DROPS / 201 / 7

Daily Wonder by DROPS Design

Bluse strikket sidelæns i DROPS Sky. Arbejdet strikkes i helpatent med omslag. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-034
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

250-350-350-400-450-500 g farve 01, natur

STRIKKEFASTHED:
15 masker i bredden og 42 pinde i højden med helpatent = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 144.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

STRIKKETIPS:
Sørg for at tøjet ligger fladt når det måles. Da blusen strikkes sidelæns er det ekstra vigtig at målene som tages undervejs er nøjagtige og udført på anvist sted. Se måleskitse og figur A.1. På figur A.1 er der tegnet hvor mærket på ryg- og forstykke skal være og hvor mærketråden for halsen skal være. Alle mål som gælder ryg- og forstykke og hals gøres midt på tøjet og ikke ved halsen, for at undgå at halsen/bredden på ryg- og forstykke bliver forkert.

HELPATENT MED OMSLAG:

1.PIND (= retsiden): 1 maske retstrik, * 1 maske ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, afslut med 1 maske ret og 1 maske retstrik.

2.PIND (= vrangen): 1 maske retstrik, * slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik næste maske og omslaget ret sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, afslut med slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang og 1 maske retstrik.

3.PIND (= retsiden): 1 maske retstrik, * strik næste maske og omslaget ret sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, afslut med at strikke næste maske og omslaget ret sammen og 1 maske retstrik.

Gentag 2.-3.PIND - OBS: Fra 2.PIND er maskerne med omslag altid ret masker. Omslaget ligger over masken og strikkes ret sammen med masken.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind i et stykke fra ærmet frem til halsen, hvor arbejdet deles og forstykket og bagstykket strikkes hver for sig til halsåbningen er færdig. Arbejdet sættes sammen igen og der strikkes videre i et stykke. Det er ekstra vigtigt at tage korrekte mål undervejs, læs STRIKKETIPS i forklaringen over.

BLUSE:
Slå 39-41-43-43-45-45 masker op på rundpind 4,5 med Sky (= nederst på ærmet). Strik HELPATENT MED OMSLAG - se forklaring over. Når arbejdet måler 12 cm tages der 1 maske ud i hver side indenfor 1 maske på hver 3.-2½.-2½.-2.-2.-1½. cm totalt 10-11-11-13-13-15 gange = 59-63-65-69-71-75 masker - de nye masker strikkes ind i helpatent undervejs. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 44-43-42-41-39-37 cm, slåes der nye masker løst op i slutningen af hver pind i hver side således: 2 masker 2 gange, 4 masker 6 gange, derefter slåes der 30-30-32-32-36-36 masker op 1 gang. Der er nu slået masker op til ryg & forstykke, sæt et mærke i midten af de sidste masker som blev slået op, dette er siden af ryg- og forstykke og mål videre herfra - læs STRIKKETIPS i forklaringen over og se figur A.1 punkt A!
Der er 175-179-185-189-199-203 masker på pinden. Fortsæt med helpatent. Når arbejdet måler 13-15-17-19-22-25 cm fra mærket i siden (fra punkt A til punkt B i figur A.1), strikkes næste pind således (sørg for at denne pind strikkes fra vrangen): Strik 87-89-92-94-99-101 masker (= bagstykket) og sæt derefter disse masker på en tråd, luk 5 masker af til hals, strik 83-85-88-90-95-97 masker (= forstykket). Sæt en mærketråd midt i arbejdet her, her skal halsen måles fra (placer mærketråden så den er lige overfor mærket i siden, se figur A.1, der er 13-15-17-19-22-25 cm mellem mærket (punkt A) og mærketråden (punkt B)). Nu skal der strikkes videre over forstykket samtidig med at der skal lukkes masker af til hals.

FORSTYKKE:
Der er 83-85-88-90-95-97 masker på pinden. Luk af til hals på hver pind fra halsen således: 1 masker 8 gange = 75-77-80-82-87-89 masker. Strik til arbejdet måler ca 15-15-15-16-16-16 cm fra mærketråden (punkt B) og der er 28-30-32-35-38-41 cm fra mærket i siden af ryg- og forstykke (punkt A). Slå løst op til hals på hver pind mod halsen således: 1 maske 8 gange og 5 masker 1 gang = 88-90-93-95-100-102 masker. Halsen måler ca 19-19-19-20-20-20 cm fra mærketråden (fra punkt B til punkt C). Sæt derefter alle masker på en tråd, nu skal der strikkes videre over bagstykket. Klip tråden.

BAGSTYKKE:
Sæt de 87-89-92-94-99-101 masker fra tråden på rundpind. Strik videre på bagstykket til halsåbningen måler 19-19-19-20-20-20 cm (se figur A.1 punkt C) – sørg for at der er strikket lige så langt som på forstykket. Nu kan delene sættes på samme pind og strikkes videre i et stykke herfra.

FORSTYKKE OG BAGSTYKKE:
Sæt de 88-90-93-95-100-102 masker fra tråden på samme rundpind som bagstykket = 175-179-185-189-199-203 masker. Strik videre til forstykket/bagstykket måler 45-49-53-58-64-70 cm fra mærket i siden af ryg- og forstykke (fra punkt A til punkt D).
Nu lukkes der løst af i hver side i begyndelsen af hver pind således: 30-30-32-32-36-36 masker 1 gang, 4 masker 6 gange og 2 masker 2 gange = 59-63-65-69-71-75 masker. Sæt 1 nyt mærke her, videre måles der herfra. Strik lige så langt over dette ærme som det andet ærme efter sidste udtagning, derefter lukkes der 1 maske af i hver side indenfor 1 maske på hver 3.-2½.-2½.-2-2-1½.cm totalt 10-11-11-13-13-15 gange = 39-41-43-43-45-45 masker. Strik til arbejdet måler 44-43-42-41-39-37 cm fra mærket og luk løst af. OBS! Når der lukkes af, strikkes omslagen sammen med maskerne de ligger over Samtidig med at der lukkes af.

