DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-874
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 21, keskiharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 16, tummanharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 05, musta
50-50-50-50-50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (34)

Saat tämän mallin langat alkaen 32.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Pusero: Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 240 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 40) = 6. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka oikein yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset jokaisen kappaleiden rajakohdan merkin molemmin puolin. Aloita 2 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkki on tässä, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Tee tummanharmaalla langalla korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi. Kiinnitä 1 merkki keskelle taakse niskaan. Neulo oikeaa, kunnes olet neulonut 14-15-16-15-16-18 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-30-32-30-32-36 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 42-45-48-45-48-54 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 56-60-64-60-64-72 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 70-75-80-75-80-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 84-90-96-90-96-108 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 240-262-282-306-334-366 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 7 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 200-218-236-256-278-306 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 30-31-32-32-34-35 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-10-10-12-14 silmukkaa kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkin molemmin puolin 4-4-5-5-6-7 silmukkaa) = 92-101-108-118-127-139 silmukkaa jäljellä etukappaleessa ja takakappaleessa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 58-58-64-64-64-72 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 10-10-10-10-10-12 silmukkaa = 48-48-54-54-54-60 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 9-9-9-7-9-8 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 7.-6.-7.-6.-5.-5.kerros yhteensä 12-14-12-14-16-16 kertaa = 72-76-78-82-86-92 silmukkaa. Kun työn pituus on 42-41-41-39-40-39 cm (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-14 silmukkaa = 64-68-68-72-74-78 silmukkaa jäljellä työssä. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 312-338-352-380-402-434 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkiä). Neulo keskiharmaalla langalla sileää neuletta. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANKAVENNUKSET (katso selitys yllä) (= työstä kapeni 8 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 2-2-3-3-3-3 kertaa = 296-322-328-356-378-410 silmukkaa. Kun olet tehnyt viimeisen kavennuskerroksen, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 24-34-24-32-36-32 silmukkaa = 272-288-304-324-342-378 silmukkaa jäljellä työssä. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (katso halutun koon piirros = 17-18-19-18-19-21 mallikertaa kerroksella). Lue NEULOMISVINKKI! Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee kavennukset piirroksen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun (eli kun olet neulonut piirrokseen kokosi nuolella merkityn kerroksen), työssä on jäljellä 119-126-133-126-133-147 silmukkaa ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm. Tee nyt korotus taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (lue KOROTUS).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Neulo 1 kerros oikein tummanharmaalla langalla ja kavenna tasavälein 25-30-35-26-29-39 silmukkaa = 94-96-98-100-104-108 silmukkaa pääntien reunuksessa. Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 22-22-24-26-26-26 silmukkaa = 116-118-122-126-130-134 silmukkaa. Jatka neulomalla joustinneuletta (1 silmukka oikein /1 silmukka nurin). Kun joustinneuleen pituus on 8 cm, neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat löyhästi. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava! Taita ja kiinnitä pääntien reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle siten, että ainaoikeinneulotut silmukat ovat vastakkain.

Korjaus:ETU- JA TAKAKAPPALE:...Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa
Päivitetty nettiin: 11.09.2018
Korjaus:...Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut).
Päivitetty nettiin: 22.10.2018

Piirros

= luonnonvalkoinen
= vaalea helmiäisharmaa
= keskiharmaa
= tummanharmaa
= musta
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen

Kommentit (34)

Näppäile kommenttisi tähän!

Debra 10.12.2018 - 15:45:

Hi can you clarify all the double pointed needles I need please.

DROPS Design 10.12.2018 kl. 16:37:

Dear Debra, sure, you need double pointed needles size 4 mm (for sleeves )+ 3 mm (for rib on sleeve). See our double pointed needles here - You can also work in the round with the magic loop technique - see video instead of with double pointed needles, as you prefer. Happy knitting!

Bitten 08.12.2018 - 11:35:

Jeg har strikket trøjen og i forhold til billedet, hvor trøjen er løs og lidt lang, så svarer det ikke til mønstret. Der er blusen kort. Jeg forventer ikke at skulle strikke str l til en model, der normalt bruger xs.

