DROPS / 195 / 19

Night Shades by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Karisma. Arbejdet er strikket nedenfra og op med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model u-874
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-450-500-550-600-650 g farve 21, mellemgrå
50-100-100-100-100-100 g farve 16, mørk grå
50-100-100-100-100-100 g farve 05, sort
50-50-50-50-50-50 g farve 01, naturhvid
50-50-50-50-50-50 g farve 72, lys perlegrå

-------------------------------------------------------
Farvekombinationer:
A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55.
B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77.

-------------------------------------------------------

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til selve blusen i glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 og 80 cm til rib.

----------------------------------------------------------
Farvekombinationer som vist er:
A) DROPS Karisma 69, 50, 56, 01, 55.
B) DROPS Karisma 55, 52, 56, 01, 77.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (69)

100% Uld
fra 13.50 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 13.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 13.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 162kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Bluse: Se diagram A.1. Vælg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønster med flere farver er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

UDTAGNINGSTIPS (gælder under ærmerne):
Start 1 maske før mærket, slå om, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

IND-/UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind/ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 240 masker), og deler med antal ind/udtagninger som skal gøres (f.eks 40) = 6. I dette eksempel strikkes ca hver 5. og 6.maske ret sammen. Hvis der skal tages ud laves der omslag efter hver 6.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Der tages ind til raglan på hver side af mærket i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Start 2 masker før mærket, strik 2 ret sammen, mærket sidder her, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

FORHØJNING BAG I NAKKEN:
For bedre pasform kan der strikkes en forhøjning bag i nakken med mørk grå. Sæt 1 mærke midt bag i nakken. Strik ret til der er strikket 14-15-16-15-16-18 masker forbi mærket, vend, stram tråden og strik 28-30-32-30-32-36 masker vrang tilbage. Vend og strik 42-45-48-45-48-54 masker ret, vend, stram tråden og strik 56-60-64-60-64-72 masker vrang tilbage. Vend og strik 70-75-80-75-80-90 masker ret, vend, stram tråden og strik 84-90-96-90-96-108 masker vrang tilbage. Vend, stram tråden og strik ret til midt bagpå.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 240-262-282-306-334-366 masker op på rundpind 3 med mellemgrå. Strik rib (1 ret / 1 vrang) i 7 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 40-44-46-50-56-60 masker ind jævnt fordelt – læs IND-/UDTAGNINGSTIPS = 200-218-236-256-278-306 masker. Skift til rundpind 4. Fortsæt i glatstrik. På næste omgang sættes der 1 mærke i begyndelsen af omgangen og 1 mærke efter 100-109-118-128-139-153 masker (= siderne) HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 30-31-32-32-34-35 cm, lukkes der 8-8-10-10-12-14 masker af i hver side til ærmegab (dvs luk 4-4-5-5-6-7 masker af på hver side af begge mærker) = 92-101-108-118-127-139 masker tilbage på forstykket og bagstykket. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 58-58-64-64-64-72 masker op på strømpepinde 3 med mellemgrå. Strik rib (1 ret/1 vrang) i 5 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 10-10-10-10-10-12 masker ind jævnt fordelt = 48-48-54-54-54-60 masker. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Skift til strømpepinde 4 og strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 9-9-9-7-9-8 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 7.-6.-7.-6.-5.-5.omgang totalt 12-14-12-14-16-16 gange = 72-76-78-82-86-92 masker. Når arbejdet måler 42-41-41-39-40-39 cm (OBS: Kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde), lukkes de midterste 8-8-10-10-12-14 masker under ærmet af = 64-68-68-72-74-78 masker tilbage på pinden. Læg arbejdet til side og strik et ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 312-338-352-380-402-434 masker på pinden. Sæt 1 mærke i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærker). Strik glatstrik med mellemgrå. SAMTIDIG på første omgang tages der ind til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 2-2-3-3-3-3 gange = 296-322-328-356-378-410 masker. Efter sidste omgang med indtagning strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 24-34-24-32-36-32 masker ind jævnt fordelt = 272-288-304-324-342-378 masker tilbage på pinden. Fortsæt med mønster rundt efter diagram A.1 (vælg diagram for rigtig størrelse = 17-18-19-18-19-21 rapporter på omgangen). Læs STRIKKETIPS! Fortsæt mønsteret således og luk af som vist i diagrammet. Når A.1 er strikket færdig (afslut efter omgangen markeret med pil i diagrammet for rigtig størrelse) er der 119-126-133-126-133-147 masker tilbage på pinden og arbejdet måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned. For bedre pasform kan der nu strikkes en forhøjning bag i nakken så bærestykket bliver lidt højere på bagstykket. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – læs FORHØJNING.

