DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Karisma. Arbejdet er strikket nedenfra og op med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model u-874
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g farve 21, mellemgrå
50-100-100-100-100-100 g farve 16, mørk grå
50-100-100-100-100-100 g farve 05, sort
50-50-50-50-50-50 g farve 01, naturhvid
50-50-50-50-50-50 g farve 72, lys perlegrå

-------------------------------------------------------
Farvekombinationer:
A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55.
B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77.

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til selve blusen i glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 og 80 cm til rib.

----------------------------------------------------------
Farvekombinationer som vist er:
A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55.
B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 191.4kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Bluse: Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster med flere farver er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

UDTAGNINGSTIPS (gælder under ærmerne):
Start 1 maske før mærket, slå om, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

IND-/UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind/ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 240 masker), og deler med antal ind/udtagninger som skal gøres (f.eks 40) = 6. I dette eksempel strikkes ca hver 5. og 6.maske ret sammen. Hvis der skal tages ud laves der omslag efter hver 6.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Der tages ind til raglan på hver side af mærket i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Start 2 masker før mærket, strik 2 ret sammen, mærket sidder her, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

FORHØJNING BAG I NAKKEN:
For bedre pasform kan der strikkes en forhøjning bag i nakken med mørk grå. Sæt 1 mærke midt bag i nakken. Strik ret til der er strikket 14-15-16-15-16-18 masker forbi mærket, vend, stram tråden og strik 28-30-32-30-32-36 masker vrang tilbage. Vend og strik 42-45-48-45-48-54 masker ret, vend, stram tråden og strik 56-60-64-60-64-72 masker vrang tilbage. Vend og strik 70-75-80-75-80-90 masker ret, vend, stram tråden og strik 84-90-96-90-96-108 masker vrang tilbage. Vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 240-262-282-306-334-366 masker op på rundpind 3 med mellemgrå. Strik rib (1 ret / 1 vrang) i 7 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 40-44-46-50-56-60 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 200-218-236-256-278-306 masker. Skift til rundpind 4. Fortsæt i glatstrik. På næste omgang sættes der 1 mærke i begyndelsen af omgangen og 1 mærke efter 100-109-118-128-139-153 masker (= siderne) HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 30-31-32-32-34-35 cm, lukkes der 8-8-10-10-12-14 masker af i hver side til ærmegab (dvs luk 4-4-5-5-6-7 masker af på hver side af begge mærker) = 92-101-108-118-127-139 masker tilbage på forstykket og bagstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 58-58-64-64-64-72 masker op på strømpepinde 3 med mellemgrå. Strik rib (1 ret/1 vrang) i 5 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-10-10-10-10-12 masker ind jævnt fordelt = 48-48-54-54-54-60 masker. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Skift til strømpepinde 4 og strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 9-9-9-7-9-8 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 7.-6.-7.-6.-5.-5.omgang totalt 12-14-12-14-16-16 gange = 72-76-78-82-86-92 masker. Når arbejdet måler 42-41-41-39-40-39 cm (OBS: Kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde), lukkes de midterste 8-8-10-10-12-14 masker under ærmet af = 64-68-68-72-74-78 masker tilbage på pinden. Læg arbejdet til side og strik et ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 312-338-352-380-402-434 masker på pinden. Sæt 1 mærke i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærker). Strik glatstrik med mellemgrå. SAMTIDIG på første omgang tages der ind til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 2-2-3-3-3-3 gange = 296-322-328-356-378-410 masker. Efter sidste omgang med indtagning strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 24-34-24-32-36-32 masker ind jævnt fordelt = 272-288-304-324-342-378 masker tilbage på pinden. Fortsæt med mønster rundt efter diagram A.1 (vælg diagram for rigtig størrelse = 17-18-19-18-19-21 rapporter på omgangen). Læs STRIKKETIPS! Fortsæt mønsteret således og luk af som vist i diagrammet. Når A.1 er strikket færdig (afslut efter omgangen markeret med pil i diagrammet for rigtig størrelse) er der 119-126-133-126-133-147 masker tilbage på pinden og arbejdet måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned. For bedre pasform kan der nu strikkes en forhøjning bag i nakken så bærestykket bliver lidt højere på bagstykket. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – læs FORHØJNING.

