DROPS / 150 / 38

Silver Mist by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med rätstickning och hålmönster.

DROPS Design: Modell nr la-017
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 65 cm mätt från nacken och ned längs mittmaskan.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 0501, ljus grå

DROPS RUNDST (80 cm) NR 3,5 – OBS: Läs om Stickfastheten nedan!

STICKFASTHETEN:
Sjalen ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall att det stickas för löst / fast, sticka en slätstickad provlapp på st 3,5, det ska bli ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.

Maskorna stickas räta på alla v.

HÅLMÖNSTER:
VARV 1-7: Rätstickning
VARV 8 (från avigsidan): * 2 m räta tills, 1 omslag *, upprepa *-*.
VARV 9-12: Rätstickning.
Upprepa dessa 12 v.

ÖKNINGSTIPS:
Alla ökningar görs från rätsidan. Det ökas 4 m (1 m i varje sida, 2 m på mitten) på varje v från rätsidan så här: 3 rätst m, 1 omslag, sticka till m med markör (= mittm), 1 omslag, 1 rm (= mittm), 1 omslag, sticka tills det återstår 3 m på st, 1 omslag, 3 rätst m. På nästa v (alla v från avigsidan) stickas det HÅLMÖNSTER, omslagen stickas räta.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Sjalen stickas från mitt bak och nedöver.
Lägg upp 7 m på rundst 3,5 med Lace. Sätt 1 markör i den 4:e m (= mittm) och låt den följa med i mittm. Sticka 1:a v så här (= rätsidan): 3 RÄTST m - läs förkl ovan, 1 omslag, 1 rm (= mittm med markör), 1 omslag, 3 rätst m = 9 m. Sedan stickas det HÅLMÖSTER med 3 rätst m i varje sida - SAMTIDIGT som det ökas 4 m på varje v från rätsidan - LÄS ÖKNINGSTIPS. Fortsätt ökningarna tills det är 229 m på st. Arb mäter ca 37 cm mätt i stickriktningen från uppläggningskanten till stickan. Nu stickas det vidare så här: 3 rätst m, A.1, A.2 över nästa 108 m, sticka tills det återstår 2 m före mittm, sticka A.3, 1 rätst m (= mittmaska), A.1, A.2 över nästa 108 m tills det återstår 5 m, sticka A.3 och 3 rätst m. Fortsätt att sticka efter A.1/A.2/A.3 tills diag har stickats totalt 4 ggr på höjden. För varje gång A.1/A.2/A.3 har stickats 1 gång på höjden blir det plats till 2 rapporter till av A.2 mellan A.1 och A.3 på varje sida av mittm - SAMTIDIGT på sista v av sista rapporten (= avigsidan) ökas det 8 m jämnt fördelat genom att sticka 2 m i 1 m = 301 m. Sticka 4 v rätst över alla m (kom ihåg ökningar som förut i varje sida och mitt på), maska av.

SPETSKANT:
Lägg upp 8 m på rundst 3,5 med Lace. Sticka fram och tillbaka efter A.4, SAMTIDIGT stickas kanten tills med sjalen – börja överst på sjalen och sticka fast kanten längs den vänstra snedsidan ned till spetsen. Kanten stickas fast till sjalen så här – på varje v från rätsidan: Plocka upp den yttersta m i yttersta maskbågen från sjalen med höger st, sticka första m från vänster st (1:a m i A.4), drag den nya m över, sticka v ut.
När spetskanten har stickats ända ned till spetsen av sjalen stickas det rätst över alla m, SAMTIDIGT maskas det av 1 m i början på varje v från avigsidan, fortsätt med rätst tills alla m har maskats av