HALSKANT:
Strik 1 omgang ret med mørk grå hvor der tages 25-30-35-26-29-39 masker ind jævnt fordelt = 94-96-98-100-104-108 masker rundt i halskanten. Skift til lille rundpind 3. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over, Samtidig med at der på sidste omgang tages 22-22-24-26-26-26 masker ud jævnt fordelt = 116-118-122-126-130-134 masker. Fortsæt med rib (1 ret /1 vrang). Når ribben måler 8 cm strikkes der 2 p retstrik. Luk løst af – sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Buk halskanten dobbelt og sy fast på indersiden, ret mod ret.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 11.09.2018
Rettelse RYG & FORSTYKKE: Strik 1 omgang ret hvor der tages 40-44-46-50-56-60 masker ind jævnt fordelt
Opdateret online: 22.10.2018
Rettelse: ... Skift til rundpind 4. Fortsæt i glatstrik. På næste omgang sættes der 1 mærke i begyndelsen af omgangen og 1 mærke efter 100-109-118-128-139-153 masker (= siderne)

= mellemgrå

Lise Engebretsen 12.06.2019 - 17:12:

Hei Jeg har nå fått garnet hjem og hygger meg med strikkingen. Jeg har valgt å ha bunnfargen/hovedfargen i kornblå 07, mønsterfarger 33, 66, 71 og 76. Jeg er nå i tvil om jeg skal bytte ut 76 og 71, til hvit og ennå en lyserød. Tror dere at det vil virke mer harmonisk? Den som skal ha genseren, har ønsket seg en genser i denne blåfargen og lyserød. Blir veldig takknemlig for svar. Vennlig hilsen Lise

DROPS Design 13.06.2019 kl. 09:35:

Hei Lise. Dette blir et spørsmål om personlig smak, her er det ingen fasitsvar. Jo likere mønsterfargene er jo mindre tydelig blir mønsteret, men om alle fargene er ulike nyanser av rød kan dette bli mer harmonisk. Samtidig kan det bli mindre kontrast til den sterke blåfargen om du har en lilla farge som en del av mønsteret. Du må nesten se hva du selv synes blir fint. God fornøyelse

Gillian Reid 09.06.2019 - 18:25:

Looking at the size diagram above, the sizes seem very big ie 56cm across the bottom edge for size L. Am I reading the sizing incorrectly, or is this correct for size L?

DROPS Design 09.06.2019 kl. 18:49:

Dear Gillian, yes, this is correct - bottom edge is in rib, so it will shrink a bit, but still it is designed as not very tight around hips. You can check also other measures for size L - if it is still too big for you, choose smaller size. Happy knitting!

Bodil 30.05.2019 - 12:58:

Hei. Har kommet så langt i oppskriften at jeg har har begynt på halskanten. Skal strikke 2 riller, skal øke 22 masker på siste omgangen av rillene, altså omgangen med vrange masker. Blir ikke det rart? Kan jeg økende de 22 maskene på nest siste omgang, rett omgangen?

DROPS Design 31.05.2019 kl. 11:47:

Hei Bodi. Det går helt fint å øke masker mens det strikkes vrang, lag kast som på nete omgang strikkes vridd. Det økes masker rett før vrangborden for å kompensere for at denne trekker seg mer sammen enn hva rillestrikken gjør. God fornøyelse

Marleen 28.05.2019 - 11:50:

Ik zou een verhoging willen breien in de achterkant van de hals. Wanneer moet ik hiermee beginnen? Als het telpatroon A1 gebreid is?

