DROPS / 197 / 7

Fading Sunset by DROPS Design

Strikket bluse i 2 tråde DROPS Alpaca eller 1 tråd DROPS Nepal. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med raglan og striber. Størrelse S - XXXL. Strikket hue i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet er strikket med opslag, striber og pompon. Strikket halstørklæde i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet er strikket med retstrik og striber.

DROPS Design: Model z-830
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

GARN TIL BLUSE:
200-250-250-300-300-350 g farve 9020, lys perlegrå
150-150-150-150-200-200 g farve 100, natur
50-50-50-50-100-100 g farve 2020, lys camel
50-50-50-50-50-50 g farve 607, lys brunmeleret
50-50-50-50-50-50 g farve 2925, orangemeleret
50-50-50-50-50-50 g farve 5565, vinrød
50-50-50-50-50-50 g farve 8120, jeansblå
50-50-50-50-50-50 g farve 7233, gulgrøn
50-50-50-50-50-50 g farve 7323, aquagrå

Eller brug:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
250-300-300-350-350-400 g farve 0500, lys grå
100-100-100-100-100-100 g farve 300, beige
100-100-100-100-100-100 g farve 612, mellem brun
100-100-100-100-100-100 g farve 2920, orange
100-100-100-100-100-100 g farve 3608, dyp rød
100-100-100-100-100-100 g farve 7139, grågrøn
100-100-100-100-100-100 g farve 8038, lys oliven
100-100-100-100-100-100 g farve 7120, lys grågrøn

GARN TIL HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50 g farve 9020, lys perlegrå
50-50 g farve 100, natur
50-50 g farve 2020, lys camel
50-50 g farve 607, lys brunmeleret
50-50 g farve 2925, orangemeleret
50-50 g farve 5565, vinrød
50-50 g farve 7233, gulgrøn
50-50 g farve 7323, aquagrå

GARN TIL HALSTØRKLÆDE:
Mål: ca 30 x 160 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 9020, lys perlegrå
100 g farve 100, natur
100 g farve 8120, jeansblå
50 g farve 2020, lys camel
50 g farve 607, lys brunmeleret
50 g farve 2925, orangemeleret
50 g farve 5565, vinrød
50 g farve 7233, gulgrøn
50 g farve 7323, aquagrå

-------------------------------------------------------

16 masker i bredden og 20 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 80 cm til selve tøjet i glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til ribben.

18 masker i bredden og 23 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 til selve tøjet i glatstrik.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm til rib.

16 masker i bredden og 30 pinde i højden med retstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS PINDE NR 5,5.

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 78 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 26) = 3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 3.maske. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag ud til raglan på hver side af de 4 mærketråde således: Start 1 maske før masken med mærketråd i, slå om, strik 3 ret (mærketråden sidder i den midterste af disse 3 masker), slå om (= 2 masker taget ud).
På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder øverst på huen):
Start efter mærketråden og strik således: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).

STRIBER BÆRESTYKKE:
Striberne er opgivet i cm, men hvis strikkefastheden er rigtig i højden kan du strikke dobbelt så mange omgange som der er opgivet i cm (2 cm = 4 omgange, 3 cm = 6 omgange osv).
Alle striber strikkes i glatstrik med 2 tråde Alpaca således:
2-3-3-3-4-4 cm med natur og lys camel /beige Nepal
2-2-2-2-2-3 cm med natur og gulgrøn / lys oliven
1-1-2-2-2-2 cm med natur og jeansblå / grågrøn Nepal
5-5-6-6-6-7 cm med jeansblå og lys camel / beige Nepal
2-2-2-3-3-3 cm med natur og orangemeleret / orange Nepal
3-4-4-4-5-5 cm med natur og lys perlegrå / lys grå Nepal
1-1-1-1-1-1 cm med lys perlegrå og lys brunmeleret / mellembrun Nepal
2-2-2-3-3-3 cm med lys perlegrå og lys camel / beige Nepal

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Cm-målet som er opgivet gælder for alle størrelser og striberne fortsætter i glatstrik med 2 tråde Alpaca således:
4 cm med lys perlegrå og vinrød / dyb rød Nepal
2 cm med lys perlegrå og natur / lys grå Nepal
3 cm med lys perlegrå og gulgrøn / lys oliven Nepal
6 cm med lys perlegrå og aquagrå / lys grågrøn Nepal
2 cm med lys perlegrå og natur / lys grå Nepal
1 cm med lys perlegrå og vinrød / dyb rød Nepal
5 cm med lys perlegrå og orangemeleret / orange Nepal
2 cm med lys perlegrå 0g lys camel /beige Nepal
1 cm med lys perlegrå og lys brunmeleret /mellem brun Nepal

