DROPS / 191 / 1

Periwinkle by DROPS Design

Gebreide trui met ronde pas, veelkleurig Scandinavisch patroon en A-lijn. Maat: S - XXXL Het werk wordt gebreid in DROPS Merino Extra Fine.

DROPS design: Patroon me-135
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
500-550-600-650-700-800 g kleur 19, licht grijsblauw
100-150-150-150-150-150 g kleur 01, naturel

U kunt de gebruikte DROPS Cotton Merino kleuren in dit patroon vervangen door vele andere kleurcombinaties. Bekijk de afbeeldingen voor inspiratie en kijk bij de commentaren voor de exacte kleurnummers van de voorbeelden.

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B)” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 + 60 van 80 cm) MAAT 4 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 + 60 van 80 cm) MAAT 3 mm voor de boordsteek – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 23 steken en 32 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

----------------------------------------------------------
De kleurcombinaties die te zien zijn:
A) DROPS Merino Extra Fine 30, 01.
B) DROPS Merino Extra Fine 01, 15.

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 3.70 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 3.70 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 44.40€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 en A.2. Kies het telpatroon voor uw maat.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er geminderd moet worden, gebruik het totaal aantal steken op de naald (dus 200 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 10) = 20.
In dit voorbeeld mindert u door ongeveer iedere 19e en 20e steek recht samen te breien.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Begin 5 steken voor de markeerdraad in de zijkant, 2 recht samen, 6 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 6 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor het midden onder de mouw):
Begin 2 steken voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht samen om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET BREIEN:
Om te voorkomen dat de stekenverhouding te strak wordt wanneer u in patroon breit, is het belangrijk om de draden niet te strak aan te trekken op de achterkant van het werk. Gebruik, indien nodig, een grotere naald als u in patroon breit.
----------------------------------------------------------

TRUI:
Het lijf wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van onder naar boven. De mouwen worden in de rondte op de naalden zonder knop/een korte rondbreinaald gebreid, van onder naar boven. Zet dan het lijf en de mouwen samen op de naald en eindig de pas in de rondte op de rondbreinaald.
U kunt een verhoging in de achterkant van de hals breien voor een betere pasvorm, zodat de pas een beetje hoger is in de hals. Deze verhoging kunt u ook overslaan, zodat de hals hetzelfde is op de voor- en achterkant - zie uitleg bij verhoging in het patroon.

LIJF:
Zet 200-220-238-258-284-312 steken op rondbreinaald 3 mm met lichtgrijsblauw. Brei boordsteek als volgt:
NAALD 1: Brei alle steken recht.
NAALD 2: * 1 recht, 1 averecht *, herhaal van *-* de hele naald. Herhaal de 1e en 2e naald tot de boordsteek 3 cm meet. Ga verder met rondbreinaald 4 mm. Brei 1 naald recht en minder 10-10-12-12-14-14 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 190-210-226-246-270-298 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald en 1 markeerdraad na 95-105-113-123-135-149 steken (= in de zijkanten), neem de markeerdraad mee tijdens het breien.
Brei in tricotsteek in de rondte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Minder bij een hoogte van 8 cm, 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden - lees TIP VOOR HET MINDEREN-2 (= 4 steken geminderd). Minder zo iedere 8 cm 4 keer in totaal aan elke kant = 174-194-210-230-254-282 steken.
Brei tot het werk ongeveer 36 cm meet in alle maten. Brei de volgende naald als volgt: Kant 4-4-5-5-6-7 steken af voor het armsgat, brei 79-89-95-105-115-127 steken recht (achterpand), kant 8-8-10-10-12-14 steken af voor het armsgat, brei 79-89-95-105-115-127 steken recht (voorkant), en kant de overgebleven 4-4-5-5-6-7 steken voor het armsgat af. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

