DROPS / 177 / 16

Feel Free by DROPS Design

Gebreide trui met V-hals, sjaalkraag en ¾-mouwen van DROPS Alpaca Bouclé. Maat: S - XXXL

Trefwoorden: oversized, sjaalkraag, truien, v-hals,

DROPS design: Model ab-073
Garengroep C of A en A
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS ALPACA BOUCLÉ van Garnstudio (hoort bij garengroep C)
250-300-300-350-350-400 gr. kleur 0100, naturel

DROPS BREINAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (80 cm) 5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 17 steken en 22 naalden in tricotst = 10 cm breed en 10 cm hoog.
DROPS BREINAALDEN ZONDER KNOP en RONDBREINAALD (80 cm) 4,5 mm - voor de boordsteek
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (20)

80% alpaca, 15% wol, 5% polyamide
vanaf 3.30 € /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 3.30 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 3.30 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 17.25€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

RIBBELSTEEK (heen en weer):
1 ribbel = brei 2 naalden recht.

TIP VOOR HET MINDEREN-1:
Zo berekent u hoe u gelijkmatig kunt minderen: neem het totale aantal steken op de naald (bijv. 216 steken) en deel dit door het aantal te minderen steken (bijv. 24) = 9. In dit voorbeeld breit u ongeveer elke 8e en 9e steek recht samen.

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de V-hals):
Minder voor de V-hals naast 10 steken in ribbelsteek voor de sjaalkraag middenvoor en de gemeerderde steken voor de sjaalkraag. Alle minderingen worden gemaakt aan de goede kant.
Minder als volgt na 10 steken in ribbelsteek en de gemeerderde steken voor de sjaalkraag: 1 steek recht afhalen, 1 steek recht, haal afgehaalde steek over gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder als volgt voor 10 steken in ribbelsteek en de gemeerderde steken voor sjaalkraag: 2 recht samen (= 1 steek geminderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (voor de sjaalkraag):
Meerder 1 steek naast de buitenste steek in ribbelsteek aan elke kant middenvoor door 1 omslag te maken. Brei in de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor de midden onder de mouw):
Brei tot 1 steek over voor de markeerder, maak 1 omslag, 2 recht (markeerder staat in het midden tussen deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.
----------------------------------------------------------

TRUI:
Wordt in de rondte gebreid op rondbreinaald omhoog tot de V-hals, brei dan het voorpand en achterpand heen en weer op de rondbreinaald tot het werk klaar is. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.

LIJF:
Zet 216-232-248-264-288-312 steken op met rondbreinaald 5 mm en Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 4,5 mm en brei 1 naald recht. Brei dan boordsteek in de rondte = brei 3 recht/5 averecht. Brei tot een hoogte van 5 cm, brei 1 nld recht en minder tegelijkertijd 24-28-32-28-32-36 steken gelijkmatig - LEES TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 192-204-216-236-256-276 steken. Plaats 1 markeerder aan het begin van de naald en 1 markeerder na 96-102-108-118-128-138 steken (= aan de zijkanten). Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei in tricotsteek. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei tot een hoogte van 25-27-27-29-29-29 cm, brei de volgende naald als volgt: brei 43-46-49-54-59-64 steken recht, brei de volgende 10 steken averecht (= middenvoor), brei de rest van de naald recht. Brei 1 naald recht maar eindig de naald niet aan de zijkant, maar ga verder en brei recht tot de 10 steken middenvoor. Neem nu 1 steek op achter elke van de 10 steken (neem 1 steek op in elke steek) = 202-214-226-246-266-286 steken op de naald. Brei dan in tricotst heen en weer vanaf middenvoor met 10 steken in RIBBELSTEEK - zie uitleg boven – aan elke kant voor de sjaalkraag.
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT!
V-HALS: als er 5 naalden heen en weer zijn gebreid, begin dan met minderen voor de V-hals in de volgende naald van de goede kant - LEES TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder voor de V-hals aan elke kant middenvoor elke 6e naald 3-3-4-4-5-5 keer in totaal, dan elke 10e naald 2 keer in totaal voor alle maten.
SJAALKRAAG: meerder TEGELIJKERTIJD als er 10 ribbels klaar zijn aan elke kant voor de sjaalkraag elke 8e naald 5 keer in totaal aan elke kant - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-1.
ARMSGAT: brei TEGELIJKERTIJD tot een hoogte van 35-36-37-38-39-40 cm, splits dan het werk bij de markeerders aan elke kant en eindig voorpand en achterpand apart.