DROPS Design 10.12.2018 kl. 09:57:

Hej Bitten, hvis du strikker blusen i DROPS Karisma og holder den strikkefasthed som står i opskriften, så vil du også få samme mål som du finder i måleskitsen nederst i opskriften. Det lyder til at du har flere pinde på 10 cm i højden end hvad vi skriver i opskriften (28 pinde på 10 cm). Prøv evt med tykkere pinde og lav altid en strikkeprøve først. God fornøjelse!

Tove 08.12.2018 - 09:23:

Hej, vil I hjælpe med farvenumrene på model A (den blå-lige)

DROPS Design 10.12.2018 kl. 09:47:

Hej Tove Farvekombinationerne er: A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55. B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77. God fornøjelse!

Bente Lambertsen 06.12.2018 - 14:20:

Hvilke farvenumre er anvendt på B-model brunlige

DROPS Design 07.12.2018 kl. 11:15:

Hei Bente. Det er brukte disse fargene: DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77. God fornøyelse

Melissa 05.12.2018 - 20:45:

How far down the hip would the sweater fall approximately? I am knitting the large size and binding off for the sleeves at 32cm seems like it would be quite short. Would there be a problem to make the body part longer?

DROPS Design 06.12.2018 kl. 09:53:

Dear Melissa, you will find all finished measurements (and total length) in the measurement chart - compare these to a similar jumper you like the shape to find out the matching size and to adjust if you like to. Read more about sizing and measurement chart here. Happy knitting!

Emmie 02.12.2018 - 12:16:

Waarvoor moet rondbreinaald 4 mm 40 cm worden gebruikt? Deze wordt genoemd bij het benodigde materiaal maar komt in de beschrijving niet terug.

DROPS Design 02.12.2018 kl. 19:33:

Dag Emmie,

Deze wordt voor de mouwen gebruikt als de steken niet meer op naalden zonder knop passen.

Katja 25.11.2018 - 09:30:

Hallo Drops-Team, es ist sehr schön, daß Sie das Einstrickmuster in verschiedenen Farbkombinationen zeigen. Es wäre außerordentlich hilfreich, wenn Sie die abgebildeten Farbalternativen auch nennen würden; generell für alle Alternativen in anderen Mustern, insbesondere jedoch für Variante A in dieser Anleitung. Vielen Dank.

DROPS Design 26.11.2018 kl. 09:01:

Liebe Katja, die verschiedenen Farbkombinationen wurden früher als Kommentar beschrieben, die angezeigten Farben sind: A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55. B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77. Viel Spaß beim stricken!

Jette 17.11.2018 - 20:42: https://www.ravelry. ...

Vil gerne lave forhøjning i nakken i Night Shades str. L. Der står 'sæt 1 mærke midt bag i nakken' , men hvordan finder jeg midt bag? Har mærke ved omgangsskift - hvor mange masker er der herfra til midt bag?

DROPS Design 19.11.2018 kl. 11:51:

Hei Jette. Du kan telle deg til hva som blir midt bak da dette er midt mellom merkene for raglan på bakstykke. Foreløpig er genseren identisk på begge sider så du kan velge hvilken side som skal være bak. Et tips er å velge den siden med starten/slutten av omgangen som baksiden, da det ofte blir en liten ujevnhet i mønsteret akkurat i denne overgangen. Du kan så telle hvor mange masker som er mellom de to merkene du har satt til raglan, og masken midt mellom diise = midt bak. God fornøyelse,

Celina 17.10.2018 - 22:25:

Hola me encanta este patrón, están considerando traducirlo al español?, entiendo más o menos las instrucciones, pero sería más fácil tenerlo en mi idioma. Gracias y felicitaciones por su web es maravillosa!

DROPS Design 20.10.2018 kl. 20:30:

Hola Celina, todos los patrones de esta temporada se encuentran en el proceso de traducción al español.

Brix 17.10.2018 - 20:17: http://brix777.wordp ...

Inspirpiva ohje sai minut aloittamaan projektin IkeaVillapaita. Sähellystäni voi kauhistella blogissa Brix Seikkailee #IkeaVillapaita

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-19