DROPS / 183 / 29

Morgenfrost by DROPS Design

Stickade vantar med flätor och struktur. Arbetet är stickat i DROPS Karisma

  • Morgenfrost / DROPS 183-29 - Stickade vantar med flätor och struktur.
Arbetet är stickat i DROPS Karisma
DROPS Design: Modell u-828
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör Garngrupp B)
100 g i båda storlekar i färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 23 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS Flätsticka
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 24.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 49.9kr. Läs mer.

Se diagram A.1 och A.2. Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rät så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här (börja 3 maskor före markören): 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.
----------------------------------------------------------

VANTAR:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.

HÖGER VANTE:
Lägg upp 48-48 maskor på strumpstickor 3 med Karisma och sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det så här: Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 6-7 cm. Nästa varv stickas så här: Sticka * 2 rätmaskor, 2 maskor aviga tillsammans, 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, upprepa *-* 2 ggr till, sticka 2 rätmaskor, 2 avigmaskor, 2 rätmaskor, A.1 över de nästa 14 maskorna, sticka 2 rätmaskor, 2 maskor aviga tillsammans = 50 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka nästa varv så här: Sticka 26-26 rätmaskor (= inuti handen), A.2 (= 20 m) och 4 rätmaskor. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 13-14 cm ökas det 1 maska på varje sida av första maskan på varvet till tumme – läs ÖKNINGSTIPS ovan. Öka så på varje sida av de ökade maskorna på vartannat varv, 4-5 ggr till = 60-62 maskor. Nu sätts de 11-13 tummaskorna på 1 tråd. Fortsätt runt som förut och lägg upp 1 ny maska bakom tummen på nästa varv = 50-50 maskor. När vanten mäter ca 24-26 cm (prova ev vanten på, det återstår ca 3-3 cm till färdigt mått), sätts det 1 markör efter den första maskan på varvet och 1 markör efter 24-24 maskor. Nu minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS ovan. Minska så på vartannat varv totalt 3-3 ggr och sedan på varje varv totalt 2-2 ggr - minska dessutom 2 maskor över varje fläta = 24-24 maskor. Sticka maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 12-12 maskor. Sticka maskorna räta tillsammans 2 och 2 = 6 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt tillbaka de 11-13 tummaskorna från tråden på strumpstickor 3,5. Sticka dessutom upp 4-3 maskor bakom tummen = 15-16 maskor. Sticka slätstickning runt till själva tummen mäter ca 4½-5 cm (prova ev vanten på, det återstår nu ca ½ cm till färdigt mått). Sticka 2 räta varv och sticka alla maskorna tillsammans 2 och 2 på båda varven = 4-4 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt.

VÄNSTER VANTE:
Lägg upp och sticka som höger, men öka till tumme på varje sida av den 22:a maskan på varvet.

symbols = sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka 2 rätmaskor från flätstickan
symbols = sticka 2 rätmaskor i samma maska (dvs sticka 1 maska i varje maskbåge)

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 183-29) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (13)

country flag Manuela Göllnitz 22.02.2021 - 21:13:

Hallo, ich habe jetzt zum 4. Mal diesen Handschuh angestrickt und habe endlich bemerkt das in der Anleitung ein Fehler ist. Ich soll 48 Maschen Anschlägen. Dann kommt der Abschnitt mit 2 re,2 links zusam, 2 re, 2 li...das ganze 2x wiederholen...dann sollen am Ende 50M auf der Nadel liegen??? Wie sollen denn mehr M auf der Nadel liegen wenn ich 3 abnehmen muss

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 08:41:

Liebe Frau Göllnitz, es werden 4 Maschen in den Bündchen abgenommen aber gleichzeitig werden 6 Maschen in A.1 zugenommen (= siehe letzte Symbol), so haben Sie: 48-4+6= 50 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Mira 08.02.2021 - 16:36:

I’m confused how to decrease the appropriate amount at the mitten top. The 2 stitch decreases over the cables, are they done on every decrease round or only on the last 2? Do you continue using A.2 while decreasing? Thanks for helping clarify!

user icon DROPS Design 08.02.2021 kl. 21:23:

Dear Mira, first you should decrease at the two sides of the pattern (you can continue the cables for now, then decrease stitches over the cables. Cabling pulls in the knitted fabric, and the decrease is done to balance this out, as from now on you should not knit the cables. This decrease is only done once. Then you do the knitting the stitches together in the round, twice. I hope this helps. Happy Knitting!

country flag Monique Ouimet 26.02.2020 - 21:26:

Pour les diminutions de ce modèle ce n'est pas claire. Faut-il commencer avec glisser 1 maille à l'endroit et puis les 2 mailles ensembles seraient peut-être au milieu des torsades?