DROPS Design 29.05.2019 kl. 10:45:

Dag Marleen,

Ja, deze brei je na A.1, dus op het moment dat in het patroon staat Voor een betere pasvorm breit u een verhoging op de achterkant van de hals zodat de pas ietwat hoger is op het achterpand.

Veerle 27.05.2019 - 22:38:

Hallo, ik wil beginnen aan de verhoging in de achterkant van de hals. Er staat: voeg 1 markeerdraad in midden achter van de hals. Maar hoe weet je wat het exacte midden is? Het begin van de naald zit nu aan de zijkant. Moet ik steken tellen of moet ik een beetje gokken wat het midden is? Alvast bedankt voor uw antwoord!

DROPS Design 29.05.2019 kl. 10:57:

Dag Veerle,

Het is de bedoeling dat de markeerdraad precies op midden achter komt, anders komt de verhoging niet in het midden. Dus inderdaad even de steken uittellen :)

Patti Higgins 17.05.2019 - 23:26:

Thank you for the reply on this. I ordered from your site the yarn needed and ordered an extra ball of Drops Karisma color 21, medium grey when I ordered the yarn. Can't wait to start on this. It will be my first Fair Isle sweater. Wish me luck!

Patti Higgins 15.05.2019 - 19:22:

The schematic for this pattern says length will be 31 cm from cast on to underarm shaping. This doesn't seem to be long enough. I want it to fit like in the picture for the pattern. Can you help?

DROPS Design 16.05.2019 kl. 08:11:

Hi Patti. That is correct; the length of body in size M is 31cm. The total length is 58cm. The jumper in the photo have been worked after the measurements in the pattern. However, If you wish the body to be longer simply continue working until desired length before casting off for armholes. Please note that depending on how much longer you work it, you might require more yarn. Happy knitting

Claudi 02.05.2019 - 07:34:

Warum wird dieser Pulli von unten nach oben gestrickt? Möchte von oben nach unten Stricken weil die Laengenanpassung dann einfacher ist. Würde für mich das angegebene Strickmuster umdrehen. Habt ihr das schon probiert ,wenn ja,gibt es Fehlerquellen.

DROPS Design 02.05.2019 kl. 10:03:

Liebe Claudi, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen. Gerne wenden Sie sich bitte an Ihrem DROPS Laden, um persönnliche Hilfe zu haben. Viel Spaß beim stricken!

Michèle Lavoie 11.04.2019 - 02:07:

J’ai une question .dans le tricot pull modèle u-874. Je suis rendu au raglan.Je ne comprends pas trop quand vous dites en commençant 2 mailles avant le marqueur?est ce que c’est du côté arrière de la manche ou devant là manches?Merci à l’avance de me rėpondre c’est jusque je ne vois pas le jeu .

DROPS Design 11.04.2019 kl. 09:00:

Bonjour Mme Michèle Lavoie! Vous devez placer 1 marqueur à chaque transition entre les manches et le dos/le devant = 4 marqueurs. Les marqueurs se trouvent entre les mailles (et pas dans les mailles): 1 marqueur entre le devant et la manche droite, le suivant entre la manche droite et le dos, le suivant entre le dos et la manche gauche, et le dernier entre la manche gauche et le devant. Bon tricot!

Marcela 04.04.2019 - 06:49:

Hej, while finishing the body work when it says"bind off 8-8-10-10-12-14 stitches in each side for armholes (i.e. Bind off 4-4-5-5-6-7 stitches on each side of both markers)". Does it means to bind off the the stich where the marker is or does it mean to bind off 4 before the marker and 4 after the marker. Do you that show that or a video that show how to knit in general a jumper from the bottom up. Thank you so much for your help 😊M

DROPS Design 04.04.2019 kl. 09:55:

See answer below :)

Kommentere opskrift DROPS 195-19