DROPS / 210 / 32

Wild Mint by DROPS Design

Gebreide trui met korte mouwen in DROPS Merino Extra Fine. Het werk wordt gebreid van boven naar beneden met structuurpatroon op de pas en in de zijkanten. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon me-199
Garengroep B
----------------------------------------------------------

DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
300-350-350-400-450-450 g kleur 15, lichtgrijs/groen

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 mm
DROPS RONDBREINAALD 4 mm: Lengte 40 en 60 of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm
DROPS RONDBREINAALD 3 mm: Lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.
DROPS KABELNAALD - voor de kabels.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een kleinere naald.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 19.98€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2. Kies het telpatroon voor uw maat (geldt voor A.1).

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 94 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 32) = 2.9.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer iedere 3e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (geldt voor de zijkanten van lijf):
Meerder 1 steek aan elke kant van A.2 aan elke kant op het lijf, dus meerder als volgt: Brei tot er 1 steek over is voor A.2, maak 1 omslag, brei 1 steek in tricotsteek, brei A.2 (= 9 steken), brei 1 steek in tricotsteek, en maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd in de zijkant en 4 steken gemeerderd in totaal op de naald.) Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor midden onder de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van A.2 midden onder de mouw, dus brei dan als volgt: Brei A.2 zoals hiervoor over de eerste 9 steken, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, brei in tricotsteek tot er 2 steken over zijn voor A.2, 2 recht samen (= 2 steken geminderd).

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen kunt u een naald in een maat groter gebruiken. Als het nog steeds te strak is, brei dan een 1 omslag na ongeveer iedere 6e steek terwijl u afkant (kant de omslagen af als normale steken).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei de halsrand en de pas in de rondte op de rondbreinaald vanaf midden achter, van boven naar beneden. Verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen. Het lijf wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald, van boven naar beneden.

HALSRAND:
Zet 94-98-102-108-112-116 steken op een korte rondbreinaald 3 mm met Merino Extra Fine. Brei 1 naald recht. Brei dan 3 cm boordsteek in de rondte (= 1 recht/1 averecht). Brei 1 naald recht en meerder 32-32-34-36-38-38 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 126-130-136-144-150-154 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de naald (= midden voor). Meet de pas vanaf deze markeerdraad. Brei dan de pas zoals uitgelegd hieronder.

