DROPS / 199 / 1

Sjøbris by DROPS Design

Gebreide trui met raglan en strepen in DROPS Sky. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. sk-023
Garengroep B
-------------------------------------------------------

100-100-150-150-150-150 g kleur 12, denimblauw
200-200-200-250-250-250 g kleur 01, wit

-------------------------------------------------------
ACCESSOIRES VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
20 steken in de breedte en 26 naalden in de hoogte met A.1 = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4.5 MM: lengte 40 cm en 60 cm of 80 cm.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 3.5 MM: lengte 80 cm voor de boordsteek.

Opmerkingen (32)

74% Alpaca, 18% Polyamide, 8% Wol
vanaf 5.27 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.27 € /50g
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.27 € /50g
Bestel
Naalden & Haaknaalden
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 31.62€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert/meerdert, tel het totaal aantal steken waarover geminderd/gemeerderd moet worden (dus 96 steken), en deel deze door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 8) = 12.
In dit voorbeeld, mindert u door de 11e en 12e steek samen te breien.
Bij het meerderen maakt u 1 omslag na elke 12e steek. Brei op de volgende naald, de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RAGLAN:
Meerder 4 steken in elke overgang tussen het lijf en de mouwen als volgt:
Brei tot er 4 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 6 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen recht zodat er gaatjes ontstaan. Brei dan de nieuwe steken in strepen en patroon.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de zijkanten van het lijf):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 4 steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in strepen en patroon.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

STREPEN EN PATROON:
* Brei 5 cm in wit (inclusief de hals) en dan 3 cm denimblauw * – herhaal deze strepen terwijl u tegelijkertijd het hele werk in patroon breit – zie telpatroon A.1; bij het meerderen voor de raglan breit u de nieuwe steken gaandeweg in patroon.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden.
Na de pas wordt het lijf verder in de rondte gebreid met de rondbreinaald. De mouwen worden in de rondte gebreid met korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop.

HALS:
Zet 96-100-104-112-120-124 steken op met rondbreinaald 3.5 mm en wit. Brei 1 naald recht. Brei dan boordsteek (= 2 recht / 2 averecht) voor 3 cm. Brei 1 naald recht terwijl u 8-8-8-12-12-12 steken verdeeld mindert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 88-92-96-100-108-112 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm. Nu ga verder met STREPEN EN PATROON - zie uitleg hierboven.

