DROPS / 177 / 16

Feel Free by DROPS Design

Strikket bluse med v-hals, sjalskrave og ¾ ærmer i DROPS Alpaca Bouclé. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model ab-073
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
250-300-300-350-350-400 g farve 0100, natur

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (80 cm) nr 4,5 – til rib.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 18.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 105kr. Læs mere.

For at beregne hvordan man tager ind jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 216 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 9. I dette eksempel strikkes hver 8. og 9.maske sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder v-halsen):
Tag ind til v-hals på indersiden af 10 masker retstrik til sjalskrave mod midt foran + løbende nye m taget ud til sjalskrave. Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag ind således efter 10 masker retstrik + de nye masker til sjalskrave: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før 10 masker retstrik + de nye masker til sjalskrave: Strik 2 ret sammen (= 1 maske taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder sjalskraven):
Tag 1 maske ud på indersiden af den yderste maske retstrik i hver side mod midt foran ved at slå om. På næste pind strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder midt under ærmet):
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind op til v-halsen, derefter strikkes for- og rygstykke frem og tilbage på rundpind til færdig mål. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 216-232-248-264-288-312 masker op på rundpind 5 med Alpaca Bouclé. Skift til rundpind 4,5 og strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rundt i rib (= 3 ret / 5 vrang). Når arbejdet måler 5 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 24-28-32-28-32-36 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 192-204-216-236-256-276 masker. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen og 1 mærketråd efter 96-102-108-118-128-138 masker (= i siderne). Skift til rundpind 5 og strik glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 25-27-27-29-29-29 cm strikkes næste omgang således: 43-46-49-54-59-64 masker ret, strik vrang over de 10 næste masker (= midt foran), strik ret omgangen ud. Strik 1 omgang ret, men i stedet for at afslutte omgangen i siden, fortsættes der med ret frem til de 10 masker midt foran. Nu strikkes der 1 maske op på bagsiden af hver af de 10 masker (strik 1 maske op i hver maske) = 202-214-226-246-266-286 masker på pinden. Fortsæt med glatstrik frem og tilbage fra midt foran med 10 masker i RETSTRIK – se forklaring over, i hver side til sjalskrave.
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
V-HALS: Når der er strikket 5 pinde frem og tilbage starter indtagningen til v-hals på næste pind fra retsiden – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind til v-hals i hver side mod midt foran på hver 6.pind totalt 3-3-4-4-5-5 gange, derefter på hver 10.pind totalt 2 gange i alle størrelser.
SJALSKRAVE: SAMTIDIG når der er strikket 20 pinde retstrik i hver side tages der ud til sjalskrave på hver 8.pind totalt 5 gange i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-1.
ÆRMEGAB: SAMTIDIG når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm deles arbejdet ved mærketrådene i hver side og for- og rygstykke strikkes videre hver for sig.

RYGSTYKKE:
= 96-102-108-118-128-138 masker. Fortsæt frem og tilbage i glatstrik og slå 1 ny maske op i hver side (= kantmaske til søm) = 98-104-110-120-130-140 masker på pinden. Når arbejdet måler 50-52-54-56-58-60 cm lukkes de midterste 18-18-20-20-22-22 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt i glatstrik og luk 1 maske af på næste pinde fra halsen = 39-42-44-49-53-58 masker tilbage på pinden. Strik videre til arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm og luk af – sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik den anden skulder på samme måde.

VENSTRE FORSTYKKE:
Fortsæt frem og tilbage med glatstrik og retstrik Samtidig med at der tages ind til v-hals og der tages ud til sjalskrave som før. I tillæg slåes der 1 ny maske op mod siden (= kantmaske til søm). Når arbejdet måler 52-54-56-58-60-62 cm lukkes de yderste 39-42-44-49-53-58 masker på skulderen af – sørg for at aflukningskanten ikke strammer = 15 masker tilbage på pinden i alle størrelser til sjalskrave. Strik retstrik frem og tilbage over disse masker i 8-8-8-8-9-9 cm fra der hvor skuldermaskerne blev lukket af og sæt maskerne på 1 tråd.

HØJRE FORSTYKKE:
Strik videre på samme måde som venstre forstykke, men med udtagninger og indtagninger i modsat side.

ÆRME:
Slå 40-40-40-40-48-48 masker op på strømpepinde 5 med Alpaca Bouclé. Skift til strømpepinde 4,5 og strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib rundt (= 3 ret / 5 vrang). Når arbejdet måler 5 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 4-2-0-0-6-4 masker ind jævnt fordelt = 36-38-40-40-42-44 masker. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Skift til strømpepinde 5 og strik glatstrik. Når arbejdet måler 7-8-8-8-7-6 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således totalt 11-12-12-14-15-15 gange i størrelse S: På hver 4.omgang, i størrelse M + L: På hver 3.omgang og i størrelse XL + XXL + XXXL: På hver 2.omgang = 58-62-64-68-72-74 masker. Når arbejdet måler 28-27-26-24-22-20 cm lukkes alle masker af – sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten – sørg for at sømmen ikke strammer.
Sy kraven sammen midt bagpå med maskesting og sy kraven til halsudskæringen bag i nakken - sømmen skal vende ind mod vrangen. Sy ærmerne i indenfor 1 kantmaske i hver side.

