Night Shades by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-874
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g väriä 21, keskiharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 16, tummanharmaa
50-100-100-100-100-100 g väriä 05, musta
50-50-50-50-50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-50 g väriä 72, vaalea helmiäisharmaa

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 32.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Pusero: Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 240 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 40) = 6. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka oikein yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla joka 6.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset jokaisen kappaleiden rajakohdan merkin molemmin puolin. Aloita 2 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkki on tässä, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Tee tummanharmaalla langalla korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi. Kiinnitä 1 merkki keskelle taakse niskaan. Neulo oikeaa, kunnes olet neulonut 14-15-16-15-16-18 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 28-30-32-30-32-36 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 42-45-48-45-48-54 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 56-60-64-60-64-72 silmukkaa nurin. Käännä työ ja neulo 70-75-80-75-80-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 84-90-96-90-96-108 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa keskelle taakse asti.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 240-262-282-306-334-366 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 7 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 200-218-236-256-278-306 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 30-31-32-32-34-35 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 8-8-10-10-12-14 silmukkaa kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkin molemmin puolin 4-4-5-5-6-7 silmukkaa) = 92-101-108-118-127-139 silmukkaa jäljellä etukappaleessa ja takakappaleessa. Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 58-58-64-64-64-72 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 keskiharmaalla langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (1 silmukka oikein/1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 10-10-10-10-10-12 silmukkaa = 48-48-54-54-54-60 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 9-9-9-7-9-8 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset joka 7.-6.-7.-6.-5.-5.kerros yhteensä 12-14-12-14-16-16 kertaa = 72-76-78-82-86-92 silmukkaa. Kun työn pituus on 42-41-41-39-40-39 cm (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 8-8-10-10-12-14 silmukkaa = 64-68-68-72-74-78 silmukkaa jäljellä työssä. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 312-338-352-380-402-434 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (= 4 merkkiä). Neulo keskiharmaalla langalla sileää neuletta. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANKAVENNUKSET (katso selitys yllä) (= työstä kapeni 8 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 2-2-3-3-3-3 kertaa = 296-322-328-356-378-410 silmukkaa. Kun olet tehnyt viimeisen kavennuskerroksen, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 24-34-24-32-36-32 silmukkaa = 272-288-304-324-342-378 silmukkaa jäljellä työssä. Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (katso halutun koon piirros = 17-18-19-18-19-21 mallikertaa kerroksella). Lue NEULOMISVINKKI! Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee kavennukset piirroksen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun (eli kun olet neulonut piirrokseen kokosi nuolella merkityn kerroksen), työssä on jäljellä 119-126-133-126-133-147 silmukkaa ja työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm. Tee nyt korotus taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (lue KOROTUS).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Neulo 1 kerros oikein tummanharmaalla langalla ja kavenna tasavälein 25-30-35-26-29-39 silmukkaa = 94-96-98-100-104-108 silmukkaa pääntien reunuksessa. Vaihda lyhyeen pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 22-22-24-26-26-26 silmukkaa = 116-118-122-126-130-134 silmukkaa. Jatka neulomalla joustinneuletta (1 silmukka oikein /1 silmukka nurin). Kun joustinneuleen pituus on 8 cm, neulo 2 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat löyhästi. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava! Taita ja kiinnitä pääntien reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle siten, että ainaoikeinneulotut silmukat ovat vastakkain.

Päivitetty nettiin: 11.09.2018
Korjaus:ETU- JA TAKAKAPPALE:...Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 40-44-46-50-56-60 silmukkaa
Päivitetty nettiin: 22.10.2018
Korjaus:...Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä seuraavalla kerroksella 1 merkki kerroksen alkuun ja 1 merkki 100-109-118-128-139-153 silmukan jälkeen (= sivut).
Päivitetty nettiin: 08.03.2022
Uusi ruutupiirros A.1.

Piirros

symbols = luonnonvalkoinen
symbols = vaalea helmiäisharmaa
symbols = keskiharmaa
symbols = tummanharmaa
symbols = musta
symbols = neulo 2 silmukkaa oikein yhteen

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-19) .

Kaikkiin ohjeisiimme kuuluu ohjevideoita, jotka voivat olla avuksi.

Kommentit / Kysymykset (134)

country flag Ria wrote:

Hello, when it says “increase 2 stitches mid under sleeve” where exactly would that be? i’m knitting the second smallest size with 48 stitches

04.08.2022 - 23:02

DROPS Design answered:

Hi Ria, Mid-under the sleeve is at the beginning of the round. Happy knitting!

05.08.2022 kl. 06:53

country flag Marlies wrote:

Hallo, zu meinem Verständnis . Nimmt Mann nicht nach dem Bündchen Maschen zu ? In der Anleitung steht das ich nach dem Bündchen Maschen abnehmen soll dann ist das Bündchen weiter als der Pulli . \r\nLG Marlies

05.04.2022 - 12:45

DROPS Design answered:

Liebe Marlies, ja so stimmt es auch, damit das untere Rand nicht eng wegen kleineren Nadeln wird, schlägt man mehr Maschen an, dann muss man Maschen abnehmen damit die Breite mit den grösseren Nadeln richtig wird. Viel Spaß beim stricken!

