DROPS / 201 / 7

Daily Wonder by DROPS Design

Overdwars gebreide trui in DROPS Sky. Het werk wordt gebreid in Engelse patentsteek. Maten S - XXXL.

Trefwoorden: overdwars, patent, truien,
DROPS Design: Patroon nr. sk-034
Garengroep B
-------------------------------------------------------

250-350-350-400-450-500 g kleur 01, naturel

STEKENVERHOUDING:
15 steken in de breedte en 42 naalden in de hoogte met Engelse patentsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 4.5 MM: lengte 40 cm en 80 cm.

vanaf 5.85 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.85 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.25€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET BREIEN:
Zorg ervoor dat het kledingstuk plat ligt bij het opmeten. Omdat dit kledingstuk overdwars wordt gebreid is het belangrijker dan normaal dat de afmetingen precies kloppen en op het juiste deel van het kledingstuk gemeten worden. Zie tekening en figuur A.1. Figuur A.1 heeft tekens waar het lijf moet komen en waar de markeerdraad voor de hals moet komen. Alle afmetingen voor het lijf en de hals worden in het midden van het kledingstuk opgenomen en niet bij de hals, om te voorkomen dat de hals hals/breedte van het lijf verkeerd is.

ENGELSE PATENTSTEEK:

NAALD 1 (= goede kant): 1 steek in ribbelsteek, * 1 recht, 1 omslag, 1 steek averecht afhalen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn op de naald en eindig met 1 recht en 1 steek in ribbelsteek.

NAALD 2 (= verkeerde kant): 1 steek in ribbelsteek, * 1 omslag, 1 steek averecht afhalen, brei de volgende steek en de omslag recht samen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn op de naald en eindig met 1 omslag, 1 steek averecht afhalen en 1 steek in ribbelsteek.

NAALD 3 (= goede kant): 1 steek in ribbelsteek, * brei de volgende steek en de omslag recht samen, 1 omslag, 1 steek averecht afhalen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn op de naald, brei de volgende steek en de omslag recht samen en 1 steek in ribbelsteek.

Herhaal NAALDEN 2-3 - LET OP: Vanaf NAALD 2 worden de steken met omslagen altijd recht gebreid. De omslag ligt over de steek en wordt samengebreid met de steek.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald aan een stuk vanaf de mouw tot de hals. Dan wordt het verdeeld en de voor- en achterpanden worden apart verder gebreid tot de hals klaar is. Het werk wordt weer samengebracht en aan een stuk verder gebreid. Het is heel belangrijk om de juiste afmetingen te hebben bij het breien, lees TIP VOOR HET BREIEN in de beschrijving hierboven.

TRUI:
Zet 39-41-43-43-45-45 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Sky (= onderkant van de mouw). Brei ENGELSE PATENTSTEEK - zie uitleg hierboven. Als het werk 12 cm meet, meerder dan 1 steek aan elke kant aan de binnenkant van de 1 steek iedere 3-2½-2½-2-2-1½ cm in totaal 10-11-11-13-13-15 keer = 59-63-65-69-71-75 steken - de gemeerderde steken worden gaandeweg in Engelse patentsteek gebreid. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als het werk 44-43-42-41-39-37 cm meet, zet dan losjes steken op aan beide kanten aan het einde van elke naald als volgt: 2 keer 2 steken, 6 keer 4 steken en dan 1 keer 30-30-32-32-36-36 steken. U heeft nu steken opgezet voor het lijf; voeg een markeerdraad in, in het midden van de laatst opgezette steken - dit is de zijkant van het lijf en u meet nu vanaf hier - lees TIP VOOR HET BREIEN in de beschrijving hierboven en zie figuur A.1 punt A!
Er zijn 175-179-185-189-199-203 steken op de naald. Ga verder met Engelse patentsteek. Als het werk 13-15-17-19-22-25 cm meet vanaf de markeerdraad in de zijkant (vanaf punt A tot punt B in figuur A.1), brei dan de volgende naald als volgt (zorg ervoor dat deze naald aan de verkeerde kant wordt gebreid): Brei 87-89-92-94-99-101 steken (= achterpand) en plaats dan deze steken op een hulpdraad, kant 5 steken af voor de hals, brei 83-85-88-90-95-97 steken (= voorpand). Voeg hier een markeerdraad in, in het midden van het werk; de hals wordt gemeten vanaf hier (positioneer de markeerdraad zodat hij direct over de markeerdraad in de zijkant zit, zie figuur A.1, er is 13-15-17-19-22-25 cm tussen de markeerdraad (punt A) en de markeerdraad (punt B)). Ga nu verder met het voorpand terwijl u tegelijkertijd mindert voor de hals.

