DROPS / 191 / 1

Periwinkle by DROPS Design

Pulovr s kruhovým sedlem a norským vzorem pletený z příze DROPS Merino Extra Fine. Velikost: S - XXXL

DROPS design: model č. me-135
Skupina přízí B
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g, barva č. 19, světle šedomodrá
100-150-150-150-150-150 g, barva č. 01, smetanová

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí B)" – viz link níže.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE (40 a 60 nebo 80 cm) č.4 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 21 ok a 28 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÉ JEHLICE (40 a 60 nebo 80 cm) č.3 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 23 ok a 32 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.
----------------------------------------------------------

Nejste si jistí, kterou zvolit velikost? Třeba by vám pomohla informace, že modelka na obrázku je vysoká asi 170 cm a nosí velikost S nebo M. Pokud chcete plést/háčkovat pulovr, kabátek, šaty nebo podobný kousek, najdete dole pod návodem nákres s jednotlivými mírami v cm.
Komentáře (21)

Přízi na tento model můžete mít už za 1152Kč. Více zde.
POUŽITÉ POSTUPY:

VZOR:
Viz schémata A.1 a A.2. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost.

TIP – UJÍMÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, jak často musíme ujímat, vydělíme celkový počet ok v kruhové řadě (např. 200 ok), počtem ok, která potřebujeme ujmout (tj.10), takže 200 : 10 = 20. V tomto případě tedy spleteme hladce každé zhruba 19. a 20. oko.

TIP – UJÍMÁNÍ 2 (boky):
Začínáme 5 ok před značkou na boku: 2 oka spleteme hladce, 6 ok upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto ok), 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

TIP - PŘIDÁVÁNÍ (podpaží):
Začínáme 2 oka před značkou: 1x nahodíme, 2 oka upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto ok), 1x nahodíme (= přidali jsme 2 oka). V následující kruhové řadě pleteme nahození hladce za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP:
Abychom předešli deformování pleteniny v místech s vyplétaným vzorem, dbáme na to, aby vlákna příze tažená za prací nebyla příliš utažená, napnutá. Pokud má pletenina přece jen tendenci příliš se stahovat, použijeme na vyplétání vzoru silnější jehlice.
----------------------------------------------------------

PULOVR:
Trup pleteme v kruhových řadách na kruhové jehlici, zdola nahoru. Rukávy pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích/krátké kruhové jehlici, také zdola nahoru. Pak přesuneme trup a rukávy na společnou kruhovou jehlici a upleteme v kruhových řadách sedlo.
Aby svetr lépe seděl, můžeme pomocí zkrácených řad mírně vytvarovat zadní průkrčník – viz ZVÝŠENÍ ZADNÍHO PRŮKRČNÍKU níže v návodu. Toto zvýšení můžete vynechat a uplést zadní průkrčník stejně jako přední.

TRUP:
Na kruhovou jehlici č.3 nahodíme světlou šedomodrou přízí 200-220-238-258-284-312 ok a pleteme pružný lem, takto:
1. KRUHOVÁ ŘADA: hladce.
2. KRUHOVÁ ŘADA: *1 oko hladce, 1 obrace*, *-* opakujeme v průběhu celé kruhové řady. 1. a 2. kruhovou řadu stále opakujeme. Když je lem vysoký 3 cm, převedeme pleteninu na kruhovou jehlici č.4. Pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 10-10-12-12-14-14 ok - viz TIP – UJÍMÁNÍ 1 = 190-210-226-246-270-298 ok. Označíme si začátek kruhové řady a druhou značku vložíme za 95.-105.-113.-123.-135.-149. oko (= boky); značku během pletení snímáme vždy do aktuálně pletené řady.
Pleteme v kruhových řadách lícovým žerzejem.
Ve výši 8 cm ujmeme na obou stranách obou značek 1 oko - viz TIP – UJÍMÁNÍ 2 (= ujmeme 4 oka). Takto ujímáme vždy po 8 cm výšky, celkem 4x na každé straně = 174-194-210-230-254-282 ok.
Pleteme do výše asi 36 cm – platí pro všechny velikosti. Následující kruhovou řadu pak pleteme takto: upleteme 39-44-47-52-57-63 ok (= ½ zadního dílu), následujících 8-8-10-10-12-14 ok uzavřeme (= průramek), upleteme 79-89-95-105-115-127 ok (= přední díl), dalších 8-8-10-10-12-14 ok uzavřeme (= průramek) a upleteme zbylých 40-45-48-53-58-64 ok (= ½ zadního dílu). Díl odložíme a upleteme rukávy.