ACHTERPAND:
= 96-102-108-118-128-138 steken.
Ga verder heen en weer in tricotst en zet 1 nieuwe steek op aan elke kant (= kantsteek voor de naad) = 98-104-110-120-130-140 steken op de naald. Brei tot een hoogte van 50-52-54-56-58-60 cm, kant dan de middelste 18-18-20-20-22-22 steken af voor de hals en eindig elke schouder apart. Ga verder in tricotst en kant 1 steek af in de volgende naald langs de hals = 39-42-44-49-53-58 steken over op de naald. Ga verder tot een totale hoogte van 52-54-56-58-60-62 cm en kant af – zorg dat de afkantrand niet te strak wordt. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

LINKERVOORPAND:
Ga verder heen en weer in tricotst en ribbelsteek en minder TEGELIJKERTIJD voor de V-hals en meerder voor de sjaalkraag als hiervoor. Zet nog 1 nieuwe steek op aan de zijkant (= kantsteek voor de naad). Brei tot een hoogte van 52-54-56-58-60-62 cm en kant dan de buitenste 39-42-44-49-53-58 steken af op de schouder - zorg dat de afkantrand niet te strak wordt = 15 steken over op de naald voor alle maten voor de sjaalkraag. Brei in ribbelsteek heen en weer over deze steken, 8-8-8-8-9-9 cm vanaf waar de schoudersteken zijn afgekant en zet dan de steken op 1 hulpdraad.

RECHTERVOORPAND:
Ga verder op dezelfde manier als op het linkervoorpand maar met meerderingen en minderingen aan de tegengestelde kant.

MOUW:
Zet 40-40-40-40-48-48 steken op met breinaalden zonder knop 5 mm en Alpaca Bouclé. Ga verder met BREINAALDEN zonder knop 4,5 mm en brei 1 naald recht. Brei dan boordsteek in de rondte = brei 3 recht/5 averecht. Brei tot een hoogte van 5 cm, brei dan 1 naald recht en minder tegelijkertijd 4-2-0-0-6-4 steken gelijkmatig = 36-38-40-40-42-44 steken. Plaats 1 markeerder aan het begin van de naald (= midden onder de mouw). Ga verder met breinaalden zonder knop 5 mm en brei in tricotst. Brei tot een hoogte van 7-8-8-8-7-6 cm, meerder dan 2 steken midden onder de mouw - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-2. Meerder 11-12-12-14-15-15 keer in totaal voor maat S: elke 4e naald, voor maat M en L: elke 3e naald en voor maat XL en XXL en XXXL: om de naald = 58-62-64-68-72-74 steken. Brei tot een hoogte van 28-27-26-24-22-20 cm, kant dan alle steken af – zorg dat de afkantrand niet te strak wordt. Brei nog een mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen naast de afkantranden - zorg de naad niet te strak wordt. Naai de kraag samen middenachter met maassteken/kitchenersteek en naai de kraag dan langs de hals op het achterpand (zorg dat de naad aan de verkeerde kant komt). Naai de mouwen in de trui naast de kantsteek aan elke kant.

Telpatroon

Opmerkingen (20)

Plaats uw opmerking!

Marilyn Raffaele 07.03.2018 - 13:39:

Would the bomull-lin work well with this pattern? I want to make a summer sweater and the boucle seems like it would be very warm. PS. LOVE your new website. I can finally find things.

DROPS Design 07.03.2018 kl. 15:51:

Dear Mrs Raffaele, both Alpaca Bouclé and Bomull-Lin belong to yarn group C so that you could use either one or other yarn but remember that it would look differently because of different textures of yarns. Read more about alternatives here. Happy knitting!

Saskia Van Der Burgt 01.03.2018 - 12:05:

Klopt het dat de lengte van de mouwen maar 24cm Is? Bij maat i xl.

