DROPS / 85 / 1

Theodor by DROPS Design

DROPS Herensweater met capuchon van “Eskimo”. Maat 12/14 jaar tot en met XXL.

Maat: (12/14 jaar) - S/M - L - XL - XXL
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
(550) 650-750-800-900 gr nr. 14, antraciet
(100) 100-150-150-150 gr nr. 02, zwart
DROPS Breinld 8mm en 9mm.
DROPS Rondbreinld 9mm.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: capuchon, truien, v-hals,
2.10 EUR

Steekverhouding: LET OP! De breinld nr. is een advies!
10 st x 14 nld op breinld nr. 9 in tricotst = 10 x 10 cm.

Boordst: *1 r, 2 av*, herhaal steeds *-*.

Ribbelst (heen en weer op de nld): Alle naalden recht breien.

Voorpand: de getallen tussen de ( ) staan voor de kleinste maat. Zet (47) 53-56-59-65 st op met breinld 8mm en antraciet (incl. 1 kantst aan de weerskanten). Brei (6) 7 cm Boordst. Wissel naar breinld 9mm en brei 2 nld ribbelst. Pas tegelijkertijd het aantal st gelijkmatig aan naar (47) 51-55-59-63 st in de 1e nld. Brei vervolgens door in tricotst. Let op de steekverhouding!
Lees a.u.b. dit stukje voordat u doorgaat met het breien:

Meerder vanaf een hoogte van 11 cm 3 keer 1 st aan beide kanten op elke (8) 12 cm = (53) 57-61-65-69 st. Brei tegelijkertijd bij een hoogte van (28) 35-37-38-40 cm 3 nld met zwart, 2 nld antraciet en 15 nld met zwart. Brei vervolgens door met antraciet tot de vereiste afmetingen.
Kant tegelijkertijd bij een hoogte van (33) 41-42-43-44 cm af voor de armsgaten aan de weerskanten in elke 2e nld: 1 x 3 st, (1) 0-0-1-1 x 2 st en (2) 2-3-2-3 x 1 st. Deel bij een hoogte van (38) 46-47-49-50 cm het voorpand in tweeën voor de split (er moeten dezelfde aantal st aan de weerskanten zijn als volgt: Zet de middelste 5 st + overige st van de rechter schouder op een draad (of extra breinld). Dwz, dat er zijn 5 st meer op de draad/extra nld, dan op de nld.

Linkerkant (= st op de nld) op deze manier breien:
Zet 5 nieuwe st op aan het middenvoor voor de rand. Brei vervolgens door in tricotst en de eerste 5 st aan het middenvoor in ribbelst tot de vereiste afmetingen breien. Kant bij een hoogte van (54) 64-66-68-70 cm de eerste (12) 16-16-17-18 st af voor de schouder. Zet de overige (10) 10-11-11-11 st op een draad (of extra nld).

Brei de rechterkant op deze manier: Zet de st van de draad/aparte nld terug op de breinld en brei als de linkerkant van het voorpand, maar in spiegelbeeld.

Rugpand: Brei als het voorpand. Kant af voor de armsgaten als op het voorpand en brei door tot een totale hoogte van (52) 62-64-66-68 cm. Zet nu de middelste (13) 13-15-15-15 st op 1 draad voor de hals. Kant in de volgende nld 1 st af aan de halszijden = (12) 16-16-17-18 st op elke schouder. Kant af bij een totale hoogte van (54) 64-66-68-70 cm.

Mouwen: Zet (26) 26-26-29-29 st op met breinld 8 mm en antraciet (incl. 1 kantst aan de weerskanten) en brei (8) 10 cm Boordst. Wissel naar breinld 9mm en brei 2 nld ribbelst. Pas tegelijkertijd het aantal st aan naar totaal (25) 26-26-27-28 st in de 1e nld. Brei vervolgens door in tricotst. Meerder vanaf een hoogte van (10) 13-13-12-12 cm (8) 9-10-11-11 x 1 st aan de weerskanten bij elke (5) 4-3½ -3½-3½ cm = (41) 44-46-49-50 st. Kant bij een hoogte van (47) 49-49-49-50 cm af voor de mouwkop aan de weerskanten in elke 2e nld als volgt: (1) 1 x 3 st, (2) 2 x 2 st en (1) 1 x 1 st. Kant verder 2 st af aan de weerskanten tot een totale hoogte van (55) 56-57-58-60 cm en kant dan (1) 1 x 3 st af aan de weerskanten. Kant de overige st af. De mouw heeft een totale lengte van (56) 57-58-59-61 cm

Afwerken: Sluit de schoudernaden.

Capuchon: Neem met rondbreinld 9 mm en antraciet ca 35 tot 45 st op (incl. de st van de draden). Brei heen en weer op de nld als volgt (1e nld = verkeerde kant): 2 nld r en brei vervolgens door in tricotst met 5 ribbelst aan de weerskanten (= de randen van het voorpand). Meerder tegelijkertijd na de 2e nld gelijkmatig 10 st = 45 tot 55 st. Brei tot de capuchon een hoogte van ca (32) 34 cm heeft, en zet alle st op 1 draad. De capuchon dubbel omvouwen en sluit de naad boven op met kleine matrassteken.

Naai de rand van 5 ribbelst van de linkerkant vast achter de rand op de rechterkant (zie ook foto).

Naai de mouwen in de trui. Sluit de mouw- en zijnaden in één met de kantst als naadtoeslag.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 85-1.