RUKÁV:
Na ponožkové jehlice č.3 nahodíme světlou šedomodrou přízí 44-46-48-52-52-54 ok a pleteme takto:
1. KRUHOVÁ ŘADA: hladce.
2. KRUHOVÁ ŘADA: *1 oko hladce, 1 obrace*, *-* opakujeme v průběhu celé kruhové řady. 1. a 2. kruhovou řadu stále opakujeme. Když je lem vysoký 3 cm, převedeme pleteninu na ponožkové jehlice č.4 a označíme si začátek kruhové řady (= střed podpaží); značku během pletení snímáme vždy do aktuálně pletené řady. Pleteme v kruhových řadách lícovým žerzejem. Ve výši 9-7-9-7-9-7 cm přidáme uprostřed podpaží 2 oka - viz TIP - PŘIDÁVÁNÍ. Toto přidávání opakujeme vždy po 3,5-3-2-2-1,5-1,5 cm výšky, celkem 11-13-16-17-19-20x = 66-72-80-86-90-94 ok (podle potřeby převedeme pleteninu na krátkou kruhovou jehlici). Pleteme až do výše 46-45-43-41-40-38 cm.
Následující kruhovou řadu pleteme následovně: uzavřeme 4-4-5-5-6-7 ok, upleteme 58-64-70-76-78-80 ok a uzavřeme zbylých 4-4-5-5-6-7 ok. Díl odložíme a upleteme stejným způsobem druhý rukáv.

SEDLO:
Rukávy a trup převedeme na společnou kruhovou jehlici (rukávy přiložíme k trupu v místech uzavřených pro průramky) = 274-306-330-362-386-414 ok. NYNÍ MEŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!
Viz TIP! Kruhová řada začíná uprostřed zadního dílu, v místě, kde končí trup. Pokračujeme světlou šedomodrou přízí. Pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 4-6-0-2-6-4 oka = 270-300-330-360-380-410 ok - viz TIP – UJÍMÁNÍ 1. Pokračujeme v kruhových řadách lícovým žerzejem. Ve výši 1-2-3-3-4-6 cm od místa, kde jsme spojili rukávy s trupem, pleteme vzor A.1 (= 27-30-33-36-38-41 sekvencí vzoru po 10 okách). Takto pokračujeme. SOUČASNĚ v řadě označené ve schématu A.1 šipkou ujmeme rovnoměrně 10-0-10-20-20-30 ok = 260-300-320-340-360-380 ok. POZOR! U velikosti S a L ujímáme v úsecích pletených smetanovou přízí.
Teď pleteme v kruhových řadách vzor A.2 (= 13-15-16-17-18-19 sekvencí vzoru po 20 okách). Pokračujeme v pletení vzoru a ujímáme dle schématu A.2. Po dokončení celé sekvence vzoru A.2 (na výšku) máme na jehlici 130-150-160-170-180-190 ok.
Nyní můžeme pomocí zkrácených řad vytvarovat zvýšení zadního průkrčníku – svetr tak bude lépe sedět. Pokud průkrčník tvarovat nechcete, můžete následující pasáž přeskočit a přejít přímo k pletení lemu průkrčníku.

ZVÝŠENÍ ZADNÍHO PRŮKRČNÍKU:
Pokud průkrčník tvarovat nechcete, vynechejte tento odstavec.
Označíme si začátek kruhové řady = střed zadního průkrčníku.
Nyní pleteme zkrácené řady lícovým žerzejem smetanovou přízí – začínáme lícovou řadou: pleteme hladce až 15-16-17-18-19-20 ok za značku, práci otočíme, přízi utáhneme a upleteme obrace 30-32-34-36-38-40 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme hladce 45-48-51-54-57-60 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a upleteme obrace 60-64-68-72-76-80 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme hladce 75-80-85-90-95-100 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a upleteme obrace 90-96-102-108-114-120 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme hladce zpět ke středu zadního průkrčníku.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Smetanovou přízí upleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 24-40-44-48-54-58 ok = 106-110-116-122-126-132 ok. Pleteninu převedeme na krátkou kruhovou jehlici č.3. Pokračujeme pružným vzorem, takto: *1 oko hladce, 1 oko obrace*, *-* opakujeme v průběhu celé kruhové řady. Takto pokračujeme. Když je pružný lem vysoký 3 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme.
Pulovr měří asi 58-60-62-64-66-68 cm (od ramene).

= světlá šedomodrá
= 2 oka spleteme hladce
= kruhová řada s ujímáním

Komentáře (21)

Napište své postřehy!

Mette 30.09.2018 - 18:15:

Hei Hvordan mener de vrangborden skal strikkes? Annenhver omgang rett skjønner jeg, men er det rett over vrang på de andre omgangene (2,46 osv), eller er det rett over rett og vrang over vrang? Sljønner ikke de * forklaringene...