MOUW:
Zet 44-46-48-52-52-54 steken op breinaalden zonder knop maat 3 mm met lichtgrijsblauw. Brei boordsteek als volgt:
NAALD 1: Brei alle steken recht.
NAALD 2: * 1 recht, 1 averecht *, herhaal van *-* de hele naald.
Herhaal de 1e en 2e naald tot de boordsteek 3 cm meet. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw) en neem de markeerdraad in de hoogte mee. Brei in tricotsteek in de rondte. Meerder bij een hoogte van 9-7-9-7-9-7 cm, 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 3½-3-2-2-1½-1½ cm 11-13-16-17-19-20 keer in totaal = 66-72-80-86-90-94 steken (brei verder met een korte rondbreinaald als er genoeg steken zijn). Ga verder tot de mouw 46-45-43-41-40-38 cm meet (minder voor de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas).
Brei de volgende naald als volgt: Kant 4-4-5-5-6-7 steken af, 58-64-70-76-78-80 steken recht en kant de overgebleven 4-4-5-5-6-7 steken af. Leg het werk aan de kant en brei een andere mouw op dezelfde manier.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinaald als het lijf waar de armsgaten zijn afgekant = 274-306-330-362-386-414 steken. MEET NU HET WERK VANAF HIER!
Lees TIP VOOR HET BREIEN! Begin de naald midden achter waar u gestopt was met het lijf. Ga verder met lichtgrijsblauw. Brei 1 naald recht en minder 4-6-0-2-6-4 steken verdeeld = 270-300-330-360-380-410 steken - denk om TIP VOOR HET MINDEREN-1. Brei in tricotsteek in de rondte. Bij een hoogte van 1-2-3-3-4-6 cm vanaf waar het lijf en de mouwen samengevoegd zijn, breit u A.1 in de rondte (= 27-30-33-36-38-41 herhalingen van 10 steken). Ga zo verder in patroon. Minder TEGELIJKERTIJD op de naald gemarkeerd met een pijl in A.1 10-0-10-20-20-30 steken verdeeld = 260-300-320-340-360-380 steken. LET OP! In maat S en L mindert u in de delen met naturel.
Brei nu A.2 in de rondte (= 13-15-16-17-18-19 herhalingen van 20 steken). Ga zo verder in patroon en minder zoals te zien is in A.2. Als A.2 is gebreid, zijn er 130-150-160-170-180-190 steken op de naald.
Brei nu de verhoging in de achterkant van de hals of begin met de halsrand als u geen verhoging wilt.

VERHOGING IN DE ACHTERKANT VAN DE HALS:
Sla deze paragraaf over als u geen verhoging wilt.
Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald = midden achter. Begin aan de goede kant met naturel en brei 15-16-17-18-19-20 steken recht voorbij de steek met de markeerdraad, keer het werk, trek de draad aan en brei 30-32-34-36-38-40 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 45-48-51-54-57-60 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 60-64-68-72-76-80 averecht. Keer het werk, trek de draad aan en brei 75-80-85-90-95-100 recht, keer het werk, trek de draad aan en brei 90-96-102-108-114-120 averecht, keer het werk, trek de draad aan en brei recht tot midden achter.

HALSRAND:
Brei 1 naald recht met naturel en minder 24-40-44-48-54-58 steken verdeeld = 106-110-116-122-126-132 steken. Brei verder met een korte rondbreinaald 3 mm. Brei boordsteek als volgt: * 1 recht, 1 averecht *, herhaal van *-* de hele naald. Ga zo verder met de boordsteek voor 3 cm. Kant de steken af met recht boven recht en averecht boven averecht. De trui meet ongeveer 58-60-62-64-66-68 cm vanaf de schouder naar beneden.

Gewijzigd online: 26.02.2018
De symbolen van de telpatronen naturel en licht grijsblauw zijn aangepast.
Gewijzigd online: 09.04.2018
Correctie in telpatroon A.2.
Gewijzigd online: 02.05.2018
Het gedeelte over het afkanten van de armsgaten is aangepast.

Telpatroon

= naturel
= licht grijsblauw
= 2 recht samen
= mindernaald

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 191-1) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (33)

Marita 14.10.2019 - 17:31:

Skal mønsteret A1 starte midt bak på ryggen ryggen, når omgangen begynner bak på venstre arm?

DROPS Design 16.10.2019 kl. 15:04:

Hej Marita, ja ifølge opskriften skal du starte mønsteret midt bagpå. Hvis du hellere vil flytte starten af omgangen ud i den ene side, så kan du bare gøre det. God fornøjelse!

Andrea 24.07.2019 - 11:48:

Hallo, ist es möglich diesen Pulli auch mit Drops Babymerino zu stricken? Wenn ich ihn einfach eine Nummer größer stricke?

