DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Gebreide trui met ronde pas in DROPS Karisma. Het werk wordt gebreid van onder naar boven met Scandinavisch patroon. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon u-874
Garengroep B
----------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g kleur 21, grijs
50-100-100-100-100-100 g kleur 16, donkergrijs
50-100-100-100-100-100 g kleur 05, zwart
50-50-50-50-50-50 g kleur 01, naturel
50-50-50-50-50-50 g kleur 72, licht parelgrijs

Kleurcombinaties:
A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55.
B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77.
----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4 mm, lengte 40 en 80 cm voor het kledingstuk in tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 3 mm, lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 2.65 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 2.65 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 31.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Trui: Zie telpatroon A.1. Kies het telpatroon voor uw maat. Brei het hele patroon in tricotsteek.

TIP VOOR HET BREIEN:
Om te voorkomen dat de stekenverhouding te strak wordt wanneer u in patroon breit met verschillende kleuren, is het belangrijk om de draden niet te strak aan te trekken op de achterkant van het werk. Ga verder met een naald in een grotere maat wanneer u in patroon breit en het wordt wat te strak.

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor onder de mouwen):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, maak 1 omslag, brei 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert/meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 240 steken) en deel de steken door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 40) = 6. In dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 5e en 6e steek recht samen. Bij het meerderen maakt u 1 omslag na iedere 6e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RAGLAN:
Minder voor de raglan aan elke kant van de markeerdraad in iedere overgang tussen de mouwen en het lijf. Begin 2 steken voor de markeerdraad, brei 2 recht samen, de markeerdraad is hier, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).

VERHOGING IN DE ACHTERKANT VAN DE HALS:
Voor een betere pasvorm kunt u een verhoging breien in de achterkant van de hals met donkergrijs. Voeg 1 markeerdraad in midden achter van de hals. Brei recht tot er 14-15-16-15-16-18 steken voorbij de markeerdraad zijn gebreid, keer het werk, trek de draad aan en brei 28-30-32-30-32-36 steken averecht. Keer het werk en brei 42-45-48-45-48-54 steken recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 56-60-64-60-64-72 steken averecht terug. Keer het werk en brei 70-75-80-75-80-90 steken recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 84-90-96-90-96-108 steken averecht terug. Keer het werk, trek de draad aan en brei recht tot midden achter.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei het werk in de rondte op de rondbreinaald, van onder naar boven. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.

LIJF:
Zet 240-262-282-306-334-366 steken op rondbreinaald 3 mm met grijs. Brei 7 cm boordsteek (1 recht/1 averecht). Brei 1 naald recht en minder 40-44-46-50-56-60 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 200-218-236-256-278-306 steken. Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Ga verder in tricotsteek. Voeg 1 markeerdraad in aan het begin van de naald en 1 markeerdraad na 100-109-118-128-139-153 steken (= in zijkanten). DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Kant bij een hoogte van 30-31-32-32-34-35 cm 8-8-10-10-12-14 steken af aan elke kant voor de armsgaten (dus kant 4-4-5-5-6-7 steken af aan elke kant van beide markeerdraden) = 92-101-108-118-127-139 steken over op het voor- en achterpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