DROPS Design 01.10.2018 kl. 12:07:

Hei Mette. Ja det stemmer: 1 omgang strikkes alle masker rett, 2 omgang strikkes annenhver 1 rett og 1 vrang ut omgangen. 3 omgang strikkes alle masker rett, og 4 omgang strikkes 1 rett, 1 vrang ut omgangen sånn som omgang 2. På omgangene med 1 rett, 1 vrang strikkes de rette og vrange maskene på samme sted hver gang. God fornøyelse.

Diane Taylor 10.09.2018 - 12:20:

I printed off this pattern to make a start on this sweater. the pattern has printed but the charts haven't. how can i get these.

DROPS Design 10.09.2018 kl. 12:49:

Hi Diane. We’re currently having some technical issues with our site, resulting in photos and diagrams not loading correctly. We are working on solving this issue and hopefully the page will be back to normal soon. Please see our twitter and facebook accounts for updates. Apologies for any inconvenience caused.

Adri 24.07.2018 - 07:19:

Hi I'm knitting size L and i've tried to decrease the yoke in the contrast color but when I keep knitting the pattern isn't coming out how it's supposed to. How do I fix this?

DROPS Design 24.07.2018 kl. 09:35:

Dear Adri, when working diagrams A.1-A.3, the decreases are worked with off white, ie Knit 2 stitches together with off white to decrease 1 stitch as shown in diagram. Happy knitting!

Gabby 23.07.2018 - 06:37:

Hello! This is a beautiful pattern. Just to clarify: Am I supposed to start in the middle of the back and not where I joined the sleeves?

DROPS Design 23.07.2018 kl. 08:12:

Hi Gabby, Yes, the beginning of the round is mid back. Happy knitting!

Ked 19.07.2018 - 11:09:

This sweater asks if I want an elevation at the back neck: what does that mean? (Sorry, I'm new to sweater knitting.) Thanks!

DROPS Design 19.07.2018 kl. 11:55:

Dear Ked, working an elevation on back piece will make the neckline on back piece somewhat higher than the neckline on front piece, ie you will work short rows on the sts on back piece for some rows. The video below shows how to work an elevation (top down but you'll see how it looks). Happy knitting!

Bretelle Kathleen 17.07.2018 - 16:57:

Bonjour j aimerais pouvoir avoir les catalogues drops sur papier comment puis je faire pour les recevoir s\'il vous plait merci de votre reponse

DROPS Design 17.07.2018 kl. 17:04:

Bonjour Mme Bretelle, les nouveaux catalogues ne sont plus imprimés en version papier, seulement en version brochure (avec photos) - votre magasin DROPS a peut être encore en stock d'anciens catalogues, n'hésitez pas à lui demander. Bon tricot!

DROPS Design 12.07.2018 - 09:51:

Colour combinations shown are: A) DROPS Merino Extra Fine 30, 01. B) DROPS Merino Extra Fine 01, 15.

Francoise 05.06.2018 - 17:33:

Bonjour, Je m'étonne que le modèle indique de commencer les emmanchures à 36 cms de haut, il me semble que cela va donner un pull vraiment très court. Je regrette que le mannequin soit assise, on ne voit pas bien sur l'image quelle est le type de longueur du pull. Du coup je vais attendre d'être à 45 cms environ pour que le pull corresponde à ce que je souhaite, mais je me demande si j'aurai assez de laine?

DROPS Design 06.06.2018 kl. 10:12:

Bonjour Françoise, la hauteur jusqu'aux emmanchures est bien de 36 cm pour toutes les tailles, la longueur totale du pull est de 58-60-62-64-66-68 cm (voir aussi schéma). Si vous allongez le pull avant les emmanchures, la longueur totale en sera affectée et vous risquez effectivement de manquer de laine car la quantité est calculée en fonction des mesures indiquées dans les explications. Bon tricot!

Brenda 02.05.2018 - 13:30:

When casting off for armholes it looks like they come in the middle of the back and front. Is the number of stitches knitted before casting off correct?

DROPS Design 02.05.2018 kl. 13:38:

Dear Brenda, your feedback has been forwarded to our design team. Thank you in advance for your patience. Happy knitting!

May Brith Finsrud 24.04.2018 - 00:47:

Hei, Når jeg skal felle til armene på bolen står det at jeg skal strikke 47 masker og felle til armen.Men da blir det midt bak eller foran på bolen og ikke i sidene der jeg har felt for hver 8.cm .?

DROPS Design 02.05.2018 kl. 15:01:

Hei May Brith. Det har du helt rett i, dette var en feil i oppskirften. Den er nå rettet, og det skal felles slik: Fell av 4-4-5-5-6-7 masker til ermehull, strikk 79-89-95-105-115-127 masker rett (= bakstykke), fell av 8-8-10-10-12-14 masker til ermehull, strikk 79-89-95-105-115-127 masker rett (= forstykke) og fell av de resterende 4-4-5-5-6-7 maskene til ermehull. Takk for beskjed og god fornøyelse

Přidejte komentář k návodu DROPS 191-1