DROPS / 150 / 38

Silver Mist by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Lace” med riller og hullmønster.

DROPS Design: Modell nr la-017
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 65 cm målt fra nakken og ned langs midtmasken.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio
100 g f.nr 0501, lys grå

DROPS RUNDP (80 cm) NR 3,5 – NB: Les om Strikkefastheten under!

STRIKKEFASTHETEN:
Sjalet skal fuktes og strekkes i mål etterpå så strikkefastheten er ikke så viktig, men for å få en fornemmelse om det strikkes for løst / fast, strikk en glattstrikket prøve på p 3,5, det skal bli ca 23 m x 30 p på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 40.00 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 40.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 40.00 kr /50g
Strikk rett på hver p.

HULLMØNSTER:
1.-7.p: Riller.
8.p (fra vrangen): * 2 m rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-*.
9.-12.p: Riller.
Gjenta disse 12 p oppover.

ØKETIPS:
Alle økninger gjøres fra retten. Det økes 4 m (1 m i hver side, 2 m i midten) på hver p fra retten slik: 3 rillem, 1 kast, strikk til m med merke (= midtm), 1 kast, 1 r (= midtm), 1 kast, strikk til det gjenstår 3 m på p, 1 kast, 3 rillem. På neste p (alle p fra vrangen) strikkes det HULLMØNSTER, kastene strikkes rett.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Sjalet strikkes fra midt bak og nedover.
Legg opp 7 m på rundp 3,5 med Lace. Sett 1 merke i den 4.m (= midtm) og la det følge med i midtm oppover. Strikk 1.p slik (= retten): 3 m RILLE - les forkl over, 1 kast, 1 r (= midtm med merke), 1 kast, 3 rillem = 9 m. Deretter strikkes det HULLMØSTER med 3 rillem i hver side - SAMTIDIG som det økes 4 m på hver p fra retten - LES ØKETIPS. Fortsett økningene til det er 229 m på p. Arb måler ca 37 cm målt i strikkeretning fra oppleggskant til strikkepinnen. Nå strikkes det videre slik: 3 m rille, A.1, A.2 over de neste 108 m, strikk til det gjenstår 2 m før midtm, strikk A.3, 1 m rille (= midtmaske), A.1, A.2 over de neste 108 m til det gjenstår 5 m, strikk A.3 og 3 m rille. Fortsett å strikke etter A.1/A.2/A.3 til diag er strikket totalt 4 ganger i høyden. For hver gang A.1/A.2/A.3 er strikket 1 gang i høyden blir det plass til 2 rapporter til av A.2 mellom A.1 og A.3 på hver side av midtm - SAMTIDIG på siste p av siste rapport (= vrangen) økes det 8 m jevnt fordelt ved å strikke 2 m i 1 m = 301 m. Strikk 2 riller over alle m (husk økninger som før i hver side og midt på), fell av.

BLONDEKANT:
Legg opp 8 m på rundp 3,5 med Lace. Strikk frem og tilbake etter A.4, SAMTIDIG strikkes kanten sammen med sjalet – start øverst på sjalet og strikk kanten fast langs venstre skråside ned til spissen. Kanten strikkes fast til sjalet slik – på hver p fra retten: Plukk opp den ytterste m i ytterste ledd fra sjalet med høyre p, strikk første m fra venstre p (1.m i A.4), løft den nye m over, strikk p ut.
Når blondekanten er strikket helt ned til spissen av sjalet strikkes det riller over alle m, SAMTIDIG felles det av 1 m på beg av hver p fra vrangen, fortsett med riller til alle m er felt av

Gjenta langs den høyre siden av sjalet, men nå strikkes det etter A.5. Kanten strikkes fast til sjalet slik – på hver p fra vrangen: Plukk opp den ytterste m i ytterste ledd fra sjalet med høyre p, strikk første m fra venstre p (1 m. i A.5), løft den nye m over, strikk p ut.
Sy sammen avfellingskantene på A.4 og A.5 nederst i spissen.