Upprepa längs den högra sidan av sjalen, men nu stickas det efter A.5. Kanten stickas fast till sjalen så här – på varje v från avigsidan: Plocka upp den yttersta m i yttersta maskbågen från sjalen med höger st, sticka första m från vänster st (1 m. i A.5), drag den nya m över, sticka v ut.
Sy ihop avmaskningskanterna på A.4 och A.5 längst ner i spetsen.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller en madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått till en fin trekant och använd knappnålar att fästa med. OBS: 1 knappnål i den yttersta m i varje sida av sjalen, längs med de 2 sneda sidorna sätts det 1 knappnål i mitten av varje rapport och 1 nål i mitt-m (= längst ner i spetsen på sjalen), drag lite vid varje nål så att kanten formas till små spetsar. Låt sjalen torka så. Upprepa processsen varje gång sjalen har tvättats.

= lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över.
= maska av 1 m
= 1 omslag mellan 2 m

Lisa 04.03.2019 - 16:47:

Und in einer der vorherigen Antworten heißt es, man müsse auf jeder Seite der Mittelmasche 150 M haben, ich habe aber 154 M, denn in den letzten zwei Krausrippen sollte doch auch noch zugenommen werden, oder nicht? Vielen Dank vorab :-)

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:37:

Liebe Lisa, ja genau Maschenanzahl stimmt, Sie wiederholen dann A.4 insegamt 25 Mal und dann bei der letzten Rapport von A.4 wenn alle Maschen vom Tuch zusammen mit der Bordüre gestrickt sind, stricken Sie kraus rechts über alle Maschen, und gleichzeitig ketten Sie 1 M am Anfang jeder Rückreihe ab bis alle Maschen der Bordüre abgekettet sind. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 04.03.2019 - 16:46:

Vielen Dank für die schnelle Antwort, genau so ist es ja auch in der Anleitung beschrieben, und die verstehe ich eben nicht ;-)... Das Video startet auch leider nicht am Anfang, wo wahrscheinlich mein Denkfehler liegt. Muss ich in der ersten Reihe nur die erste Masche verbinden? An welcher Stelle verbinde ich denn die zweite Masche?

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:32:

Liebe Lisa, am Anfang jeder Hinreihe fassen Sie 1 M vom Tuch auf, und diese Masche wird dann mit der 1. M von der Bordüre abgenommen, und so weiter stricken, dh bei der Rückreihe stricken Sie das Diagram wie gezeigt (links nach rechts) und am Anfang jeder Hinreihe 1 M vom Tuch auffassen und mit der 1. M von der Bordure abnehmen. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 04.03.2019 - 15:56:

Liebes Drops-Team, das ist mein erstes Tuch und ich konnte der Anleitung bis zur Bordüre auch gut folgen, aber an dieser verzweifle ich noch :-( ... Gibt es vielleicht ein Video, in dem man den Anfang sehen kann? Ich verstehe die Anweisung nicht, wie der Rand mit der Bordüre verbunden werden soll.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 16:22:

Liebe Lisa, in diesem Video wird es gezeigt, wie Sie die Bordüre und dem Tuch zusammenstricken, dh in jeder Hinreihe fassen Sie 1 M vom Tuch auf, die erste M der linken Nadel (Bordüre/A.4) stricken, und die aufgefassene Masche über die gestrickte Maschen überziehen. Viel Spaß beim stricken!

Christel Zondagh 15.12.2017 - 10:46:

Thanks for the previous answer. I am still battling with the lace edge. Do I have to attach the last stitch of the wrong side row to the edge as well or only the first stitch of the RS row?

DROPS Design 15.12.2017 kl. 11:06:

Dear Mrs Zondagh, when working lace edge together with shawl, at the beginning of RS rows worked on lace edge, pick up 1 st from shawl with right needle, work the first st on left needle (= 1st st in A.4 for the lace edge) and pass the picked up st from shawl over the worked stitch, work remaining sts on row, turn and work WS row. Along right side of shawl, from WS: pick up a stitch from shawl, work 1st st on lace edge (= 1st st in A.5) and pass the picked up st over the worked st, work remaining st on row, turn and work next row from RS. Happy knitting!