MONTERING:
Buk arbejdet så det ligger vrang mod vrang. Start med at sy yderst på ærmet. Sy i yderste led af yderste maske langs hele ærmet og derefter ned langs siden af forstykket/bagstykket. Gentag i den anden side.

HALSKANT:
Nu skal der strikkes masker op rundt om hele halsen indenfor 1 kantmaske (sørg for at der strikkes op i vrangmaskerne midt foran og langs halsen på bagstykket). Strik ca 90-106 masker op fra retsiden med lille rundpind 4,5 og Sky. Strik 8 omgange glatstrik og luk løst af. Kanten skal rulle sig.

Diagram

= strikkeretning
= mærket sættes her, herfra måles ryg- og forstykke
= mærketråden sættes her, herfra måles bredden på halsen

J Huisman 27.04.2019 - 19:35:

Ik heb deze tru gemaakt, met dunnere wol, op naalddikte 4. Ik nam maat L maar het klopte echt totaal niet. De trui kwam tot de taille. Ik heb er maar een stuk aan gebreid maar mooi is anders. Geen succes helaas

Leni 12.04.2019 - 08:53:

Ein toller Pullover mit sehr verständlicher Anleitung und dabei auch angenehm zu stricken. Ich stricke ihn nun schon zum zweitenmal in einer anderen Farbe :-)

Solange 11.04.2019 - 21:28:

Solange 11-4-2019 Merci pour votre réponse mais l’idée est d’avoir les côtes verticales devant c’est pourquoi je pensais commencer par devant

DROPS Design 12.04.2019 kl. 09:11:

Bonjour Solange, vous trouverez alors probablement un modèle correspondant à vos envies parmi nos pulls en côtes anglaises, en choisissant un modèle de haut en bas ou de bas en haut, vous aurez bien les côtes verticales. Bon tricot!

Solange 11.04.2019 - 19:57:

Solange 11-4-2019 Merci pour votre réponse mais l’idée est d’avoir les côtes verticales devant c’est pourquoi je pensais commencer par devant

Estelle 10.04.2019 - 18:17:

Merci pour tous vos magnifiques modèles. J'ai l'intention de tricoter celui-ci en côtes anglaises bi-color. Cela change-t-il la quantité de fil nécessaire? Ou puis-je commander la moitié de chaque couleur? Merci pour votre aide.

DROPS Design 11.04.2019 kl. 09:34:

Bonjour Estelle, nous n'avons pas ces informations car ce modèle a été tricoté en uni, mais votre magasin DROPS devrait pouvoir vous renseigner, n'hésitez pas à le contacter, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Solange 10.04.2019 - 17:12:

Solange 10-03-2019 bonjour dans le modèle vous commencez par les manches comment commencer. par le devant

DROPS Design 11.04.2019 kl. 09:33:

Bonjour Solange, ce modèle se tricote dans le sens de la longueur d'une manche à l'autre, pour que les côtes soient toujours dans le même sens, sauf si vous voulez un pull sans manches (alors vous pourrez probablement commencer par monter le nombre de mailles correspondant au dos et au devant, après que les augmentations soient terminées), il vous faudra bien suivre les indications. Votre magasin saura vous conseiller pour tout ajustement éventuel. Bon tricot!

Giovanna 07.04.2019 - 11:23:

Buongiorno, sicuramente sbaglio qualcosa e vorrei capire cosa. Se avvio 43 maglie, fatti tutti gli 11 aumenti da entrambi i lati non mi ritrovo con 65 maglie ma con 85. Anche perché le coste inglesi così descritte fanno già aumentare le maglie da 43 a 63 al secondo ferro. Dove sto sbagliando? Grazie

DROPS Design 07.04.2019 kl. 22:33:

Buongiorno Giovanna. Nel testo non vengono conteggiate le maglie gettate. Sono state avviate 43 maglie. Dopo il secondo ferro sono 43 m + 20 gettati. Dopo gli aumenti ai lati ci sono 43 m + 22 m aumentate (65 m) + 20 gettati. Buon lavoro !

Claire 18.03.2019 - 23:38:

Je viens de terminer ce pull en sky couleur curry...ravie du resultat...amusant a tricoter dans ce sens. J’ai tricoté en plus un petit chale en pointe au point mousse (modele drops aussi) pour couvrir le cou , ca donne un effet col roulé bien confortable Merci pour vos superbes modèles tres bien expliqués Du coup une copine m’a demandé le meme en blanc !

Martina 13.03.2019 - 21:04:

Wenn ich nach den 44cm Ärmel die Zunahmen mache, wie stricke ich diese locker angeschlagenen Maschen (2x2 Maschen, 4x6 Maschen) in den nächsten Runden?

DROPS Design 14.03.2019 kl. 09:52:

Liebe Martina, die neuen Maschen werden im Vollpatent, mit 1 Randmasche kraus rechts auf beiden Seiten gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Waltraud 04.03.2019 - 12:46:

Ich will den Pulli in Gr. S stricken. Stimmt die Materialangabe von 250 g. Der Pulli ist salopp gehalten und Patent dürfte mehr Material verbrauchen?????

DROPS Design 04.03.2019 kl. 13:16:

Liebe Waltraud, wenn Ihre Maschenprobe stimmt (= 15 M x 42 Reihen in der Höhe im Vollpatent), dann brauchen Sie 250g DROPS Sky in Größe S. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 201-7