DROPS / 197 / 7

Fading Sunset by DROPS Design

Gebreide trui in 2 draden DROPS Alpaca. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met raglan en streep. Maten S - XXXL. Gebreide muts in 2 draden DROPS Alpaca. Het werk wordt gebreid met omgevouwde boord, strepen en pompom. Gebreide sjaal in 2 draden DROPS Alpaca. Het werk wordt gebreid met ribbelsteek en strepen.

DROPS Design: Patroon nr. z-830
Garengroep A + A of C
-------------------------------------------------------

GAREN VOOR DE TRUI:
200-250-250-300-300-350 g kleur 9020, zeer licht grijs
150-150-150-150-200-200 g kleur 100, naturel
50-50-50-50-100-100 g kleur 2020, licht camel
50-50-50-50-50-50 g kleur 607, lichtbruin
50-50-50-50-50-50 g kleur 2925, roest
50-50-50-50-50-50 g kleur 5565, licht kastanje rood
50-50-50-50-50-50 g kleur 8120, denimblauw
50-50-50-50-50-50 g kleur 7233, geel/groen
50-50-50-50-50-50 g kleur 7323, aqua grijs

Of gebruik:
DROPS NEPAL van garnstudio (behoort tot garengroep C)
250-300-300-350-350-400 g kleur 0500, lichtgrijs
100-100-100-100-100-100 g kleur 300, beige
100-100-100-100-100-100 g kleur 312, bruin
100-100-100-100-100-100 g kleur 2920, oranje
100-100-100-100-100-100 g kleur 3608, diep rood
100-100-100-100-100-100 g kleur 7139, grijs/groen
100-100-100-100-100-100 g kleur 8038, licht olijf
100-100-100-100-100-100 g kleur 7120, lichtgrijs/groen

GAREN VOOR DE MUTS:
Maten: S/M - M/L
Voor hoofdmaat: ongeveer 54/56 - 56/58 cm
Materiaal:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
50-50 g kleur 9020, zeer licht grijs
50-50 g kleur 100, naturel
50-50 g kleur 2020, licht camel
50-50 g kleur 607, lichtbruin
50-50 g kleur 2925, roest
50-50 g kleur 5565, licht kastanje rood
50-50 g kleur 7233, geel/groen
50-50 g kleur 7323, aqua grijs

GAREN VOOR DE SJAAL:
Afmetingen: ongeveer 30 x 160 cm.
Materiaal:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
100 g kleur 9020, zeer licht grijs
100 g kleur 100, naturel
100 g kleur 8120, denimblauw
50 g kleur 2020, licht camel
50 g kleur 607, lichtbruin
50 g kleur 2925, roest
50 g kleur 5565, licht kastanje rood
50 g kleur 7233, geel/groen
50 g kleur 7323, aqua grijs

-------------------------------------------------------

16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek en 2 draden = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4.5 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor de boordsteek.

18 steken in de breedte en 23 naalden in de hoogte met tricotsteek en 2 draden = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 4.5 MM: lengte 40 cm voor tricotsteek.
DROPS RONDBREINAALD 3.5 MM: lengte 40 cm voor de boordsteek.

16 steken in de breedte en 30 naalden in de hoogte met ribbelsteek en 2 draden = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN MAAT 5.5 MM.

-------------------------------------------------------

Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 78 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 26) = 3.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na iedere 3e steek. Brei op de volgende naald, de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RAGLAN:
Meerder voor de raglan aan elke kant van de 4 markeerdraden als volgt: Begin 1 steek voor de steek met de markeerdraad, maak 1 omslag, 3 recht (de markeerdraad zit in de middelste steek van de 3), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd).
Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. De nieuwe steken worden dan in tricotsteek gebreid.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de bovenkant van de muts):
Begin na de markeerdraad en brei dan als volgt: 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).

