DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Gebreide trui met ronde pas in DROPS Karisma. Het werk wordt gebreid van onder naar boven met Scandinavisch patroon. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon u-874
Garengroep B
----------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g kleur 21, grijs
50-100-100-100-100-100 g kleur 16, donkergrijs
50-100-100-100-100-100 g kleur 05, zwart
50-50-50-50-50-50 g kleur 01, naturel
50-50-50-50-50-50 g kleur 72, licht parelgrijs

Kleurcombinaties:
A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55.
B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77.
----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4 mm, lengte 40 en 80 cm voor het kledingstuk in tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 3 mm, lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 2.65 € /50g
Breiwebshop
Bestel
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 2.65 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 31.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Trui: Zie telpatroon A.1. Kies het telpatroon voor uw maat. Brei het hele patroon in tricotsteek.

TIP VOOR HET BREIEN:
Om te voorkomen dat de stekenverhouding te strak wordt wanneer u in patroon breit met verschillende kleuren, is het belangrijk om de draden niet te strak aan te trekken op de achterkant van het werk. Ga verder met een naald in een grotere maat wanneer u in patroon breit en het wordt wat te strak.

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor onder de mouwen):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, maak 1 omslag, brei 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert/meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 240 steken) en deel de steken door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 40) = 6. In dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 5e en 6e steek recht samen. Bij het meerderen maakt u 1 omslag na iedere 6e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RAGLAN:
Minder voor de raglan aan elke kant van de markeerdraad in iedere overgang tussen de mouwen en het lijf. Begin 2 steken voor de markeerdraad, brei 2 recht samen, de markeerdraad is hier, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).

VERHOGING IN DE ACHTERKANT VAN DE HALS:
Voor een betere pasvorm kunt u een verhoging breien in de achterkant van de hals met donkergrijs. Voeg 1 markeerdraad in midden achter van de hals. Brei recht tot er 14-15-16-15-16-18 steken voorbij de markeerdraad zijn gebreid, keer het werk, trek de draad aan en brei 28-30-32-30-32-36 steken averecht. Keer het werk en brei 42-45-48-45-48-54 steken recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 56-60-64-60-64-72 steken averecht terug. Keer het werk en brei 70-75-80-75-80-90 steken recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 84-90-96-90-96-108 steken averecht terug. Keer het werk, trek de draad aan en brei recht tot midden achter.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei het werk in de rondte op de rondbreinaald, van onder naar boven. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.

LIJF:
Zet 240-262-282-306-334-366 steken op rondbreinaald 3 mm met grijs. Brei 7 cm boordsteek (1 recht/1 averecht). Brei 1 naald recht en minder 40-44-46-50-56-60 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 200-218-236-256-278-306 steken. Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Ga verder in tricotsteek. Voeg 1 markeerdraad in aan het begin van de naald en 1 markeerdraad na 100-109-118-128-139-153 steken (= in zijkanten). DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Kant bij een hoogte van 30-31-32-32-34-35 cm 8-8-10-10-12-14 steken af aan elke kant voor de armsgaten (dus kant 4-4-5-5-6-7 steken af aan elke kant van beide markeerdraden) = 92-101-108-118-127-139 steken over op het voor- en achterpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