MOUW:
Zet 58-58-64-64-64-72 steken op breinaalden zonder knop maat 3 mm met grijs. Brei 5 cm boordsteek (= 1 recht/1 averecht). Brei 1 naald recht en minder 10-10-10-10-10-12 steken verdeeld = 48-48-54-54-54-60 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en brei in tricotsteek in de rondte. Meerder bij een hoogte van 9-9-9-7-9-8 cm, 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 7e-6e-7e-6e-5e-5e naald 12-14-12-14-16-16 keer in totaal = 72-76-78-82-86-92 steken. Bij een hoogte van 42-41-41-39-40-39 cm (LET OP: Minder voor de grotere maten vanwege bredere schouders), kant dan de middelste 8-8-10-10-12-14 steken onder de mouw af = 64-68-68-72-74-78 steken over op de naald. Leg het werk terzijde en brei een andere mouw.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinaald als het lijf waar de armsgaten zijn afgekant = 312-338-352-380-402-434 steken op de naald. Voeg 1 markeerdraad in, in iedere overgang tussen de mouwen en het lijf = 4 markeerdraden. Brei tricotsteek met grijs. Minder TEGELIJKERTIJD op de volgende naald voor de RAGLAN – zie uitleg hierboven (= 8 steken geminderd). Minder zo om de naald 2-2-3-3-3-3 keer in totaal = 296-322-328-356-378-410 steken. Na de laatste naald met minderingen breit u 1 naald recht en mindert u 24-34-24-32-36-32 steken verdeeld = 272-288-304-324-342-378 steken over op de naald. Brei dan het patroon volgens telpatroon A.1 (kies het telpatroon voor de juiste maat = 17-18-19-18-19-21 herhalingen op de naald). Lees TIP VOOR HET BREIEN! Ga zo verder in patroon en minder zoals te zien is in telpatroon. Als A.1 is gebreid (eindig na een naald gemarkeerd met pijl in telpatroon voor juiste maat), zijn er 119-126-133-126-133-147 steken op de naald en meet het werk ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm vanaf de schouder naar beneden. Voor een betere pasvorm breit u een verhoging op de achterkant van de hals zodat de pas ietwat hoger is op het achterpand. Deze verhoging kan ook overgeslagen worden, zodat de hals op de voor- en achterkant hetzelfde is - lees VERHOGING.

HALSRAND:
Brei 1 naald recht met donkergrijs en minder 25-30-35-26-29-39 steken verdeeld = 94-96-98-100-104-108 steken rondom de halsrand. Brei verder met een korte rondbreinaald 3 mm. Brei 2 ribbels in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven, meerder TEGELIJKERTIJD op de laatste naald 22-22-24-26-26-26 steken verdeeld = 116-118-122-126-130-134 steken. Brei dan boordsteek = 1 recht/1 averecht. Als de boordsteek 8 cm meet, brei dan 1 ribbel in ribbelsteek. Kant dan losjes af - zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak is. Vouw de halsrand dubbel en naai aan de binnenkant, ribbel tegen ribbel.

Gewijzigd online: 11.09.2018
Correctie bij het LIJF: Brei 1 naald terwijl u 40-44-46-50-56-60 steken verdeeld mindert

Telpatroon

= naturel
= licht parelgrijs
= grijs
= donkergrijs

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 195-19) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (76)

Marit Ødegård 28.11.2019 - 18:34:

Hei. Fant denne genseren som jeg hadde lyst til å strikke. Siden jeg hadde lyst på en genser med rundfelling ble jeg veldig skuffet da jeg fant ut at det ikke er rundfelling, men raglan. Overskriften sier genser med rundfelling. Regner med det ikke finnes mønster med rundfelling da. Synd da jeg synes genseren er så fin.

DROPS Design 29.11.2019 kl. 09:04:

Hei Marit! Genseren strikkes med raglanfelling totalt 2-2-3-3-3-3 ganger før resten av bærestykket strikkes med rundfelling. God fornøyelse!

Carola Bäckstrand 16.11.2019 - 21:19:

Hej! Jag stickar på islandströja modell u-874. Det står att man, för tröja i medium, ska maska av för ärmarna vid 31 cm, sedan några avmaskningar för ragglan, ca 1,5 cm. Där efter 52 varv mönster = 17cm. När mönstret är klart ska tröjan vara 58 cm, men jag får det till 49,5 cm!? Vart tog de 8 cm vägen? Ska avmaskningen ske vid 41 cm? Med vänlig hälsning Carola Storm Bäckstrand

DROPS Design 03.12.2019 kl. 15:03:

Hej Carola, halskanten skal også tælles med. Det runde bærestykke vil gøre så hel længde blive 58 cm når trøjen er klar. God fornøjelse!

Marcela Quintana 17.10.2019 - 10:37:

Starting to work the elevation. I have 119 stitches. Where should I insert the middle marker in the back. After 60 or after 59 stitches. Please let me know and thank you very much for all your help.

DROPS Design 17.10.2019 kl. 11:33:

Dear Mrs Quintana, place your work flat and find out the middle on back piece, 1 stitch difference on either side will not be that visible. Happy knitting!

Winni Whitfield 11.09.2019 - 16:26:

Min bluse er blevet for bred, den er fin nok fra bægerstykket og opefter, men fra taljen op til bærestykke, det er den for bred.. Jeg har syet den sammen. Kan jeg trævle op til bærestykket og strikke mave/ryg om nu? Eller sy den ind i siderne??? Ellers kommer jeg aldrig til at bruge den. Hvad gør jeg?