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei in tricotsteek in de rondte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder bij een hoogte van 4 cm vanaf de markeerdraad in alle maten, 42-32-34-36-50-52 steken verdeeld – denk om TIP VOOR HET MEERDEREN-1 = 168-162-170-180-200-206 steken.
Ga verder tot het werk 4-5-6-7-7-8 cm meet - meerder tegelijkertijd 0-18-10-18-31-39 steken verdeeld op de laatste naald = 168-180-180-198-231-245 steken.
Brei nu A.1 in de rondte (= 28-30-30-33-33-35 herhalingen van 6-6-6-6-7-7 steken). Als A.1 in de hoogte is gebreid, zijn er 280-300-330-363-396-420 steken op de naald en meet het werk ongeveer 15-16-18-19-21-22 cm vanaf de markeerdraad bij de hals.
Ga verder in tricotsteek - meerder tegelijkertijd 4-8-2-9-0-8 steken verdeeld op de eerste naald = 284-308-332-372-396-428 steken.
Bij een hoogte van 18-20-22-24-26-28 cm vanaf de markeerdraad op de hals, verdeelt u de pas voor het lijf en de mouwen. Dus brei de volgende naald als volgt vanaf midden achter: Brei 41-45-48-53-59-65 steken in tricotsteek (= ½ achterpand), zet de volgende 60-64-70-80-80-84 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 7-7-9-9-11-11 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei 82-90-96-106-118-130 steken in tricotsteek (= voorpand), zet de volgende 60-64-70-80-80-84 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 7-7-9-9-11-11 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), en brei de overgebleven 41-45-48-53-59-65 steken in tricotsteek zoals hiervoor (= ½ achterpand). Knip het garen af. Brei het lijf en de mouwen apart verder! MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 178-194-210-230-258-282 steken. Voeg 1 markeerdraad in aan elke kant op het lijf - in het midden van de 7-7-9-9-11-11 opgezette steken onder elke mouw.
Begin de naald 4 steken voor de steek met de markeerdraad, in een zijkant van het lijf, brei A.2 (= 9 steken – de markeerdraad is in het midden van deze 9 steken), brei 80-88-96-106-120-132 steken in tricotsteek, brei A.2 (= 9 steken – de markeerdraad is in het midden van deze 9 steken), brei 80-88-96-106-120-132 steken in tricotsteek. Ga zo verder in patroon.
Meerder bij een hoogte van 7 cm vanaf de scheiding in alle maten, 2 steken aan elke kant op het lijf - lees TIP VOOR HET MEERDEREN (= 4 steken gemeerderd). Herhaal het meerderen bij een hoogte van 14 cm vanaf de scheiding = 186-202-218-238-266-290 steken.
Brei tot het werk 22 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 3 cm over tot de gewenste afmetingen, pas de trui en brei tot de gewenste lengte).
Meerder op de volgende naald steken verdeeld, dus brei de volgende naald als volgt: Brei A.2 zoals hiervoor, brei 84-92-100-110-124-136 steken in tricotsteek en meerder tegelijkertijd 17-19-21-23-25-27 steken verdeeld over deze steken in tricotsteek, brei A.2 zoals hiervoor, brei 84-92-100-110-124-136 steken in tricotsteek en meerder tegelijkertijd 17-19-21-23-25-27 steken verdeeld over deze steken in tricotsteek = 220-240-260-284-316-344 steken. LET OP! Meerder om te voorkomen dat de boordsteek die nog gebreid moet worden, gaat samentrekken t.o.v. de rest van het werk.
Ga verder met rondbreinaald 3 mm. Brei de volgende naald als volgt: Brei A.2 zoals hiervoor over de eerste 9 steken, * 1 recht, 1 averecht *, brei van *-* tot er 1 steek over is voor A.2 aan de andere kant van het werk, 1 recht, brei A.2 zoals hiervoor over de volgende 9 steken, * 1 recht, 1 averecht *, brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald, en eindig met 1 recht.
Ga zo verder met de boordsteek voor 3 cm. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. De trui meet ongeveer 46-48-50-52-54-56 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUWEN:
Zet de 60-64-70-80-80-84 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op breinaalden zonder knop of een korte rondbreinaald 4 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 7-7-9-9-11-11 nieuw opgezette steken onder de mouw = 67-71-79-89-91-95 steken.
Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 7-7-9-9-11-11 steken. Begin de naald 4 steken voor de steek met de markeerdraad, brei A.2 (= 9 steken – de markeerdraad is in het midden van deze 9 steken), brei de overgebleven steken in tricotsteek. Ga zo verder in patroon.
Als de mouw 2-2-2-1-1-1 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 1 steek aan elke kant van A.2- lees TIP VOOR HET MINDEREN (= 2 steken geminderd). Minder zo iedere 2-1½-1½-1-1-1 cm 4-4-4-4-3-1 keer in totaal = 59-63-71-81-85-93 steken.
Brei tot de mouw 10-8-7-5-4-2 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 3 cm over tot de gewenste afmetingen, pas de trui en brei tot de gewenste lengte).
Brei 1 naald recht en minder tegelijkertijd 3 steken verdeeld – ga verder met A.2 zoals hiervoor en minder niet over de steken in A.2 = 56-60-68-78-82-90 steken.
Brei verder met breinaalden zonder knop of korte rondbreinaald 3 mm. Brei de volgende naald als volgt: Brei A.2 over de eerste 9 steken, * 1 recht, 1 averecht *, brei van *-* tot er 1 steek over is voor A.2 en eindig met 1 recht. Ga zo verder met de boordsteek voor 3 cm. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Telpatroon

