP VOOR HET MEERDEREN! Ga verder met meerderen tot er 229 st op de nld staan. Het werk meet ongeveer 37 cm gemeten in de breirichting vanaf de opzetrand tot de nld. Brei nu als volgt: 3 st in ribbelst, A.1, A.2 over de volgende 108 st, brei tot er 2 st over zijn voor de mid st, brei A.3, 1 st in ribbelst (= mid st), A.1, A.2 over de volgende 108 st tot er 5 st over zijn, brei A.3 en 3 st in ribbelst. Ga verder en brei volgens A.1/A.2/A.3 tot de telpatronen in totaal 4 keer in de hoogte zijn gebreid. Elke keer dat A.1/A.2/A.3 een keer in de hoogte is gebreid, is er ruimte voor 2 patroonherhalingen meer van A.2 tussen A.1 en A.3 aan elke kant van de mid st – meerder TEGELIJKERTIJD in de laatste nld van de laatste herhaling (= verkeerde kant) 8 st gelijkmatig door 2 st te breien in 1 st = 301 st. Brei 2 ribbels in ribbelst over alle st (denk erom te meerderen als hiervoor aan elke kant en in het midden), kant dan alle st af.

KANTEN RAND:
Zet 8 st op met rondbreinld 3.5 mm en Lace. Brei heen en weer volgens A.4, brei TEGELIJKERTIJD de rand samen met de omslagdoek – begin aan de bovenkant van de omslagdoek en zet de rand vast langs de linker schuine rand tot de punt. Brei de rand als volgt aan de omslagdoek vast - elke nld aan de goede kant: neem de buitenste st in de voorste lus van de omslagdoek op met de rechter nld, brei de eerste st van de linker nld (1e st in A.4), haal de nieuwe st hierover en brei de rest van de nld.
Brei als de kanten rand langs de hele schuine rand gebreid is tot aan de punt onder in ribbelst over alle st en kant TEGELIJKERTIJD 1 st af aan begin van elke nld aan de verkeerde kant; ga verder in ribbelst tot alle st afgekant zijn.

Herhaal langs de rechterkant van de omslagdoek maar brei nu volgens A.5. Brei de rand aan de omslagdoek als volgt - elke nld aan de verkeerde kant: neem de buitenste st op in voorste lus van omslagdoek met rechter nld, brei eerste st van linker nld (1e st van A.5), haal de nieuwe st hierover, brei de rest van de nld.
Naai de afkantranden van A.4 en A.5 aan elkaar aan de onderkant van de punt.

Leg de omslagdoek op een matras of tapijt – rek op tot de juiste maat en zet vast met spelden. LET OP: plaats eerst een speld aan de uiteinden van de lange zijde, en dan een speld in elke patroonherhaling van de rand en in de middelste steek aan de onderkant; zo krijgt u de mooie puntjes. Laat de omslagdoek drogen. Herhaal dit opspannen iedere keer als de omslagdoek gewassen is.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= recht aan de verkeerde kant
= 2 st r samen
= 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh
= kant af 1 st
= 1 omsl tussen 2 st

Lisa 04.03.2019 - 16:47:

Und in einer der vorherigen Antworten heißt es, man müsse auf jeder Seite der Mittelmasche 150 M haben, ich habe aber 154 M, denn in den letzten zwei Krausrippen sollte doch auch noch zugenommen werden, oder nicht? Vielen Dank vorab :-)

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:37:

Liebe Lisa, ja genau Maschenanzahl stimmt, Sie wiederholen dann A.4 insegamt 25 Mal und dann bei der letzten Rapport von A.4 wenn alle Maschen vom Tuch zusammen mit der Bordüre gestrickt sind, stricken Sie kraus rechts über alle Maschen, und gleichzeitig ketten Sie 1 M am Anfang jeder Rückreihe ab bis alle Maschen der Bordüre abgekettet sind. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 04.03.2019 - 16:46:

Vielen Dank für die schnelle Antwort, genau so ist es ja auch in der Anleitung beschrieben, und die verstehe ich eben nicht ;-)... Das Video startet auch leider nicht am Anfang, wo wahrscheinlich mein Denkfehler liegt. Muss ich in der ersten Reihe nur die erste Masche verbinden? An welcher Stelle verbinde ich denn die zweite Masche?

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:32:

Liebe Lisa, am Anfang jeder Hinreihe fassen Sie 1 M vom Tuch auf, und diese Masche wird dann mit der 1. M von der Bordüre abgenommen, und so weiter stricken, dh bei der Rückreihe stricken Sie das Diagram wie gezeigt (links nach rechts) und am Anfang jeder Hinreihe 1 M vom Tuch auffassen und mit der 1. M von der Bordure abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 04.03.2019 - 15:56:

Liebes Drops-Team, das ist mein erstes Tuch und ich konnte der Anleitung bis zur Bordüre auch gut folgen, aber an dieser verzweifle ich noch :-( ... Gibt es vielleicht ein Video, in dem man den Anfang sehen kann? Ich verstehe die Anweisung nicht, wie der Rand mit der Bordüre verbunden werden soll.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 16:22:

Liebe Lisa, in diesem Video wird es gezeigt, wie Sie die Bordüre und dem Tuch zusammenstricken, dh in jeder Hinreihe fassen Sie 1 M vom Tuch auf, die erste M der linken Nadel (Bordüre/A.4) stricken, und die aufgefassene Masche über die gestrickte Maschen überziehen. Viel Spaß beim stricken!

