DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-874
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 21, keskiharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 16, tummanharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 05, musta
50-50-50-50-50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 32.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Pusero: Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 240 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 40) = 6. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka oikein yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset jokaisen kappaleiden rajakohdan merkin molemmin puolin. Aloita 2 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkki on tässä, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Tee tummanharmaalla langalla korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi. Kiinnitä 1 merkki keskelle taakse niskaan. Neulo oikeaa, kunnes olet neulonut 14-15-16-15-16-18 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-30-32-30-32-36 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 42-45-48-45-48-54 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 56-60-64-60-64-72 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 70-75-80-75-80-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 84-90-96-90-96-108 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 240-262-282-306-334-366 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 7 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 200-218-236-256-278-306 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 30-31-32-32-34-35 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-10-10-12-14 silmukkaa kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkin molemmin puolin 4-4-5-5-6-7 silmukkaa) = 92-101-108-118-127-139 silmukkaa jäljellä etukappaleessa ja takakappaleessa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 58-58-64-64-64-72 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 10-10-10-10-10-12 silmukkaa = 48-48-54-54-54-60 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 9-9-9-7-9-8 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 7.-6.-7.-6.-5.-5.kerros yhteensä 12-14-12-14-16-16 kertaa = 72-76-78-82-86-92 silmukkaa. Kun työn pituus on 42-41-41-39-40-39 cm (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-14 silmukkaa = 64-68-68-72-74-78 silmukkaa jäljellä työssä. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 312-338-352-380-402-434 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkiä). Neulo keskiharmaalla langalla sileää neuletta. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANKAVENNUKSET (katso selitys yllä) (= työstä kapeni 8 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 2-2-3-3-3-3 kertaa = 296-322-328-356-378-410 silmukkaa. Kun olet tehnyt viimeisen kavennuskerroksen, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 24-34-24-32-36-32 silmukkaa = 272-288-304-324-342-378 silmukkaa jäljellä työssä. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (katso halutun koon piirros = 17-18-19-18-19-21 mallikertaa kerroksella). Lue NEULOMISVINKKI! Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee kavennukset piirroksen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun (eli kun olet neulonut piirrokseen kokosi nuolella merkityn kerroksen), työssä on jäljellä 119-126-133-126-133-147 silmukkaa ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm. Tee nyt korotus taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (lue KOROTUS).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Neulo 1 kerros oikein tummanharmaalla langalla ja kavenna tasavälein 25-30-35-26-29-39 silmukkaa = 94-96-98-100-104-108 silmukkaa pääntien reunuksessa. Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 22-22-24-26-26-26 silmukkaa = 116-118-122-126-130-134 silmukkaa. Jatka neulomalla joustinneuletta (1 silmukka oikein /1 silmukka nurin). Kun joustinneuleen pituus on 8 cm, neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat löyhästi. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava! Taita ja kiinnitä pääntien reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle siten, että ainaoikeinneulotut silmukat ovat vastakkain.

Päivitetty nettiin: 11.09.2018
Korjaus:ETU- JA TAKAKAPPALE:...Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa
Päivitetty nettiin: 22.10.2018
Korjaus:...Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut).

Piirros

= luonnonvalkoinen
= vaalea helmiäisharmaa
= keskiharmaa
= tummanharmaa

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-19) .

Kommentit / Kysymykset (77)

Margareta 06.12.2019 - 23:38:

Hej, underbart mönster. Skulle ni kunna fixa samma som kofta? Jag hade så gärna haft en. Tack för en toppen sida!

Carola Bäckstrand 16.11.2019 - 21:19:

Hej! Jag stickar på islandströja modell u-874. Det står att man, för tröja i medium, ska maska av för ärmarna vid 31 cm, sedan några avmaskningar för ragglan, ca 1,5 cm. Där efter 52 varv mönster = 17cm. När mönstret är klart ska tröjan vara 58 cm, men jag får det till 49,5 cm!? Vart tog de 8 cm vägen? Ska avmaskningen ske vid 41 cm? Med vänlig hälsning Carola Storm Bäckstrand

DROPS Design 03.12.2019 kl. 15:03:

Hej Carola, halskanten skal også tælles med. Det runde bærestykke vil gøre så hel længde blive 58 cm når trøjen er klar. God fornøjelse!