STREPEN PAS:
De strepen worden gegeven in cm, maar als de STEKENVERHOUDING in de hoogte klopt, kunt u 2 keer zoveel naalden breien als aangegeven in centimeters (2 cm = 4 naalden, 3 cm = 6 naalden etc.).
Alle strepen worden gebreid in tricotsteek met 2 draden Alpaca:
2-3-3-3-4-4 cm met naturel en licht camel Alpaca / bruin Nepal
2-2-2-2-2-3 cm met naturel en geel/groen Alpaca / licht olijf Nepal
1-1-2-2-2-2 cm met naturel en denimblauw Alpaca / grijsgroen Nepal
5-5-6-6-6-7 cm met denimblauw en licht camel Alpaca / bruin Nepal
2-2-2-3-3-3 cm met naturel en roest Alpaca / oranje Nepal
3-4-4-4-5-5 cm met naturel en zeer licht grijs Alpaca / lichtgrijs Nepal
1-1-1-1-1-1 cm met zeer licht grijs en lichtbruin Alpaca / bruin Nepal
2-2-2-3-3-3 cm met zeer licht grijs en licht camel Alpaca bruin /Nepal

STREPEN LIJF:
De aangegeven afmetingen in cm zijn voor alle maten en de strepen gaan verder in tricotsteek met 2 draden Alpaca:
4 cm met zeer licht grijs en licht kastanje rood Alpaca / diep rood Nepal
2 cm met zeer licht grijs en naturel Alpaca / beige Nepal
3 cm met zeer licht grijs en geel/groen Alpaca / licht olijf Nepal
6 cm met zeer licht grijs en aqua grijs Alpaca / lichtgrijs/groen Nepal
2 cm met zeer licht grijs en naturel Alpaca / beige Nepal
1 cm met zeer licht grijs en licht kastanje rood Alpaca / diep rood Nepal
5 cm met zeer licht grijs en roest Alpaca / oranje Nepal
2 cm met zeer licht grijs en licht camel Alpaca / bruin Nepal
1 cm met zeer licht grijs en lichtbruin Alpaca / bruin Nepal

STREPEN MOUWEN:
De strepen gaan verder in tricotsteek met 2 draden Alpaca:
7-7-7-6-6-5 cm met zeer licht grijs en naturel Alpaca / beige Nepal
1-1-1-1-1-1 cm met zeer licht grijs en geel/groen Alpaca / licht olijf Nepal
4-4-4-4-3-3 cm met zeer licht grijs en aqua grijs Alpaca / lichtgrijs/groen Nepal
7-7-7-6-6-5 cm met zeer licht grijs en naturel Alpaca / beige Nepal
1-1-1-1-1-1 cm met zeer licht grijs en licht kastanje rood Alpaca / diep rood Nepal
4-4-4-4-3-3 cm met zeer licht grijs en roest Alpaca / oranje Nepal
7-7-7-6-6-5 cm met zeer licht grijs en naturel Alpaca / beige Nepal
1-1-1-1-1-1 cm met naturel en geel/groen Alpaca / licht olijf Nepal
4-4-4-4-3-3 cm met naturel en denimblauw Alpaca / grijs/groen Nepal
Brei dan met zeer licht grijs en naturel (= 2 draden) tot de gewenste lengte.

STREPEN MUTS:
De strepen worden gegeven in cm en zijn voor beide maten. Als de STEKENVERHOUDING in de hoogte klopt, kunt u twee keer zoveel naalden breien als aangegeven is in centimeters (2 cm = 4 naalden, 3 cm = 6 naalden etc.).
Alle strepen worden gebreid in tricotsteek met 2 draden Alpaca:
3 cm met zeer licht grijs en geel/groen
5 cm met zeer licht grijs en aqua grijs
2 cm met zeer licht grijs en naturel
1 cm met zeer licht grijs en licht kastanje rood
4 cm met zeer licht grijs en roest
2 cm met zeer licht grijs en licht camel
1 cm met zeer licht grijs en lichtbruin
Ga verder met zeer licht grijs en naturel (= 2 draden) tot de gewenste lengte.