STRIBER ÆRME:
Striberne fortsætter i glatstrik med 2 tråde Alpaca således:
7-7-7-6-6-5 cm med lys perlegrå og natur / lys grå Nepal
1-1-1-1-1-1 cm med lys perlegrå og gulgrøn / lys oliven Nepal
4-4-4-4-3-3 cm med lys perlegrå og aquagrå / lys grågrøn Nepal
7-7-7-6-6-5 cm med lys perlegrå og natur / lys grå Nepal
1-1-1-1-1-1 cm med lys perlegrå og vinrød / dyb rød Nepal
4-4-4-4-3-3 cm med lys perlegrå og orangemeleret / orange Nepal
7-7-7-6-6-5 cm med lys perlegrå og natur /lys grå Nepal
1-1-1-1-1-1 cm med natur og gulgrøn /lys oliven Nepal
4-4-4-4-3-3 cm med natur og jeansblå / grågrøn Nepal
Fortsæt med lys perlegrå og natur (= 2 tråde) / lys grå Nepal (1tråd) til færdig mål.

STRIBER HUE:
Striberne er angivet i cm og gælder for begge størrelser. Hvis strikkefastheden er rigtig i højden kan du strikke dobbelt så mange omgange som der er opgivet i cm (2 cm = 4 omgange, 3 cm = 6 omgange osv).
Alle striber strikkes i glatstrik med 2 tråde Alpaca således:
3 cm med lys perlegrå og gulgrøn
5 cm med lys perlegrå og aquagrå
2 cm med lys perlegrå og natur
1 cm med lys perlegrå og vinrød
4 cm med lys perlegrå og orangemeleret
2 cm med lys perlegrå 0g lys camel
1 cm med lys perlegrå og lys brunmeleret
Fortsæt med lys perlegrå og natur (= 2 tråde) til færdig mål.

STRIBER HALSTØRKLÆDE:
Striberne er angivet i cm. Alle striberne strikkes i retstrik med 2 tråde Alpaca således:
2 cm med natur og lys camel
2 cm med natur og gulgrøn
1 cm med natur og jeansblå
5 cm med jeansblå og lys camel
2 cm med natur og orangemeleret
3 cm med natur og lys perlegrå
1 cm med lys perlegrå og lys brunmeleret
2 cm med lys perlegrå og lys camel
4 cm med lys perlegrå og vinrød
2 cm med lys perlegrå og natur
3 cm med lys perlegrå og gulgrøn
6 cm med lys perlegrå og aquagrå
2 cm med lys perlegrå og natur
1 cm med lys perlegrå og vinrød
5 cm med lys perlegrå og orangemeleret
2 cm med lys perlegrå 0g lys camel
1 cm med lys perlegrå og lys brunmeleret
4 cm med lys perlegrå og natur.
Gentag striberne til færdigt mål.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Bærestykke samt ryg & forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned. Hele tøjet strikkes i 2 tråde Alpaca.