VOORPAND:
Er zijn 83-85-88-90-95-97 steken op de naald. Minder voor de hals op iedere naald vanaf de hals als volgt: 8 keer 1 steek = 75-77-80-82-87-89 steken. Brei tot het werk 15-15-15-16-16-16 cm meet vanaf de markeerdraad (punt B) en 28-30-32-35-38-41 cm vanaf de markeerdraad in de zijkant van het lijf (punt A). Zet losjes steken op voor de hals, aan het einde van elke naald richting de hals als volgt: 8 keer 1 steek en 1 keer 5 steken = 88-90-93-95-100-102 steken. De hals meet ongeveer 19-19-19-20-20-20 cm vanaf de markeerdraad (vanaf punt B tot punt C). Plaats dan alle steken op een hulpdraad en ga verder met het achterpand. Knip de draad af.

ACHTERPAND:
Plaats de 87-89-92-94-99-101 steken van de hulpdraad op de rondbreinaald. Ga verder met het achterpand tot de hals 19-19-19-20-20-20 cm meet (zie figuur A.1 punt C) - pas zo aan dat u dezelfde lengte heeft gebreid als op het voorpand. Beide delen kunnen nu op dezelfde naald geplaatst worden en u breit verder met het werk.

VOOR- EN ACHTERPAND:
Plaats de 88-90-93-95-100-102 steken van de hulpdraad op dezelfde rondbreinaald als het achterpand = 175-179-185-189-199-203 steken. Brei verder tot het voorpand/achterpand 45-49-53-58-64-70 cm meet vanaf de markeerdraad in de zijkant van het lijf (vanaf punt A tot punt D).
Kant dan losjes af aan elke kant, op het begin van elke naald als volgt: 1 keer 30-30-32-32-36-36 steken, 6 keer 4 steken en 2 keer 2 steken = 59-63-65-69-71-75 steken. Voeg hier 1 nieuwe markeerdraad in en meet nu het werk vanaf hier. Brei dezelfde lengte over de steken zoals op de andere mouw na de laatste meerdering, minder dan 1 steek aan elke kant aan de binnenkant van de 1 steek iedere 3-2½-2½-2-2-1½ cm in totaal 10-11-11-13-13-15 keer = 39-41-43-43-45-45 steken. Brei tot het werk 44-43-42-41-39-37 cm meet vanaf de markeerdraad en kant dan losjes af. LET OP! Bij het afkanten breit u de omslagen samen met hun steken die eronder zitten terwijl u TEGELIJKERTIJD afkant.

AFWERKING:
Vouw het werk, met de verkeerde kanten op elkaar. Begin met naaien aan de buitenkant op de mouw. Naai in de buitenste lus van de buitenste steek over de hele mouw en dan naar beneden de zijkant van het voor-/achterpand. Herhaal aan andere kant.

HALS:
Neem steken op rondom de hele hals aan de binnenkant van de 1 kantsteek (zorg ervoor dat u steken opneemt in de averechte steken midden voor en over de hals op het achterpand). Neem ongeveer 90-106 steken op aan de goede kant met korte rondbreinaald 4.5 mm en Sky. Brei 8 naalden tricotsteek en kant dan losjes af. De rand zou om moeten rollen.

Telpatroon

= breirichting
= markeerdraad wordt hier ingevoegd; het lijf wordt vanaf hier gemeten
= markeerdraad wordt hier ingevoegd; de halsbreedte wordt vanaf hier gemeten

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 201-7) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (50)

Maria 14.02.2020 - 23:04:

Liebes Drops-Team, Wie nehme ich 1 Masche beidseitig innerhalb einer Masche zu? Gibt es dazu ein Video? Danke und liebe Grüße

DROPS Design 17.02.2020 kl. 08:03:

Liebe Marie, dieses Video zeigt, wie man im Vollpattent innerhalb 1 Randmasche beidseitig zunimmt. Viel Spaß beim stricken!

Melanie 05.02.2020 - 16:03:

Ich verstehe nicht, wie ich nach dem Ärmel die Maschen locker anschlagen soll und dies im Patent geschehen kann. Stehe irgendwie auf dem Schlauch....

DROPS Design 05.02.2020 kl. 16:16:

Liebe Melanie, die Maschen sollen locker genug angeschlagen werden, damit die Arbeit nicht zu eng wird, Sie können eine grössere Nadel benutzen z.B. und bei der 1. Reihe über diese Maschen stricken Sie im Patent aber ohne Umschlag, denn es noch keine gibt (= die Maschen entweder rechts oder links stricken (anstatt rechts oder links mit dem Umschlag). Viel Spaß beim stricken!