= recht aan de goede kant
= averecht aan de goede kant
= tussen 2 steken maakt u 2 ietwat strakke omslagen, laat op de volgende naald een omslag van de naald af glijden, en brei de tweede omslag recht (zodat er een gaatje ontstaat)
= 3 recht, haal de eerste rechte steek over de andere 2 zodat de steek om de andere twee ligt (= 1 steek geminderd)
= zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 1 recht van de kabelnaald
= zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 1 recht, 1 averecht van de kabelnaald
= zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 1 recht van de kabelnaald, 1 recht, zet 1 steek op een kabelnaald achter werk, 1 recht, zet de binnenste van de 3 rechte steken op de rand van de rechter naald over de 2 buitenste rechte steken, zodat de steek om de andere twee ligt (= 1 steek geminderd), 1 averecht van de kabelnaald
= dit vierkant is geen steek omdat de steek eerder was geminderd, ga gelijk verder met het volgende symbool in het telpatroon
= tussen 2 steken maakt u 1 ietwat strakke omslag, brei op de volgende naald de omslag gedraaid zoals te zien is in het telpatroon om gaatjes te voorkomen
= brei de omslag gedraaid recht (om een gaatje te voorkomen)
= brei de omslag gedraaid averecht (om een gaatje te voorkomen)

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 210-32) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (11)

Hilda Slot 07.07.2020 - 16:35:

Ik brei het patroon voor maat L. Ik ben nu bij de PAS, inmiddels heb ik 180 steken op de rondbreinaald. Nu staat er:brei nu A.1 in de rondte(=30 herhalingen van 6 steken) Als A.1 in hoogte is gebreid, zijn er 330 steken op de naald. Ik snap niet hoe ik aan die 150 steken meer kom. Hopelijk begrijpt u het, en is het simpel om me dat uit te leggen. Alvast mijn hartelijke dank, Hilda

Shirley Eagle 02.07.2020 - 19:25:

Is there a real reason this is only available to print in small size pale grey? Impossible to sit in front of the computer with this page up long enough to knit a whole sweater!

DROPS Design 03.07.2020 kl. 08:28:

Dear Mrs Eagle, please check the settings your printer, so that pattern will be printed with colours (not only black and white). Happy knitting!

MJ Pepper 05.05.2020 - 23:51:

Why is it that Drops never includes EASE measurements in patterns? It would be helpful knowledge to have when knitting close fitting garments such as THIS pattern. It would also be helpful in patterns with lots of ease. Would you be kind enough to bring this to the attention of your pattern designers? I know we all would appreciate the information. Thank you for your time and attention to my query.

DROPS Design 06.05.2020 kl. 10:35:

Dear Mrs Pepper, to choose your size, measure a similar garment you have and like the shape, and compare the measurements to those in the chart - if you like to get something tighter or looser, choose the appropriate size. Read more about measurement chart here Happy knitting!

Marie 29.04.2020 - 07:12:

Which size is the knitted model in the picture?

DROPS Design 29.04.2020 kl. 08:30:

Hej Marie, det er størrelse S eller M men du finder tøjets mål i måleskitsen nederst i opskriften, vælg den størrelse som har de mål som passer dig :)

Susanne Krøyer Jørgensen 23.02.2020 - 14:21:

Summer Xelia

Marie-Claire 08.02.2020 - 14:56:

J'aimerais bien savoir comment récupérer les explications pour ce modèle s'il vous plaît. Merci !

Vivi Busch-Christensen 19.01.2020 - 18:04:

Er den strikket ovenfra ellernedenfra?

Doris 10.01.2020 - 07:24:

Hübsche Rundpasse,auch so kann ein Kurzarmpulli gestrickt werden

Doris 31.12.2019 - 20:37:

Gefällt mir, würde ich am liebsten mit Belle stricken.

Marina Romano 24.12.2019 - 15:12:

Wunderschönes Modell

Laat een opmerking achter voor DROPS 210-32