MOUW:
Zet 58-58-64-64-64-72 steken op breinaalden zonder knop maat 3 mm met grijs. Brei 5 cm boordsteek (= 1 recht/1 averecht). Brei 1 naald recht en minder 10-10-10-10-10-12 steken verdeeld = 48-48-54-54-54-60 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en brei in tricotsteek in de rondte. Meerder bij een hoogte van 9-9-9-7-9-8 cm, 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 7e-6e-7e-6e-5e-5e naald 12-14-12-14-16-16 keer in totaal = 72-76-78-82-86-92 steken. Bij een hoogte van 42-41-41-39-40-39 cm (LET OP: Minder voor de grotere maten vanwege bredere schouders), kant dan de middelste 8-8-10-10-12-14 steken onder de mouw af = 64-68-68-72-74-78 steken over op de naald. Leg het werk terzijde en brei een andere mouw.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinaald als het lijf waar de armsgaten zijn afgekant = 312-338-352-380-402-434 steken op de naald. Voeg 1 markeerdraad in, in iedere overgang tussen de mouwen en het lijf = 4 markeerdraden. Brei tricotsteek met grijs. Minder TEGELIJKERTIJD op de volgende naald voor de RAGLAN – zie uitleg hierboven (= 8 steken geminderd). Minder zo om de naald 2-2-3-3-3-3 keer in totaal = 296-322-328-356-378-410 steken. Na de laatste naald met minderingen breit u 1 naald recht en mindert u 24-34-24-32-36-32 steken verdeeld = 272-288-304-324-342-378 steken over op de naald. Brei dan het patroon volgens telpatroon A.1 (kies het telpatroon voor de juiste maat = 17-18-19-18-19-21 herhalingen op de naald). Lees TIP VOOR HET BREIEN! Ga zo verder in patroon en minder zoals te zien is in telpatroon. Als A.1 is gebreid (eindig na een naald gemarkeerd met pijl in telpatroon voor juiste maat), zijn er 119-126-133-126-133-147 steken op de naald en meet het werk ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm vanaf de schouder naar beneden. Voor een betere pasvorm breit u een verhoging op de achterkant van de hals zodat de pas ietwat hoger is op het achterpand. Deze verhoging kan ook overgeslagen worden, zodat de hals op de voor- en achterkant hetzelfde is - lees VERHOGING.

HALSRAND:
Brei 1 naald recht met donkergrijs en minder 25-30-35-26-29-39 steken verdeeld = 94-96-98-100-104-108 steken rondom de halsrand. Brei verder met een korte rondbreinaald 3 mm. Brei 2 ribbels in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven, meerder TEGELIJKERTIJD op de laatste naald 22-22-24-26-26-26 steken verdeeld = 116-118-122-126-130-134 steken. Brei dan boordsteek = 1 recht/1 averecht. Als de boordsteek 8 cm meet, brei dan 1 ribbel in ribbelsteek. Kant dan losjes af - zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak is. Vouw de halsrand dubbel en naai aan de binnenkant, ribbel tegen ribbel.

Gewijzigd online: 11.09.2018
Correctie bij het LIJF: Brei 1 naald terwijl u 40-44-46-50-56-60 steken verdeeld mindert

Telpatroon

= naturel
= licht parelgrijs
= grijs
= donkergrijs

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 195-19) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (104)

Chantal 10.11.2020 - 16:34:

Bonjour, Arrivée au début du jacquard, je m'aperçois que le pull est un peu court ... avez-vous une astuce pour reprendre les mailles par le bas et tricoter un peu de jersey avant les côtes ? J'ai pourtant respecté les dimensions indiquées à savoir 30 cm pour le devant/dos avant les diminutions pour les emmanchures , taille S. Merci beaucoup pour votre conseil Chantal

DROPS Design 10.11.2020 kl. 16:56:

Bonjour Chantal, vous trouverez ici comment couper un tricot et le rallonger en tricotant dans l'autre sens. Bon tricot!

Pia Noren 05.11.2020 - 22:03:

Hej Har jeg læst opskriften korrekt,at mønsteret først begynder når ærmerne er sat på bærestykket. Hilsen Pia

DROPS Design 06.11.2020 kl. 10:10:

Hej Pia, ja det stemmer, du strikker først mønsteret når du har strikket de første raglan pinde og den omgang hvor du tager ind jævnt fordelt. God fornøjelse!

Pia Noren 05.11.2020 - 22:00:

Hej igen Er det læst korrekt at mønsteret først beynder når ærmerne er sat på bærestykket, synes ikke det tydeligt fremgår af opskrift Hilsen Pie

Chantal 28.10.2020 - 13:41:

Bonjour, Je n'ai pas compris comment diminuer les manches dans le modèle 195-19 où placer le marqueur ? (placer un marqueur au début du tour (=milieu sous la manche) augmenter 2 mailles au milieu du tour sous la manche ... les augmentations se font sur un seul côté ou sur les 2 côtés de la manche ? Merci beaucoup Chantal

DROPS Design 28.10.2020 kl. 15:36:

Bonjour Chantal, le marqueur est placée au début du tour (= entre la dernière maille montée et la première maille montée); après les côtes, on diminue à intervalles réguliers (= cf cette leçon) puis on augmente comme expliqué sous AUGMENTATIONS (sous les manches) - autrement dit ces augmentations vont se trouver au milieu sous le bras/sous la manche, 1 à la fin du tour et 1 au début du tour. En espérant que ces explications complémentaires à celles d'hier vont vous aider. Bon tricot!