user icon DROPS Design 27.02.2020 kl. 09:03:

Bonjour Mme Ouimet, de quelles diminutions parlez-vous? On diminue sur les côtés de la moufle comme indiqué sous DIMINUTIONS, autrement dit, en commençant 3 mailles avant le marqueur sur le 1er côté, on tricote 2 m ens à l'end, 2 m end (le marqueur est entre ces 2 m), puis on glisse 1 m à l'end, 1 m end, et on passe la m glissée par-dessus la m tricotée, on répète ces 2 diminutions à l'autre marqueur. puis on va diminuer 2 mailles dans chaque torsade (= tricotez les 4 mailles de chaque torsade ensemble 2 par 2 à l'endroit). Bon tricot!

country flag Lan Phan 17.10.2019 - 16:36:

Felling: a) markere etter 1.maske, men starte felling tre masker før det = starte felling på omgangen før på baksiden med flettene ? Eller på slutten av omgangen? b) markere etter 24. maske, det vil si at fellingen påvirker den første vrangmasken på baksiden, som da skal strikkes rett? Men flettingen skal egentlig fortsette som før? Blir ikke flettingen ødelagt? Takk på forhånd!

user icon DROPS Design 21.10.2019 kl. 14:33:

Hei Lan. A) Strikk 1 omgang, men på slutten av denne omgangen (1. omgang) – start 3 masker før merket, felles det. B). Ja, det vil påvirke vrangmaske og flettene vil bli litt «ødelagt». Det skal også felles 2 masker over hver flette. Se på bildet, så ser du at vottene snurper seg sammen. God Fornøyelse!

country flag Lan Phan 29.09.2019 - 23:33:

Jeg er ny til strikking og skjønner ikke hva A.1 og A.2 er og heller ikke hvordan jeg kan sørge for å strikke str S. Kan noen hjelpe meg?

user icon DROPS Design 30.09.2019 kl. 07:37:

Hei Lan, A.1 og A.2 er diagrammene i bunnen av oppskrift. For å strikke størrelse S, bruker du det første tallet når du må velge mellom to forskjellige tall med bindestrek. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

country flag Selam 16.06.2019 - 21:52:

Hi, I have started with 48 and after the rib and the decreases I have ended up with less than 50sts did I miss something here? was I supposed to Increase after the Rib? or Decrease? Thanks

user icon DROPS Design 17.06.2019 kl. 08:44:

Dear Selam, you will decrease over the rib and at the same time increase in A.1: *K2,P2 tog, K2, P2*, repeat from *-* a total of 3 times (= 3 sts dec), then work K2, P2, K2, A.1 over the next 14 sts (= 6 sts inc - see last symbol in diagram), K2, P2 tog (= 1 st dec) = you have decreased 4 sts and increased 6 sts: 48-4+6= 50 sts. Happy knitting!

country flag Siss H Slydal 17.03.2019 - 12:21:

Skal A1 strikkes en eller to ganger på en omgang ? Får ikke maskeantallet til å stemme når jeg er kommet rundt !

user icon DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:57:

Hei Siss, A.1 skal bare strikkes 1 gang. God fornøyelse!

country flag Merete 09.01.2019 - 19:08:

Skal man fortsette med fletter hele veien på votten, eller strikke glattstrikk når man starter med fellingene?

user icon DROPS Design 11.01.2019 kl. 08:12:

Hei Meret, Du strikker fletter hele veien. God fornøyelse!

country flag Peter 24.12.2018 - 09:26:

The nice game

country flag RachelleLoyer 07.11.2018 - 20:03:

Les explications ne sont pas claire, Comment réussir à obtenir 50 mailles, moi je n'y arrive pas.........au secours.

user icon DROPS Design 08.11.2018 kl. 09:06:

Bonjour Mme Loyer, en tricotant simplement ce tour où vous allez diminuer et augmenter: *2 mailles endroit, 2 mailles ensemble à l'envers (= 1 diminution), 2 mailles endroit, 2 mailles envers*, répétez de *-* encore 2 fois (= vous diminuez 3 m au total), 2 mailles endroit, 2 mailles envers, 2 mailles endroit, A.1 au-dessus des 14 mailles suivantes (= vous augmentez 6 m dans A.1), 2 mailles endroit, 2 mailles ensemble à l'envers (= vous diminuez 1 m) = vous aviez 48 m et diminuez 3 m, augmentez 6 m et diminuez 1 m soit 48 - 3 + 6 - 1 = 50 mailles. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 183-29

Morning frost

Martine, Norway

Morgenfrost

Zamotana, Poland