STREKKING:
Legg sjalet i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktig ut vannet fra sjalet – det må ikke vris, deretter rulles sjalet i et håndkle og klemmes for å fjerne mere vann - sjalet vil nå bare være litt fuktig. Legg sjalet på et gulvteppe eller en madrass – trekk det forsiktig ut i mål til en fin trekant og bruk knappenåler til å feste med. NB: 1 knappenål i den ytterste m i hver side av sjalet, langs etter de 2 skrå sidene settes det 1 knappenål i midten av hver rapport og 1 nål i midt-m (= nederst i spissen på sjalet), trekk litt ved hver nål slik at kanten formes til små spisser. La sjalet tørke slik. Gjenta prosessen hver gang sjalet har blitt vasket.

= ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over.
= fell av 1 m
= 1 kast mellom 2 m

Lisa 04.03.2019 - 16:47:

Und in einer der vorherigen Antworten heißt es, man müsse auf jeder Seite der Mittelmasche 150 M haben, ich habe aber 154 M, denn in den letzten zwei Krausrippen sollte doch auch noch zugenommen werden, oder nicht? Vielen Dank vorab :-)

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:37:

Liebe Lisa, ja genau Maschenanzahl stimmt, Sie wiederholen dann A.4 insegamt 25 Mal und dann bei der letzten Rapport von A.4 wenn alle Maschen vom Tuch zusammen mit der Bordüre gestrickt sind, stricken Sie kraus rechts über alle Maschen, und gleichzeitig ketten Sie 1 M am Anfang jeder Rückreihe ab bis alle Maschen der Bordüre abgekettet sind. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 04.03.2019 - 16:46:

Vielen Dank für die schnelle Antwort, genau so ist es ja auch in der Anleitung beschrieben, und die verstehe ich eben nicht ;-)... Das Video startet auch leider nicht am Anfang, wo wahrscheinlich mein Denkfehler liegt. Muss ich in der ersten Reihe nur die erste Masche verbinden? An welcher Stelle verbinde ich denn die zweite Masche?

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:32:

Liebe Lisa, am Anfang jeder Hinreihe fassen Sie 1 M vom Tuch auf, und diese Masche wird dann mit der 1. M von der Bordüre abgenommen, und so weiter stricken, dh bei der Rückreihe stricken Sie das Diagram wie gezeigt (links nach rechts) und am Anfang jeder Hinreihe 1 M vom Tuch auffassen und mit der 1. M von der Bordure abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 04.03.2019 - 15:56:

Liebes Drops-Team, das ist mein erstes Tuch und ich konnte der Anleitung bis zur Bordüre auch gut folgen, aber an dieser verzweifle ich noch :-( ... Gibt es vielleicht ein Video, in dem man den Anfang sehen kann? Ich verstehe die Anweisung nicht, wie der Rand mit der Bordüre verbunden werden soll.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 16:22:

Liebe Lisa, in diesem Video wird es gezeigt, wie Sie die Bordüre und dem Tuch zusammenstricken, dh in jeder Hinreihe fassen Sie 1 M vom Tuch auf, die erste M der linken Nadel (Bordüre/A.4) stricken, und die aufgefassene Masche über die gestrickte Maschen überziehen. Viel Spaß beim stricken!

Christel Zondagh 15.12.2017 - 10:46:

Thanks for the previous answer. I am still battling with the lace edge. Do I have to attach the last stitch of the wrong side row to the edge as well or only the first stitch of the RS row?

DROPS Design 15.12.2017 kl. 11:06:

Dear Mrs Zondagh, when working lace edge together with shawl, at the beginning of RS rows worked on lace edge, pick up 1 st from shawl with right needle, work the first st on left needle (= 1st st in A.4 for the lace edge) and pass the picked up st from shawl over the worked stitch, work remaining sts on row, turn and work WS row. Along right side of shawl, from WS: pick up a stitch from shawl, work 1st st on lace edge (= 1st st in A.5) and pass the picked up st over the worked st, work remaining st on row, turn and work next row from RS. Happy knitting!