Christel 29.10.2017 - 21:01:

Hi, regarding the lace edge: 1.How many "leaves on one side of the shawl? 2. Are there 154 stitches on each side of the shawl? 3. Do you have to attach every row to the edge of the shawl? 4. Is there a tutorial on something similar?

DROPS Design 26.11.2017 kl. 17:21:

Dear Christel, according to the pattern, after the last row of the body of the shawl, you should have 301 stitch on the row, that makes 150 stitch on both side and the middle stitch. Yes, you have to attach the edge to the body by knitting the first stitch of every RS row together a stitch from teh body. I hope this helps. Happy knitting!

Hilde 29.08.2017 - 09:45:

Er staat: Ga verder en brei volgens A.1/A.2/A.3 tot de telpatronen in totaal 4 keer in de hoogte zijn gebreid. houden we nog rekening met de middenste steek? wordt daar nog een omslag gebreid?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 16:07:

Hallo Hilde, Jazeker, de middensteek brei je daarnaast ook gewoon verder zoals in de tekst staat.

Christel 25.05.2017 - 21:55:

Hi! 1. I understand that there is an increase of 8 stitches after every A1, A2, A3 repetition. So after 4 times in total, I would have increased it by 32 stitches. And then 8 more before I start the lace edge. But where do the rest come from to get to 301 stitches? 2. When doing A1, A2, A3, must I start every row with 3 sts in garter stitch? Even the pearl rows? Thanks!

DROPS Design 26.05.2017 kl. 11:03:

Dear Christel, you are working A.1, A.2 and A.3 on both sides of the middle st, ie you will inc 8 sts in diagrams on each side = 16 sts inc for every repeat in height. You work diagrams 4times in height x 16 sts inc = 64 sts inc + 229 sts + 8 sts inc evenly on last row from WS = 301 sts. Happy knitting!

Jacqueline Caillot 29.05.2016 - 09:31:

Je comprends que ma question à déjà été posée mais je ne sais pas traduire...mon problème concerne le point fantaisie et le rang 8 car je n' ai pas un nombre pair: 3 mousse + 7m +1 m centrale +7m + 3 mousse Merci pour votre aide

DROPS Design 30.05.2016 kl. 09:44:

Bonjour Mme Caillot, vous augmentez 4 m tous les 2 rangs (= tous les rangs sur l'endroit), au rang 8, vous avez augmentez 4 x (rangs 1,3,5 et 7) et vous avez 25 m, tricotez: 3 m end, (*2 m ens à l'end, 1 jeté* répétez de *-* et terminez par 1 m end)), la m centrale, répétez de (à) et 3 m end. Bon tricot!

Reidun Pettersen 14.08.2015 - 16:46:

I sjal nr150-38 skal blonden strikkes sammen meb sjalet. Det står at det skal plukke opp 1m fra høyre og så strikke det sammen med 1 maske fra venstre. Jeg fårstår det, men hva gjør jeg videre??

DROPS Design 01.10.2015 kl. 16:51:

Hej, Jo men så vender du bare og strikker tilbage over blonden. Således strikker du frem og tilbage over blonden og strikker den sammen med kanten på andenhver p. God fornøjelse!

Eva 05.07.2015 - 14:07:

Ich komme mit dem Lochmuster nicht klar. Ich habe 3 M kraus rechts als Rand, dann eine ungerade Zahl M, dann 1 Mittelmasche, wieder eine ungerade Zahl M und dann die 3 M Rand. Wie kann ich da Lochmuster *2 M re zusammen, 1 Umschlag* stricken? Dafür brauche ich doch eine gerade Anzahl M.

DROPS Design 06.07.2015 kl. 11:11:

Sie stricken die M, die übrig bleibt, einfach re. Auf diese Weise erscheint das Muster dann auch jeweils beidseitig symmetrisch.

Kommentér oppskrift DROPS 150-38