HALSKANT:
Strik 1 omgang ret med mørk grå hvor der tages 25-30-35-26-29-39 masker ind jævnt fordelt = 94-96-98-100-104-108 masker rundt i halskanten. Skift til lille rundpind 3. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over, Samtidig med at der på sidste omgang tages 22-22-24-26-26-26 masker ud jævnt fordelt = 116-118-122-126-130-134 masker. Fortsæt med rib (1 ret /1 vrang). Når ribben måler 8 cm strikkes der 2 p retstrik. Luk løst af – sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Buk halskanten dobbelt og sy fast på indersiden, ret mod ret.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 11.09.2018
Rettelse RYG & FORSTYKKE: Strik 1 omgang ret hvor der tages 40-44-46-50-56-60 masker ind jævnt fordelt
Opdateret online: 22.10.2018
Rettelse: ... Skift til rundpind 4. Fortsæt i glatstrik. På næste omgang sættes der 1 mærke i begyndelsen af omgangen og 1 mærke efter 100-109-118-128-139-153 masker (= siderne)

= mellemgrå

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 195-19) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (81)

Joette 16.01.2020 - 13:25:

Merci beaucoup pour ce joli modèle que je viens de réaliser grâce à vos excellentes explications. Je tricote depuis soixante ans et c'est la première fois que je fais un pull avec une aiguille circulaire!

Bente Bunæs 09.01.2020 - 12:25:

Hei. Det må være feil mål på oppskriften. Modellen viser en lang modell, men hvis jeg skal avslutte for å felle til armer blir genseren en kort modell - DSV den vil bare rekke meg til hofta. Og da har jeg fått for lite med grått garn tilsendt og må etterbestille for å få den lang nok. Føler meg lurt. Da er ikke garnpakkene deres så veldig billig likevel. Jeg har også sjekket strikkefastheten som er helt riktig.

Louise Raymond 04.01.2020 - 20:14:

Is it possible to get that pattern in french language? DROPS 195-19

DROPS Design 06.01.2020 kl. 07:25:

Hi Louise, If you click on the box below the photo you can change the pattern language to French. Happy knitting!

Sharon S Marble 17.12.2019 - 16:12:

Can you provide the bust sizes for the S-M-L-XL shown on the Night Shades pattern?

DROPS Design 18.12.2019 kl. 07:32:

Dear Mrs Marble, you will find how to read measurement charts here and then convert into inches here. Happy knitting!

Margareta 06.12.2019 - 23:38:

Hej, underbart mönster. Skulle ni kunna fixa samma som kofta? Jag hade så gärna haft en. Tack för en toppen sida!

Carola Bäckstrand 16.11.2019 - 21:19:

Hej! Jag stickar på islandströja modell u-874. Det står att man, för tröja i medium, ska maska av för ärmarna vid 31 cm, sedan några avmaskningar för ragglan, ca 1,5 cm. Där efter 52 varv mönster = 17cm. När mönstret är klart ska tröjan vara 58 cm, men jag får det till 49,5 cm!? Vart tog de 8 cm vägen? Ska avmaskningen ske vid 41 cm? Med vänlig hälsning Carola Storm Bäckstrand

DROPS Design 03.12.2019 kl. 15:03:

Hej Carola, halskanten skal også tælles med. Det runde bærestykke vil gøre så hel længde blive 58 cm når trøjen er klar. God fornøjelse!

Marcela Quintana 17.10.2019 - 10:37:

Starting to work the elevation. I have 119 stitches. Where should I insert the middle marker in the back. After 60 or after 59 stitches. Please let me know and thank you very much for all your help.

DROPS Design 17.10.2019 kl. 11:33:

Dear Mrs Quintana, place your work flat and find out the middle on back piece, 1 stitch difference on either side will not be that visible. Happy knitting!

Monica 11.09.2019 - 15:55:

Hei. Skjønner ikke helt ragland fellingen. Skal det felles for hver omgang ? Hvor mange ganger ? Og mønsteret blir jo ikke fint i hver felling ? Hva gjør jeg feil ?

DROPS Design 12.09.2019 kl. 12:06:

Hej Monica, du starter bærestykket med mellemgrå og strikker raglan på hver 2.omgang 2-3 gange alt efter hvilken størrelse. Så tager du ind jævnt fordelt og først nu kan du begynde på mønsteret ifølge diagram A.1. God fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 195-19

Night Shades

Veerle, Belgium

Sweater Night Shades

Karolina, Poland

Night Shades

Sand Rag, France