DROPS / 199 / 1

Sjøbris by DROPS Design

Stickad tröja med raglan och Ränder i DROPS Sky. Arbetet är stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-023
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

100-100-150-150-150-150 g färg jeansblå
200-200-200-250-250-250 g färg vit

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med A.1 = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKOR NR 4,5: längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till själva plagget.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

Kommentarer (58)

74% Alpacka, 18% Polyamid, 8% Ull
från 49.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 49.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 49.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 294kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet det ska minskas/ökas över (t.ex 96 maskor), och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 8) = 12.
I detta exempel minskas det genom att sticka var 11:e och var 12:e maska räta tillsammans.
Om det ska ökas jämnt görs det 1 omslag om stickan efter var 12:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Öka 4 maskor i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar så här:
Sticka till det återstår 4 maskor före markören, 1 omslag, sticka 1 rätmaska, 1 omslag, sticka 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen räta så att det blir hål. Sedan stickes de nya maskorna i Ränder och Mönster.

ÖKNINGSTIPS (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i Ränder och Mönster.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

RÄNDER OCH MÖNSTER:
* Sticka 5 cm vit (inklusive halskanten) och sedan 3 cm jeansblå * – upprepa dessa färgränderna samtidigt som hela arbetet stickas i Mönster – se diagram A.1 och när det ökas till raglan stickas de ökade maskorna in i mönstret allt eftersom.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickes runt på rundsticka, uppifrån och ner.
Efter oket stickas fram- och bakstycket runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka.

HALSKANT:
Lägg upp 96-100-104-112-120-124 maskor på rundsticka 3,5 med vit, Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 8-8-8-12-12-12 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 88-92-96-100-108-112 maskor. Byt till rundsticka 4,5. Nu stickas det med Ränder och Mönster se förklaring ovan.

OK:
Sätt 1 markör här - HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Nu sätts det 4 markörer i arbetet samtidigt som det stickas Ränder och Mönster runt så här från rätsidan: Sticka 3 rätmaskor (= 3 maskor på bakstycket), sätt 1 markör här, sticka de nästa 12-12-14-14-16-16 maskorna (= ärm), sätt 1 markör här, sticka de nästa 32-34-34-36-38-40 maskorna (= framstycke), sätt 1 markör här, sticka 12-12-14-14-16-16 maskor (= ärm), sätt 1 markör här, sticka de sista 29-31-31-33-35-37 maskorna (= bakstycke) efter sista markören (det återstår 3 maskor till första markören).
Nästa varv stickas så här: 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, 4-4-6-6-8-8 maskor mönster (= ärm), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, 24-26-26-28-30-32 maskor mönster (= framstycke), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, 4-4-6-6-8-8 maskor mönster (= ärm), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka 24-26-26-28-30-32 maskor mönster (= bakstycke), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan.
Första ökningen till RAGLAN – läs förklaring ovan, är nu färdig (= 16 maskor ökade på varvet). Fortsätt ökningen till raglan på vart 4:e varv totalt 11-13-14-16-17-19 ggr (inklusive första ökningen som förklarats ovan) = 264-300-320-356-380-416 maskor på varvet. Storlek XL och XXL: Ökningen till raglan är nu färdig.
Storlek S, M, L och XXXL: Nästa varv stickas så här: 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka mönster fram till 3 maskor före nästa markör (= ärm), gör 1 omslag om stickan, 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka mönster framt till 3 maskor före nästa markör (= framstycke), gör 1 omslag om stickan, 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka mönster fram till 3 maskor före nästa markör (= ärm), gör 1 omslag om stickan, 6 maskor mönster (markören sitter mitt emellan dessa 6 maskorna gör 1 omslag om stickan, sticka mönster fram till 3 maskor före nästa markör (= bakstycke), gör 1 omslag om stickan (= 8 maskor ökade)
Alla storlekar: Efter sista ökningen till raglan är det 272-308-328-356-380-424 maskor på varvet. Fortsätt med Ränder och Mönster utan ökningar till arbetet mäter 20-22-23-26-28-31 cm från markören i början av oket.
Nästa varv stickas så här: Sticka 4-3-4-5-7-7 maskor (= på bakstycket), sätt de nästa 56-66-70-74-76-86 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka över de nästa 80-88-94-104-114-126 maskorna (= framstycke), sätt de nästa 56-66-70-74-76-86 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de sista 76-85-90-99-107-119 maskorna (= bakstycke). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 176-192-208-228-252-276 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 8-8-10-10-12-12 nya maskorna som lades upp under ärmen i varje sida. Börja varvet vid en av markörerna och låt markörerna följa med i arbetet som fortsätts i ränder och mönster. När arbetet mäter 8 cm från delningen ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Upprepa ökningen när arbetet mäter 17 cm från delningen = 184-200-216-236-260-284 maskor.
När arbetet mäter 27-27-28-26-26-25 cm från delningen (ca 50-52-54-56-58-60 cm från axeln) stickas det 1 varv rätt där det ökas 36-40-44-48-52-56 maskor jämnt fördelat = 220-240-260-284-312-340 maskor.
Byt till rundsticka 3,5 och sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med sticka 4,5. Tröjan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln.