05.04.2022 kl. 16:34

country flag Aloittelija wrote:

Hei! Olenko ymmärtänyt väärin, sillä kuvassa näyttää että kuviointia aloitetaan jo hihassa sekä keskivartalo-osassa ennenkuin ne yhdistetään toisiinsa. Kuitenkin ohjeessa sanotaan, että kuvion tekeminen aloitetaan kun hihat ovat samalla pyöröpuikoilla keskiosan kanssa. Tämä hämmentää, sillä jos teen ohjeen mukaan, työ on erinäköinen kuin kuvassa oleva tuote.

03.04.2022 - 11:37

DROPS Design answered:

Hei! Kuvioiden neulominen aloitetaan vasta kaarrokkeessa. Tällöin työstä tulee samanlainen kuin kuvassa, kun neule puetaan päälle.

04.05.2022 kl. 17:17

country flag Ulla Claesson wrote:

Håller på och stickar denna tröja och blir jättebesviken. Bilden visar en tröja som ser ut att vara 42-44 cm lång innan ärmhålsavmaskningen men i mönstret står det att det skall vara 32 . Nu kommer ju garnet inte att räcka när jag stickar tröjan som den ser ut på bilden. Fy så surt.

26.03.2022 - 20:22

country flag Aloittelija wrote:

Hei! Täsmääkö silmukka määrä? Aloitin M kokoisen paidan tekemistä ja ehdin neuloja 20cm alhaalta ylöspäin, paitaan mahtuisi kaksi ihmistä. Silmukoita pitäisi vähentää 90 ainakin minulla. Miten tämä vaikuttaa sitten kuvioon?

17.03.2022 - 14:09

DROPS Design answered:

Hei, olethan tarkistanut, että neuletiheytesi vastaa ohjeessa annettua neuletiheyttä? 21 silmukkaa sileää neuletta ja 28 kerrosta on 10 x 10 cm. Vaihda tarvittaessa ohuempiin puikkoihin.

22.03.2022 kl. 16:53

country flag Max wrote:

Hello, in the diagram of the pattern the final 9 rows of the pattern don't seem to agree with the colours/pattern shown in the picture. The diagram seems to end in medium grey whereas the picture definitely ends in dark grey. If I want to make this sweater as it is shown in the picture (ending in dark grey) will the number of balls of each colour identified in the material requirements be enough or do I need more dark grey yarn than is indicated?

17.02.2022 - 17:26

DROPS Design answered:

Dear Max, you finish the sweater with dark grey since it's the color with which you work the neck edge. The pattern ends with medium grey, but the number of rows in medium grey before changing to dark grey for the neck edge may vary depending on the size (as you see by the different ending arrows in the diagrams). You won't need to buy more yarn, since the dark grey amount includes the neck edge. If you have a size in which there are many medium grey rows before ending the pattern and starting to work the neck edge with dark grey, you could simply work those final rows with dark grey ( the amount of yarn should be enough, since it's just a few rows). Happy knitting!

27.02.2022 kl. 18:53

country flag Bonnie Crummey wrote:

Is there any way to "flatten out" the yolk without harming the sweater?

29.01.2022 - 18:46

DROPS Design answered:

Dear Bonnie, if you want to iron the jacquard because it is too tight, you could iron the wrong side of the garment, trying to spread them slightly with vapor. However, the thread will be deformed if you need to unmake the garment later on. If the situation is different, please specify it to give more concrete help. Happy knitting!

30.01.2022 kl. 21:44

country flag Marie Young wrote:

Hi, on your section on yarns this pattern is group B (8ply) but on Ravelry the pattern is down as 10 ply. What ply yarn wood recommend for this pattern please. Thanks

18.01.2022 - 09:59

DROPS Design answered:

Dear Mrs Young, please read more about DROPS Karisma here and do not hesitate to contact your DROPS store for any further assistance choosing the best matching yarn. Happy knitting!

19.01.2022 kl. 09:20

country flag Justine wrote:

In the body, where it states "when piece measures (X) cm ...", does it mean the stockinette section that measures (X) cm, or the entire body so far?

16.01.2022 - 18:07

DROPS Design answered:

Dear Justine, it means the whole body, including the rib. Happy knitting!

16.01.2022 kl. 20:58

country flag Anke Lenaerts wrote:

Beste, kan deze trui ook gebreid worden in Merino extra fine. Het komt tevoorschijn bij alternatieve garens, maar komt het inbreigedeelte met dit garen ook goed naar voren? Ik heb begrepen dat niet elk garen geschikt is om fair isle te breien. Bij Karisma heb ik bang dat het gaat kriebelen, ben nogal gevoelig voor wol. Aangezien ik het garen online moet bestellen, kan ik het ook niet in fysieke winkel voelen (geen bij mij in de buurt) Alvast bedankt

03.01.2022 - 22:46

DROPS Design answered:

Dag Anke,

Merino extra fine is inderdaad heel geschikt om dit patroon in te breien en het kriebelt inderdaad niet.

06.01.2022 kl. 09:47

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-19