DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-874
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 21, keskiharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 16, tummanharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 05, musta
50-50-50-50-50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 32.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Pusero: Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 240 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 40) = 6. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka oikein yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset jokaisen kappaleiden rajakohdan merkin molemmin puolin. Aloita 2 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkki on tässä, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Tee tummanharmaalla langalla korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi. Kiinnitä 1 merkki keskelle taakse niskaan. Neulo oikeaa, kunnes olet neulonut 14-15-16-15-16-18 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-30-32-30-32-36 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 42-45-48-45-48-54 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 56-60-64-60-64-72 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 70-75-80-75-80-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 84-90-96-90-96-108 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 240-262-282-306-334-366 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 7 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 200-218-236-256-278-306 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 30-31-32-32-34-35 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-10-10-12-14 silmukkaa kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkin molemmin puolin 4-4-5-5-6-7 silmukkaa) = 92-101-108-118-127-139 silmukkaa jäljellä etukappaleessa ja takakappaleessa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 58-58-64-64-64-72 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 10-10-10-10-10-12 silmukkaa = 48-48-54-54-54-60 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 9-9-9-7-9-8 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 7.-6.-7.-6.-5.-5.kerros yhteensä 12-14-12-14-16-16 kertaa = 72-76-78-82-86-92 silmukkaa. Kun työn pituus on 42-41-41-39-40-39 cm (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-14 silmukkaa = 64-68-68-72-74-78 silmukkaa jäljellä työssä. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 312-338-352-380-402-434 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkiä). Neulo keskiharmaalla langalla sileää neuletta. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANKAVENNUKSET (katso selitys yllä) (= työstä kapeni 8 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 2-2-3-3-3-3 kertaa = 296-322-328-356-378-410 silmukkaa. Kun olet tehnyt viimeisen kavennuskerroksen, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 24-34-24-32-36-32 silmukkaa = 272-288-304-324-342-378 silmukkaa jäljellä työssä. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (katso halutun koon piirros = 17-18-19-18-19-21 mallikertaa kerroksella). Lue NEULOMISVINKKI! Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee kavennukset piirroksen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun (eli kun olet neulonut piirrokseen kokosi nuolella merkityn kerroksen), työssä on jäljellä 119-126-133-126-133-147 silmukkaa ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm. Tee nyt korotus taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (lue KOROTUS).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Neulo 1 kerros oikein tummanharmaalla langalla ja kavenna tasavälein 25-30-35-26-29-39 silmukkaa = 94-96-98-100-104-108 silmukkaa pääntien reunuksessa. Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 22-22-24-26-26-26 silmukkaa = 116-118-122-126-130-134 silmukkaa. Jatka neulomalla joustinneuletta (1 silmukka oikein /1 silmukka nurin). Kun joustinneuleen pituus on 8 cm, neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat löyhästi. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava! Taita ja kiinnitä pääntien reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle siten, että ainaoikeinneulotut silmukat ovat vastakkain.

Päivitetty nettiin: 11.09.2018
Korjaus:ETU- JA TAKAKAPPALE:...Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa
Päivitetty nettiin: 22.10.2018
Korjaus:...Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut).

Piirros

= luonnonvalkoinen
= vaalea helmiäisharmaa
= keskiharmaa
= tummanharmaa

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-19) .

Kommentit / Kysymykset (94)

Susan Pickering 16.09.2020 - 11:41:

Hi. Are the measurements actual size or is there an easement of 2inches/4cm. Thank you

DROPS Design 16.09.2020 kl. 13:09:

Dear Mrs Pickering, all measurements in chart are finished measurements in each size, taken flat, in cm - measure a similar garment you like to compare the measurements and choose the correct size - read more here. Happy knitting!

Simone Kraaipoel 05.09.2020 - 17:38:

In dit patroon worden na het breien van de boorden heel veel steken geminderd. Klopt dat wel? Wordt het dan niet een veel te losse boord? ik hoor het heel graag.. want op het plaatje van het patroon is het niet goed tezien hoe de trui dan valt.

DROPS Design 11.09.2020 kl. 13:41:

Dag Simone,

Ja hoor dat klopt. Vaak wordt er inderdaad juist gemeerderd, maar in dit patroon is dat niet de bedoeling. Het meerderen wordt gedaan om het samentrekken van de boord a.h.w. te compenseren, waardoor de boordsteek doorloopt ipv samentrekt.