STREPEN SJAAL:
De strepen worden gegeven in cm. Alle strepen worden gebreid in ribbelsteek met 2 draden Alpaca als volgt:
2 cm met naturel en licht camel
2 cm met naturel en geel/groen
1 cm met naturel en denimblauw
5 cm met denimblauw en licht camel
2 cm met naturel en roest
3 cm met naturel en zeer licht grijs
1 cm met zeer licht grijs en lichtbruin
2 cm met zeer licht grijs en licht camel
4 cm met zeer licht grijs en licht kastanje rood
2 cm met zeer licht grijs en naturel
3 cm met zeer licht grijs en geel/groen
6 cm met zeer licht grijs en aqua grijs
2 cm met zeer licht grijs en naturel
1 cm met zeer licht grijs en licht kastanje rood
5 cm met zeer licht grijs en roest
2 cm met zeer licht grijs en licht camel
1 cm met zeer licht grijs en lichtbruin
4 cm met zeer licht grijs en naturel.
Herhaal de strepen tot de gewenste lengte.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De pas en het lijf worden in de rondte gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald, van boven naar beneden. Het hele werk wordt gebreid met 2 draden Alpaca.

HALS:
Zet 78-84-84-90-96-102 steken op met korte rondbreinaald 4.5 mm en 1 draad zeer licht grijs en 1 draad lichtbruin (= 2 draden) of 1 draad bruin Nepal. Brei 1 naald recht. Brei dan de volgende naald als volgt: 2 recht, * 3 averecht, 3 recht *, brei van *-* tot er 4 steken over zijn op de naald, 3 averecht en eindig met 1 recht. Ga verder met 1 draad zeer licht grijs + 1 draad licht camel (= 2 draden) en ga verder met de boordsteek. Als de hals 3 cm meet, brei dan 1 naald recht terwijl u 26-28-28-30-32-34 steken verdeeld op de naald meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 104-112-112-120-128-136 steken.
Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm. Ga verder met de pas zoals beschreven hieronder.

PAS:
Voeg 4 markeerdraden in het werk voor de raglan, als volgt (zonder de steken te breien): Tel 18-20-20-22-24-26 steken (= ½ achterpand), voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek, tel 14 steken (= mouw), voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek, tel 36-40-40-44-48-52 steken (= voorpand), voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek, tel 14 steken (= mouw), voeg 1 markeerdraad in, in de volgende steek. Er zijn 18-20-20-22-24-26 steken over op de naald na de laatste markeerdraad (= ½ achterpand).
Brei STREPEN PAS – lees beschrijving hierboven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Begin TEGELIJKERTIJD op de eerste naald met meerderen voor de raglan – lees beschrijving hierboven (= 8 steken gemeerderd). Ga verder met meerderen voor de raglan iedere 2e naald tot u in totaal 16-18-20-22-24-26 keer op elke kant van de 4 markeerdraden heeft gemeerderd = 232-256-272-296-320-344 steken op de naald. Eindig het breien van STREPEN PAS. Het werk meet nu ongeveer 21-23-25-27-29-31 cm vanaf de opzetrand midden voor.
Verdeel op de volgende naald de steken voor het lijf en de mouwen als volgt (ga verder met de kleuren in de laatste streep): brei 35-38-41-45-49-53 steken recht (= ½ achterpand), plaats de volgende 46-52-54-58-62-66 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-10 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw), brei 70-76-82-90-98-106 steken recht (= voorpand), plaats de volgende 46-52-54-58-62-66 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-10 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw) en brei de overgebleven 35-38-41-45-49-53 steken recht (= ½ achterpand). Knip de draden af. Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU GEMETEN VANAF HIER!