Marilyn Raffaele 07.03.2018 - 13:39:

Would the bomull-lin work well with this pattern? I want to make a summer sweater and the boucle seems like it would be very warm. PS. LOVE your new website. I can finally find things.

DROPS Design 07.03.2018 kl. 15:51:

Dear Mrs Raffaele, both Alpaca Bouclé and Bomull-Lin belong to yarn group C so that you could use either one or other yarn but remember that it would look differently because of different textures of yarns. Read more about alternatives here. Happy knitting!

Saskia Van Der Burgt 01.03.2018 - 12:05:

Klopt het dat de lengte van de mouwen maar 24cm Is? Bij maat i xl.

CONCEPCIÓN FERNANDEZ VALERO 09.02.2018 - 13:51:

Me gustaria volver a iniciarme en tema del punto pero no me acuerdo de muchas cosas. Para ello he elegido un patron que a la vista parece sencillo. DROPP /177/ 16 Feel Freee Pulóver de punto con escote en V, cuello chal y mangas 3/4 en DROPS Alpaca, Pero veo que por la explicación del patrón. se utilizan agujas circulares. Esto no sé para que sirve?????

S.A.H. Van Der Burgt 30.01.2018 - 12:33:

Als ik het goed begrijp is de sjaalkraag op zijn breedst 15 steken breed?

DROPS Design 31.01.2018 kl. 16:27:

Hallo S.A.H. Dat klopt inderdaad! Eerst de 10 steken middenvoor en dan aan elke kant 5 steken Totaal dus 15 steken.

Nancy Hartfiel 19.01.2018 - 02:49:

I understand where to increase for the shawl collar but I don't understand at what point to begin doing it. Should I have been increasing at the beginning of the v-neck when I was decreasing or do I start it later?

DROPS Design 19.01.2018 kl. 11:01:

Dear Mrs Hartfiel, increase for shawl collar start when 10 ridges (= 20 rows) have been worked over the sts for collar. Increase then a total of 5 times every 8th row. Happy knitting!

Nancy Hartfiel 18.01.2018 - 02:13:

I don't understand when to start the increase for the shawl collar. I have knitted to the point where I divide the front from the back. should I have started it before this?

DROPS Design 18.01.2018 kl. 09:14:

Dear Mrs Hartfiel, you will increase for the shawl collar after the sts in garter st on right front piece and before the sts in garter st on left front piece (= before the stocking st section on right front piece and after the stocking st section on left front piece). Happy knitting!

Felicia 25.11.2017 - 23:22:

Salve quanti gomitoli occorrono per completare una taglia s?

DROPS Design 26.11.2017 kl. 08:40:

Buongiorno Felicia . Per la taglia S vengono indicati 250 g di Alpaca bouclè, pari a 5 gomitoli. Buon lavoro!

A De Groot Posset 03.08.2017 - 12:27:

Hallo, staat er een fout in het patroon? Ik begin met de sjaalkraag en moet dit soms met 2x 10 steken,want nu staat er 1keer 10 steken achter bij maken.

DROPS Design 07.08.2017 kl. 10:54:

Hoi A. de Groot, De sjaalkraag of v-hals is aan elke kant 10 steken breed, maar middenvoor overlappen deze 10 steken. Om deze overlap te maken neem je 1 steek op achter elk van de 10 steken die je in de vorige toer averecht hebt gebreid, vervolgens ga je verder met heen en weer breien en een sutkje verder begin je met de minderingen voor de hals midden voor en met het meerderen voor de sjaalkraag in de 10 steken ribbelsteek aan beide kanten. (zie beschrijving)

Efi Tsalikoglou 17.07.2017 - 14:36:

Hello and thank you for this beautiful pattern. Unfortunately I am having trouble with picking up stitches from behind for v neck. Can you please tell me how to do that? Thank you in advance!

DROPS Design 17.07.2017 kl. 15:42:

Dear Mrs Tsalikoglou, this video below shows how to pick up sts behind the 10 sts for collar. Happy knitting!

Linda 18.06.2017 - 21:17:

Ich bin an folgender Stelle der Anleitung und verstehe nicht wie ich die Maschen aus der Rückseite aufnehme und wie ich weiterstricke? "Nun aus der Rückseite der 10 Maschen je 1 Masche auffassen = 202-214-226-246-266-286 Maschen. Nun glatt rechts in Hin- und Rück-Reihen weiterstricken, mit beidseitig je 10 Maschen KRAUS RECHTS (siehe oben) für den Schalkragen. " Lieben Dank!

DROPS Design 19.06.2017 kl. 09:10:

Liebe Linde, dieses Video zeigt wie man die Maschen aus der Rückseite auffasst (bitte Maschenanzahl von Ihrer Anleitung folgen) - damit die Reihen jetzt ab der Mitte vom Vorderteil jetzt beginnen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 177-16