PAS:
Voeg 1 markeerdraad in - HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!
Voeg 4 markeerdraden in het werk het terwijl u tegelijkertijd strepen en patroon breit in de rondte als volgt: brei 3 steken recht (= 3 steken op het achterpand), voeg 1 markeerdraad in, brei de volgende 12-12-14-14-16-16 steken recht (= mouw), voeg 1 markeerdraad in, brei de volgende 32-34-34-36-38-40 steken recht (= voorpand), voeg 1 markeerdraad in, brei 12-12-14-14-16-16 steken recht (= mouw), voeg 1 markeerdraad in, brei de laatste 29-31-31-33-35-37 steken recht (= achterpand) na de laatste markeerdraad (er zijn 3 steken over tot de eerste markeerdraad).
Brei de volgende naald als volgt: 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), maak 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 4-4-6-6-8-8 steken in patroon (= mouw), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 24-26-28-28-30-32 steken in patroon (= voorpand), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 4-4-6-6-8-8 steken in patroon (= mouw), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag, brei 24-26-28-28-30-32 steken in patroon (= achterpand), 1 omslag, 1 recht, maak 1 omslag.
De eerste meerdering voor de raglan – lees beschrijving hierboven, is nu klaar (= 16 steken gemeerderd op de naald). Ga verder met meerderen voor de raglan iedere 4e naald in totaal 11-13-14-16-17-19 keer (inclusief de eerste meerdering beschreven hierboven) = 264-300-320-356-380-416 steken op de naald
Maat XL en XXL: De meerdering voor de raglan is klaar.
Maat S, M, L en XXXL: Brei de volgende naald als volgt: 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), maak 1 omslag, brei patroon tot er 3 steken over zijn voor de volgende markeerdraad (= mouw), 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, brei patroon tot er 3 steken over zijn voor de volgende markeerdraad (= voorpand), 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, brei patroon tot er 3 steken over zijn voor de volgende markeerdraad (= mouw), 1 omslag, 6 steken in patroon (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, brei patroon tot er 3 steken over zijn voor de volgende markeerdraad (= achterpand), 1 omslag = 8 steken gemeerderd.
Alle maten: Na de laatste meerdering voor de raglan zijn er 272-308-328-356-380-424 steken op de naald. Ga verder met strepen en patroon zonder te meerderen tot het werk 20-22-23-26-28-31 cm meet vanaf de markeerdraad op het begin van de pas.
Brei de volgende naald als volgt: Brei 4-3-4-5-7-7 steken (= op het achterpand), plaats de volgende 56-66-70-74-76-86 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw), brei de volgende 80-88-94-104-114-126 steken (= voorpand), plaats de volgende 56-66-70-74-76-86 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw) en brei de laatste 76-85-90-99-107-119 steken (= achterpand). Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 176-192-208-228-252-276 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 nieuw opgezette steken onder elke mouw. Begin de naald bij een van deze markeerdraden en neem de markeerdraden mee tijdens het breien in de hoogte; ga verder met strepen en patroon. Als het werk 8 cm meet vanaf de scheiding, meerder dan 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN (= 4 steken gemeerderd). Herhaal dit meerderen als het werk 17 cm meet vanaf de scheiding = 184-200-216-236-260-284 steken.
Als het werk 27-27-28-26-26-25 cm meet vanaf de scheiding (ongeveer 50-52-54-56-58-60 cm vanaf de schouder) brei dan 1 naald recht terwijl u 36-40-44-48-52-56 steken verdeeld meerdert = 220-240-260-284-312-340 steken.
Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm en brei boordsteek (= 2 recht / 2 averecht) voor 4 cm. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht - om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt kunt u afkanten met naald 4.5 mm. De trui meet ongeveer 54-56-58-60-62-64 cm vanaf de schouder.

MOUW:
Plaats de 56-66-70-74-76-86 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 4.5.mm en neem 1 steek op in elk van de 8-8-10-10-12-12 opgezette steken onder de mouw = 64-74-80-84-88-98 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 steken. Brei strepen en patroon in de rondte. Als het werk 2 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 7e-5e-4e-4e-3e-3e naald in totaal 13-17-19-20-21-25 keer = 38-40-42-44-46-48 steken. Brei verder tot de mouw 39-37-37-35-33-31 cm meet vanaf de scheiding (kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een langere pas). Brei 1 naald recht terwijl u 6-4-6-8-6-8 steken verdeeld meerdert = 44-44-48-52-52-56 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en brei boordsteek (= 2 recht / 2 averecht) voor 5 cm. De mouw meet ongeveer 44-42-42-40-38-36 cm vanaf de scheiding. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht - om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt kunt u afkanten met naald 4.5 mm. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 12.02.2019
Correctie - RAGLAN: Meerder 4 steken in elke overgang tussen het lijf en de mouwen als volgt:
Brei tot er 4 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 6 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 6 steken), 1 omslag, 1 recht, 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen recht zodat er gaatjes ontstaan. Brei dan de nieuwe steken in strepen en patroon.

Telpatroon

= 1 recht
= 1 averecht

Opmerkingen (32)

Plaats uw opmerking!

Jose 12.02.2019 - 14:32:

Als ik de eerste meerderen heb gemaakt en ik moet na de pen recht de steken in patroon breien komen de steken niet goed uit zodat recht boven recht komt en de linkse steek boven de linkse steek. Wat doe ik niet goed.

DROPS Design 13.02.2019 kl. 11:05:

Dag Jose,

Er zat een foutje in het patroon (meerderingen voor de raglan) en er is onlangs een correctie gemaakt. Zou je nog eens willen kijken of je nu wel uitkomt met de steken?

Gunvor 12.02.2019 - 10:11:

Hvorfor får jeg ikke stilt spørsmål?

Martine 08.02.2019 - 01:06:

Vervolg op vorige post : oplossing zou heel simpel kunnen zijn : in de uitleg voor het patroon ---> die hele raglan weglaten want die geeft een enkele meerdering en het moet zijn zoals staat beschreven in de pas.