Marcela Quintana 17.10.2019 - 10:37:

Starting to work the elevation. I have 119 stitches. Where should I insert the middle marker in the back. After 60 or after 59 stitches. Please let me know and thank you very much for all your help.

DROPS Design 17.10.2019 kl. 11:33:

Dear Mrs Quintana, place your work flat and find out the middle on back piece, 1 stitch difference on either side will not be that visible. Happy knitting!

Monica 11.09.2019 - 15:55:

Hei. Skjønner ikke helt ragland fellingen. Skal det felles for hver omgang ? Hvor mange ganger ? Og mønsteret blir jo ikke fint i hver felling ? Hva gjør jeg feil ?

DROPS Design 12.09.2019 kl. 12:06:

Hej Monica, du starter bærestykket med mellemgrå og strikker raglan på hver 2.omgang 2-3 gange alt efter hvilken størrelse. Så tager du ind jævnt fordelt og først nu kan du begynde på mønsteret ifølge diagram A.1. God fornøjelse!

Kerryn Rowe 13.08.2019 - 11:29:

I am just about to join the sleeves and the body, beginning the yoke section. I am not sure what the patterns means when it says.... “Insert 1 marker in every transition between sleeves and body = 4 markers”. Does it mean I put an marker at each end of the stitches I decreased on the sleeves? Thanks I look forward to you reply.

DROPS Design 13.08.2019 kl. 11:40:

Dear Mrs Rowe, you should have a marker before the first stitch on each sleeve and after the last stitch on each sleeve - this video shows how to knit the sleeve worked in the round on the same needle as front and back piece. Happy knitting!

Gail Norman 26.06.2019 - 05:44:

What ply is this wool please and can you tell me how many balls it uses. I am making it but with a different wool that my sister had spun up from some sheep.

DROPS Design 26.06.2019 kl. 06:44:

Dear Mrs Norman, you'll read more about the yarn here - you'll find the amount of yarn in each size under the header read more here. Happy knitting!

Lise Engebretsen 12.06.2019 - 17:12:

Hei Jeg har nå fått garnet hjem og hygger meg med strikkingen. Jeg har valgt å ha bunnfargen/hovedfargen i kornblå 07, mønsterfarger 33, 66, 71 og 76. Jeg er nå i tvil om jeg skal bytte ut 76 og 71, til hvit og ennå en lyserød. Tror dere at det vil virke mer harmonisk? Den som skal ha genseren, har ønsket seg en genser i denne blåfargen og lyserød. Blir veldig takknemlig for svar. Vennlig hilsen Lise

DROPS Design 13.06.2019 kl. 09:35:

Hei Lise. Dette blir et spørsmål om personlig smak, her er det ingen fasitsvar. Jo likere mønsterfargene er jo mindre tydelig blir mønsteret, men om alle fargene er ulike nyanser av rød kan dette bli mer harmonisk. Samtidig kan det bli mindre kontrast til den sterke blåfargen om du har en lilla farge som en del av mønsteret. Du må nesten se hva du selv synes blir fint. God fornøyelse

Gillian Reid 09.06.2019 - 18:25:

Looking at the size diagram above, the sizes seem very big ie 56cm across the bottom edge for size L. Am I reading the sizing incorrectly, or is this correct for size L?

DROPS Design 09.06.2019 kl. 18:49:

Dear Gillian, yes, this is correct - bottom edge is in rib, so it will shrink a bit, but still it is designed as not very tight around hips. You can check also other measures for size L - if it is still too big for you, choose smaller size. Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-19