Cinzia 13.01.2020 - 08:44:

Scusate, quando scrivete: "finire con 1 maglia diritto e 1 maglia a maglia legaccio" mi spiegate la differenza tra 1 maglia a diritto e 1 maglia a legaccio. Non dovrebbe essere la stessa cosa? (O meglio, il legaccio non dovrebbero essere 1 ferro diritto e 1 ferro a rovescio sui circolari?). Grazie e scusate da subito l'ignoranza.

DROPS Design 13.01.2020 kl. 12:15:

Buongiorno Cinzia. Il maglione viene lavorato avanti e indietro. La prima e l'ultima maglia sui ferri vengono lavorate a legaccio, quindi sempre a diritto. Invece la maglia che lavora a diritto (la penultima), al ferro successivo verrà lavorata seguendo le indicazioni riportate per il ferro successivo. Buon lavoro!

Sabina 01.01.2020 - 21:39:

Hi. I'm about to cast on new stitches for the below section _"loosely cast on stitches on both sides at the end of each row as follows: 2 stitches 2 times, 4 stitches 6 times and then 30-30-32-32-36-36 stitches 1 time." Can you please explain row by row how the new stitches are being worked on in each row? How many rows altogether for this section - is it 4 + 12+2? Thanks

DROPS Design 02.01.2020 kl. 15:47:

Dear Sabina, simply work the new stitches on each side in pattern so that you keep the English rib from the sleeve as well as on new stitches. Happy knitting!

Alessia 21.12.2019 - 18:11:

Buonasera. Di solito i campioni mi tornano sempre con le vostre misure. Questa volta per il campione a legaccio con i ferri 4 per 10 cm mi vengono 20 maglie! È corretta la vostra misurazione?

DROPS Design 21.12.2019 kl. 18:55:

Buonasera Alessia, abbiamo corretto il testo: il campione è a coste inglesi. Provi a rifarlo con i ferri 4,5 mm. Buon lavoro!

Bruna 19.12.2019 - 17:49:

Volevo sapere esattamente a quanti punoi devo inserire il segnapunti A da dove devo prendere le misure ? Io l'ho inserito dopo 30 maglie

DROPS Design 19.12.2019 kl. 22:32:

Buonasera Bruna, abbiamo leggermente modificato il testo, deve inserire il segnapunti al centro dell'ultimo gruppo di maglie avviate. Buon lavoro!

Madeleine Gagnon 10.12.2019 - 22:55:

À propos de l'échantillon. J'ai cru comprendre que l'échantillon est en côte anglaise. Je tricote des côtes anglaises avec des aiguilles de 4,5 mm . Si je compte les mailles j'ai au moins 24 mailles (sans compter les jetés). Je ne peux imaginer que je doivent augmenter la taille des aiguilles à ce point. Merci de m'éclairer.

DROPS Design 11.12.2019 kl. 08:24:

Bonjour Mme Gagnon, tricotez-vous bien les côtes anglaises comme dans cette vidéo? L'échantillon est très important - cf FAQ - vous pouvez bloquer votre échantillon (= le laver et le faire sécher bien à plat), pour vérifier les mesures après lavage (= comme vous laverez le pull). Votre magasin DROPS aura probablement d'autres astuces pour vous, n'hésitez pas à le contacter, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Mia Bissmarck 21.11.2019 - 22:32:

Vad menas med att man inte ska räkna med omslaget när man mäter stickfastheten när man stickar i patenstickning?

Marcella 26.10.2019 - 19:51:

Er klopt echt helemaal, maar dan ook helemaal niks van de stekenverhouding. En de cm’s voor de mouwlengte staan volgens mij in de verkeerde volgorde, of moeten we dan ineens van links naar rechts lezen? Ik heb al heel veel gebreid, en nooit problemen gehad. Ik zie ook heel veel opmerkingen en vragen die over de stekenverhouding gaan. Hoe kan je nu volhouden (in de reacties van Drops) dat het patroon klopt????

Bente 12.09.2019 - 12:45:

Hej, jeg har strikket 40 cm! Jeg har fundet en anden opskrift strikket i sky, (model »regn«) strikket i 2 tråde på pinde 6. og her er strikkefastheden 14 m på 10 cm. Hvordan kan strik med kun en tråd på pinde 4,5 give stort set det samme????? Er i sikre på at opskriften kun er med en tråd?

DROPS Design 17.09.2019 kl. 14:56:

Hej Bente, det er 2 helt forskellige teknikker. Du må ikke sammenligne patentstrik og glatstrik og husk at du må ikke strikke patentstrik for stramt!

Laat een opmerking achter voor DROPS 201-7