LIJF:
= 152-164-180-196-216-232 steken. Begin de naald in het midden van de 6-6-8-8-10-10 opgezette steken onder de ene mouw. Ga verder in de rondte met tricotsteek en STREPEN LIJF – lees beschrijving hierboven. Als het werk 26 cm meet vanaf de scheiding (de strepen zouden nu klaar moeten zijn), brei dan 1 naald recht met de kleuren in de laatste streep en meerder 22-28-30-32-36-38 steken verdeeld op de naald = 174-192-210-228-252-270 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei boordsteek met 1 draad zeer licht grijs + 1 draad wit (= 2 draden) als volgt: 2 recht, * 3 averecht, 3 recht *, brei van *-* tot er 4 steken over zijn op de naald, 3 averecht en eindig met 1 recht. Ga zo verder met de boordsteek voor 6 cm. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht; zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt (als het te strak is, kant dan af met een grotere naald).
De trui meet ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Plaats de 46-52-54-58-62-66 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op korte rondbreinaald 5.5 mm en neem daarnaast nog 1 steek op in elk van de 6-6-8-8-10-10 opgezette steken onder de mouw = 52-58-62-66-72-76 steken op de naald. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 6-6-8-8-10-10 steken (= midden onder de mouw). Neem de markeerdraad mee tijdens het breien in de hoogte, het wordt gebruikt bij het minderen midden onder de mouw.
Brei STREPEN MOUW – lees beschrijving hierboven. Minder TEGELIJKERTIJD als het werk 2-2-3-2-3-3 cm meet vanaf de scheiding, 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN-1. Minder zo iedere 4½-3½-3-3-2-2 cm in totaal 9-11-11-12-14-14 keer = 34-36-40-42-44-48 steken.
Brei verder tot het werk ongeveer 40-39-37-36-34-32 cm meet vanaf de scheiding (de minderingen zouden nu klaar moeten zijn). Ga verder met 1 draad zeer licht grijs + 1 draad wit (= 2 draden). Brei 1 naald recht terwijl u 2-6-8-6-4-6 steken verdeeld op de naald meerdert = 36-42-48-48-48-54 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en brei 4 cm boordsteek in de rondte (= 3 recht / 3 averecht). Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht; zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt (als het strak is, kant dan af met een grotere naald). De mouw meet ongeveer 44-43-41-40-38-36 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

-------------------------------------------------------

MUTS – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met rondbreinaald, van onder naar boven. Ga verder met breinaalden zonder knop indien nodig. Brei eerst boordsteek welke aan het einde gevouwen wordt. Brei dan strepen in tricotsteek. Een pompom wordt op het einde op de bovenkant bevestigd.

MUTS:
Zet 90-96 steken op met korte rondbreinaald 3.5 mm en 1 draad wit en 1 draad zeer licht grijs (= 2 draden). Brei boordsteek in de rondte (= 3 recht / 3 averecht) voor 10-10 cm. Brei 1 naald recht terwijl u 6 steken verdeeld op de naald mindert (in S/M breit u iedere 14e en 15e steek recht samen en in M/L breit u iedere 15e en 16e steek recht samen) = 84-90 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei tricotsteek en STREPEN MUTS – lees beschrijving hierboven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als het werk 25-26 cm meet vanaf de opzetrand, voeg dan 6 markeerdraden in het werk (de markeerdraden worden gebruikt voor het minderen en worden ingevoegd zonder de steken te breien): De eerste markeerdraad wordt ingevoegd op het begin van de naald, dan worden de volgende 5 markeerdraden met 14-15 steken tussen elk ingevoegd.
Minder op de volgende naald 1 steek na elke markeerdraad – lees TIP VOOR HET MINDEREN-2 = 6 steken geminderd. Minder zo iedere 2e naald in totaal 5 keer en dan iedere naald in totaal 4 keer in beide maten = 30-36 steken over op de naalden. Brei 2 naalden terwijl alle steken 2 aan 2 worden samengebreid op beide naalden = 8-9 steken over op de naalden. Knip de draad af, haal het door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af. De muts meet ongeveer 31-32 cm van boven naar beneden. Vouw de onderkant van de boordsteek 5 cm naar boven.

POMPOM:
Maak een pompom van ongeveer 4 cm in diameter, met alle kleuren. Naai de pompom aan de bovenkant van de muts.

-------------------------------------------------------

SJAAL – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid op de naald. De hele sjaal wordt gebreid in ribbelsteek en strepen.