HALSKANT:
Slå 78-84-84-90-96-102 masker op på lille rundpind 4,5 med 1 tråd lys perlegrå + 1 tråd lys brunmeleret (= 2 tråde). Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes næste omgang således: 2 ret, * 3 vrang, 3 ret *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage på omgangen, strik 3 vrang og afslut med 1 ret. Skift til 1 tråd lys perlegrå + 1 tråd lys camel (= 2 tråde) og fortsæt ribben. Når halskanten måler 3 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 26-28-28-30-32-34 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 104-112-112-120-128-136 masker.
Skift til rundpind 5,5. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Sæt 4 mærketråde i arbejdet til raglan således (dette gøres uden at maskerne strikkes): Tæl 18-20-20-22-24-26 masker (= ½ bagstykke), sæt 1 mærketråd i næste maske, tæl 14 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd i næste maske, tæl 36-40-40-44-48-52 masker (= forstykke), sæt 1 mærketråd i næste maske, tæl 14 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd i næste maske. Der er 18-20-20-22-24-26 masker tilbage på omgangen efter sidste maske med mærketråd i (= ½ bagstykke).
Strik STRIBER BÆRESTYKKE – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
SAMTIDIG på første omgang starter udtagningen til RAGLAN – læs forklaring over (= 8 masker taget ud). Fortsæt udtagningen til raglan på hver 2.omgang til der er taget ud totalt 16-18-20-22-24-26 gange på hver side af de 4 mærketråde = 232-256-272-296-320-344 masker på pinden. Strik STRIBER BÆRESTYKKE færdig. Arbejdet måler nu ca 21-23-25-27-29-31 cm fra opslåningskanten midt foran.
På næste omgang deles maskerne til ryg & forstykke og ærmer således (fortsæt med farven i sidste stribe): Strik 35-38-41-45-49-53 masker ret (= ½ bagstykke), sæt de næste 46-52-54-58-62-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 70-76-82-90-98-106 masker ret (= forstykke), sæt de næste 46-52-54-58-62-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 35-38-41-45-49-53 masker ret (= ½ bagstykke). Klip trådene. Ryg & forstykke og ærmer strikkes færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 152-164-180-196-216-232 masker. Start omgangen midt i de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet i den ene side af arbejdet. Fortsæt rundt i glatstrik og STRIBER RYG & FORSTYKKE – læs forklaring over. Når arbejdet måler 26 cm fra delingen (striberne skal nu være afsluttet), strikkes der 1 omgang ret med farven i sidste stribe hvor der tages 22-28-30-32-36-38 masker ud jævnt fordelt = 174-192-210-228-252-270 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik rundt i rib med 1 tråd lys perlegrå + 1 tråd natur (= 2 tråde) således: 2 ret, * 3 vrang, 3 ret *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage på omgangen, strik 3 vrang og afslut med 1 ret. Fortsæt ribben således i 6 cm. Luk derefter løst af med ret over ret og vrang over vrang, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer (hvis aflukningskanten strammer, kan du lukke af med en tykkere pinde).
Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 46-52-54-58-62-66 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind 5,5 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 52-58-62-66-72-76 masker på pinden. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 masker (= midt under ærmet). Lad mærketråden følge med videre i arbejdet, den bruges lidt senere når der skal tages ind midt under ærmet.
Strik STRIBER ÆRME – læs forklaring over. SAMTIDIG når arbejdet måler 2-2-3-2-3-3 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet - læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således på hver 4½.-3½.-3.-3.-2.-2.cm totalt 9-11-11-12-14-14 gange = 34-36-40-42-44-48 masker.
Strik videre til arbejdet måler 40-39-37-36-34-32 cm fra delingen (indtagningen skal nu være afsluttet). Fortsæt med 1 tråd lys perlegrå + 1 tråd natur (= 2 tråde). Strik 1 omgang ret hvor der tages 2-6-8-6-4-6 masker ud jævnt fordelt = 36-42-48-48-48-54 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rundt i rib (= 3 ret / 3 vrang) i 4 cm. Luk derefter løst af med ret over ret og vrang over vrang, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer (hvis aflukningskanten strammer, kan du lukke af med en tykkere pind). Ærmet måler ca 44-43-41-40-38-36 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

-------------------------------------------------------

HUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, nedenfra og op. Skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind. Først strikkes der en rib som senere bukkes op. Derefter strikkes der glatstrik i striber. Til sidst syes der en pompon i toppen af huen.

HUE:
Slå 90-96 masker op på lille rundpind 3,5 med 1 tråd natur og 1 tråd lys perlegrå (= 2 tråde). Strik rundt i rib (= 3 ret / 3 vrang) i 10-10 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 6 masker ind jævnt fordelt (i S/M strikkes hver 14. og 15.maske ret sammen og i M/L strikkes hver 15. og 16.maske ret sammen) = 84-90 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik glatstrik og STRIBER hue – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 25-26 cm fra opslåningskanten sættes der 6 mærketråde i arbejdet (mærketrådene skal bruges når der tages ind og de sættes i arbejdet uden at maskerne strikkes): Første mærketråd sættes i begyndelsen af omgangen, derefter sættes de 5 næste mærketråde med 14-15 masker mellem hver.
På næste omgang tages der 1 maske ind efter hver mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 6 masker taget ind. Tag ind således på hver 2.omgang totalt 5 gange og derefter på hver omgang totalt 4 gange i begge størrelser = 30-36 masker tilbage på pindene. Strik 2 omgange glatstrik hvor maskerne strikkes ret sammen 2 og 2 på begge omgange = 8-9 masker tilbage på pindene. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 31-32 cm fra toppen og ned. Buk de nederste 5 cm af ribben op.