CONCEPCIÓN FERNANDEZ VALERO 09.02.2018 - 13:51:

Me gustaria volver a iniciarme en tema del punto pero no me acuerdo de muchas cosas. Para ello he elegido un patron que a la vista parece sencillo. DROPP /177/ 16 Feel Freee Pulóver de punto con escote en V, cuello chal y mangas 3/4 en DROPS Alpaca, Pero veo que por la explicación del patrón. se utilizan agujas circulares. Esto no sé para que sirve?????

S.A.H. Van Der Burgt 30.01.2018 - 12:33:

Als ik het goed begrijp is de sjaalkraag op zijn breedst 15 steken breed?

DROPS Design 31.01.2018 kl. 16:27:

Hallo S.A.H. Dat klopt inderdaad! Eerst de 10 steken middenvoor en dan aan elke kant 5 steken Totaal dus 15 steken.

Nancy Hartfiel 19.01.2018 - 02:49:

I understand where to increase for the shawl collar but I don't understand at what point to begin doing it. Should I have been increasing at the beginning of the v-neck when I was decreasing or do I start it later?

DROPS Design 19.01.2018 kl. 11:01:

Dear Mrs Hartfiel, increase for shawl collar start when 10 ridges (= 20 rows) have been worked over the sts for collar. Increase then a total of 5 times every 8th row. Happy knitting!

Nancy Hartfiel 18.01.2018 - 02:13:

I don't understand when to start the increase for the shawl collar. I have knitted to the point where I divide the front from the back. should I have started it before this?

DROPS Design 18.01.2018 kl. 09:14:

Dear Mrs Hartfiel, you will increase for the shawl collar after the sts in garter st on right front piece and before the sts in garter st on left front piece (= before the stocking st section on right front piece and after the stocking st section on left front piece). Happy knitting!

Felicia 25.11.2017 - 23:22:

Salve quanti gomitoli occorrono per completare una taglia s?

DROPS Design 26.11.2017 kl. 08:40:

Buongiorno Felicia . Per la taglia S vengono indicati 250 g di Alpaca bouclè, pari a 5 gomitoli. Buon lavoro!

A De Groot Posset 03.08.2017 - 12:27:

Hallo, staat er een fout in het patroon? Ik begin met de sjaalkraag en moet dit soms met 2x 10 steken,want nu staat er 1keer 10 steken achter bij maken.

DROPS Design 07.08.2017 kl. 10:54:

Hoi A. de Groot, De sjaalkraag of v-hals is aan elke kant 10 steken breed, maar middenvoor overlappen deze 10 steken. Om deze overlap te maken neem je 1 steek op achter elk van de 10 steken die je in de vorige toer averecht hebt gebreid, vervolgens ga je verder met heen en weer breien en een sutkje verder begin je met de minderingen voor de hals midden voor en met het meerderen voor de sjaalkraag in de 10 steken ribbelsteek aan beide kanten. (zie beschrijving)

Efi Tsalikoglou 17.07.2017 - 14:36:

Hello and thank you for this beautiful pattern. Unfortunately I am having trouble with picking up stitches from behind for v neck. Can you please tell me how to do that? Thank you in advance!

DROPS Design 17.07.2017 kl. 15:42:

Dear Mrs Tsalikoglou, this video below shows how to pick up sts behind the 10 sts for collar. Happy knitting!

Linda 18.06.2017 - 21:17:

Ich bin an folgender Stelle der Anleitung und verstehe nicht wie ich die Maschen aus der Rückseite aufnehme und wie ich weiterstricke? "Nun aus der Rückseite der 10 Maschen je 1 Masche auffassen = 202-214-226-246-266-286 Maschen. Nun glatt rechts in Hin- und Rück-Reihen weiterstricken, mit beidseitig je 10 Maschen KRAUS RECHTS (siehe oben) für den Schalkragen. " Lieben Dank!

DROPS Design 19.06.2017 kl. 09:10:

Liebe Linde, dieses Video zeigt wie man die Maschen aus der Rückseite auffasst (bitte Maschenanzahl von Ihrer Anleitung folgen) - damit die Reihen jetzt ab der Mitte vom Vorderteil jetzt beginnen. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 177-16