Christel 29.10.2017 - 21:01:

Hi, regarding the lace edge: 1.How many "leaves on one side of the shawl? 2. Are there 154 stitches on each side of the shawl? 3. Do you have to attach every row to the edge of the shawl? 4. Is there a tutorial on something similar?

DROPS Design 26.11.2017 kl. 17:21:

Dear Christel, according to the pattern, after the last row of the body of the shawl, you should have 301 stitch on the row, that makes 150 stitch on both side and the middle stitch. Yes, you have to attach the edge to the body by knitting the first stitch of every RS row together a stitch from teh body. I hope this helps. Happy knitting!

Hilde 29.08.2017 - 09:45:

Er staat: Ga verder en brei volgens A.1/A.2/A.3 tot de telpatronen in totaal 4 keer in de hoogte zijn gebreid. houden we nog rekening met de middenste steek? wordt daar nog een omslag gebreid?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 16:07:

Hallo Hilde, Jazeker, de middensteek brei je daarnaast ook gewoon verder zoals in de tekst staat.

Christel 25.05.2017 - 21:55:

Hi! 1. I understand that there is an increase of 8 stitches after every A1, A2, A3 repetition. So after 4 times in total, I would have increased it by 32 stitches. And then 8 more before I start the lace edge. But where do the rest come from to get to 301 stitches? 2. When doing A1, A2, A3, must I start every row with 3 sts in garter stitch? Even the pearl rows? Thanks!

DROPS Design 26.05.2017 kl. 11:03:

Dear Christel, you are working A.1, A.2 and A.3 on both sides of the middle st, ie you will inc 8 sts in diagrams on each side = 16 sts inc for every repeat in height. You work diagrams 4times in height x 16 sts inc = 64 sts inc + 229 sts + 8 sts inc evenly on last row from WS = 301 sts. Happy knitting!

Jacqueline Caillot 29.05.2016 - 09:31:

Je comprends que ma question à déjà été posée mais je ne sais pas traduire...mon problème concerne le point fantaisie et le rang 8 car je n' ai pas un nombre pair: 3 mousse + 7m +1 m centrale +7m + 3 mousse Merci pour votre aide

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:44:

Bonjour Mme Caillot, vous augmentez 4 m tous les 2 rangs (= tous les rangs sur l'endroit), au rang 8, vous avez augmentez 4 x (rangs 1,3,5 et 7) et vous avez 25 m, tricotez: 3 m end, (*2 m ens à l'end, 1 jeté* répétez de *-* et terminez par 1 m end)), la m centrale, répétez de (à) et 3 m end. Bon tricot!

Reidun Pettersen 14.08.2015 - 16:46:

I sjal nr150-38 skal blonden strikkes sammen meb sjalet. Det står at det skal plukke opp 1m fra høyre og så strikke det sammen med 1 maske fra venstre. Jeg fårstår det, men hva gjør jeg videre??

DROPS Design 01.10.2015 kl. 16:51:

Hej, Jo men så vender du bare og strikker tilbage over blonden. Således strikker du frem og tilbage over blonden og strikker den sammen med kanten på andenhver p. God fornøjelse!

Eva 05.07.2015 - 14:07:

Ich komme mit dem Lochmuster nicht klar. Ich habe 3 M kraus rechts als Rand, dann eine ungerade Zahl M, dann 1 Mittelmasche, wieder eine ungerade Zahl M und dann die 3 M Rand. Wie kann ich da Lochmuster *2 M re zusammen, 1 Umschlag* stricken? Dafür brauche ich doch eine gerade Anzahl M.

DROPS Design 06.07.2015 kl. 11:11:

Sie stricken die M, die übrig bleibt, einfach re. Auf diese Weise erscheint das Muster dann auch jeweils beidseitig symmetrisch.

Kommentér oppskrift DROPS 150-38