DROPS Design 24.07.2019 kl. 16:55:

Liebe Andrea, Sie sollten am besten bei der angegeben Garngruppe bleiben und nicht die Garngruppe wechseln. Auch wenn Sie den Pullover eine Nummer größer stricken, kann es sein, dass die Proportionen nicht richtig passen. Merino Extra Fine (Garngruppe B) ist Baby Merino (Garngruppe A) aber in der Struktur sehr ähnlich , nur etwas dicker, aber auch sehr weich zu tragen und superwash-behandelt. Alternativ schauen Sie sich einfach mal bei den Anleitungen für Garngruppe A um, ob Sie dort auch ein Modell finden, das Ihnen gefällt, vielleicht 196-2?

Anne Lise Weigand 06.07.2019 - 09:16:

Habe A1 fertig gestrickt und habe in die letzte Reihe (grösse L) soll ich trotzdem in d erste Reihe A2 gleich abnehmen?

DROPS Design 08.07.2019 kl. 08:58:

Liebe Frau Weigand, in A.1 nehmen Sie bei der vorletzten Reihe ab, dann stricken Sie die letzte Reihe in A.1 (mit natur), und jetzt stricken Sie A.2 und nehmen ab, wie im Diagram gezeigt, dh schon bei der 1. Reihe. Viel Spaß beim stricken!

Anne Lise Weigand 06.07.2019 - 09:11:

Har strikket A1, ferdig og fellt 10 masker I siste rekke., skal jeg da også felle masker I første rekke pa A 2?

Rosemarie 13.06.2019 - 17:19:

Hallo, ihr habt so viele schöne Modelle zum Nachstricken dafür mal Daumen hoch!!! Was mir aber aufgefallen ist, dass die Wolle in Österreich doch um einiges teurer ist als in Deutschland - warum ist das so??

DROPS Design 14.06.2019 kl. 09:06:

Liebe Rosemarie, je nach dem Land haben wir unterschiedlichen Preisstrukturen, deshalb sind sie unterschiedlich je nach dem Land. Viel Spaß beim stricken!

Polleke 07.04.2019 - 22:14:

Kan ik dit patroon ook gebruiken op de breimachine ? Dank je wel voor het antwoord

DROPS Design 09.04.2019 kl. 21:01:

Dag Polleke,

Nee, helaas hebben we alleen patrooninstructies voor breien met de hand.

Ka76 04.02.2019 - 19:48:

Hejsan! Jag har stickat tröjan i drops merino extra fine och nu när jag tvättat den är den helt förstörd. Jättetråkigt! Tröjan har helt tappat formen. Jag har följt tvättrekommendationerna. Kan man göra något? Vår det inte att tvätt merino extra fine garnen?

DROPS Design 07.05.2019 kl. 11:50:

Hej, om du har råkat tvätta fel, går det kanske att rädda. Tvättas på fintvätt 40°C / Använd aldrig sköljmedel / Torkas plant Använd en liten dos tvättmedel för ull (utan enzymer och optiskt blekmedel). Använd ALDRIG sköljmedel (ullfibrerna blir för mjuka och kan glida ifrån varandra). Tvättas separat, med mycket vatten. Låt ALDRIG våta plagg bli liggande länge i tvättmaskinen! Häng ALDRIG plagget på tork utan forma det och plantorka det.

Andrea 20.01.2019 - 17:45:

Schön und flott zu stricken.

Solveig Charlotte Sivertsen 19.01.2019 - 18:36:

Er garnet jeg valgte avsent?? Jeg syns det er vanskelig og kommunisere med dere, helst på meil adr min. Forventer å få svar på spørsmål på min meil. Finner heller ikke en e-meil adr på dere. Kan dere svare meg???

Solveig Charlotte Sivertsen 19.01.2019 - 18:31:

Er garnet jeg valgte avsent?? Jeg syns det er vanskelig og kommunisere med dere, helst på meil adr min. Forventer å få svar på spørsmål på min meil. Finner heller ikke en e-meil adr på dere. Kan dere svare meg???

DROPS Design 21.01.2019 kl. 08:46:

Hei Solveig. Vi selger ikke garn direkte til kunder, så du har nok bestilt det i en av nettbutikkene som selger vårt garn (kanskje var det strikkenett.no? ) Vi har derfor ikke oversikt over bestillingen din. Jeg vil tro du skal ha mottatt en bekreftelsesemail fra nettbutikken? hvis ikke, kan du se om du finner den rikitge butikken om du trykker på "bestill" her, og ta direkte kontakt med dem. God fornøyelse

Laat een opmerking achter voor DROPS 191-1