DROPS Design 12.09.2019 kl. 10:20:

Hej Winni, Ja du kan stikke en rundpind ind i maskerne der hvor du vil starte, og så kan du strikke ovenfra og ned. God fornøjelse!

How to unravel stocking stitch safely from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Monica 11.09.2019 - 15:55:

Hei. Skjønner ikke helt ragland fellingen. Skal det felles for hver omgang ? Hvor mange ganger ? Og mønsteret blir jo ikke fint i hver felling ? Hva gjør jeg feil ?

DROPS Design 12.09.2019 kl. 12:06:

Hej Monica, du starter bærestykket med mellemgrå og strikker raglan på hver 2.omgang 2-3 gange alt efter hvilken størrelse. Så tager du ind jævnt fordelt og først nu kan du begynde på mønsteret ifølge diagram A.1. God fornøjelse!

Kerryn Rowe 13.08.2019 - 11:29:

I am just about to join the sleeves and the body, beginning the yoke section. I am not sure what the patterns means when it says.... “Insert 1 marker in every transition between sleeves and body = 4 markers”. Does it mean I put an marker at each end of the stitches I decreased on the sleeves? Thanks I look forward to you reply.

DROPS Design 13.08.2019 kl. 11:40:

Dear Mrs Rowe, you should have a marker before the first stitch on each sleeve and after the last stitch on each sleeve - this video shows how to knit the sleeve worked in the round on the same needle as front and back piece. Happy knitting!

Gail Norman 26.06.2019 - 05:44:

What ply is this wool please and can you tell me how many balls it uses. I am making it but with a different wool that my sister had spun up from some sheep.

DROPS Design 26.06.2019 kl. 06:44:

Dear Mrs Norman, you'll read more about the yarn here - you'll find the amount of yarn in each size under the header read more here. Happy knitting!

Lise Engebretsen 12.06.2019 - 17:12:

Hei Jeg har nå fått garnet hjem og hygger meg med strikkingen. Jeg har valgt å ha bunnfargen/hovedfargen i kornblå 07, mønsterfarger 33, 66, 71 og 76. Jeg er nå i tvil om jeg skal bytte ut 76 og 71, til hvit og ennå en lyserød. Tror dere at det vil virke mer harmonisk? Den som skal ha genseren, har ønsket seg en genser i denne blåfargen og lyserød. Blir veldig takknemlig for svar. Vennlig hilsen Lise

DROPS Design 13.06.2019 kl. 09:35:

Hei Lise. Dette blir et spørsmål om personlig smak, her er det ingen fasitsvar. Jo likere mønsterfargene er jo mindre tydelig blir mønsteret, men om alle fargene er ulike nyanser av rød kan dette bli mer harmonisk. Samtidig kan det bli mindre kontrast til den sterke blåfargen om du har en lilla farge som en del av mønsteret. Du må nesten se hva du selv synes blir fint. God fornøyelse

Gillian Reid 09.06.2019 - 18:25:

Looking at the size diagram above, the sizes seem very big ie 56cm across the bottom edge for size L. Am I reading the sizing incorrectly, or is this correct for size L?

DROPS Design 09.06.2019 kl. 18:49:

Dear Gillian, yes, this is correct - bottom edge is in rib, so it will shrink a bit, but still it is designed as not very tight around hips. You can check also other measures for size L - if it is still too big for you, choose smaller size. Happy knitting!

Bodil 30.05.2019 - 12:58:

Hei. Har kommet så langt i oppskriften at jeg har har begynt på halskanten. Skal strikke 2 riller, skal øke 22 masker på siste omgangen av rillene, altså omgangen med vrange masker. Blir ikke det rart? Kan jeg økende de 22 maskene på nest siste omgang, rett omgangen?

DROPS Design 31.05.2019 kl. 11:47:

Hei Bodi. Det går helt fint å øke masker mens det strikkes vrang, lag kast som på nete omgang strikkes vridd. Det økes masker rett før vrangborden for å kompensere for at denne trekker seg mer sammen enn hva rillestrikken gjør. God fornøyelse

Laat een opmerking achter voor DROPS 195-19