DROPS / 199 / 1

Sjøbris by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Sky-langasta. Työssä on raglanlinjat ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli sk-023
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

100-100-150-150-150-150 g väriä 12, farkunsininen
200-200-200-250-250-250 g väriä 01, valkoinen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
20 silmukkaa piirroksen A.1 mallineuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, itse neuleeseen.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (48)

74% Alpakkaa, 18% Polyamidia, 8% Villaa
alkaen 5.90 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.90 € /50g
Tilaa
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.90 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 35.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kavennettavien/lisättävien silmukoiden kohdalla olevien silmukoiden määrä (esim. 96 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 12.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla joka 11. ja joka 12.silmukka oikein yhteen.
Lisäykset tehdään 1 langankierrolla joka 12.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaiseen kappaleiden rajakohtaan 4 silmukkaa seuraavasti:
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 4 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, 1 langankierto, neulo 6 silmukalla mallineuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto, 1 silmukka oikein, 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan raidoitusta ja mallineuletta.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 4 silmukalla mallineuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan raidoitusta ja mallineuletta.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

RAIDOITUS JA MALLINEULE:
*Neulo 5 cm valkoisella langalla (sisällyttäen pääntien reunus) ja sitten 3 cm farkunsinisellä langalla*, toista näitä väriraitoja ja neulo samalla mallineuletta (katso ruutupiirros A.1). Kun teet raglanlisäykset, neulo myös lisätyillä silmukoilla mallineuletta.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.
Kun kaarroke on valmis, neulo etu-/takakappale suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 96-100-104-112-120-124 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 valkoisella langalla, neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 8-8-8-12-12-12 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 88-92-96-100-108-112 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Jatka neulomalla raidoitusta ja mallineuletta (katso selitys yllä).

KAARROKE:
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön ja neulo samalla suljettuna neuleena raidoitusta ja mallineuletta seuraavasti (oikealta puolelta): Neulo 3 silmukkaa oikein (= takakappaleen 3 silmukkaa), kiinnitä 1 merkkilanka tähän, neulo seuraavat 12-12-14-14-16-16 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka tähän, neulo seuraavat 32-34-34-36-38-40 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka tähän, neulo 12-12-14-14-16-16 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka tähän, neulo loput 29-31-31-33-35-37 silmukkaa (= takakappale) (ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 3 silmukkaa).
Seuraava kerros neulotaan näin: 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4-4-6-6-8-8 silmukkaa mallineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 24-26-26-28-30-32 silmukkaa mallineuletta (= etukappale), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4-4-6-6-8-8 silmukkaa mallineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 24-26-26-28-30-32 silmukkaa mallineuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle.
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 16 silmukkaa). Toista tällaiset raglanlisäykset joka 4.kerros yhteensä 11-13-14-16-17-19 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen yllä selitetty lisäyskerros) = 264-300-320-356-380-416 silmukkaa. Koot XL ja XXL: Kaikki raglanlisäykset on nyt tehty.
Koot S, M, L ja XXXL: Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta, kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta, kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa (= etukappale), tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta, kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa mallineuletta (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta, kunnes seuraavaa merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 8 silmukkaa).
Kaikki koot: Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 272-308-328-356-380-424 silmukkaa. Jatka raidoitusta ja mallineuletta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alussa olevasta merkistä mitattuna on 20-22-23-26-28-31 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 4-3-4-5-7-7 silmukkaa (= takakappaleen silmukat), siirrä seuraavat 56-66-70-74-76-86 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 80-88-94-104-114-126 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 56-66-70-74-76-86 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 76-85-90-99-107-119 silmukkaa (= takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 176-192-208-228-252-276 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin sivun hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana ja jatka raidoitusta ja mallineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 8 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset, kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 17 cm = 184-200-216-236-260-284 silmukkaa.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 27-27-28-26-26-25 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 50-52-54-56-58-60 cm), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 36-40-44-48-52-56 silmukkaa = 220-240-260-284-312-340 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 4,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 56-66-70-74-76-86 silmukkaa pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4,5 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-12 silmukasta 1 silmukka = 64-74-80-84-88-98 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-8-10-10-12-12 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo suljettuna neuleena raidoitusta ja mallineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 7.-5.-4.-4.-3.-3.kerros yhteensä 13-17-19-20-21-25 kertaa = 38-40-42-44-46-48 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 39-37-37-35-33-31 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-4-6-8-6-8 silmukkaa = 44-44-48-52-52-56 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 44-42-42-40-38-36 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 4,5, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Neulo toinen hiha samoin.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 12.02.2019
Korjaus: RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaiseen kappaleiden rajakohtaan 4 silmukkaa seuraavasti:
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 4 silmukkaa, 1 langankierto, neulo 1 silmukka oikein, 1 langankierto, neulo 6 silmukalla mallineuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), 1 langankierto, 1 silmukka oikein, 1 langankierto.
Päivitetty nettiin: 18.03.2019
Korjaus: KAARROKE: ...neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 24-26-26-28-30-32 silmukkaa mallineuletta (= etukappale)...neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 24-26-26-28-30-32 silmukkaa mallineuletta (= takakappale)

Piirros

= 1 silmukka oikein
= 1 silmukka nurin

Agnese Paola Marcello 24.03.2019 - 15:52:

A cosa si riferiscono i numeri posti nel modello? Grazie per la vostra risposta

DROPS Design 24.03.2019 kl. 19:47:

Buonasera Agnese Paola, se si riferisce alle sequenze di numeri indicati nel modello sono le maglie da lavorare per le diverse taglie. Se non abbiamo interpretato bene la sua richiesta, ci riscriva pure. Buon lavoro!