Marie 31.08.2020 - 17:14:

Hej det står att man ska sätta en markör i början av varvet när man är klar med resåren på ärmen och att ökningen ska ske där. Men om ökningen bara sker på en sida, blir inte armen fel formad då?

DROPS Design 01.09.2020 kl. 10:52:

Hej Marie. Du ökar på varje sida av markören (se "Ökningstips" längst upp på mönstret) så det ska bli riktigt. Mvh DROPS Design

Mira Ekstrand 31.08.2020 - 14:23:

Hej! Jag tycker stickade plagg uppifrån och ner ligger bättre till runt halsen och det är lättare att bestämma längderna. Går det att sticka tröjan på detta vis också?

DROPS Design 01.09.2020 kl. 12:27:

Hej Mira, ja absolut :)

Yvonne 10.06.2020 - 14:55:

Hei strikker storlek M, med garnet Cotton merino. det skal strikkes 31 cm ,når det skal felles av til ermene. Blir ikke genseren kort da. Ser at barn størrelsen ligger på det samme i den største størrelsen. ser at det er flere som har klaget over dette, stemmer lengden?? Ser at herremodellen er lengre

DROPS Design 15.06.2020 kl. 08:59:

Hei Yvonne. Mange av våre andre modeller har samme lengde. Bildet kan avvike noe, så det er veldig viktig å se på målene på målskissen. Menneskekroppen er forskjellig, noen er lang i ryggen, noen kortere. Et tips kan være at du prøver en genser som du allerede har/liker lengden på, ta mål og se om det er mange cm som skiller de. Har du nok garn kan du fint strikke noen cm ekstra. Den største barnestørrelsen og den minste damestørrelsen har nesten de sammen målene, men bærestykket er lengre. Men husk, det er veldig viktig å sjekke målene i målskissen. God Fornøyelse!

Mari 03.05.2020 - 09:55:

Ohjeen mukaan paita jäi liian lyhyeksi verrattuna malli kuvaan. Muuten kaunis malli.

Ruth 19.04.2020 - 17:21:

Har strikket denne model til min datter, og hun ønsker sig nu en sommerudgave, der ikke er så varm. Hvilket garn vil I anbefale? Også gerne forslag til farvekombination i beige/brune nuancer. På forhånd tak for hjælp.

DROPS Design 20.04.2020 kl. 09:32:

Hei Ruth. Se vår oversikt over garn vi har i Garngruppe B, f.eks DROPS SKY som er laget av 74% babyalpakka, 8% merinoull og 18% polyamid, det er supermykt og luksuriøst og har en mer tubelignende struktur som gjør det meget lett. Eller DROPS Cotton Merino som er en kombinasjon av extra fine merinoull og lange bomullsfibre. Når det gjelder farger, anbefaler jeg deg til se på våre fargekart. Det er vanskelig å gi et fargeforslag, da dette er veldig personlig. Eller ta en titt på et annet plagg, der du liker fargekombinasjon. God Fornøyelse!

Tonje 07.04.2020 - 01:15:

Strikket denne i str. M og fulgte oppskrift med oppgitte mål. Genseren ble både for kort på lengde og på armene. Tror jeg vil anbefale å strikke en størrelse større enn du vanligvis bruker, og kanskje ekstra garn.

Vigdis Eriksen Lund 31.03.2020 - 13:34:

Har nettopp strikket denne genseren -str M ...Det står - når arbeidet måler 31 cm felles det av til ermene ..Så det gjorde jeg ...fulgte mønsteret slavisk ...Nå er genseren ferdig strikket og den er ALT for kort ...Hva gjør jeg med en genser som er helt ubrukelig ..?? Personen som skulle ha denne genseren er 152 cm høy ... Det må da være helt gale mål som er oppgitt...? Håper på snarlig svar ...

Kathy Hoffman 06.03.2020 - 06:46:

Continuing my question/comment...I am at the part where the arms are added to body. There are 8 stitches in my size that are between the beginning of the arm and end of the arm on the needle. They are so crammed together, cannot stretch because of the 8, how on earth does anyone knit these comfortably? And then to somehow to do raglan increases/decreases and then the nordic pattern? Whoever designed this obviously did not actually knit this, would have been much better designed as a top down.

DROPS Design 06.03.2020 kl. 09:25:

Dear Mrs Hoffman, this video shows how to work a sleeve onto same needle as body - the first round might look somewhat tricky so that you can get help from another circular needle, but after some rounds it just works perfectly. Happy knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-19