SJAAL:
Zet 48 steken op met naald 5.5 mm en 1 draad wit en 1 draad zeer licht grijs (= 2 draden). Brei RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 12 cm meet, brei dan STREPEN SJAAL. De strepen worden herhaald tot het werk ongeveer 156 cm meet, of tot de gewenste lengte. Ga verder met 1 draad wit en 1 draad zeer licht grijs. Brei 4 cm ribbelsteek. Kant dan losjes af met recht aan de goede kant. De sjaal meet ongeveer 160 cm.

Conny Leemans 30.01.2019 - 14:33:

Ik hou ook 4 steken over. 20 steken dan een markeerdraad na de markeerdraad 14 steken voor de mouw weer een markeerdraad. 40 steken dan weer een markeer draad, 14 steken markeerdraad dan 20 steken. De markeerdraden zitten tussen de laatste en de eerste steek van het voor/achterpand en mouw. 20+14+40+14+20 = 108 terwijl ik tot 112 steken moest meerderen. Wat moet ik met die 4 steken doen? Dit is een beetje verwarrend

Birthe Andersen 16.11.2018 - 22:58:

Jeg glæder meg til at komme igang med at strikke.

Saskia 18.10.2018 - 17:12:

Bij het breien van de trui in maat S: 78 steken opzetten en 26 steken meerderen = 104 steken. Dan, onder 'PAS' het werk verdelen door markeerdraden te plaatsen: volgens instructie na 18+14+36+14+18 = 100 steken, daar waar het werk aan de hals 104 steken bevatte? Wat met de andere 4 steken ?

DROPS Design 18.10.2018 kl. 19:43:

Dag Saskia, Je voegt in dit geval markeerdraden in in de steken en niet tussen de 2 steken. Dit zijn de 4 steken die je nu over houdt.

Ines 04.10.2018 - 14:54:

Hallo liebes Team, ich habe diesen Pullover in Größe 36 fast fertig gestrickt und bin mit dem Rumpfteil fast fertig. Meine Frage: Wenn ich jetzt nur noch die 6 cm im Rippenmuster stricke wird der Pullover viel zu kurz. Ich habe mich strickt an diese Anweisung gehalten. Habe ich einen Fehler gemacht oder so?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 16:11:

Liebe Ines, Stimmt Ihre Maschenprobe? Alle Maßen für jede Größe bzw Größe S finden Sie in der Skizze. Der Pullover mist 56 cm insgesamt, und 26 cm + 6 cm Bündchen von den Armlöcher. Viel Spaß beim stricken!

Wenche 13.09.2018 - 13:07:

Hei. Om denne skal strikkes ensfarget, enten i dobbel alpakka eller gruppe c, ca hvor mange meter går med i de forskjellige størrelsene da?

DROPS Design 19.09.2018 kl. 14:29:

Hej Wenche, vi har ikke beregnet hvor meget garn der går hvis man strikker den ensfarvet. Prøv at vælge en ensfarvet genser i garngruppe C, så kan du udgå fra den. God fornøjelse!

Sophie 10.08.2018 - 16:59:

Combien faudrait-il de pelotes pour tricoter ce pull en une seule couleur? Merci beaucoup!

DROPS Design 13.08.2018 kl. 08:55:

Bonjour Sophie, ce modèle est prévu ainsi avec des rayures et nous n'avons ainsi pas la quantité nécessaire en uni. Vous pouvez additionner chacune des couleurs, il vous en faudra probablement un peu moins. Consultez nos autres modèles similaires pour vous donner une idée, votre magasin DROPS saura également vous renseigner, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Anneke Kleppe 25.07.2018 - 17:28:

Ik kan haast niet wachten tot het patroon beschikbaar komt. Heel mooi! Simpel maar elegant.

Miranda 15.07.2018 - 11:50:

Schitterende kleuren. Deze zou ik absoluut willen breien!

Ines 12.06.2018 - 15:35:

Bela combinação de cores! Gosto muito!

Ingrid 08.06.2018 - 11:25:

Love it!

Laat een opmerking achter voor DROPS 197-7