Bettina 18.03.2019 - 12:17:

So weit stimmt’s. Aber wenn man dann weiter strickt nach Anleitung fehlen je zwei Maschen beim Vorder und beim Rückenteil.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 13:47:

Liebe Bettina, stimmt, etwas geht dann nicht, unser Design Team wird diese Größe nochmal prüfen. Edit etwas später: in der Grösse L stricken Sie 26 M für Vorder- bzw Rückenteil. Viel Spaß beim stricken!

Bettina 18.03.2019 - 11:40:

Hallo, bei der Einteilung für Grüße. L kann etwas nicht stimmen. 4x6 M Raglan, 2x6 M Ärmel, 2x28 M Vorder/Rückenteil ,8 M zwischen den Umsclägen macht 100 Maschen. Ich habe aber nur 96 Maschen, oder? Habe jetzt schon 3 mal zurückgestrichen weil ich dachte ich hätte mich verzählt.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 12:01:

Liebe Bettina, in der Grösse L stricken Sie: 3 Maschen rechts stricken (= Raglan= 3 Maschen am Rückenteil), Markierungsfaden, 14 Maschen stricken (= Ärmel), Markierungsfaden, 34 Maschen (= Vorderteil), Markierungsfaden, 14 Maschen stricken (= Ärmel), Markierungsfaden, 31 Maschen stricken (= Rückenteil) = 96 M. und es sind nun 3 Maschen bis zum ersten Markierer = die Runde beginnen in der Mitte von Raglanlinie. Viel Spaß beim stricken!

Agnieszka 10.03.2019 - 19:06:

Witam. Mam pytanie odnośnie dodawania oczek na reglan „... 1 narzut, wykonać 1 narzut, 1 oczko prawe, 1 narzut,...” czy aby napewno mają być dwa narzuty obok siebie. Dzięki. Aga

DROPS Design 10.03.2019 kl. 20:16:

Witaj Agnieszko. Reglan przerabiamy następująco: przerabiać aż zostaje 4 oczka przed nitką markerem, 1 narzut, 1 oczko prawe, 1 narzut, przerobić 6 oczek prawych (nitka marker znajduje się na środku tych 6 oczek), 1 narzut, 1 oczko prawe, 1 narzut. W każdym przypadku narzut będzie obok 1 oczka prawego, 2 narzuty nie będą obok siebie. W sumie jest dodanych 16 oczek w okrążeniu. Powodzenia!

Wil 10.03.2019 - 13:21:

Na de 1e naald raglan te hebben gebreid ben ik verder gegaan met A1. Bij de 4e naald voor de 2e meerdering raglan kom ik dan weer uit in r,av,r etc. Bij de info van de RAGLAN geven jullie aan de 1e 6 steken recht te breien i.p.v. r,av,r etc. dit zou dus wat mij betreft niet uitkomen omdat de oneven naalden geheel recht zijn!? Hoor het graag! Alvast bedankt.

DROPS Design 13.03.2019 kl. 08:33:

Dag Wil,

Het is de bedoeling dat je de meerderingen voor de raglan telkens op de 4e naald, zodat je ze steeds op een naald met recht maakt.

Sonja 07.03.2019 - 18:27:

Dann ist das eine Loch aber ganz knapp über den anderen beiden, oder? Das andere Problem ist dann immer noch, dass nach dem ersten Umschlag wenn man im Muster weiter strickt also ( r, l, r, l, r, l, um, r, l, r, l) die Maschen nach dem Umschlag sich verschieben. Die Linken Maschen sind dann da wo eigentlich rechts wär und umgekehrt bis der nächste Umschlag vor der nächsten Markierung kommt .. bin ich die einzige mit dem Problem?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 07:45:

Liebe Sonja, die Maschen sollen immer im Muster gestrickt werden, das Muster soll nicht verschoben werden, die Umschläge stricken Sie nach dieser Zunahmenrunde rechts = wie zuvor, die anderen Maschen werden im Muster A.1 gestrickt (= wie zuvort). Das Muster wird nicht in allen Grössen abwechslungsweise R,L in der Runde sein, je nach der Maschenanzahl. Viel Spaß beim stricken!

Sonja 07.03.2019 - 16:01:

Liebes Drops Team, Danke für die Hilfe .. Das wird mein erster Pullover... jetzt heißt es erst mal rückwärts Stricken

Sonja 07.03.2019 - 13:08:

Aber das ich nach der 11 Raglanrunde drei Runden gestrickt habe, wie sonst auch ist schon richtig und dann die 8 zunahmen anfangen ?

DROPS Design 07.03.2019 kl. 14:02:

Liebe Sonja, nach der 11. Raglanzunahmenrunde stricken Sie noch 1 Runde, dann bei der nächsten Runde nehmen Sie 8 Maschen zu (wie beschrieben). Viel Spaß beim stricken!

Sonja 07.03.2019 - 13:00:

Sieht man nicht, weil es anders da steht

Sonja 07.03.2019 - 12:59:

11. runde LRL RLR URURLRLRLRLURU LRL RLR. Usw LRL RLR LRL RLRLRLRL RLR LRL RLR. Usw LRL RLR ULRLRLRLRLR LRU LRL RLR usw Runde mit 8 zunahmen Es tut mir leid, vielleicht sieht man hier mein Problem

DROPS Design 07.03.2019 kl. 14:16:

Liebe Sonja, die letzte Zunahmenrunde muss im Muster wie zuvor gestrickt sein, es wird einfach nur 1 Umschlag auf beiden Seiten von den 6 Raglanmaschen gestrickt sein, dann sind alle Zunahmen fertig und teilen Sie die Arbeit (im Muster wie zuvor weiterstricken). Viel Spaß beim stricken!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-1