DROPS / 183 / 29

Morgenfrost by DROPS Design

Gebreide wanten met kabels en structuurpatroon. Het werk wordt gebreid in DROPS Karisma.

DROPS Design: Patroon nr. u-828
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
Maten: S/M - L/XL
Materiaal:
DROPS KARISMA van garnstudio (behoort tot garengroep B)
100 g voor beide maten in kleur 01, naturel

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep B)" – zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 22 steken en 30 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 MM voor de boordsteek - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 23 steken en 32 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: kabel, wanten,

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 steek door 1 omslag te maken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om een gaatje te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder als volgt (begin 3 steken voor de markeerdraad): 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.
----------------------------------------------------------

WANTEN:
Het werk wordt in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop.

RECHTER WANT:
Zet 48-48 steken op met breinaalden zonder knop maat 3 mm en Karisma en brei 1 naald recht. Brei dan 6-7 cm boordsteek (= 2 recht / 2 averecht). Brei de volgende naald als volgt: * 2 recht, 2 averecht samen, 2 recht, 2 averecht *, herhaal van *-* 2 keer, 2 recht, 2 averecht, 2 recht, A.1 over de volgende 14 steken, 2 recht, 2 averecht samen = 50 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en brei de volgende naald als volgt: 26-26 steken recht (= de handpalm), A.2 (= 20 steken) en 4 steken recht. Ga verder in patroon op deze manier. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Meerder bij een hoogte van 13-14 cm 1 steek aan elke kant van de eerste steek van de naald voor de duim – lees TIP VOOR HET MEERDEREN hierboven. Meerder op deze manier aan elke kant van de gemeerderde steken iedere 2e naald, 4-5 keer = 60-62 steken. Plaats nu de 11-13 duimsteken op 1 hulpdraad. Ga verder in de rondte zoals hiervoor en zet 1 nieuwe steek op achter de duim op de volgende naald = 50-50 steken. Als de want ongeveer 24-26 cm meet (u kunt de want passen; is er ongeveer 3-3 cm over tot de gewenste lengte) voeg 1 markeerdraad in na de eerste steek op de naald en 1 markeerdraad na 24-24 steken. Minder nu 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MINDEREN hierboven. Minder op deze manier iedere 2e naald in totaal 3-3 keer en dan iedere naald in totaal 2-2 keer - minder daarnaast 2 steken over elke kabel = 24-24 steken. Brei alle steken 2 aan 2 recht samen = 12-12 steken. Brei de overgebleven steken 2 aan 2 recht samen = 6 steken. Knip de draad af, haal het door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af.

DUIM:
Plaats de 11-13 duimsteken van de hulpdraad terug op breinaalden zonder knop maat 3.5 mm. Neem daarnaast 4-3 steken op achter de duim = 15-16 steken. Brei in tricotsteek in de rondte tot de duim ongeveer 4½-5 cm meet (u kunt de want passen; er is nu ongeveer ½ cm tot de gewenste lengte). Brei 2 naalden recht en brei alle steken 2 aan 2 recht samen op beide naalden = 4-4 steken over op de naalden. Knip de draad af, haal het door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af.

LINKER WANT:
Zet op en brei zoals voor de rechter want, maar meerder voor de duim aan elke kant van de 22e steek op de naald.

= plaats 2 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 2 recht, 2 recht van de kabelnaald
= 2 steken recht in dezelfde steek (dus 1 steek recht in elke lus)

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 183-29.