Christel Zondagh 15.12.2017 - 10:46:

Thanks for the previous answer. I am still battling with the lace edge. Do I have to attach the last stitch of the wrong side row to the edge as well or only the first stitch of the RS row?

DROPS Design 15.12.2017 kl. 11:06:

Dear Mrs Zondagh, when working lace edge together with shawl, at the beginning of RS rows worked on lace edge, pick up 1 st from shawl with right needle, work the first st on left needle (= 1st st in A.4 for the lace edge) and pass the picked up st from shawl over the worked stitch, work remaining sts on row, turn and work WS row. Along right side of shawl, from WS: pick up a stitch from shawl, work 1st st on lace edge (= 1st st in A.5) and pass the picked up st over the worked st, work remaining st on row, turn and work next row from RS. Happy knitting!

Christel 29.10.2017 - 21:01:

Hi, regarding the lace edge: 1.How many "leaves on one side of the shawl? 2. Are there 154 stitches on each side of the shawl? 3. Do you have to attach every row to the edge of the shawl? 4. Is there a tutorial on something similar?

DROPS Design 26.11.2017 kl. 17:21:

Dear Christel, according to the pattern, after the last row of the body of the shawl, you should have 301 stitch on the row, that makes 150 stitch on both side and the middle stitch. Yes, you have to attach the edge to the body by knitting the first stitch of every RS row together a stitch from teh body. I hope this helps. Happy knitting!

Hilde 29.08.2017 - 09:45:

Er staat: Ga verder en brei volgens A.1/A.2/A.3 tot de telpatronen in totaal 4 keer in de hoogte zijn gebreid. houden we nog rekening met de middenste steek? wordt daar nog een omslag gebreid?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 16:07:

Hallo Hilde, Jazeker, de middensteek brei je daarnaast ook gewoon verder zoals in de tekst staat.

Christel 25.05.2017 - 21:55:

Hi! 1. I understand that there is an increase of 8 stitches after every A1, A2, A3 repetition. So after 4 times in total, I would have increased it by 32 stitches. And then 8 more before I start the lace edge. But where do the rest come from to get to 301 stitches? 2. When doing A1, A2, A3, must I start every row with 3 sts in garter stitch? Even the pearl rows? Thanks!

DROPS Design 26.05.2017 kl. 11:03:

Dear Christel, you are working A.1, A.2 and A.3 on both sides of the middle st, ie you will inc 8 sts in diagrams on each side = 16 sts inc for every repeat in height. You work diagrams 4times in height x 16 sts inc = 64 sts inc + 229 sts + 8 sts inc evenly on last row from WS = 301 sts. Happy knitting!

Jacqueline Caillot 29.05.2016 - 09:31:

Je comprends que ma question à déjà été posée mais je ne sais pas traduire...mon problème concerne le point fantaisie et le rang 8 car je n' ai pas un nombre pair: 3 mousse + 7m +1 m centrale +7m + 3 mousse Merci pour votre aide

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:44:

Bonjour Mme Caillot, vous augmentez 4 m tous les 2 rangs (= tous les rangs sur l'endroit), au rang 8, vous avez augmentez 4 x (rangs 1,3,5 et 7) et vous avez 25 m, tricotez: 3 m end, (*2 m ens à l'end, 1 jeté* répétez de *-* et terminez par 1 m end)), la m centrale, répétez de (à) et 3 m end. Bon tricot!

Reidun Pettersen 14.08.2015 - 16:46:

I sjal nr150-38 skal blonden strikkes sammen meb sjalet. Det står at det skal plukke opp 1m fra høyre og så strikke det sammen med 1 maske fra venstre. Jeg fårstår det, men hva gjør jeg videre??

DROPS Design 01.10.2015 kl. 16:51:

Hej, Jo men så vender du bare og strikker tilbage over blonden. Således strikker du frem og tilbage over blonden og strikker den sammen med kanten på andenhver p. God fornøjelse!

Eva 05.07.2015 - 14:07:

Ich komme mit dem Lochmuster nicht klar. Ich habe 3 M kraus rechts als Rand, dann eine ungerade Zahl M, dann 1 Mittelmasche, wieder eine ungerade Zahl M und dann die 3 M Rand. Wie kann ich da Lochmuster *2 M re zusammen, 1 Umschlag* stricken? Dafür brauche ich doch eine gerade Anzahl M.

DROPS Design 06.07.2015 kl. 11:11:

Sie stricken die M, die übrig bleibt, einfach re. Auf diese Weise erscheint das Muster dann auch jeweils beidseitig symmetrisch.

Laat een opmerking achter voor DROPS 150-38