Martine 08.02.2019 - 00:58:

Er is al eens een vraag gesteld op 25/1 over die raglanmeerderingen. Stel dat ik de kleinste maat brei dan heb ik 88 steken (na die eerste mindering van 12 steken). Na de hele raglan moet ik 264 steken hebben. Ik moet 11 keer de meerderingen doen bij de raglan. Een optelsom geeft : 264 - 88 = 176 : 11 = 16. Dan moet er toch telkens 2 omslagen voor en na die markeerdraden gemaakt worden en niet 1, zoals uw antwoord toen was. Maw er moet toch elke keer 16 steken gemeerderd worden en niet 8?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 16:16:

Dag Martine,

Zo te zien staat er een foutje in het patroon en kun je dus de raglan volgens beschrijving het et patroon volgen (dus 16 omslagen en geen 8). Ik zal het doorgeven aan de ontwerpafdeling ter controle.

LIDA Van Wersch 07.02.2019 - 14:14:

In het patroon van deze trui staan de raglanmeerderingen op een andere manier beschreven als in de aanwijzigingen voor de raglan. Bij de raglan worden in totaal 8 steken gemeerderd, bij de beschrijving 16. Dit is heel onduidelijk, zeker voor een beginnende breister, die ik niet ben. Ik ben echter al dagen bezig om iemand duidelijk te maken wat nu precies de bedoeling is en hoe ze het moet lezen. Er staat ook niets over het feit dat het aantal steken bij panden en mouwen meer wordt of hoeveel.

Natasja 05.02.2019 - 17:42:

Martine. Ik heb de vraag ook al gesteld sinds gisterenmiddag en nog steeds geen antwoord.En idd deze werd reeds gesteld en volgens mij geen correct antwoord.\\r\\nVind dit heel spijtig voor mij NOOIT nog een dropsoatroon!

Martine 05.02.2019 - 15:09:

Er is al eens een vraag gesteld op 25/1 over die raglanmeerderingen. Stel dat ik de kleinste maat brei dan heb ik 88 steken (na die eerste mindering van 12 steken). Na de hele raglan moet ik 264 steken hebben. Ik moet 11 keer de meerderingen doen bij de raglan. Een optelsom geeft : 264 - 88 = 176 : 11 = 16. Dan moet er toch telkens 2 omslagen voor en na die markeerdraden gemaakt worden en niet 1, zoals uw antwoord toen was. Maw er moet toch elke keer 16 steken gemeerderd worden en niet 8?

Ingrid Engström 04.02.2019 - 12:25:

Hej,jag stickar modell sk-023 i minsta storleken och har gjort ökningarna på oket som är gemensam för alla storlekar. Sen följer ett varv där man ökar 8 maskor med en maska i taget, vilket kommer att innebära att jag får problem med ordningen av räta och aviga maskor på de följande varvet. Hur ska jag hantera detta? Jag vill ju att räta maskor stickas över föregående varvs räta maskor osv. enligt mönsterbeskrivning A1. Med vänlig hälsning Ingrid Engström

DROPS Design 08.02.2019 kl. 13:41:

Hei Ingrid. Du strikker de økte maskene fortløpende inn i mønsteret, på samme måte som tidligere. Altså om masken rett før/etter strikkes rett hele veien, strikkes den økte masken annen hver omgang rett og vrang - og motsatt. Men du vil altså få kun 1 hull nederst på raglanlinjen.

Natasja 04.02.2019 - 12:21:

Beste Voor de raglan meerder je toch maar 8 steken? Omslag op 3st voor markeerdraad en omslag na 6st = dus 2 st gemeerderd en dit in elke overgang ( 4x dus= 8 st gemeerderd ipv 16?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 14:14:

Dag Natjasja

Er is een correctie op het patroon geweest. Je meerdert in elke raglanlijn 4 steken, dus 16 steken in totaal op de naald bij elke meerdering.

Barbara 03.02.2019 - 08:57:

Moet ik de 96 steken maat s van de hals meteen in de rondte sluiten en rondbreien?

DROPS Design 03.02.2019 kl. 11:07:

Dag Barbara,

Ja, dat klopt, je breit gelijk in de rondte vanaf de hals.

Laat een opmerking achter voor DROPS 199-1