POMPON:
Lav en pompon på ca 4 cm i diameter med alle farver. Sy pomponen fast i toppen af huen.

-------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinde. Hele halstørklædet strikkes i retstrik og striber.

HALSTØRKLÆDE:
Slå 48 masker op på pinde 5,5 med 1 tråd natur og 1 tråd lys perlegrå (= 2 tråde). Strik RETSTRIK – læs forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 12 cm strikkes STRIBER HALSTØRKLÆDE. Striberne gentages til
arbejdet måler ca 156 cm, eller til ønsket længde. Skift til 1 tråd natur og 1 tråd lys perlegrå. Strik retstrik i 4 cm. Luk derefter løst af med ret fra retsiden. Halstørklædet måler ca 160 cm.

Diagram

Conny Leemans 30.01.2019 - 14:33:

Ik hou ook 4 steken over. 20 steken dan een markeerdraad na de markeerdraad 14 steken voor de mouw weer een markeerdraad. 40 steken dan weer een markeer draad, 14 steken markeerdraad dan 20 steken. De markeerdraden zitten tussen de laatste en de eerste steek van het voor/achterpand en mouw. 20+14+40+14+20 = 108 terwijl ik tot 112 steken moest meerderen. Wat moet ik met die 4 steken doen? Dit is een beetje verwarrend

Birthe Andersen 16.11.2018 - 22:58:

Jeg glæder meg til at komme igang med at strikke.

Saskia 18.10.2018 - 17:12:

Bij het breien van de trui in maat S: 78 steken opzetten en 26 steken meerderen = 104 steken. Dan, onder 'PAS' het werk verdelen door markeerdraden te plaatsen: volgens instructie na 18+14+36+14+18 = 100 steken, daar waar het werk aan de hals 104 steken bevatte? Wat met de andere 4 steken ?

DROPS Design 18.10.2018 kl. 19:43:

Dag Saskia, Je voegt in dit geval markeerdraden in in de steken en niet tussen de 2 steken. Dit zijn de 4 steken die je nu over houdt.

Ines 04.10.2018 - 14:54:

Hallo liebes Team, ich habe diesen Pullover in Größe 36 fast fertig gestrickt und bin mit dem Rumpfteil fast fertig. Meine Frage: Wenn ich jetzt nur noch die 6 cm im Rippenmuster stricke wird der Pullover viel zu kurz. Ich habe mich strickt an diese Anweisung gehalten. Habe ich einen Fehler gemacht oder so?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 16:11:

Liebe Ines, Stimmt Ihre Maschenprobe? Alle Maßen für jede Größe bzw Größe S finden Sie in der Skizze. Der Pullover mist 56 cm insgesamt, und 26 cm + 6 cm Bündchen von den Armlöcher. Viel Spaß beim stricken!

Wenche 13.09.2018 - 13:07:

Hei. Om denne skal strikkes ensfarget, enten i dobbel alpakka eller gruppe c, ca hvor mange meter går med i de forskjellige størrelsene da?

DROPS Design 19.09.2018 kl. 14:29:

Hej Wenche, vi har ikke beregnet hvor meget garn der går hvis man strikker den ensfarvet. Prøv at vælge en ensfarvet genser i garngruppe C, så kan du udgå fra den. God fornøjelse!

Sophie 10.08.2018 - 16:59:

Combien faudrait-il de pelotes pour tricoter ce pull en une seule couleur? Merci beaucoup!

DROPS Design 13.08.2018 kl. 08:55:

Bonjour Sophie, ce modèle est prévu ainsi avec des rayures et nous n'avons ainsi pas la quantité nécessaire en uni. Vous pouvez additionner chacune des couleurs, il vous en faudra probablement un peu moins. Consultez nos autres modèles similaires pour vous donner une idée, votre magasin DROPS saura également vous renseigner, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Anneke Kleppe 25.07.2018 - 17:28:

Ik kan haast niet wachten tot het patroon beschikbaar komt. Heel mooi! Simpel maar elegant.

Miranda 15.07.2018 - 11:50:

Schitterende kleuren. Deze zou ik absoluut willen breien!

Ines 12.06.2018 - 15:35:

Bela combinação de cores! Gosto muito!

Ingrid 08.06.2018 - 11:25:

Love it!

Kommentere opskrift DROPS 197-7