Chantal 27.10.2020 - 14:02:

Bonjour, Je ne comprends pas les explications Manches du modèle DROPS 195-19 On tricote sur deux aiguilles n°4 et on place un marqueur en début de tour ? à quoi cela sert-il ? Ensuite on explique qu'il faut diminuer 2 mailles sous la manche ? on augmente 1 maille à chaque début de tour ? il est clair qu'on travaille pas en circulaire n'est-ce pas ? Je suis perdue : faire un jeté = on augmente 2 mailles ? Bref ... merci pour votre aide Chantal

DROPS Design 27.10.2020 kl. 16:01:

Bonjour Chantal, les manches se tricotent en rond, d'abord sur les aiguilles doubles pointes, puis sur l'aiguille circulaire (quand on n'a plus suffisamment de place sur les aiguilles doubles pointes). On place un marqueur au début du tour, c'est le changement des tours et en même temps le milieu sous la manche, c'est ainsi de chaque côté de ce marqueur que l'on va d'abord augmenter puis rabattre les mailles pour l'emmanchure. Après les côtes, on va effectivement diminuer pour que la largeur de la manche avec les aiguilles 4 soit la bonne (on a besoin de davantage de mailles avec les aiguilles 3 en côtes qu'avec les 4 en jersey pour la même circonférence). Bon tricot!

Chantal 26.10.2020 - 14:42:

Bonjour, Je commence les manches du modèle 195-19 , pouvez-vous m'indiquer avec combien d'aiguilles ? pour 58 mailles deux aiguilles à embouts me semblent très petites ... Merci beaucoup

DROPS Design 27.10.2020 kl. 11:36:

Bonjour Chantal, vous pouvez tricoter avec les mailes réparties sur 4 aiguilles (14 m sur 2 aiguilles et 15 m sur 2 aiguilles) et tricoter avec la 5ème aiguille, et changer pour l'aiguille circulaire de 40 cm dès que vous serez un peu à l'étroit sur les double-pointes, mais vous pouvez également tricoter la manche sur une longue circulaire en magic loop. Bon tricot!

Margot 25.10.2020 - 22:43:

Hi, I have casted off the neck very loosely and am now trying to sew the neck edge double. Do you have a tutorial video showing how to do this or could you explain how to do it so that it doesn't twist? Every time I try to sew the casted off edge to the inside, the ribbing of the collar becomes skewed either to the left or right.

DROPS Design 26.10.2020 kl. 09:07:

Dear Margot, could this video help you to manage to sew the neck edge? Do not hesitate to contact your DROPS store, they might have more tips for you. Happy knitting!

Marianne Verduin 08.10.2020 - 13:43:

Ik het lijf en de 2 mouwen af en heb ze nu gezamenlijk op de rondbreipen gezet. Maar nu kan ik de steken van de mouwen nauwelijks breien, want die zijn "in de rondte" gebreid. Hoe los ik dat op?

DROPS Design 10.10.2020 kl. 10:33:

Dag Marianne,

Ja, dat is in het begin even een lastig stukje, maar na een aantal naalden gaat het vaak al een stuk beter. Je kunt bij de overgang van het pand naar de mouw of op de lastige stukjes steeds de rondbreinaald eruit trekken volgens de 'magic loop' methode, zoals uitgelegd in deze video

Pauline Upton 05.10.2020 - 21:30:

I am knitting this in the large size. I think the length should be adjusted for the body of the sweater as to follow the directions and make the body 12-1/2 inches up to the armhole is way too short. This would only reach the waist. I am making it at least 17", if not 18", and will have to hope I can purchase more wool in the same colour.

Nancy Vranken 04.10.2020 - 21:53:

Wordt de trui niet te kort met 32 CM voor het lijf , en dan de mouwen ?

DROPS Design 05.10.2020 kl. 11:07:

Dag Nancy

Nee hoor, de afmetingen kloppen. Ook de afmetingen in de tekening. Natuurlijk kun je de trui wat langer maken als je dat lievert hebt. Onderaan in de tekening kun je de totale lengte vinden, vanaf de opzetrand tot de hals. Als je de trui langer wilt hebben, kun je er een paar cm bij breien, voordat je afkant voor de armsgaten.

Laat een opmerking achter voor DROPS 195-19