ÄRM:
Sätt de 56-66-70-74-76-86 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på rundsticka/strumpstickor 4,5, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-10-10-12-12 maskorna som lades upp under ärmen = 64-74-80-84-88-98 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 8-8-10-10-12-12 maskorna under ärmen och börja varvet här. Sticka Ränder och Mönster runt. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGTIPS. Minska så på vart 7:e-5:e-4:e-4:e-3:e-3:e varv totalt 13-17-19-20-21-25 ggr = 38-40-42-44-46-48 maskor. Sticka sedan vidare till ärmen mäter 39-37-37-35-33-31 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 6-4-6-8-6-8 maskor jämnt fördelat = 44-44-48-52-52-56 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 5 cm. Ärmen mäter ca 44-42-42-40-38-36 cm från delningen. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med sticka 4,5. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 18.03.2019
Rättelse -OK: gör 1 omslag om stickan, 24-26-26-28-30-32 maskor mönster (= framstycke)...gör 1 omslag om stickan, 24-26-26-28-30-32 maskor mönster (= bakstycke)...

Diagram

= 1 rätmaska
= 1 avigmaska

Andrea 11.06.2019 - 20:56:

Ik brei maat M. Als ik klaar ben met meerderen voor de raglan heb ik 300 steken en moet ik nog 8 steken in totaal meerderen. Maar als ik dan in patroon verder wil breien, klopt de het patroon R/AV/R/AV niet meer, want ik heb vanaf het begin dan: R/AV/R, markeerdraad, AV/R/AV, omslag, R/AV/R/AV etc. Hoe moet ik die omslag dan breien op de volgende naald? R of AV?

DROPS Design 13.06.2019 kl. 08:56:

Dag Andrea,

Als je nog een stukje moet breien voor de splitsing, dan kun je deze 8 steken extra recht breien, zodat het patroon niet verbreekt. Op het lijf wordt er opnieuw gemeerderd in de zijnaden en de gemeerderde steken brei je gaandeweg mee in patroon.

Louise 21.05.2019 - 23:59:

J'ai reussi le premier rang d'augmentations tel que vous l'avez explique, mais au rang 5 pour la 2e serie d'augmentation je debute avec 108 mailles tel que requis mais je termine avec 132 au lieu de 124. Je fais 1maille endroit, 1 jete, 2 m. end. devant le fil marqueur, 1 jete, 2 m. end. apres le fil marqueur, 1 jete, puis 2 m. end. et 1 jete, 1 m. end., 1 jete qui se trouve au-dessus de celui du premier rang, et ainsi de suite. Quelle est la partie que je n'ai pas comprise. Merci

DROPS Design 22.05.2019 kl. 09:21:

Bonjour Louise, on va augmenter 4 mailles pour le raglan à chaque transition dos/devant et manches ainsi (cf RAGLAN): 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 6 m end = 6 m point fantaisie (le marqueur est au milieu de ces 6 m), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté. Au début du tour, commencez par les 6 m point fantaisie, puis 1 jeté, 1m end, 1 jeté, les mailles de la manche jusqu'à ce qu'il reste 1 m avant les 6 m point fantaisie, augmentez 4 m pour le raglan, tricotez le devant, augmentez 4 m pour le raglan, tricotez la manche, augmentez 4 m pour le raglan, tricotez le dos et terminez par 1 jeté, 1 m end, 1 jeté (= avant les 6 m point fantaisie du début du tour). Bon tricot!

Louise 19.05.2019 - 21:51:

Je fais le modele en taille M, alors comment arrivez-vous a obtenir 16 augmentations au 2e tour d'augmentation si vous les faites avant et apres les fils marqueurs qui sont au nombre de 4. Moi, j'arrive a 8 (4 x 2 augm)??? Tres difficile a comprendre

DROPS Design 20.05.2019 kl. 12:47:

Bonjour Louise, vous avez 16 jetés: 6 m point fantaisie (marqueur au milieu), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 4 m point fantaisie, (= manche), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 6 m point fantaisie (marqueur au milieu), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 26 m point fantaisie (= devant), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 6 m point fantaisie (marqueur au milieu), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 4 m point fantaisie (= manche), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 6 m point fantaisie (marqueur au milieu), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté, 26 m point fantaisie (= dos), 1 jeté, 1 m end, 1 jeté.  Bon tricot!

Lene 02.05.2019 - 18:55:

Jeg må spørge igen. Hvordan får man mønsteret til at passe, når man laver udtagninger til ryg/forstykke efter 8 cm? Skal de nye masker strikkes ret, så det i stedet for ret/vrang/ret/vrang bliver ret/ret/vrang osv?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 08:01:

Hei Lene. De økte maskene strikkes fortløpende inn i mønsteret, så det vil bli en liten forskyvning på mønsteret akkurat over de 4 maskene i siden av bolen. God fornøyelse

Eva Hansen 01.05.2019 - 12:57:

Hei! Hva blir forskjellen med rettelsen som er gjort? Har begynt å strikke denne, men har gjort som det står i opprinnelig oppskrift og det ser greit ut. Med vennlig hilsen Eva Hansen

DROPS Design 02.05.2019 kl. 14:50:

hei Eva. Du skal øke 4 masker ved hver raglanlinje (= 16 masker totalt på hver økeomgang). Tidligere sto det under RAGLAN at man øker 2 masker ved hver raglanlinje (= 8 masker økt). Du må altså øke dobbelt så mange masker for at oppskriften skal gå opp. God fornøyelse

Lene 16.04.2019 - 13:13:

Hej. Jeg synes, jeg har samme problem som flere nævner omkring ret/vrang mønsteret efter 1. udtagning. Skal raglanlinjen strikkes ret hver runde, uanset hvor i mønsteret man er?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 11:54:

Hei Lene. Maskene i raglanlinjen strikkes i mønster. God fornøyelse

Cornet 15.04.2019 - 11:03:

Très compliqué le démarrage de l’empiecement après le 2 eme rang....ça ne va pas Le pt fantaisie est décalé Bref rien ne va. Très déçue dommage Avez vs des explications plus simples et surtout plus détaillées? Merci

DROPS Design 15.04.2019 kl. 18:34:

Bonjour Mme Cornet, suivez attentivement les explications et si vous avez besoin d'aide, vous pouvez poser votre question ici, ou bien vous adresser à votre magasin de laine ou bien sur le forum DROPS où des habituées des modèles DROPS pourront vous aider. Bon tricot!

Wil 09.04.2019 - 14:02:

Mijn pas mt xl is klaar en ik begin nu met de deling van de mouwen. Waar begin ik met de eerste 5 steken te breien? 3 steken voor de 1e markeerdraad of vanaf de 1e markeerdraad?

DROPS Design 09.04.2019 kl. 20:55:

Dag Wil,

Je begint met breien bij een van de markeerdraden die midden onder de mouw zit. Dus je knipt de draad af en schuift de 5 steken van het pand, plus 5 van de 10 opgezette steken onder de mouw op de rechter naald. Het begin van de naald is nu onder de mouw.

Ida 05.04.2019 - 09:55:

Jeg har nå strikket første øking på denne genseren og det står at man skal gjenta samme øking totalt 13ggr. Strl m. Jeg får ikke neste omgang med raglasøking til å stemme med maskeantall.er og økinger. Skal man strikke flere masker med mønster på armen enn 4? Får det ikke til å stemme.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 15:11:

Hei Ida. Ja, etter første økning har du jo økt 2 masker i hver side av hvert erme, så da må du strikke 8 masker mer med mønster = 12 masker mønster på ermet. Det er også 8 masker mer på for og bakstykket (4 masker økt i hver side). Du øker på hver side av de 6 maskene i raglanlinjen (3 masker på hver side av merket), og for hver økning blir det fler masker mellom hver raglanlinje. God fornøyelse

Bertouille 04.04.2019 - 09:41:

Quand on augmente pour le raglan,on doit tricoter les nouvelles mailles en point fantaisie au fur et à mesure.mais en fait on est décalé par rapport aux rangs inférieurs et les mailles envers ne sont plus les unes au dessus des autres au lieu de faire de fausses côtes cela fait un faux point de riz. comment faire?

DROPS Design 04.04.2019 kl. 10:01:

Bonjour Bertouille, les augmentations du raglan se tricotent d'abord à l'endroit, puis au tour suivant en suivant le diagramme du dos/devant/des manches, c'est ce motif qui doit être tricoté sur les augmentations et pas celles des 12 m du raglan. Ainsi, vous devez toujours avoir les mailles endroit alignées et toutes les 2 mailles 1 maille au point mousse (tricotée alternativement à l'endroit et à l'envers). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 199-1